Thursday, October 15, 2015

Ujian di tahun baru 1437H

Petang akhir Zulkaedah 1436H agak kelam-kalibut sebab papa mahu cepat ke masjid. Mak Zah pula tidak sihat. Adik sudah menelefon dari sekolah agama mengatakan pihak sekolah membenarkan semua anak-anak balik cepat 15 minit. Aku yang ketika itu sedang membaca Yasiin terberhenti seketika. Sebelum itu sempat masak lemak ikan kurau masin campur dengan nenas. Sedap di tekak sebab rasanya sudah bertahun tidak masak resepi ini. Sempat jugalah anak-anak turut membaca doa akhir tahun sebelum menjelang maghrib

Lemak kurau - Inilah ikan kurau masin yang aku masak dengan nenas membuat aku boleh makan berselera teramat sangat. Ikutkan cili pun aku tidak tumbuk sebab bimbang pedas sangat. Tetapi kalau sudah tidak tahan tetap terjadi juga.
Malam seperti biasa selepas maghrib dan membaca doa akhir tahun dan budak-budak mengaji selesai boleh teringin makan nasi dengan ikan kurau masak lemak nenas lagi. Selepas isyak itulah perut sudah memberikan tanda ada yang tidak kena. Nasib baik anak-anak tidak suka ikan masin dan nenas. Mereka makan dengan ayam dan yang lain.

Ketam - Sebenarnya yang ini lagi pedas di makan oleh anak-anak sebab mama masak ketam ini ada black-pepper lagi tapi tidak menjadi masalah pula. Aku yang sudah tua ini memang jamah sedikit saja bimbang kolestrolnya.
Bersahur pun sudah tidak selesa. Tetapi anak-anak dan papa tidak ada masalah. Mak Zah tidak dapat ikut sama berpuasa semalam sebab tidak sihat. Esok kami akan bawa ke KPJ memandangkan keadaannya bagai tidak ada perubahan walau sudah ke klinik. Aku pula sepanjang hari semalam asyik mengunjungi bilik kecil. Allhumma inni a'uzubika minal khubusi walkhobaith setiap kali masuk tapi tidak lama kemudian akan dikunjungi lagi. Letih benar-benar letih.

Namun begitu walau niat asal mahu membeli saja untuk berbuka kasihan pula sebab Kak Meen teringin berbuka dengan ayam paprik, adik pula mahu berbuka dengan sambal tumis sotong dan papa mahu asam pedas ikan mayong. Dengan bantuan anak-anak itulah akhirnya semua keinginan mereka tertunai juga. Berbukalah kami semalam dengan nasi putih. Sayur kailan goreng bawang putih dengan lauk-lauk yang diinginkan oleh semua. Ada juga membuat bubur kacang hijau tetapi tidak ada durian. Anak-anak yang mengaji tolong makan bubur mama ini walaupun pada awalnya rasa mahu dicutikan anak-anak yang mengaji sebab aku benar-benar lembik semalam. Tapi Kak Meen kata tidak apa dia dengan adik boleh mengajar mereka.

~~ Sesekali diuji bagaikan terasa banyaknya dosa yang dilakukan.~~


58 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Semoga cepat sembuh kakzakie..
Iye lah kak bila dah berumur ni senang benar penyakit datang menghampiri..
Terasa imunisasi diri semakin lemah..
Kena hati2 utk makan sebarangan kan kak..

Alhamdulillah dapat juga akak menunaikan puasa sunat sekeluarga walaupun ada ujian yg mendatang.
Dengan ketabahan akak semuanya dapat diatasi..

aTieYusof Family said...

Moga Mak Zah cepat sembuh ya kak.. risau bila tiada perubahan walau dah dibawa ke klinik tu.. Alhamdulillah dpt juga berpuasa sunat semalam walau byk juga dugaan nya tu..

idzwa kamaruddin said...

Semoga kembali sembuh kak..

tapi nak resepi masak lemak ikan masin kurau dgn nenas tu boleh kak? sebab lauk ni kegemaran eady cuma saya tak pas lagi masak nie..uhuks..

kalau sudi ajar saya..hehe..

paridah said...

berbuka puasa sunat sekeluarga mmg menyeronokan sekali tanda kita meraikan kehadiran awal muharam penuh kesyukuran dgn ibadah yg sepatutnya...semoga kakzah cpt sembuh n kakzakie shy berenergi sediakala meniti hari baru..

norhidana miswan said...

akak mmg alahan ngn pds ke? atau perut akak yg tak blh mkn nenas mana lah tau kot2 sensitif kan kak....
so arini dh sihat blum perut akak tu? moga mak Zah cpt sihat yek...

nsb lah k meen boleh dh ganti tmpt akak ngajar bdk2 ngaji yek, klu tak sian lak mereka dtg nk ngaji tp kene balik semula

Nooriah Abdullah said...

semoga cepat semboh kakzakie insya Allah
sunyilah blog kalau kakzakie tk ke udara
salam 2 muharram utk kakzakie ya

Angah said...

Uijian itu tarbiyah kan kak...

Zaza Abdul Latif said...

Apa yang terjadi ada hikmah disebaliknya..
tak tahan tengok masak lemak ikan kurau Kak Zakie tu.. slurrppp ;)

Mrs Little Voice said...

SAlam Maal Hijrah Kak Zakie....sedapnya masak lemak tu....

Fyda Adim said...

Lama benar tidak menitipkan kata-kata di sini buat kak zakie...saya pun petang tu kelam-kalibut. balik kerja terkejar-kejar jemput anak-anak pula. sejak jadi ibu tinggal ni kena banyak berdikari. bila hujung minggu barulah masa bersantai kak sebab asben pulang. itu pun dia cuti jumaat sabtu.

lieyalatif said...

sedapnye kak lauk masak lemak nanas dan ikan kurau masin...ckup lauk tu ajek mmg boleh bertambah makan....ye laa perut akak tak tahan kot dgn nenas ...hope dah okey kak yeak...kalo perut tak sedap mmg boleh spoil mood...buat kerja pun serba tak kena....

alhamdulillah semua menu permintaan tertunai kak yeak.... senyum masing2... tu la harga kebahagian seorg ibu dan isteri kan kak....

Mimie_Zatun said...

semoga urusan kakzakie dipermudahkan.. aamiiinn..

Fiza Rahman said...

Semoga cepat sembuh kak.

Sedapnya masak lemak dengan ketam tu. Alhamdulillah...masing² dapat hidangan yang dinginkan. Dalam tak sihat tu kena jugak tunaikan permintaan anak2 dan suami kan kak. Betapa hebatnya seorang isteri dan ibu ☺

Nieyl said...

Salam singgah pagi..
Semoga cepat sembuh kak....

Eye_nee said...

Tregagah juga nak masak kan akak..sbb mereka yg disayangi...dah bermula thn baru...semoga bertambah2 keimanan kita pada pencipta yer kak...

Kayu Manis said...

Semoga cpt baik semuanya...
Cirit biritlah ye..mesti lmbik..hihi
Ujian sakit tnda Allah sayang

Nurulhuda Abdul Latip said...

Semoga akak dengan makzah kembali sihat macam biasa yea...Betullah lemak ikan kurau tu menggoda betul.

Julia Johari said...

Masak lemak ikan kurau tu sungguh mengiurkan...salam 1 Muharam ye sis.

saniah ibrahim said...

Agaknya kakzakie dah alahan dgn makan pedas kot....sedap kan ikan kurau masak lemak...masa lalu pontian tempohari saya ada singgah beli ikan kurau tapi tak sempat nak buat masak lemak,goreng dengan kailan je.
Harap kakzakie dah pulih dari sakit.

ohpanduan panduan said...

Semoga cepat sembuh kakak. Ujian Allah sentiasa berkunjung menguji hamba-hambanya yang kuat dan tabah.

Mizz Aiza said...

Semoga kak zakie sembuh.. Sedap masak lemak ikan kurau tu, aiza suka pedas.. Perut kak zakie sensitif dengan pedas ya?

insan marhaen said...

Muga segera sihat untuk menikmati kehiduapan seterusnya...

Inani Hazwani said...

Sedapnyaa gulai lemak ikan masin tu. Kejap lagi nak panaskan lah gulai lemak ikan amsin campur pucuk ubi yang dalam peti tu. Buat sambal belacan ya allah sedapnyaaa :D

Bin Muhammad said...

Ujian di awal tahun bukan bererti dilanda ujian sepanjang tahun. Ada hikmah disebaliknya. Semoga kakzakie sekeluarga sihat dan diberkati

Uncle said...

Tahniah kak min!!!!

Malinda said...

kalau kene ceri beri memang lembik satu badan kak...mintak2 akak cepat sembuh...makan pil bocai kak saya serasi sgt dgn pil tu...banyak minum air jugak tau...walau mak tak sehat anak2 pon dah bole jadi penganti....bagosnye kak meen...moga mak zah cepat sehat jugak...saya minggu lepas pon satu rumah kene demam kecuali mak enon...alhamdulillah semua dah kembali sehat cuma kak long masih batuk2 lagi mungkin dia tengah stress nak spm jugak tu....

Ann Ishak said...

akak salah makan ke sampai sakit perut tu

PeRdU cINta said...

Allahu...sabarlah kak..dalam pada tidak sihat..masih lagi boleh berpuasa..boleh lagi masak untuk suami dan anak2..alhamdulillah..syukur...mungkin perut akk alah pada nenas dan lada..apa pun itu sekadar asbab..lebihnya kun fayakun Allah.

aizamia3 said...

Keluar masuk bilik air tu yang tak larat tu..
Moga kakzakie dan makzah cepat baik hendakNYA.

Zee Suhaini said...

semoga akak dan mak zah cepat sembuh..

Mummydearie said...

Sedap tu kak kurau masin masak lemak dengan nenas. Kalau berdas cili padi terasa, lagi sedap! Tapi itulah, kena hati-hati juga. Kalau dah lama tak terbiasa makan pedas-pedas, memanglah keluar masuk bilik kecil selepas itu. Semoga akak cepat sembuh ya!

Siti Rohaida Yusof said...

moga akak dah mak zah cepat sembuh..tapi tetap dapat masakkan selera anak-anak akak..ibu yang hebat,tetiba rindu kat mak pulak...:(

Puan Wawa said...

Allah, moga diberi kesihatan yg baik semua..

@na said...

termotivasi la baca catatan kakzakie ni...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Semoga urusan kakak dipermudahkan hendaknya insyallah.

Deanna Morni said...

meleleh pulak airliur tgk gulai ikan kurau tuhhh...sedapnyer...dh lama xmkn...

Amanda Suria said...

semoga cepat sembuh akak...ketam tu buat SA terliur sgt2...dah lama x makan ketam...

Zaitun said...

Mungkin nenas tu yang membuat perut kakzakie bermasaalah, semoga cepat sembuh.

Ketam masak black pepper kegemaran Kak Zai.

kakyon said...

sesekali di uji terasa nikmatnya..Allahhuakbar..
semuga Zakie dan Kak Zah cepat semboh..

Etuza Etuza said...

Subahanallah Sangat sedap resipi ini pakar ya masak..tahnia

NEKCIK said...

takpe kakzakie kadang kadang itu juga cara Allah
membersih perut kita..asalkan jangan biarkan lelama

NORASIKIN MOHD KAHAR said...

Semoga Àkak cepat sembuh... Sesekali kerap kebilik kecil pun ada hikmahnya.. Boleh mencuci perut... Tapi klu berlarutan .. Pergi jumpa doctor ya kak...

umi alya said...

Kesiannya, moga hari ni makin baik, aamiin..

Daddy Ziyyad said...

Syafakillah kak..
Tak apa...sakit itu penghapus dosa...

Ketam masak black peppper mmg favourite saya tu! :P

Qaseh Vee said...

Bila Allah hendak beri ujian , maka jadilah ia ... selalunya ceri beri ni paling lama pun 2 hari je tapi dah cukup buat kita tak bertenaga ...

hainom OKje said...

Dinda tak pernah masak lemak ikan masin campur nenas kanda. Mungkin sebab dinda kurang suka kot tp kalau ada depan mata harus habis jugak tu dinda kerjakan haha....

Alhamdulilah dah pun sihat sekarangkan.....
Apa agaknya yg buat ceri beri tu ek kanda....Dinda pun dua hari sudah gitu jugak cuma tak delah kerap dan lembik mcm kanda....Dinda makan tetap selera hihi...

Azian Elias said...

selamat tahun baru kak..

ujian ALLAH means DIA sayang kita kak..

Nor Azimah said...

Assalam kak, dah sihat kan? In shaa Allah...sikit saja kita diuji tanda kasih sayangNya, tanda Dia ingt kita hambaNya, kita je yg selalu lupakan Dia.
Saya ABC, tk dpt puasa awal muharram.

nohas said...

semoga kembali sihat seperti biasa...

sedap2 semua menu..ayam paprik, sambal tumis sotong, asam pedas ikan mayong + sayur kailan + bubur kacang hijau..

QasehnyaRania said...

lauk pauk yg ckp mmbuka selera
smga makin baik ye kakak

iryanty ahamad said...

yan pun dah tak taham.makan pedas kak..usus dah tak dapat tahan

LM said...

Moga cpt sembuh kak zakie. Kesian sgt dgr akk tak sihat

aiman mania said...

kesiannya bila perut meragam.....tersalah makan la tuh....salam maal hijrah buat kak zakie sekeluarga.....moga tahun ini tahun yg lebih baik dr segi pencapaian dan hidup bahagia dunia dan akhirat!aminn..

rubiah kadir said...

assalamualaikum kak zah

selalu masak menu yg sedap2 utk anak ...

semoga cpt sihat ya..

take care ya..

:)

Normala Saad said...

SEmoga cepat sembuh

Etuza Etuza said...

Datang seklai lagi melihat laman indah nian bahasa ini..sejuk hati membacanya..tertib . Etuza diuji ada ja salah ejaan..apa petua agar tak salah Ejaan..malu kekadang ejaan salah lah pula

Etuza Etuza said...

Datang seklai lagi melihat laman indah nian bahasa ini..sejuk hati membacanya..tertib . Etuza diuji ada ja salah ejaan..apa petua agar tak salah Ejaan..malu kekadang ejaan salah lah pula

Falsya said...

Kakak..kakak..kakak..gulai ikan masin nenas tuh sedapnye..serious terliur falsya..sedapnye..makan lauk itu saje pun dh cukup..kene pulak nasik panas..