Friday, October 30, 2015

Rezeki ada di mana-mana

Anggun puteri bila berlulur
Sarat hiasan simpuh bersaing
Bangun pagi masuk dapur
Buat sarapan beehoon goreng

1 - Sarapan pagi Ahad lepas

Bukan bingung barang yang lepas
Tersingkap anganan rakan taulan
Ikan mayong Asam Pedas
Dilengkap dengan sayur kailan

2 - Makan tengahari Ahad lepas

Hancur menunggu puteranya tiada
Memendam hati jiwa raga
Bubur Terengganu tidak dilupa
Kegemaran kami seisi keluarga

3 - Makan Ahad malam

4 - Hari ini sudah tahu aku agak sibuk pasti tidak sempat masak di pejabat. Dari rumah sudah bawa ini semua. Tengahari ini aku makan maggi. Asam akan jadi' ubat' dalam mulut bila rasa letih:)
~~ Agak sibuk di akhir bulan
ku paparkan ini sebagai selingan.~~


49 comments:

YieN said...

Tengok sarapan pagi ahad tu terus perut menyanyi2 dah ni.. Nak pegi breakfast jap =p

PeRdU cINta said...

meliurkan tengok asam tu kak..hehehe..kak cili tu pedas jangan makan banyak banyak tambahan pula akak nak makan asamkan..takut perut tak tahan..salam jumaat kak..

idzwa kamaruddin said...

dari awal meliurkan tekak sampai ke bawah buatkan tertelan-telan air liur pulak..hehehe..

SalbiahM said...

bubur terengganu tu cmane kak?tak pernah makan pulak..

Puan Wawa said...

bawak masak kt ofis.. syok sgt..
bubur terengganu tu best tau,.

aTieYusof Family said...

Sedap2 makanan tu kak...
siap nak masak kat opis..bestnya lah..hihi..
tak pernah makan yg bubur Terengganu.. :)

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie....pagi2 dah tengok mee hoon tu...sedapnya kak..:)

paridah said...

SALAM JUMAAT KAKZAKIE...MEMASAK SAMBIL BERPANTUN INDAH..HEBAT N KREATIF SEKALI...
REZEKI DLM BENTUK APA SAJA NIKMATI DGN SUKUR..ALHAMDULILLAH..

Siti Rohaida Yusof said...

sedapnya bubur terengganu tu kak...kita tak pandai nak berpantun la pulak

Falsya said...

tertelan ailiofalsya tgk menu kakak..tp yg last sekali tuh yg meggi tuh lg wat terlio..hehee

Eye_nee said...

Taip Komen sambil telan air lir kak...meehoon akk mengoda betul...saya kurang asam pedas...bubur dimasak kat rumah saya bila time demam2 jer...tp bila masak bubur tu mesti seperiuk...sbb sesekali jer masaknya..patutnya org demam yg mkn ini yg tak demam pun pulun habis...

AMIIZAA said...

sedapnya ikan mayong asam pedas kak...peberet sepanjang masa:)

saniah ibrahim said...

Semua makanan kesukaan saya tu kak zakie ....sedap lebih2 lagi asam pedas ikan mayong tu....cuma pat megi kari tu sya kureng sikit.....asam sya suka!hihiii.

Puan Kutu said...

sedapnya mihun goreng dan asam pedas tu..kak zakie makan maggi je..alahai kenapa tak beli je lunch.sibuk sangat ke

eelobor said...

ikan mayong asam pedas saya belum cuba lagi.... Insya Allah akan cuba suatu hari nanti

norhidana miswan said...

waduh kak siap berpantun lg...

ikan mayong tuh perkh sdp nyer klau dpt layan...

adarnadzmie said...

alhamdulillah kak... rezeki ada dimana2...

saya baru jer wat entry tazkirah rezeki...mcm tau2 je kan dpt tgk rezeki menu sedap akak...hahha

Ann Ishak said...

bihun goreng tu memang win :)

Malinda said...

semua masakan akak nampak mengiurkan....kikiki...esok saya pon nak goreng bihun la...ada stok rasenye cuma rencah je tak berapa nak ada...rencah ikan bilis pon sedap agaknye kan kak...asam tu kalau tengok tv sambil kunyah memang tak sedo diri...kikiki

Salina Johari said...

semua best....lama tak pekena maggi...

Nafira usof said...

Trus rasa lapar bila baca n3 kakak nih.
tgk jam pukol 1 lebih dah.. patut lapar.. lunch hour dah.
nak gi makanlah.. Zura dah tapau nasi goreng dr rumah.
hehehehe

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Kak bagi resepi bubur trengganu tu kak..
Teringin juga nak masak..
Perut ni pun tak brpa elok lagi..
Doc suruh mkn bubur dulu..
Bagus kat tmpt kerja akak ada tmpt masak..
Senangkan..

aizamia3 said...

teringin nak makan telur ikan mayong.. ;)

Uncle said...

Buat kenuri ka?

Fiza Rahman said...

Tgk megi tu rasa nak mkn megi plak ☺

Acik Erna said...

Assalam kakzakie tengok gambar makanan sambil.baca pantun memang best kakzakie

Jie Susanos said...

amin..rezeki di mana2..

QasehnyaRania said...

betul tu kakak
suka bca pantun tu..
skli skla lhn maggie kari mmg sedap jugak, kan !

QasehnyaRania said...

pernah juga buatkann utk rania, potato tu selepas rebus, kepal kepal kendian golek dgn ikann bilis. tp rania x mkn pon. bila suap dia luah balik. hukhuk

nhhas said...

Comelh akk..
Megi pun masuk menu list

Amanda Suria said...

tertancap mata memandang asam...aduhai kakak daku dah mengidam.....

Kayu Manis said...

Terbaiklh akak ni....siap bwa sayur bgai kt opis...nk tumpang mkn...nor blum msk hihi

Zaitun said...

Kak Zai tak pandai berpantun tapi maggi tu kadang2 jadi sedap bila dicampur dengan bahan2 lain.

Mummydearie said...

Sedapnya kak menu makan tengahari Ahad tu. Terliur-liur di buatnya. Asam pedas paling best dah tentulah hasil tangan emak saya tapi emak dah lama pencen masak sejak 4 tahun lepas. Second best dah tentulah Ngah saya tapi takda pulak sekarang ni sedang bercuti-cutian. Nampak gaya takda pilihanlah, kalau terliur juga sampai esok, kenalah saya masak sendiri!

Rapunzel Cikilolo said...

huhuhu.

meggi tu makanan ruji. tapi memang akak bawak semua bahan ke ofis ke?

TukangKebun said...

Pasti bersih bekalan yang dibawa sendiri berbanding dengan yang dibeli di luar dah siap apa tinggal nak tunjukkan.
Hati pun puas bila dari dapur sendiri.

Diana Rashid said...

saya suka bihun goreng bubuh tauhu banyak2..heheh...

Wa said...

Asam pedas tu sungguh sedap kak..Maggi tu dah lama tak makan hihihi

Ahlam Miera Shafie said...

asam pedas tuh... sedapnya...

aby said...

salam kz ..
ikan mayong masak asam pedas pun enak ..
kadang2 masak ikan mayong di rumah juga

Normala Saad said...

Bawa bekal maggi pun siap lengkap dgn sayuran sekali..mcm makan kat rumah juga la tu

ANIM said...

yang paling bawah tu, sekali sekala makan, memang boleh licin dibuatnya..
tambah2 kalau mulut pahit nak makan..

insan marhaen said...

goreng ikan dalam kuali,
reneh sup dalam belanga,
ingatkan lelaki saja makan megi,
rupanya perempuan pun 2x5...

seraa rose said...

maggi paling terbaik.. hehe

Mizz Aiza said...

Mi maggi tu kalau tengah lapar habis licin aiza makan..

aryan azra said...

semuanya nampak best...maggi tu dah lama tak makan..

nohas said...

asam tu ubat mengantuk..hihi..

hainom OKje said...

Amboi kanda...... boleh masuk Raja Pantun ni....hebat tau, nak bagi tahu kitaorg masak Ahad lepas pun berseni....hihi

Etuza Etuza said...

tepat sekali rezeki ada di mana2