Thursday, November 12, 2015

Permainan dulu-dulu kembali semula

Cuti sekolah sempena perayaan Deepavali minggu ini membolehkan anak-anak berlama-lama di rumah selepas mengaji. Ada saja alat permainan mereka. Tapi malam semalam aku lihat mereka bermain permainan yang dulu-dulu aku juga pernah main. Apa yang membezakan hanya dulu kami menggunakan lidi satey biasa. Sekarang ada dijual lidi plastik berwarna-warni. 

Tabur - Lihat tangan Caca yang menabur lidi itu. Tinggal sedikit bermakna mereka bermain hampir selesai. Haziq ada memegang lidi yang sudah dimenangi. 

Pilih - Selepas ditabur akan dikuis menggunakan satu lidi lain tetapi hendaklah dipastikan tidak tersentuh lidi yang lain. Riuh mereka bermain mengikut giliran aku perhatikan.
Danish - Main pun main juga tetapi tangan tidak lepas dari coklat yang diambil dari fridge dapur mama. Satu bekas coklat beraneka jenis mereka makan sambil bermain. Bila hujan hampir turun baru masing-masing berlari balik.
Ada kalanya bila anak-anak berkumpul permainan lama-lama mereka mainkan semula. Terkenang dulu aku ada bermain guli lambung-lambung yang kami panggil seremban. Ada juga permainan menggunakan biji saga yang ditabur. Permainannya dengan melagakan setiap dua biji saga tetapi tidak menyentuh buah saga yang lain. Kumpullah sebanyak mana saga yang boleh. Dulu rumah arwah atok ada pokok biji saga. Bila jatuh ke tanah kami ramai-ramai mengutip. Biasanya di waktu pagi pasti banyak yang melerai di tanah. Buah saga macam petai tersusun berpapan-papan. Bila kering akan berwarna hitam kulit luarnya dan keras. Bila sudah begini biji saga akan terkeluar. Nostalgia sungguh!

~~ Sesekali biar anak-anak sekarang bermain dengan permainan zaman dulu-dulu.~~


42 comments:

Rizziela said...

Betul.. zaman saya dulu..suka nau main benda alah ni..tp anak2 skg pun dah start pandai minta nak main benda alah ni

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...mmg best kalau main permainan dulu2 ni...mengimbau kenangan lama...main ceper pun best juga kn kak...:)

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Teringat saya pergi mengaji dulu-dulu pun bawa permainan juga kakzakie,
Main tutup oren, batu seremban dah ada dalam beg mengaji tu hehehe..
Yang bagusnya kakzakie, secara tak langsung memahirkan kita mengirakan.
Kalau main batu seremban tu, masa menimbang batu tu balik tangan dikira satu bagi batu yg ada ditangan tu. Bagi yg ditimbang secara cangkuk tu , dikira satu batu dua markah. dah hafal sifir dua masa tu.. Aduh rindu pulak..

Mizz Aiza said...

Sudah lama tidak bermain permainan tradisional begini.. Kecil-kecil dulu aiza paling suka main batu seremban.. ;)

Dkna Abza said...

alaa.. rindunya zaman dulu

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Memang nostalgia bila tengok main lidi ni. Ingat masa budak-budak dulu.

adarnadzmie said...

bestnya bila kenang mainan dulu2 kak... tp saya mainan lidi tu saya tak pandai...hahaaa... klu main congkak saya pandai.... budak2 sekarang mana tahu sgt mainan dulu2....:)

ohpanduan panduan said...

Tengok lidi macam ni. Ingat zaman kecik-kecik dulu main lidi waktu petang.

paridah said...

suka tengok anak2 kecil leka dgn permainan tradisi yg menggerakan fizikal n minda...

Zaza Abdul Latif said...

zaman Zaza dulu pakai lidi cucuk sate je Kak.. hihihi

norhidana miswan said...

skrg nih dh kuar semula permainan zmn kita dulu2 kak... cuma dh di tambah baik dh nampak lawo warna warni lah menan nya... bkn mcm kita dulu...

main batu seremban ngn batu kerikil pilih yg bucunya tak tajam... kalau main ceper kutip2 kt kedai yg ada jual oren bodo tuh... heheh zmn skrg nih dh makin banyak menan di alam maya di hp atau tablet

Nieyl said...

Assalaumualaikum akk..:)selamat pagi...
yela...zaman nieyl sempat jugak merasa main dgn batang lidi sate...
best dapat main dengan kawan²...
Zaman skrg nie sbnrnyer boleh saja kalau nak anak² bermain mcm zaman kita dulu..semuanya kena bermula rumah...:) kena pantau...jgn asyik internet 24/7 kan...:) anak² buah nieyl skrg nie,nieyl tgk dah pandai main main zaman² kita dlu...

Dr Singa said...

dulu mak marah main lidi ni sebab tajam
takut adik tercucuk
biji saga pun..
takut adik tertelan..

saniah ibrahim said...

Kakzakie...lamaaanya tak tengok biji saga lagi .Kalau dulu seronoknya main dengan kawan tak ingat dunia.
Skg ni anak2 pun tak kenal biji saga.

kakyon said...

Permainan yang Zakie sebut tu nostalgia buat kita semua. Main ceper Tutup botol pun dah mula. Penutup botol tu dierang jual sebijik 20sen kalau tak silap..

Atie Yusof said...

teringat memori kecik2 dulu ya kak..hihi..mcm baru tengok Pae main mcm tu gak smlm..tapi dia guna pensel colour..habis di susun2 mcm tu.. :):)

lia ummiirfan said...

dulu-dulu main ni dengan adik-beradik selalu gaduh akhirnyaa... haha.. tidak puas hati.. hihi..

Jom follow saya

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

saya dulu kumpul batang ais krim nak main ni.. hehehehe

Athirah Diyana said...

wah lamanya tak main mcm ni. menggamit kenangan sungguh kak :) rindu zaman kanak-kanak.

Malinda said...

anak2 saya tak minat sangat permainan lama2 ni kak diorang kalau ada masa lebih suka main game atau belek henpon je...sedih kan sebab permainan dulu2 sume nye best2 kot :(

Falsya said...

dah lama dh xtgk kakak menan gini..rindunye ngan menan dulu2..menggamit memori betul...;)

Zee Suhaini said...

dah luper la kak camaner nak main ni..
mainan kita dulu2 seronok..takde kos..
skarang sumer duit..

Zaitun said...

Kak Zai masih ada menyimpan buah saga. Kalau tak silap kak Zai kutip masa bercuti diShah' s Resort Melaka entah berapa tahun yang lalu.

Kenangan yang masih kak Zai ingat biji getah digunakan untik main congkak.

aryan azra said...

memang nostalgia ni kak, dulu takde lidi sate batang aiskrim pun jadi, takpun lidi penyapu arwah mak jadi mangsa dipatah2kan supaya dapat main permainan ni

eelobor said...

tapi dah banyak permainan dulu2 yang pupus sekarang.

PeRdU cINta said...

bagusnya..biar mereka generasi moden menghidupkan semula permainan tradisi ini kak..biarpun telah diinovasi kepada yang lebih baik..aslinya tetap ada walau tidak seratus peratus..

Mummydearie said...

Saya pun sempat main batu seremban tu, kak. Nak kata expert, taklah juga. Lagi satu yang saya ingat main lompat galah. Yang seronoknya bab menghalang-halang kawan tu. Sampai sekarang teringat. Bagus juga budak-budak sekarang kalau masih tau main permainan lama. Kalau ikutkan generasi mereka ni, main game aje yang mereka tau!

Raihanah Ahmad said...

rindu jugak ya permainan dulu2

Diana Rashid said...

seronoknya rumah akak ni..mesti hari2 meriah je dengan budak2 yang datang ngaji..dulu budak2 kampung memang mengaji kat rumah saya..masa saya kecik2 dulu la..petang2 habis je ngaji memang main je la..panjat pokok,main baling tin, main susun kasut..seronok kalau ingat..heheh

Puan Kutu said...

owhh permainan ni kakak zakie..baru teringat pernah juga main cuma tak sepopular galah panjang tuju tin roundes tu semua..selarang ni tgok aiman dok gila main kad tepuk..nk explain pun tak reti cmna cara mainnya..ada masa nti sy update di blog.hehe

Yana Yani said...

saya tak tahu pula kewujudan lidi berwarna tu
yelah...sonoknya kalau dapat main permainan lama
baguih juga bagi mainan gini daripada mengadap game aje

Kayu Manis said...

Yelh kak lma naw cuti...
Samalh kak,semua keluar blik...dgn congkaknya,susun blocknya..

hainom OKje said...

Ohhh....permainan ni, tp dinda tak pernah mainlah kanda....Yg dinda main kalau guna lidi ni, main sorok sorok jer...

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Bila dikenang2 semula... mcm tak percaya je dulu2 bleh saya
main batu seremban tu bukan guna guli... sebaliknya guna batu..
dah la besar2 batu tu, (bukan berbungkus kain mcm skg).. hahaha..

ujie othman said...

baru2 ni ada gak main benda alah ni dgn anak2 sedara. Seronok mak sedara asik menang, lawan dgn bdk2..hahaha

iryanty ahamad said...

biasa yan main macamni pakai kaler pensil 2 kotak..:-))

tiga lalat said...

nostalgia tu makk., hehe2

εïзmummyHazaεïз said...

Anak2 haza still main stick ni :)

cik hani said...

Dulu main ni dengan lidi biasa. Mula2 main ok, lama lama ada je point nak gaduh dengan adik beradik.hahaha

LM said...

Hihi dulu sy pun pki lidi satay kak.

Comel tgn caca.. Gebu nmpknya. Mulus

Amboi si hero cilik tu tgn tak lepas plastik coklat . Bestnya dpt sedekah kat ank2 cilik ni selalu sambil dpt ajar mereka ngaji kak.

QasehnyaRania said...

biji saga mcm mna ye. tak pnh tgk rasanya
lidi ni pon x pnh main

Etuza Etuza said...

seronok ja ..boleh dipraktikkan..inshaAllah