Monday, March 7, 2016

Darul -Syifa' penawar buat bapak

Usah sesekali mengeluh. Berpuluh-puluh tahun dulu kudrat tua itulah yang berhempas pulas membesarkan anak-anak yang lapan orang. Insan yang kini diuji Allah dengan penyakit gatal itulah yang mengenalkan kami anak-anaknya erti hidup di dunia ini. Kalaulah dia tidak celik ilmu mungkin kami masih mewarisi kesusahan ketika kami semua masih mentah dahulu. Walaupun tidak kaya tetapi bapak mampu menarik nafas lega melihat kehidupan anak-anaknya kini. 

Sabun daun bidara - Bertemu dengan ustaz Darul Syifa' kami dibekalkan dengan sabun ini.Ada juga dibekalkan air minum dan air mandi. Setelah lima hari kini berada di rumahku kelihatan jauh lebih baik keadaan bapak sekarang.
Losyen Bidara - Juga dibekalkan dengan losyen panas ini. Tetapi kelihatan bapak tidak tahan sebab terlalu pijar. Hanya dipakai sedikit-sedikit saja
Ruang tamu - Seperti ketika di rumah kakak ku tempohari di rumah ku juga bapak lebih selesa di sini. Setiap malam tugas hubby selepas balik masjid urut bapak.
Lemon +madu - Bapak kini ada ciri-ciri budak juga (tapi bukan nyanyuk). Apa pun yang aku makan/minum mesti akan aku tanya samada dia mahu merasa atau tidak. Ini air aku bila aku suakan dia suka pula tidak seperti selalu. 
Kudapan - Ini sebenarnya biasa untuk anak-anak mengaji tetapi bapak pun suka makan ini juga.
Roti coklat - Roti ini bapak suka. Seperti anak-cucunya juga bapak suka apa juga yang berperisa coklat.
Kami anak-cucu-cicit bapak masih merapak sembah sujud memohon semoga Allah memberikan kekuatan dan kesembuhan segera buat bapak. Saban hari apa yang ada di mindanya mahu balik kampung tetapi kami belum memberi lampu hijau lagi sebab bapak jenis susah di tegah apabila sudah ada di rumah sendiri pasti dia akan ke belakang mengulek tanaman dan ternakannya. 

~~ Susah anak-cucu kini tidak seperti mak-bapak dulu membesarkan kami dengan kekangan kewangan mereka yang terhad. ~~



35 comments:

Aziela said...

Alhamdulillah. Bahagianya hati orang tua bila anak cucu semuanya berebut berbakti.

Qhaifa Nur said...

moga ada perubahan buat bapak kak zakie..kita hanya ikhtiar allah yg sembuhkan...kudapan bapak tu kesukaan nur juga kak

Norhayati Mohd Isa said...

Alhamdulillah .. sudah semakin sembuh sakit gatal kulit bapak akak tu..
Semoga cepat sembuh ye kak..

Itu lah pengorbanan seorg ayah kan kak..
Bertungkus lumus menyekolahkan anak..
Agar jerit perit mereka tidak diwarisi oleh anak2nya kan..

Hihihi bila bab coklat dan gula2..
Teringat saya arwah abah..
Apa yg dimkn oleh cucunya..
Abah pun teringin nak merasainya..

hainom OKje said...

Sama jugak dgn bonda dinda kanda, tak nyanyuk tapi kadang kala ada benda yg mcm budak kecik...

Betul tu kanda, kesusahan kita menjaga dia tak sesusah dia membesarkan kita, tp ada kalanya kita tak mampu nak melayan kerenah dia... sedih pulak dinda ni huhu...

norhidana miswan said...

alhamdulillah dh beransur sembuh gatal2 abah akak... moga diberikan kesembuhan sepenuhnya...

ntah kenapa baca ntry akak nih terasa sebak lak... teringat atuk dana kt kg...

Puan Kutu said...

Alhamdulillah bapak kakak dapat anak2 yg sebaik macam kakak.Semoga segere diberi kesembuhan buat bapak..sy tak sempat merasa menjaga kedua2 ibu bapa sy waktu mereka sakit..bila hal melibatkan ibu bapa ni sayu je rasa.sbb kita hanya mampu kirim doa je pada mak pak kita.huhu

Lea Ismail said...

Alhamdulillah. Nmapak beransur sembuh kakzie. Semoga dia sihat seperti biasa

PeRdU cINta said...

Syukur kak...Allah temukan dengan kesembuhan....berkat sabar dan usaha...berkat doa juga...moga ayah akak terus beransuk pulih kesihatannya...amin..

Mar Mansor said...

berubat darul syifa' tu kat mana?

saniah ibrahim said...

Alhamdulillah dah semakin pulih sakit bapak kakzakie...Semoga ia berterusan sehat.
Bertuah pada yg masih ada ibu dan bapa.

babYpose said...

Alhamdulilah bapak kak zakie makin pulih. Syukur menantu juga rajin melayan mertuanya, untung bapak kak zakie ada anak dan cucu yang penyayng betul peluang diberi meninmba ilmu itu atas kesedaran dari merekakan. Syukur. Moga makin sihat seperti sediakala.

idzwa kamaruddin said...

semoga bapak terus diberi kesembuhan dgn segera. ;)

Kayu Manis said...

Bagus sungguh menantu bapak..suci hatinya...
Kena rehat bykk n minum air byk2..
Doa anak2 soleh dn solehah In shaa Allah

Darling Pya said...

Acu sekarang ni pun tengah kena penyakit gatal2.. dah 3 klinik dah pegi, tak baik2 gak. Sekarang ni tengah makan ubat homeopathy lak

Kakcik Nur said...

Kakcik dan adik-adik juga diberi peluang oleh Allah SWT menjaga bapa yang sakit. Memang kesabaran adalah sangat penting bagi anak-anak. Setelah pemergiannya, kesalan tidak berguna lagi...

Kak Nieyl said...

Semoga cepat sembuh...
org tua memang begitu kak...
sama la ngan mak nieyl....dia x boleh duduk diam..
ada je kerja dia nak buat.... :)

idzwa kamaruddin said...

Semoga bapak di beri kesembuhan dgn segera kak..

meh kak tgk gelagat adik ni ;) http://www.nurul-izwa.blogspot.my/2016/03/mama-mama-mama.html

LYAfrina said...

smoga bapak kak zakie cpt sembuh..in shaa allah..smoga ank2 sabar n tabah mjaga bapak.. sbagaimana beliau tabah n sabar wktu mbesarkan ank2..

Petak Bunga said...

satu hari kita pun akan tua kalau panjang umur. harap ada anak yg soleh, yg sabar menjaga kita..

Uncle said...

Saya mendoakan dari jauh agar Bapak segera sembuh. Saya rasa saya juga akan jadi begitu apabila mencapai umur sedemikian nanti...

Sue Bee said...

Semoga beliau cepat sembuh ya, Kak

Raihanah Ahmad said...

semoga cepat sembuh bapak kakzakie. kalau perlukan shaklee bgtau saya ya.

Malinda said...

gitu la kak saya sama2 mohon agar bapak akak di berikan kesembuhan...kalau bole jgn di beri bapak akak pulang ke kampong dulu biar dia berehat2 dulu kat rumah anak2..pepaham jelah karang kalau dah balik rumah sendiri sume keje dia nak buat...kulit dah makin sembuh nanti bercampor pasir dan habuk lain pulak jadinye nanti...

Mummydearie said...

Alhamdulillah! Berpeluang berbakti pada bapak pula ya, kak! Dulu-dulu turn bapak menjaga kita, sekarang ni dah tiba turn kita sebagai anak-anak pulak menjaga bapak yang tak sihat.

Semoga bapak Kakzakie akan segera diberi kesembuhan dari penyakitnya.

JunAina said...

Alhamdulillah kak... Moden usaha secara traditional pun kena usaha paling penting bapa akak sembuh.

Zaitun said...

Alhamdulillah bapak kakzakie telah beransur sembuh. Begitulah orang tua dia lebih selesa tinggal dirumah sendiri.

makchaq said...

Alhamdulillahndah jumpa penawarnya... kesian bapak.. gatal ni memang tak boleh nak tahan.. mesti nak garu

Nooriah Abdullah said...

Alhamdulillah kakzakie bapa kakzakie dah lebih baik, mesti hati anak-anak berbunga-bunga, bila dah tengok macam ni kan. Darul syifa sekarang ni kat Brunei pun dah ada jadi mudah lah pada yang memerlukan khidmat diaorang alhamdulillah

suka suka said...

Semoga bapa kakak segera sembuh..

ujie othman said...

kena gatal2 kak? boleh try minum minyak kelapa dara Nufera. Yang cecair tu. Bagus utk masalah kulit. Kalau yg kapsul lambat kesannya.

insan marhaen said...

seprti juga ibu_suri yang ada sedikit sifat kebudakan sejak di serang stroke. Anak-anak nampaknya masih belum nampak boleh ambil berat.

mujur saya ini masih ada dan larat mengurusinya...

kisah earty said...

syafakallah buat ayah kak zakie.. kak zakie, nak tanye sabun daun bidara tu beli dekat mane ek?

Mas Zull said...

assalamulaiakum kakzakie...alhamdullilah pakcik semakin beransur pulih yer...;)

aryan azra said...

ALHAMDULILLAH SERASI DENGAN UBATYNYA, MOGA BAPAK AKAK SEGERA SEMBUH

Nabila Syifa said...

byk kudapan dia