Friday, March 4, 2016

Ketumbuhan di mulut Kecik

Sejak beberapa minggu ini entah berapa kali sudah aku melenting dan menjerit-jerit dek kerana kucing-kucing yang menumpang di rumah. Bukan aku tidak tahu kucing itu binatang kesayangan rasulullah, tetapi entah mengapa walau sudah dicuba memujuk hati untuk cuba membelai, namun bila didekati kucing saja tengkok dan bulu romaku sudah meremang. Melihat gambar anak-anak kucing yang comel aku sukalah juga, tetapi bila sudah di depan mata kucing berjalan pun aku sudah mencari jalan bagaimana untuk mengelak seandainya dia datang menghampiriku.

Sekarang di porch rumah kami ada seekor ibu kucing beranak empat. Sudah tiga minggu duduk di dalam bakul yang dulunya adalah bakul meletak pakaian baby sewaktu aku berpantang. Sudah beberapa kali Kak Meen katakan semua kittens sudah comel dan celik, tetapi semakinlah aku rasa mahu termuntah. Bertambah aku terjerit-jerit kerana sudah dua kali si ibu menggonggong kittennya untuk masuk ke dalam rumah. 
Semuanya gelap - Gambar pagi tadi selepas subuh hubby yang ambil ketika si ibu sedang menikmati friskies.
Comel - Melihat gambar pun terasa geleman apa lagi kalau dia bergerak-gerak

"Mama, mulut Kecik ada ketumbuhan!" Itu yang dijeritkan Kak Meen. Nama ibu kucing itu Kecik. Aku ingatkan ketumbuhan apa yang dimaksudkan. Bila aku menjenguk melihat si ibu menggonggong babynya. Menjerit tidak sudahlah aku dengan degupan jantung dup-dap-dup-dap. Kak Meen konon mahu bergurau tetapi dalam hal ini aku tidak boleh sungguh untuk berkompromi. Walaupun Kak Meen dan papa ketawa berdekah-dekah tetapi aku bagaikan mahu menangis.

Dalam bakul - Ada sesiapa yg tinggal diJB mahu silalah beritahu. Membuangnya kami tidak tergamak. 
Masalahnya sekarang tidak tahu bagaimana mahu mengendalikan kucing-kucing yang menumpang itu. Mana mungkin mahu dibuang di pasar sebagaimana selalu aku lihat banyak kucing liar. Kasihan semuanya masih kitten lagi. Aku kasihan tapi aku takut dan geli.

~~Alahai kucing...kucing..~~ 

43 comments:

babYpose said...

Dugaankan kzakie, saya pun susah nak pegang kucing tapi Fadya ok, murah rezeki kzakie sekeluarga tau bila ada kucing beranak pinak dirumah cuma itu la cabaran la skit bagi yang takut :) suka kak meen tengok-tengokkan si comel ye.

kakyon said...

zakie samalah dgn ky.nmpk kucing melepak bawah kereta pun boleh naik angin..bukan apa..bimbang jika terlangar..kan naya kita..

PeRdU cINta said...

Ya Allah gebu dan sihat sihat semuanya kak....moga bertambah luas rezeki akak sekeluarga...adik tahu tak dia jadi makusu...mesti suka adik...kembang bulunya kak... papa dgn kak meen tolong jaga ya..hihi...walau akak geli..tapi akak jaga kebajikkan kucing tu pun dah besar ganjaran yang akak sekeluarga dapat...amin...:)

lieyalatif said...

akak kite sekapal....lieya antara yg takut kucing....dtg le comel mcm mane pun mmg tak berani nak belai ke pegang ke....sebab tu kalo pi makan kat kedai, kucing ade bawah meja siap lee lieya bersila kak hahaahahaha....

Khairul Bariah said...

sama lah kita kak zakie..
tak suka dan geli dengan kucing
anak2 suka sgt termasuk yusuf,
yg paling suka mira la
skrg kat rumah saya pun ada kucing pendtg
yg tgh tgu hari nak beranak
hari2 masuk rumah nk cari pot bersalin..
hai pening2

QasehnyaRania said...

saya suka tp berapa nak manja kan dan mmbelai kucing.
kalau dkt nk aje ambil, sbb adik no 3 n 5 suka kucing. ade bela di kmpung

lia ummiirfan said...

saya geli dgn kucing tapi mak saya cepat kasihan dengan keadaan kucing jalanan ni.. terus mak ambil bela.. maintenance kucing memang high demand.. huhu..

Bbwana adienia said...

Alo ciannya..kalo dekat wana dah adopt..

Lea Ismail said...

Akak kita sama. Suami dna Adli suka kucing. Tapi lea tak. Dekat rumah akak ipar di kampung ada 20++ ekor kuching. Memang tak senang duduk dibuatnya. Mulalah meremang tengkuk dan bulu roma. Bukan benci tapi geli + takut

saniah ibrahim said...

Laaa....saya ingat kan betul2lah ada ketumbuhan.
Ibu kucing memang camtu kakzakie ,jika dah agak lama kat satu tpt tu walaupun selesa pasti nk dipindahkan juga anak2 nya ketempat lain.
Masa ni kitalah yg pening bila dibawa masuk dlm rumah.Saya tak geli kucing cuma tak suka nk pegang terutama yg baby.

idzwa kamaruddin said...

kalau dekat laju laju saya pegi umah akak n amik semua kucing nie..hehehe...comel sangat nie!!

adarnadzmie said...

kak zakie boleh geng dgn anak dara saya Allyssa... sgt2 takut dan penggeli dgn kucing... klu nampak kucing di mana2 memang x mo jalan nak dokong jer...huhuuu....
klu di kedai makan ada kucing Allyssa sanggup duduk atas meja...hahaaa
mulut potpet cakap kucing2 takot2....hehe

kucing sebenarnya binatang yang jinak dan comel... sesetengah org jer yang x dapat nak berjinak dgn kucing....

Kak Nieyl said...

Tak apa kak...nieyl faham perasaan org yg geli ngan kucing...
tapi kalau boleh,berikan tempat perlindungan dr hujan panas dan binatang liar...kebiasaannya nieyl akan sediakan tempat dia berteduh...nnt dia dah besar,dia akan pergi..sbb die dah pandai carik makan sendiri :)

NEKCIK said...

Alahaiii kesian kat kakak ye...bis tu nak wat camna tu...rasanya kenalah blikn kandang yg besar...yg bertingkat tu kak..kucing ni klau dah ada mmg berat jugak kak..nak letak pasar x sampai hati..nak bela mmg perlu banyak pengorbananya dari segi masa dan wang ringgit...tapi anggaplah kita berkongsi rezeki engan depa..insyaallah muga Allah skan pandang kita dengan kasih sayang jugak

NEKCIK said...

Alahaiii kesian kat kakak ye...bis tu nak wat camna tu...rasanya kenalah blikn kandang yg besar...yg bertingkat tu kak..kucing ni klau dah ada mmg berat jugak kak..nak letak pasar x sampai hati..nak bela mmg perlu banyak pengorbananya dari segi masa dan wang ringgit...tapi anggaplah kita berkongsi rezeki engan depa..insyaallah muga Allah skan pandang kita dengan kasih sayang jugak

Pokok Manggis Depan Rumah said...

haha..nak bagi akak tengok kucing tu. Dorg kata ada ketumbuhan.kikiki..
Pandai aje anak akak dan hubby.
Kena tanya anak-anak yang datang mengaji di rumah akak. Mana tahu ada yang berkenan di hati nak bawa balik pelihara pula.

aRz MoHa said...

ingatkan betul betul ada ketumbuhan...rupanya anaknya....

bela lah kak....

kucing teman yang baik...

Julia Johari said...

Kak zakie...kalau anak kucing kena letakkan dikawasan selamat la sis..kalau kt pasar tu bahaya dia kecik lagi kan...kalau besar takpe...tp tu lah kucing kan kena ada rasa taggjwb nak bela betul2...

Norhayati Mohd Isa said...

Saya kalau yg baru lahir ni memang geli juga kakzakie..
Akak boleh hantar kat kedai menjual kucing atau makanan kucing...
Disini mereka memelihara kucing kampung ni kak..

Malinda said...

saya pon suka gitu2 je kak dgn kucing2 ni...saya dgn bang ngah kan ada semput kiteorang memang tak bole sgt dgn kucing2 ni...setakat kasi makan minum tu saya takde masalah...tapi tu la kalau tengok camtu memang kesian kan kak tak sampai hati nak di buang2 gitu lagi2 anak2 nye masih kecik...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Sama la kita kak zakie...klu tgk dari jauh blh lar..klu kucing tu mai dekat...mau naik atas meja jawapnya!!
Anak2 suka kucing jgk...nk bela kat rmh tp atie xbagi..bkn apa klu diaorg g asrama...sapa la nk jagakn kucing2 tu..syian plk.

paridah said...

WAH BANYAK REZEKI KAKZAKIE UNTUK KAKZAKIE ALLAH HADIRKAN KUCING YG COMEL TU...MASALAHNYA KAKZAKIE TAKUT NK MENGURUSKANNYA YA...XPALAH BIARKAN SIIBU KUCING MENJAGA ANAK2NYA DI TEMPAT YG DISEDIAKAN...

Qhaifa Nur said...

smalah dgn nur...takut kucing juga hahaha..padahal hubby dn ank2 konon nk bela...oh tidakkk
sanggup lari laju2 klau kena sakat...nk d baginya ank kucing kat kita...takutnya tuhan yg tahuuu

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Saya suka kucing tapi tak "seni" dlm menjaganya. Sedap dipeluk ..Kak Zakie.. lagi2 klu ujan2. Hihi..

Dia suka dtg time sedih..ibaratnya penawar utk tuannya. Tp semua tu nostalgia. Kat Aussie ni saya blom bela kucing lg.

Inani Hazwani said...

Nani tak berapa sangat dengan kucing ni. Suka tengok je. Hehe

Zaitun said...

Dulu kak Zai pun tak suka kucing kononnya kotor dan macam2 lagi. Sampailah satu hari adik bongsu kak zai minta tolong jagakan kucingnya sebab dia sekeluarga keluar negara. Mungkin disebabkan terpaksa lama2 dah jadi sayang.Sekarang kak Zai suka tapi cuma kucing yg bersih.

hainom OKje said...

Mmg ada org yg geli dgn kucing ni ....fahamnya dinda. Untuk mengatasi kegelian tu kanda kena pegang kitten. Berani? Haha....
Nanti kejap lagi dia dah pandai main lari lari, comel jadiknya kanda....

Normala Saad said...

Adoi...kalau dah geli kucing tak boleh buat apalah...

Mummydearie said...

Boleh tahan teruk juga ya kegelian akak pada kucing. Samalah macam kakak saya yang tinggal di JB tu. Kalau nampak kucing, dia siap angkat kaki sambil terjerit. Tak kira dah malu orang tengok ^_^

Saya pun geli juga tapi setakat kucing baru nak menghampiri tu, saya okey aje. Asalkan tak bersentuh bulu kucing tu dengan badan saya. Saya memang penggeli pada semua jenis haiwanlah senang cerita!

norhidana miswan said...

ingat bdk2 je tkt kucing... mak budak pun tkt ye kak hehehe...
cube usap kak... lembut sgt bulu nya... comei je tinge dia tuh... hehehhe

wahida said...

saya suka kucing namun nak membela mmg tidak akan dibenarkan kat rumah saya tu..huhu...sebab kami anak beranak ada semput...huhu...
padahal kesian kat anak2, mintak sangat dgn mama dorang ni nak bela kucing...jawapan saya tetap NO...

aizamia3 said...

Saya suka kucing tapi buat masa ni tak boleh lagi nak membela.. dengan rutin harian yang padat, takut tak termampu nak menjaganya.. buat menyeksa je nanti.. huhuhu..

Kamsiah Yusoff said...

tergelak saya membacanya ...best jugak kalau usik kucing kat kak zakie ni.,.

Sue Bee said...

Kak Zakie geli kucen rupanya..SB ada bela tapi sekor saja.buat peneman bila semua org kat rum@h turun sekolah

LM said...

Ooo baru tau apa perasaan org yg takut kucing. Rasa meremang2 rupanya ye kak.

Klu akk beli bg mkn je takyah bg masuk umah blh gak kot? Suami akk yg urus kucing tu nnt

Amy Hilmirda Daud said...

Akak geli ngan kucing ye... adik amy pulak bukan kucing aje, semua yang berbulu dia geli. teddy bear pun dia geli.

Kayu Manis said...

Kzakie punya takut lgi dasyhat boleh gang dgn dibah...

Geli semua ada...
Nor plk bau kucing tu dh boleh tk lalu nk hidu..hihi
Sabaq2

Nor Azimah said...

Saya suka kucing, tp tk bole bela, umar zikri ada asma.
Kalo dh geli tkleh nk buat apalah.
Cuba kzakie htr ke pusat perlindungan haiwan, mesti ada tu.

Nor Azimah said...

Saya suka kucing, tp tk bole bela, umar zikri ada asma.
Kalo dh geli tkleh nk buat apalah.
Cuba kzakie htr ke pusat perlindungan haiwan, mesti ada tu.

Dkna Abza said...

dulu dkna suka bela kucing terbiar lepas tu mati sebab jangkit penyakit apa entah ngan kucing terbiar.. sampai sekarang dah tak bela kucing.

ujie othman said...

alahai kak zakie! Siannya akak..geli kucing rupanya!

moga ada yang berminat. Kesian akak asik terjerit mestinya kan. :)

iryanty ismail said...

tak minat kucing

JunAina said...

Aian dengan kucing boleh buat main tapi dengan anak kucing yang baru lahir tu boleh pitam jadinya..geli geleman kak, pas tu bila tengok dok merangkak2 dgn gigil2 badan terus lari.