Wednesday, March 9, 2016

Tuding mengaji

Peristiwa 21 tahun berlaku sekali lagi pada hari ini. Putaran alam yang dibawah qudroh dan irodah Allah kini sedang mengalami fenomena gerhana matahari. Bersama kita dirikan solat gerhana selepas solat dhuha. Peluang ini 21 tahun sekali saja. Apa pun aku ingin memaparkan salah satu tradisi keluarga kami. Bila mengaji tuding mesti ada di tangan masing-masing. Bahasa keluarga kami tuding adalah alat penunjuk digunakan ketika belajar mengaji Al-Quran.

Tidak tersusun - Setiap hari selepas Isyak salah satu tugas aku menyusun ini semua. Ada kala bila letih sangat aku biarkan saja. Anak-anak biasalah siapa siap dulu dia letak dulu. Akibatnya begini. Lihat tuding dalam Iqra' terjulur keluar sebab kakak/abang yang membaca Al-Quran menggunakan chopstik yang Huda bagi dulu dia pun tidak mahu ketinggalan sama menggunakan chopstik pemberian Huda. Kalau di dalam Al-Quran sebab besar tidaklah terjulur.

Pemegang rotan - Dulu aku gunakan rotan ini. Rasanya hampir setahun sudah aku gantung saja. Adalah sesekali bila mahu membuat anak-anak senyap.

Hujung rotan - Lihatlah sudah pecah. Kasihan dinding dan lantai selalu jadi mangsa libasan rotan ini. Itulah sebabnya pecah-pecah. Mencecah anak-anak belum sekali. Tetapi biasa anak-anak melihat ini pun sudah kecut tidak perlu dicecahkan pada mereka. 

Pensil gergasi - Sudah setahun lebih aku menggunakan ini. Anak pertama yang menghadap sudah tahu dimana mahu diambil pensil ini. Anak pertama mengambil dan anak yang terakhir akan menyimpannya. Masing-masing sudah tahu bekas tembikar letak bunga aku letak pensil ini.
Semoga gerhana matahari ini tidaklah membawa musibah kemarau yang panjang yang membawa kepada wabak penyakit dan tumbuhan tidak subur seperti 21 tahun yang dulu. Itu yang dikatakan oleh Us. Hj Hanafiah Abd. Razak, Penolong Pegawai Hal Ehwal Islam, Bahagian Falak, Johor Bahru.

~~ Takut dengan Allah itu lebih baik dari takutkan rotan.~~


38 comments:

idzwa kamaruddin said...

uhhh...rotan itu! mengundang memori sangat! Dulu dulu abah ajar kami mengaji guna rotan mcm tu jugak..sekali di libas ke lantai berguguran air mata..hehehee....

ohpanduan panduan said...

Teringat rotaon tok guru saya belajar mengaji masa kecik-kecik. Bila semua bising tak dengar suara duduk bercakap memanjang. Dia akan libas benda ni kat dinding. Bagi semua diam juga.

Kejadian gerhana. Masa zaman Nabi SAW, baginda buat lama solat ni. Sampai ada yag jatuh tak tahan berdiri. Baginda takut kiamat nak berlaku atau azab Allah SWT nak datang kat umat pada masa tersebut. Kita hari ni ada juga yang tak berapa faham, buat acara macam-macam masa gerhana. Bagi yang faham, memang bagus buat solat gerhana ni. Kejadian yang jarang berlaku.

Amy Hilmirda Daud said...

Kalau dulu-dulu nampak aje rotan ni kecut perut. Besarnya pencil tu.

Lea Ismail said...

saya guna bulu landak kak. dulu mas amengaji bila tok guru dtg je semua berlari kerumah. kalau tak main kat laman rumah dia.

kakyon said...

rotan inilah yg membuatkan anak2 di zaman akak semua pandai mengaji. walaupun mahraj dan bacaan ikut slang Johor dulu2..tetap jadi terbaik..;)

babYpose said...

Suka la tengok keluarga kak zakie, semua yang digunakan untuk beribadah. Rotan tu pernah kena tau, malam-malam emak check ada bekas ke tak..saya solat gerhana dulu baru dhuha, baru first time buat :)

saniah ibrahim said...

Oh tuding nama nya ya kakzakie...saya selalu cakap dgn anak penunjuk je.
Suami ada buat kan tuding ni dari anak2'kayu banyak juga..Last2 tinggal satu ,yg ada.

PeRdU cINta said...

dulu PC belajar ngaji dengan arwah nyanyei*jawakan..neneklah kalau melayu*..memang arwah yang nak ajar cucu sulong perempuan..aduh bila nampak rotan nak angkat punggung pun ngeri..sampai simpul mengkarung kaki...hahaha..
syukur kerana Allah masih beri peluang melihat lagi satu bukti kekuasaanNYA..

Malinda said...

Allahuakbar...begitu la hendaknye kak...moga gerhana matahari kali ini kite di jauhkan dari sebarang ujian....

saya penah nyaris2 nak beli rotan cam akak tu kat kedai rm2 tapi cik boss tak kasi le pulak...tapi takpe sebab kat rumah hanger baju kan banyak...hehehe...Dulu time saya kecik2 rajin layurkan lidi kepala yg dililit berbagai bentuk dgn daun kelapa jugak...nanti lepas dah siap lidi penunjuk tu jadi cantik bercorak belang2... sekarang ringkas bole guna pen atau pembaris je...kikiki

Othman Zan said...

KakZakie salah satu cara mendisiplinkan anak-anak... guna rotan. Tapi boy saya beli disoroknya, beli lagi sorok lagi.. kat mana dia sorok pun wallahualam.

Bitt (double IS) said...

amin!

hehehe rotan ku selain buat pukul lantai buat gak perhiasan hehehehe

Kak Nieyl said...

ngeri pula rasa nya tgk rotan tu..
sbb nieyl ada peristiwa yg x best bila mengenangkan rotan ni...

Norhayati Mohd Isa said...

Semoga tiada musibah dari gerhana matahari ni ye kak..
Takut juga jika berlaku kemarau berpanjangan..

Saya dulu gunakan rotan ni utk menakutkan anak2 ketika mengaji dan belajar..
Tetapi semenjak abahnya pernah memukul sekali dgn rotan ni..
Terus saya buang kak..
Kesian kan jika hinggap di badan anak2..
Dgn saya sekali menangis huhuhu..

Benar kak takut kan Allah lebih baik dari rotan..

Puan Kutu said...

ohh tuding tu penunjuk..kami biasa panggil penunjuk saja.dulu2 biasanya ambil lidi bunga telur tu buat penunjuk.sekarang pun sama.hehe

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Saya dulu buat tuding mengaji tu dengan kertas. Lipat bagi petak kecik jadi dah. Tapi ada juga buat guna lidi daun kelapa yang masih muda. Dapat bau-bau juga.

norhidana miswan said...

sbb tu penah teringat seoarang ustaz bercerita kalau blh setiap umah kene ada rotan, bkn rotan nk dera anak2 tp rotan ni mcm satu benda utk mengajar mcm akak tulis tuh, tgk rotan dh tkt kan... aura rotan tuh hehehe...

teringat dulu2 tuding kalau ngaji pakai sapu lidi mak, atau pakai cucuk sate tuh...

* ye kak, moga2 gerhana kali ni tidak membawa benca tp membawa seribu rahmat

paridah said...

Dulu2 tuding masa ngaji guna lidi kelapa muda yg diraut saja..kalau dh hilang capai saja daun kelapa yg melempai n patahkannya heh..heh..moga fenomena gerhana x menggerhanakan kehidupan kita yg sedia berjerebu ini insya-Allah.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

dulu... kalau beli sate.. cuci lidinya dan buat penunjuk. sy panggil penunjuk kakzakie

Aziela said...

Saya guna rotan tu kak. Hehehe. Kami dulu pakai lidi jer. So, kami namakan....lidi. Sekarang dh tak perlu guna lidi lagi.

Memang lain rasanya bila buat solat gerhana. Terbayang dosa yang menggunung. Cukup ke amalan nak menghadapi akhirat...huhuhu. Takut, sedih.

Kayu Manis said...

Harap taklah jadi kemarau yg panjang ini pun dh ckup rasa bahangnya...

Klu nor kak guna hanger jer...rotan entah , manalah hilangnya...dh l,a juga tak pgg hanger,tgok budak2 ni ok jer...

CikLily Putih said...

sama cam ayah kite, guna rotan gak kan huhuhuhu

Qhaifa Nur said...

Perlu ada rotan ni kak..tp skrg kat rumah rotannya hilang pulak..jenuh cari ni..

♥ aiNa yaZiD ♥ said...

Huhuhu... ayah aina pun guna rotan. Masa mengaji gagap je dia pukul rotan ke lantai. Lps tu trus lancar aihh.. pengalaman betul. Pernah jugak kena rotan.. tu cara mak ayah didik kami adik beradik, syg anak kena tangan tangan kan. katanya =)

Yaya Azura said...

Ya Allah.
lama dah yaya nak cari rotan tp alpa, nak letak satu dalam rumah, buat takut anak-anak. tunding tu kak.. yaya panggil 'nnunjok' (penunjuk)..orang ganu...^__^

aryan azra said...

MASA ZAMAN SAYA DULU PUN ADA ROTAN MACAM TU JUGAK KAK ZAKIE, MEMANG KECUT PERUTLAH TENGOK ROTAN TU SEWAKTU MENGAJI.

SAYA PANGGIL PENUNJUK HEHEHE

*ITULAH KAK MUJUR TAK JADI SUP TEMPE SEMALAM HAHAHA

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...masa kecik2 dulu mmg takut kalau nampak royan ni...walaupun x pernah kena rotan tapi takutnya bukan main lg...:)

Mar Mansor said...

kami tuding mengaji guna buluh yang abah raut..rotan pula abah guna nak sergah kami kalau salah bacaan.

Raihanah Ahmad said...

oo ada juga kesan gerhana matahari ya. semoga dilindungi daripada masalah sebegitu

nurbijen said...

Rotan tu mmg wajib bila mengaji... baru tak main2 masa mengaji... Tgk rotan tu teringat kat arwah ayah... mmg rotan wajib di tangan bila mengaji walau kami tak pernah kena rotan :)

Tahun lepas kami sempat alami gerhana matahari i masa kat UK... Tak sangka tahun ni berlaku kat M'sia pula...

Suriaamanda said...

SA belajar mengaji ngan abah dulu pun memang ada rotan tu..x betul je kena sebat..hehehe...

nohas said...

teringat zaman mengaji dulu..ada jg rotan..hihi..

Nooriah Abdullah said...

kaknoor tk tau nama nya rupanya tuding ya kak zakie, kami org kedah kata "penunjuk" lain padang lain belalang kan tk kisahlah tu

Nor Azimah said...

Sekarg ni dah mula terasa bahang panas yg semakin menggigit, ya Allah, jgnlah Kau uji kami dgn sesuatu yg kami tak mampu menanggungnya.

Nor Azimah said...

Sekarg ni dah mula terasa bahang panas yg semakin menggigit, ya Allah, jgnlah Kau uji kami dgn sesuatu yg kami tak mampu menanggungnya.

hainom OKje said...

Dulu masa kecik dinda mengaji tudingnya sapu lidi kanda. Zaman tu manalah ada tuding cantik gitu kanda. Kalau tak guna penyapu lidi, kertas yg di lipat lipat .....

Kenangan lama mengusik jiwa betullah...

Cik Ecah said...

yang akak tunjuk tu semua alatan yg wajib ada kalau g mengaji..
hihi bab rotan tu lagi la,,salah baca, zasss je kene...

JunAina said...

Anak-anak dah tahu disiplinnya setiap hari tak perlu nak cakap. Allah akan pakaikan baju2 dari emas kepada mereka yang mengajar Al-Quran diakhirat kelak, beruntungnya akak sebab ada ilmu yg dapat dimunafaatkan.

aRz MoHa said...

mudah-mudahan kemarau tidak berpanjangan dan kembali pulih...


rotan juga didikan yang baik