Tuesday, December 24, 2013

Bbq depan rumah

Mahu berBBQ di luar mama/papa sibuk dengan tugasan. Cuti tahunan masih banyak berbaki tetapi tugasan akhir tahun tidak dapat dielakkan.Tanggungjawab dunia kena juga galas dengan telus. Untuk memberi kepuasan anak-anak malam minggu yang baru lepas kami berBBQ di depan pagar rumah saja. 

Bara tersedia - Papa balik dari solat maghrib tolong menghidupkan dulu bara sebelum dia ke surau semula untuk solat Isyak.
Panggang - Siap semua sedia mulalah kami memanggang daging, sotong, udang dan sosej. Ayam anak-anak tidak mahu sebab baru makan KFC dan Pizza Hut.
Siap - Set pertama yang sudah diBBQ. Udang cepat sikit. Sotong juga tapi daging agak lambat.
Santapan - Sekadar nasi tomato dan coleslaw saja yang jadi pelengkapnya.
Air lamnet - Tidak ada air coke kami minum air lamnet dan fresh orange.
Papa - Baru balik dari surau terus duduk sama dengan kami. Adik tidak sah kalau tidak posing.
Mama punya - Inilah yang mama makan. Nasi tomato, coleslaw, daging secucuk dan sotong secucuk tanpa sosnya.
Terakhir - Sudah mahu mengemas masih tidak puas berBBQ satu lagi sosej dipanggang Kak Nurienne.
Kemas - Mama sudah sedikan semua bahan untuk BBQ, giliran anak-anak mengemas semua. Papa kemas alat BBQ. Mama cuci tikar. Lain-lain anak-anak kena buat.
~~ Cuti sekolah hampir ke penghujungnya. Makan-makan sekeluarga begini akan boleh dibuat lagi bila mereka balik. Sayu hati pula.~~

62 comments:

Sharifah Nadzarah said...

ASSALAM AKAK...
Wah sedap2..akak BBQ depan rumah ...kita selalu belakang rumah..

aTieYusof Family said...

Salam Kak..
seronok kan bila sesekali buat mcm ni..makan ramai2.. kami klu buat BBQ sllunya dgn jiran2..hehe

t.a.t.a said...

Woh akak! Bara api kaler ungu!! Wah canteknya!

Marina Monroe @Nanie said...

Assalam KZ,

Seronoknya berBBQ bersama2 keluarga.
Sedapnya nengok satay udang..huhuhuhu

Alhamdulillah, ada ahli mengemas selepas happy2.

NinaAz said...

betul tuu. time2 cuti cengginilah best sgt berkumpul :)

Knor said...

Bestnya kak...harum sampai kesini baunya kak...

asyifa mustaffa said...

Anak2 da besar....senang kan kak nak disuruh buat keje...gotong royong gitu...

Best bbq sekuarga...:-)

Fiza Rahman said...

Bestnya ber BBQ.

umi alya said...

sedapnya bbq, (lamanya kami tak buat)

faraherda.razalan said...

Salam Kakzakie!

Bestnya BBQ! Depan rumah pun, depan rumahlah kak! Sonok jugak ni! Rasa mcm nak BBQ gak tp umah apartment, nak BBQ celah mane le...sobs...sobs....

adyna said...

Depan rumah pun meriah kak ;) ,lapor dah ni

ZazaMyMoon said...

Salam Kakzakie
Alhamdulillah dengan BBQ pun dapat mengeratkan hubungan kasih sayang kekeluargaan kannn... seronok mcm ni sesekali ;)

Ema Johari said...

eh kak, sama. ema pun ada bbq kat rumah mak mertua..kumpul semua adik beradik belah husband..cuma kami tak ambil gambar jer...hehehe..seronok buat aktiviti mcm ni..biarpun hanya di rumah.

Nurulhuda Abdul Latip said...

Memang seronok kan kak...Akak sayu sebab anak nak balik hostel yea..Kakak dah abis la kan, sebab dia baru sudah SPM kan

memmetlenggeng said...

BBQ depan rumah lebih seronok dan selesa kann

Myra Jay said...

Bestnyer dapat ber BBQ macam ni :)

Tengok bara api kaler pepel atau mataku yang silau..hehee

Cik Puan Rara said...

kenapa arang tu kaler pepel kak?

redza said...

sedapnya!

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

cantiknya api bbq kaler ungu :-)))))

Aziela said...

Kak, tak ada jiran datang tumpang sekaki ke?

ummuaidan said...

Bakar2 mcm nie kat umah lagi santai & seronok kakak..anak2 blh makan sepuasnya..tengok menu pun dah sedap ngan nasi tomato lagi tuh..:)

norhidana miswan said...

napaer bara api tu nampak cam kaler pepel kak? syoknyer bt bbq kt umah... tak kisah lah kt tp pagar pun.... walaupun takde anak bujang tp anak dara akak sume jenis yg ringan tulang...

Rai Ourkizuna said...

seronok aktiviti keluarga macam ni kan kak..

cantik apinya warna purple.. tertarik betul saya..hahaha..

BUNDA a.k.a KN said...

lagi best...tak buang masa kat luar...yang penting KERJASAMA..hehe.. :)

amirah said...

bestnyaaa...tapi sedih pulak bila terkenang nak masuk sekolah dah minggu depan..

Mummydearie said...

Saya pun suka sangat buat bbq kat rumah. Kami duk atas langit ni kena pandai-pandailah nak bbq camna. Nanti sepelaung baunya! Bestkan kak kalau dok makan-makan seisi keluarga macam ni. Tak dapat pergi mana-mana pun takpa. Perut kenyang, hati pun senang!

Sura Mohd said...

Bestnya berbbq ngan anak2..kakzakie sama ngan sura..anak2 yg kena mengemas bila dah sudah..yalah kitakan dh penat masak...untung ada ank2 pompuan yg dh besar..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...yer la mmg seronok dpt bbq di rumah bersama anak2....mas pun baru je rancang ngan anak2 semalam n rancang nak buat bbq juga esok...:)

izan mama mia said...

bbq kat tmn perumahan ni... kn pandang kiri kanan..kot jiran ada jemur kain...cian juga...bau nnt
sll malam je yg ok kan..ehe...wah siap masak nasi tuu...

Sayangku Zie said...

Wah best best tambah2 bila dapat pertolonga anak2.. baru meriah... sedapnya kak...

Alin Marlini said...

paling best bbq kat umah...gaya bebas...hehehehe

Ujie said...

mesti semerbak baunya se taman..hehehe

lama sgt dah tak BBQ dgn family gini.

eMMe said...

seronok berbbq, dgn anak beranak pun dah meriah.. kene tambah lagi saya ni Kak Zakie, baru dua, baru syok, bila dah besar memasing dah diberi tugas, tak la penat mamanya, heheheh...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Eeemmmm dapppnya kakzakie hendaknya sotong tu :)

Cho Zila said...

Kalau x kerjasama bbq tak syiok ... tensen lagi derkan... kalu gini blh selaluler berbq

azieazah said...

Kakak, kenapa bara api nampak macam kaler purple eh? hehehe

Deqla Manjew said...

seronoknyee... eh deqla baru nk tnya psl bara api tu..kaler purple..heee...

psstt.. psl entri deqla tu, incek hubby tau la..lps tu deqla citer kat dia.. dia membebel la gak kata org tu gatai.. then, gelakkan deqla gak kak.. huhh

harumankasehvee said...

bara api warna purple . aktiviti camni memang bebudak suka . masa wat kat kg , bebudak ler yg buat . Kami tggl mkn jer .

lieyalatif said...

aduh kak zakie, seronoknyeeeee...aktiviti bakar2 ngan family....betul kak, bab bakar2 mmg kene suh laki buat dulu sbb tak reti lah nak hidup2 kan bara ni heheeheheh.....

meriah tgk kak...mcm2 akak bakar, walupun takde ayam tapi tetap nampak meriah kak...lieya kalo buat bbq mmg ayam bahagian kepak jek buat bakar2 heheheeh...part lain byk isi tak jalan la kak....

mama_ka0ri said...

seronoknya bbq!! kitaorg tak buat2 lagi bbq..plan lama dah..asyik tangguh jer..haha..

mysha said...

Sronoknyer bila ramai2 buat aktiviti mcm nih....

Akak sha rasa mcm dengki lak kak tgk isi pinggan akak tu hahaha

Umi Qi said...

Kak zakieeeeeeeeeee....besh yerrrrr buat BBQ satu familyyy...pastu mkn ngan nasi tomato...waaaaaaaa terliur tau umi QI tgk hehhe

Roha said...

akak seronoknya berbbq with family,rajinnya kak zakie wat masak2kan.ermm ada nasi tomatolah sedap tu :)

acik idah said...

Ermmm.. yummy...!
Nak seribu daya kan kak... depan rumah pun boleh jer kan.. tak semestinya kena ada tempat yang best2.. :D

ummiross said...

Best kan rumah kat kampung Kakzakie, tanah luas, nak BBQ, nak main kejar-kejar semua boleh, hehe..

Seronok kan dapat makan-makan sambil bermesra sekeluarga..

Daddy Ziyyad said...

BBQ depan rumah pun ok aja kak zakie....yg penting, masa berkualiti dgn anak anak...hihihi

JunAina said...

Sedihkan kak bila terpisah dengan anak2 tapi itu semua demi masa depan mereka jugak... Aina minggu depa kakak pon dah nak balik Perlis.

Puan Kutu said...

BBQ depan rumah pun lumayan kak zakie..terlur juga sy tgok..yg bestnya satu kawasan perumahan bau sedap.hehe

Masya said...

depan rumah pun jadi .. terbaiklah kan dapat bbq dgn family..

maszmadi said...

bestnyer kak...

Cik Puan said...

salam kak zakie...
cik sefamly pon ade buat BBQ...best je kannn

nohas said...

bestnya..BBQ..dibawah langit, dibelai angin malam...bersama keluarga..

HeNRieTTa JoSe said...

Chantek apinye....walau hanya depa rumah, tetap meriah dgn kaletah anak anak...

Psss...dlm lingkungan 8 @ 9 thun...

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..wa..bagus kak..memupuk semangat bergotong royong dan bekerjasama satu sama lain..tak susah nak menyuntuk semangat begini asalkan sentiasa mencari ruang dan peluang yang ada..insyaAllah boleh :)

Bin Muhammad said...

Lokasi tidak penting. Tidak kira dimana, jika aktiviti sesama ahli keluarga pasti seronok. Terasa nak join sama jer... :)

Papa Mifz said...

memang seronok berBBQ sesama keluarga ,PM sekeluarga pun akan berBBQ ramai2 hari Sabtu nih...;)

QasehnyaRania said...

as-salam kakak
depan rumah pon ok kan. janji anak anak terhibur

zila norazila said...

Dulu2 zila rajin jgk kak wat cmne..skrg dh ada bby..pyah sikit

Amanina Mads said...

bestkan kalau dpt habiskan masa dgn family buat bbq mcm ni.. last rasanya raya thn lepas

hainom OKje said...

Best jugak berBBQ depan rumah yek kanda.... dinda tak pernah buatlah pulak....set BBQ pun tak de....
Sikit beno kanda makan cuma 2 cucuk...kalau dinda harus 10 cucuk tu hehe

wawa syaida said...

berBBQ depan umah pun best jugak kan...makan ramai-ramai dengan family

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..

kat mana2 tempat pun tak kesah..yg penting best bila dpt berkumpul dgn anak2 kan.. :)

sedapnya tgk udang tuuuuu :0