Tuesday, December 3, 2013

Mengaji musim cuti sekolah

Alahai anak-anak. Masing-masing berebut hendak cepat sehingga bila ditanya sudah bersolat maghrib atau belum tetapi dijawabnya belum. Inilah senario mengaji bila tiba musim cuti sekolah. Mama Zakie pun belum sempat habis berbuka puasa suara grill pintu dibuka sambil memberi salam sudah kedengaran. Sudah pasti aku suruh mereka solat dulu sementara aku habiskan sisa makanan di pinggan untuk berbuka. Sudah dipesan kalau hari Isnin dan Khamis datang lambat sikit sebab mama Zakie berbuka dulu baru solat. Tetapi kerana mahu dapat mengaji dulu masing-masing berebut mahu datang awal. Memanglah biasa aku akan mengajar mengikut giliran siapa yang datang dulu. Itulah sebabnya jadi begitu.

Ada pula sudah malam masih tidak mahu balik rumah sebab bermain. Bila mama Zakie kata sudah malam kena balik dulu esok datang lagi barulah mereka beredar. Seronok bermain dan menonton VCD ramai-ramai. Bukan rumah mereka tidak ada vcd tapi dengan kawan-kawan pasti lebih seronok.

~~ Macam-macam kerenah anak-anak bila musim cuti sekolah ini.~~




76 comments:

NM03 said...

ooo akak mengajar mengaji ke.. baru saya tau

Fiza Rahman said...

Hehehe...berlumba2 nak ngaji dulu yer.

redza said...

seronoklah budak2 sekolah dah cuti panjang

aTieYusof Family said...

Berebut2 nak ngaji dulu...suka depa kat rumah akak..ramai2 lg dorang seronok kan...:)

intanfirdaus247 said...

Salam kak zakie..seronok kan budak budak cuti sekolah..teringat zaman kecik2 dulu....kak zakie bla cuti sekolah kecik2 dulu apa aktivii akak buat? citerlah sikit..zaman dulu kanak2 habiskan cuti mungkin lain dr kanak2 sekarang..intan dulu cuti , banyak bermain dengan alam ...memancing, g sawah main layang2..mcm2

Chot said...

hey kak,senyum bila bce.. seronok jadi budak2..teringt zaman kita dulu-dulu..nak cepat abis ngaji pastu boleh lepak ramai2..walaupun bukan dkt rumah sendiri tapi orang zaman dulu, rumah kau rumah aku jugak.haha

Tihara said...

best kan kak layan budal2 ni..kekadang diorang ske buat lawak

Aisy Nasiha said...

Wah... seronoknya macam ni. Meriah rumah akak musim cuti ni.. mesti akak guru yang baik.. patutla budak2 sampai tak nak nak balik..

Aiza Hamdan said...

baru tau yg kakzakie ajar ngaji..
hurm..same situasi masa aiza gi mengaji dulu..selalu nenek or atuk ngaji pesan..if giliran aiza lambat or mana kakak² yg dh naik quran ajar adik² ngaji dulu..
sume berebut nak awal..

Mimie_Zatun said...

Alhamdulillah..
anak-anak tetap datang mengaji walaupun cuti sekolah..
seronoknya..

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..waktu cuti sekolah nilah anak-anak nantikan..macam-macam program mereka rancang..hehehe..majlis berkhatan pun masa cuti sekolahlah kan kak..suka-suka juga..keselamatan dan kesihatan mesti di utamakan :)

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...mmg betul tu...teringat masa kecik2 dulu pun mcm ni juga dtg awal sbb nak mengaji awal....:)

Myra Jay said...

Teringat masa zaman skolah dulu sama la Myra pun berebut p rumah ngaji awal sebab nak dapat ngaji dulu :)

Lepas tu leh main..heheee

Aziela said...

Mesti Kak Zakie nie tak garang dan mesra kan..sampai anak2 tu semuanya selesa jer di rumah kakak. Syukur Alhamdulillah. Meriah rumah dengan mereka nie.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

coretan Kakzakie ni buat sk terkenang semasa dulu.. macam tulah kami, siapa nak balik cepat datanglah cepat.. hihi.. tapi mesti lepas maghriblah.. & sk pun ada pngalaman menolong mak sk ajar budak2 mengaji. Rasa terkilan sgt sbb tak dpt teruskan
:-(((

lia said...

saya mengaji belah pagi sbb tmpt sy mengaji jauh, bahaya p malam...

Qhaifa Nur said...

plan nur kak...nak ajar nak mengaji nanti...bila duduk sendiri.....tak sabar rasanya...moga dipermudahkan segalanya

Mummydearie said...

Budak-budak memang begitulahkan, Kak. Anak saya kononnya cuti ni cuti ngaji juga tapi suruh mengaji dengan Mommynya di rumah. Banyak aje alasan yang diberi. Maklumlah dengan mak sendiri memang boleh kelentong aje kerjanya!

Knor said...

ha ahlah kak walau pun nor tak ajar org lain mengaji...muhammad dgn iman ni selalu berebut nak mngaji sapa dulu..kadang2 nor buat one ,two som..heheh..last2 muhammad dulu,sebab ikut umur..iman plk kata asyik2 muhammad je dulu..

nor kenalh terangkan utk apa berebut..niat mengaji kerana Allah.

cheqna said...

hahahaha
betul betul
seronok plak bila ingat kembali zaman cheqna kecik2 dulu..g ngaji ramai2...pastu nak mengaji depan tok guru mula2...wah..bestnya kenangan tu

Kniedaz said...

kak mengajar mengaji ye...teringat zaman dulu kalau mengaji mai ramai2 pastu kena tunggu semua habis baruu balik..sekarang sapa sampai dulu dia balik awal..

ros_reeza said...

Assalamualaikum kak,.. betul.. bila tengok ramia-ramai baru syok.. kalau tengok cd ngan main game sorang-sorang tak syok, pastu rasa ngantuk nanti.. hihihi

azian said...

kakzakie...
kl dekat boleh hantar budak2 ni ngaji dgn mamazakie...kikiki

Rai Ourkizuna said...

bestnya kak.. terasa semangat kejiranan begini..

norhidana miswan said...

heheehhe mcm2 kerenah bdk2 nih kan kak.... yelah masing2 nk ngaji awal pastu boleh la main lama ke nengok vcd lama skit kan...

Daddy Ziyyad said...

Apa kata akak ajar lepas waktu Asar...hihihi..Dulu masa saya kecik2,saya mengaji lepas waktu Asar

amirah said...

mak mertua amie mngajar mngaji lepas asar kak. tapi takdela ramai sgt. tp susah pulak nak tukar jadual kan sebab petang akak baru balik dr pjabat

Liza said...

mmg biasanya budak2 mengaji lepas maghrib kan, anak2 Liza pun cmtu jugak..

Mak Long a.k.a Kunang-kunang said...

Salam kakzakie,

Bagusnya kakzakie berpeluang membuat amal jariah begini. Budak2 tu akan kenang selamanya.

Ratu Hatiku said...

kalau kakak dekat dgn saya nak jgk saya hntr ke rumah kakak hihihi

JunAina said...

Betul tu kak kalau ramai2 lebih meriah macam kita makan2 jugak kalau ramai2 laju jew...

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

bagus kakak mengajar budak-budak mengaji.. macam-macam kerenah mereka.. :D

Roha said...

salam kak zakie...
tahnia akak..atas perkongsian ilmu akhirat..semoga berkat untuk genarasi akan datang amin...

Kisah Si Dairy said...

selalunya bila musim cuti sekolah nie nenek la pening bila semua cucu sibuk nak balik kampung...hihi

Falsya said...

Teringat falsya zaman bdk2 dulu tau kakak..sanggup dtg ngaji awal sbb nak chop tmpt dpn2..kalau lmbt nnt kene ngaji ngan ustaz..tamo ngaji ngan ustaz pun punca dtg awal jugak..ustaz garang..hehe

acik idah said...

:D Teringat masa zaman saya kecik2 dulu... berlumba nak mengaji dulu.. hehehe..

PearlVelvet SueQys said...

Slm singgah membaca tengahari ni !

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Hahhaha bila kakzakie tulis semua berebut nak mengaji dahulu, teringat pulak saya masa kecik2 dulu, kami mengaji bila habis solat maghrib berjemaah, bila habis jer ustaz baca doa, semua meluru ke ustaz berebut nak nombor satu, sebab lepas tu boleh main, ustaz tak kasi balik, suruh solat isyak jemaah dulu baru balik :)

tenku butang said...

wahh.. best suasana macam tu kan..

:: Mrs.Eady :: said...

seronok nyer kak..

ummuaidan said...

budak2 mmg suka brkumpul brkwn ramai2 kakak..sib baik mam zakie baik sgt...hihi

shameel Iskandar said...

bila terbaca mengenai belajar mengaji teringat zaman kanak2 dulu. Cuti persekolahan adalah detik yg ditunggu oleh kanak2 tapi mungkin mereka tak merasai apa yg kita rasai tika zaman kanak2 dulu.

imm said...

assalamualaikum..saye follow blog ni ye.sudi2 lah jengah2 blog saye juge.terimakasih ye:)
http://cikanem.blogspot.com

Sura Mohd said...

anak2 sura pulak..kalau awal..memang awal bebenor..kalau lewat..lewat sangat pulak..sampai sura bising2 takut diarang tak pegi mengaji..:)

Kesuma Angsana said...

seronok nyer kak, teringat kisah KA waktu kecil2 dulu !

Deqla Manjew said...

alhamdulillah.. byk pahala tu ajar mengaji.. teringat masa kecik2 pegi mengaji.. mmg awal2 dah dtg.. sbb nk cop tmpt.. kalo awal, awal la blk..hahahaha... ;p

Nastyna said...

Main la.. asal ada juga keinginan untuk mengaji tu kan, rajin juga mereka. teringat kami masa kecil2 dulu pun sama berebut2 buka selipar nak masuk ngadap dulu hehehe, yang paling comel adalah adik perempuan kami yg umur 3tahun masa tu pakai tudung pun seleret ke tanah baca ambik ujung2 jer, tapi jadi kesayangan tok guru sebab rajin. kenangan... ni Insya Allah balik Malaysia sebulan nak JJ ikut Oma dia gi ngaji. (panjang nyer cerita saya ni) hehehe

NEKCIK said...

Pabila matinya anak Adam..3 perkara yg tinggal...sedekah jariah
...ilmu yang menafaat...anak yang soleh...insyaallah

cik didiey said...

time ni je diorg nak bersuka ria kak zakie :)

moga pahala akak berganda sebab sama2 bantu anak2 tu mengaji...

Cik Puan said...

masa kecik2..kenangan masa mengaji lah paling best..habis je belajar...sambung main balik..

eira eixora said...

saya dulu kakak. tok guru panggil. dia panggil ikut sapa yang paling rajin baca. sume orang pun pulun baca sebab nak suh dipanggil dulu =)

KakNi Sihat Cantik said...

karenah budak2, bila ada pening kepala, bila tiada terasa sunyi...

aby said...

salam kz ..
klu laki ajar ngaji pasti dapat title ustaz ..
kira kz dah bertitle ustazah la yer ..
best juga .. ustazah hajjah zakie ..

BERT said...

umah saya pun penuh budak ngaji.. tapi sayang kalau time cuti sekolah tak penuh plak umah mak saya ni ha.. cuti skolah cuti ngaji nampaknye diorang hehe... alahai

MOKCIK AZWA said...

Seronoknya..kalau kat kampung asben memang situasi macam ni selalu berlaku..

BUNDA a.k.a KN said...

seronok kan melayan budak2 ni...dalam kelas mengaji tentu lebih ramai dan meriah dimasa cuti2 sekolah ni kan...

Sylarius Yusof said...

Sama la macam masa saya kecik-kecik dulu. Semua pakat berebut nak 1st dapat baca. Then, bila dapat baca awal, boleh balik awal. hehe

Cho Zila said...

syioknyer ada bekalan di bawa ke sana... mengajar anak2 kecil mengajini... sebabtu sampai sekarangni tiap kali mengaji memang terbayangkan makcik yang ngajar dulu2...

nohas said...

dulu masa saya mengaji, ustazah akan ajar budak2 yg baca muqaddam dulu, lepas tu baru giliran yg baca al-quran, sbb yg ni kena lebih tumpuan..kalau tak, budak kecik suka buat bising..yelah, jemu menunggu..

Bin Muhammad said...

Biasanya dulu kalau cuti sekolah...kedatangan budak mengaji selalunya merosot. Selalu macam biskut...sekejap ada kejap xde.

izan mama mia said...

bagusnya akak ajar budak mengaji..kalau dekat..mau juga htr mia..anak kalau ajar sendiri di rumah..susah nak bg perhatian..ada saja alasannya..

Sarah Talib said...

budak2 memang macam tu...siap atur papan rehan..org tak dak.

Nafira usof said...

seronoknye dengar citer kakak ajar budak2 mengaji. anak zura hantar mengaji kat jiran jugak.. nak ajar sendirik x yakin.. hehehe

aizu's life said...

hehehe.. tringat lak nostalgia zaman kck2 dlu.. sanggup berlari, sbb nak cpt sampai.. sape sampai dlu, dia ngaji dulu.. hihi

Haryati Faizal said...

seronok jugak dpt mengajar anak2 mengaji ye, mcm2 kerenah

aizamia3 said...

kalau akak dekat dengan rumah saya kan seronok.. saya pun boleh mengaji saya dengan anak2.. ;)

Nor Azimah said...

baiti jannati..orang lain pun dapat merasa kedamaiannya..:)

QasehnyaRania said...

bagus dtg awal tp x solat pulak.

Papa Mifz said...

biasanya begitulah , menonton ramai2 lebih sonok...=)

izzah said...

Teringat zaman kecik2 dlu...sy pn mcm diorg jgk k zakie...hehe. .berebut nk jd org 1st ngaji...siap tnda dgn papan rehal lg...pstu br gi smayang...

Nur-nba said...

Semangat berkobar2 tu kak. Lepas ni kena ambil no giliran.. Bagus akak sabar melayan anak kecil yg dahagakan ilmu..

Kakzakie said...

Kakak rasa begitulah kalau sudah pun nama anak-anak, sifat mereka lebih kurang saja.

Terima kasih semua yg sudi memberikan komen:-


NM03, Fiza Rahman, redza, aTieYusof Family, intanfirdaus247, Chot, Tihara, Aisy Nasiha, Aiza Hamdan, Mimie_Zatun, PeRdU cINta, Mas Zull, Myra Jay, Aziela, Seri Kandi Tanah Jauhar, lia, Qhaifa Nur, Mummydearie, Knor, cheqna, Kniedaz, ros_reeza, azian, Rai Ourkizuna, norhidana miswan, Daddy Ziyyad (waktu asar kaka baru balik kerja dan sibuk memasak utk makan malam doc), amirah, Liza, Mak Long a.k.a Kunang-kunang, Ratu Hatiku, JunAina, Mizz Aiza (Dunia Kecil), Roha, Kisah Si Dairy, Falsya, acik idah,PearlVelvet SueQys, CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), tenku butang, :: Mrs.Eady ::, ummuaidan, shameel Iskandar, imm, Sura Mohd, Kesuma Angsana, Deqla Manjew, Nastyna (bila balik M'sia tu Nas), NEKCIK (amin...), cik didiey, Cik Puan, eira eixora, KakNi Sihat Cantik, aby, BERT, MOKCIK AZWA, BUNDA a.k.a KN, Sylarius Yusof (siap awal dpt main dulu), Cho Zila, nohas, Bin Muhammad (yg cuti pun ada juga BM), izan mama mia, Sarah Talib, Nafira usof, aizu's life, Haryati Faizal, aizamia3 (kakak nak ajar Nuha hihi...) Nor Azimah, QasehnyaRania, Papa Mifz, izzah, Nur-nba.

Maaf dari kakak sebab semalam kakak seharian tidak menjenguk blog ada urusuan yg lebih penting utk diselesaikan. Hari ini akan kakak jejaki satu-persatu ye..

Terima kasih sekali lagi buat semua.

hainom OKje said...

Nasib dapat mengaji dengan orang mcm Mama Zakie...cuba dapat mengaji dengan Mama Zir....hehe habis kena suruh balik awal awal hehe

Mia Kassim said...

Sambil nyelam sambil minum air tu kak....lepas mengaji beleh bermain dengan kawan2...hehe

elly nadyra said...

sama ngan saya masa kecik, tapi memanjang dpt ngaji last....sebab suka buat bising, jadi cikgu ngaji denda ngaji last
untung anak2 akak, akak bleh ajar ngaji....saya ngajar kak, tapi ikut larat saya la kak....tu yang lambat, kalau umah dekat, saya anto kat umah akak senang!

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..

hehe..mcm2 kerenah anak2 dtg mengaji..cik seri skrg pun dah mula mengaji.. abis je azan maghrib tu, bersiap2 lah die.. :)