Friday, December 6, 2013

Cerita botol susu dan pampers

Akan tiba satu masa pasti sebagai ibu akan mencari jalan bagaimana mahu memisahkan anak-anak dari terus menghisap susu dengan botol dan juga memakai pampers. Kisah aku memisahkan pampers buat anak-anak aku boleh di kira agak berjaya sebab sebelum usia tiga tahun anak sulung dan kedua aku sudah tidak memakai pampers lagi. Adik agak susah sebab walau sudah berpisah sebelum tiga tahun tetapi sebaik mahu membuang air besar mesti dia akan mencari pampers. Kira pampers itu sebagai tandasnya. Dia tidak boleh nampak najis. Aku gigih mengajar bibik (pembantu rumah aku) juga supaya anak boleh cepat pandai menggunakan tandas. Tidak ada sistem tandas tiruan untuk anak aku. Terus saja ke tandas biasa. Malam aku sendiri ambil alih. Sebelum tidur pastikan dia membuang air dulu. Tengah malam aku bangunkan (walau biasa mata terpejam) dukung bawa masuk bilik air, sebaik 'bunga' disimbah sedikit air, pasti secara semulajadi dia pun membuang. Akhirnya jadi biasa dan berjaya.
Sekarang - Anak-anak mama sudah pandai memakaikan pampers pula.
Tetapi bila soal ceraikan botol aku dan hubby tewas. Anak aku semuanya tidak lama menyusu badan. Paling lama 9 bulan saja. Dulu kurang prihatin tidak seperti sekarang - bila fikir balik sayang sebab tidak seperti sekarang banyak infomasi tersebar luas. Anak-anak pula duduk di rumah dengan bibik Akibat bimbang anak kelaparan kami tidak sampai hati. Tambahan pula bila diajar minum terus dari cawan, cara minum mereka jauh berbeza. Mereka akan minum seteguk-dua berbanding kalau di dalam botol sekali lalu habis satu botol. Atas sebab itulah kami biarkan saja mereka menyusu sehingga mereka sendiri rasa malu. Masuk usia tujuh tahun semuanya sudah malu menghisap botol. Aku masih ingat lagi ketika balik kampung bila mahu menghisap susu adik akan masuk ke bawah katil atok dia. Katil bapak tinggi jenis besi zaman dulu punya. Bila sepupu dia masuk bilik siap menangis sebab malu. Itulah akhirnya semua anak aku berhenti sendiri kerana malu.

~~ Sekarang bila melihat ibu-ibu gigih menceraikan botol buat anak-anak aku rasa kesihan pada anak tersebut walau sebenarnya ini adalah proses biasa.~~

57 comments:

imm said...

selamat pagi kak..saye pon dalam proses pisahkan anak sulung dgn pampers.baru hari ke-3..smalam 2 kali die tershishi dalam seluar..nampaknye kna fikirkan balik lah..musim2 hujan ni payah jugak,,kain tak smpat kering,kang tak berbaju pulak anak..hihihi

aTieYusof Family said...

Salam Jumaat Kak..mmg mencabar sbnrnya klu nak pisah pampers dgn susu ni kan Kak..tp Alhamdulillah Pa'e pun dua thn lbh dah tak pakai pampers..skrg klu suruh pkai msti dia tak mau..hehe.. cuma nak pisah susu ni lah, kena fikir cara plak..makin menyusu lg ada skrg ni..hehe

Bin Muhammad said...

Salam,
Belum lagi dapat merasa pengalaman ini. Tapi melihat sendiri gelagat anak2 buah...macam2 ragam. Nak tanya emak...diri sendiri dulu macam manalah agaknya. Mana ada pampers mcm skrang ni...mesti susah kan...

MOKCIK AZWA said...

Teringat kisah menceraikan anak2 dgn pampers beberapa tahun dahulu..memang kena gigih la bangun malam2 untuk angkut mereka satu persatu ke bilik air..ngan anak no. 6 sedang berusaha sekarang sebab nampaknya bila usia meningkat dah takde energy nak bangun malam2 angkat dia ke bilik air macam masa muda2 dulu hahaha...

ANIM said...

nak ajar anak tak guna lampin, kena usaha lebih. saya guna masa cuti sekolah. bolehlah awasi dan ingatkan selalu. tapi anak lelaki ni lambat sikitle kakzakie compared to girls.. heee

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..salam penghulu segala hari..salam Jumaat untuk akak sekeluarga..PC belum ada pengalaman untuk anak sendiri..tapi kalau boleh biarlah proses cerai botol susu tu berlaku semulajadi..kalau buang air besar dan kecil itu memang perlu dilatih..menyusu badan pun maksimum 2 tahun..tapi pengalaman PC sendiri...PC hisap botol susu sampai dah UPSR kak..kihkihkhih..**owh malunya..tapi mama cakap pisah lampin cepat..pisah botol pulak sampai tua bangka..

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah. Anak dara saya tu dah tak pakai pampers. Cuma kekadang bila nak buang air besar dia minta pakaikan pampers. Bab cerai botol pula, saya nak ikut style akak lah. Tak nak paksa. Biar dia malu dan berhenti sendiri ☺☺

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Betul tu kakak. Nak pisahakan anak-anak agak sukar juga dengan botol susu. Kadang kasihana tengok mereka nak menyusu. Tapi Pempes juga cabaran juga. Kena bagi anak-anak selesa dengan penggunaan tandas untuk buang air.

Knor said...

ye kak kesian tgok anak2 yg hisap susu lembu ni..

tak logik rasanya kata tak ada susu badan..
tak tahn sakitlah,susu tak adalah,sedih2..kalaulah mereka thu kebaikan susu ibu ni...Allah.

manusia bagi susu binatang.
maaflah agak keras sikit bunyinya..

Knor said...

lari tajuk la kak..kalau susu bdn gosok pd puting tu akar bakawali..pahit sungguh..mmg cmfrm.

Ummi Iman said...

Saya mmg tak paksa dari segi Pampers dan susu botol. Bab Pampers lebih bagus putus awal, tapi dah anak tak mau tak boleh kata apa. Hrpnya tahun depan dah ok. Susu botol pun sama.. ikut dia lah.. tak kisah sgt.

Falsya said...

Lg 2 3 thn falsya akan alami bende yg sama..;)

Nurulhuda Abdul Latip said...

Zara sampai sekarang tak cerai botol lagi sebab suka nengok dia minum susu dalam botol..So biarkan je la, tapi kalau ke sekolah mmg dia ok jer la, sebab kebanyakan budak bila stop minum botol terus susah nak minum susu dalam cawan termasuklah anak saya zarif..

Puan Kutu said...

cerai pampers ni kita sebagai ibu kena rajin..klu malas mmg tak boleh..Aiman dulu sama macam anak2 akk,sebelum 3 tahun mmg dh tak pakai pampers..

susu pulak Aiman pakai botol smp usia hampir 5tahun..sudahnya dia terus tak nak susu tepung..nak fresh milk saja..amboi!

betul kak bila anak dh besar,dia sendiri akan malu gonggong botol susu

NM03 said...

saya tgh cuba nak pisahkan qausar ngan puting kak. tapi dia tu, puting asyik melekat kat mulot jek. kalu saya cabut, dia bising2 nak puting. saya harap jgn sampai sekolah la kan.

asyifa mustaffa said...

Bab ni la sy rasa mncabar kak...3 anak sblom ni..mmg senang nak cerai susu...sbb bf...tp yg girl no 1 mmg payah ler...tp ajar p toilet mmg senang...skrng yg no.3 ni..stil pkai pampes walau umur da 3 thun lbih..ssh btul ajar p toilet...nak gak pakai pampes...

Amanda Suria said...

Dania dulu senang je...seawal 3 tahun dh x gina pampers...masuk tadika umur 4 tahun dah x guna botol susu

Zee Suhaini said...

zee yang mencabar bab pampers jer kak..before masuk tiga tahun zee try free diapers tapi malam nak tido still pakai lagi..dah masuk tadika baru fully tanggal..
botol susu alhamdulillah dorang sendiri yang stop malah susu pon langsung tak nak minum dah..tinggal adik jer skang ni tu pon sehari sekali dua jer nyusu..

aanie said...

sy tgh pisahkan adam ngn pampers...tp masih x berjaya sb kt taska x diajar...mmg payah sikit la....

malu bila budak lain sebaya dia dh x pakai pampers dah...

Sura Mohd said...

Salam KakZakie..sekarang ni si Afif tengah belajar tak pakai diapers..biasalah dlm proses tu..byk kesabaran perlu ada..kakak2 dan abang dia senang sikit kalau nak dibandingkan dengan dia..:)

ummuaidan said...

Alhamdulillah aidan dulu hisap susu badan, pernah jgk cuba bg botol, tak mau dia buang baling kucing jer akhirnya...dan mmg dia tak suka botol, bila dah 2 tahun pun nak minum air tuh guna cawan terus..
rsnya umur nak msuk 3 tahun tuh mcm best time kan tuk ajar toilet..tp aidan mmg jenis tak suka bangun kencing mlm..sanggup tahan dia..pepagi bangun pun bukannya berkeja nak kencing dl pun..boleh pegi main lg tuh..hehe

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Nabil pun masih menyusu botol lagi kakzakie, sebelum pergi ke tadika minum susu dulu dalam botol.. betul tu kakzakie biar mereka berhenti sendiri kerana malu.. kesian pulak makan dah sikit tu pun kalau nak banyak saya suapkan makannya :)

Rizziela said...

Anak yg sulong 4 tahun baru x pakai pampers..dia susu badan sampai 3 thn..lepas tu dah x nak menyusu formula...

Anak yg kembar dah nak masuk 3 tahun..masih berpampers..masih minum susu dlm botol..

x berniat nak berhentikan dari menyusu botol..biarlah..sebab susukan bagusu tk budak2..lg pun diaorang minum susu kalau dlm botol..dlm cawan memang x minum punya

PearlVelvet SueQys said...

Salam singgah pagi membaca n3 ya

Muja.. said...

Alhamdulillah kak, Aiman genap 4thn dah sepenuhnya x pakai pampers. Sblm tdo mmg srh dia p kencing dulu. Cuma botol susu masih lagi melekat smpi skrg.

Nasib baik dia ada adik dah, kalo edak dok menetek kat mak dia lg smpi skrg. Kdg2 dia dktkan muka dia kat B mak dia. Aisshhh

NEKCIK said...

haa..haa.nekcik dah lama tinggalkan cerita pampers nagn botol susu..tapi anak nekcik mmg nekcik biarkan mereka membotol sampai hampir 7 tahun..sebab nak bagi cukup susu

elly nadyra said...

anak sulong saya, sebaik sahaja dpt adik pada umur 2 tahun sengah, dia dah bercerai susu dan pampers.....nenek dia yang train, susu lak bercerai sebab puting botol dia pecah dan dia tak nak puting lain....kesian gak tak minum susu, ajar pakai cawan tak nak plak
anak no 2 dah 5 tahun masih berpampers dan berbotol, berpampers waktu tido malam aje, payah betul nak bangun......botol lak dah start malu2 ngan kawan, jadinya dia berbotol dlm keadaan kuarantin kat umah hehehehehhehe tak sampai hati nak putuskan botol sebab pastinya tak minum susu nanti kan
akak panggil bunga ye, sama dengan saya tau!

HeNRieTTa JoSe said...

Biasa juga tgk anak anak buah curi mnum susu sembunyi....maklum la, umo dah 5 thun lebih...malu malu...

Rai Ourkizuna said...

teringat.. mak mertua saya pun ajak siram bunga atau burungnya tu.. alhamdulillah cerai botol susu tak susah utk anak2 saya. diorang sendiri berenti minum botol seawal setahun..

Mummydearie said...

Anak saya berhenti hisap botol dengan sendirinya. Jadi selamatlah Mommynya daripada berfikir bagaimana nak menceraikan susu dari si anak. Pampers tu pun kalau tak silap saya masa umurnya 3 tahun lebih. Sekarang ni tinggal anak yang kedua yang perlu diajar.

Aziela said...

Saya pun tak pisahkan Adam dari botol. Bila dah bersekolah masa umur 4 tahun, dia sendiri malu dan berhenti menyusu botol. Tapi pampers, saya belikan tempat duduk untuk children tu. So, dia seronok sikit. Lama2 dia biasa sendiri.

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

aiza pun belum lagi mempunyai pengalaman menjaga anak sendiri.. beruntung di zaman sekarang sudah ada pampers.. dari cerita mak aiza, zaman aiza masih bayi dulu hanya gunakan kain lampin..

Papa Mifz said...

Mifz umur 3 tahun 1 bulan , masih pakai pampers...mungkin dah sampai masa ajarnya berdikari tanpa pampers kan..=)

Ujie said...

Siap masuk bwh katil lagi tu..bkn sembunyi dlm bilik je..:D

Acik Erna said...

assalam kakzakie..sekarang ni..budak2 muda diopis acik ni..gigih bagi susu badan..sanggup beli pam yang harga cecah ribu..bila susu kurang..gigih pulak ikut petua untuk banyakkan susu..

Cik Puan said...

cik xde pengalaman lagik..tp cik penah lihat mama cik pisahkan botol susu dgn adik cik..cara nya cukup mudah..mama cik sembunyikan botol susu adik..buat macam2 hela..Dan Alhamdulillah menjadi..hihii

Sarah Talib said...

kakzakie..anak saya yg sulung masih menyusu..tpi pakai cawan bancuh sendiri..dh besar tua minuman febret dia susu.

Qhaifa Nur said...

bagi Nur kakzakie...pisahkan anak2 dari pampers dan susu badan 1 cabaran juga...nasib baik hubby dan MIL banyak membantu....
sekarang ni Nur tengok ada budak susah nak berpisah dengan 2 perkara tu....semuanya berlaku depan mata...

Kniedaz said...

bercerai susu badan pun susah, bukan susah apa...susah hati sebab kesian kat anak..bab susu botol belum lagi kot..bab pampers, tak lama lagi kena train jugak...

Seri Selaseh said...

ada kawan cakap, ajak anak pegi beli tandas duduk utk si kecik tu sama2. Suruh dia pilih sendiri warna yg dia suka. Nanti sket2 dia akan ckp nak gi berak sbb suka ngan benda tu.

aizamia3 said...

kisah ai pulak..
dak Kakak - ketika usia 3 tahun..
dak Adik - ketika usia 5 tahun..
dak Nuha - masih lagi.. baru setahun 8 bulan.. hehehe..

Nafira usof said...

Kakak~
Anis pon cam tuh.. berhenti botol sebab malu dah nak isap betol. sama jugak ngan Anis.. kalo dia minum susu pakai cawan memang seteguk 2 jer dia minum. tapi kalo pakai botol. sekali harung habes sebtol. tu pasal jugak x sampai hati x nak bagi dia minum botol~

amirah said...

si arissa ami rasa mcm cepatnya berpisah lampin ni sbb skrng ni blum 2 thn lg dah bukak pampers sendiri nk pg toilet. abam pulak siang2 bolehlah, malam2 tak caya lagi..sebenarnya mak pak dia yg malas ni kak..hehehe..botol tu pun sama mcm akak la, biar smp dia paham dan malu sendiri

ummiross said...

Salam bertemu dan bertamu kembali Kakzakie..

Yang paling ummi sedih, tiap kali nak ceraikan susu badan, memang tak sampai hati, tapi apakan daya, kena kuatkan semangat juga.

Roha said...

salam kakzakie..
hehe..nak imbas kisah lama jugak lah hehe :)
ketiga-tiga ank saya semua susu cap gantung je..sampai dorang berumur 2 tahun baru pisah..tu pun kena berubat dengan orang khikhikhi

Deqla Manjew said...

hmm... xde pengalaman lagi.. xtau nak komen mcm mana kak.. hihi

Umi Qi said...

Assalam kak zakie yg senantiasa dikasihi,
Umi Qi sgt2 tertarik dgn pengalaman akak mengasuh anak2 akak utk ke toilet dan cerai botol susu....nanti Umi QI nk praktikkan awal pada Qi utk ke tandas...wpun QI baru umu 1 tahun 4 bulan, dan dia pun sudah pandai berjalan dan berlari sepenuhnya, rasa yer boleh kan ajar awal mcm kak zakie ckp basahkan bunga dia hehehhehe nanti ju nak praktikkan setiap malam lah...nak ajar dia awal2...hrp sebelum umur 3 thn dh boleh berdikari ke toilet tanpa pampers...yeyyyyyy doakan Umi QI akak

che mid said...

macam2 kisah pasal cerai botol susu dan cerai diapers.. si deeja tidur malam skrg ni mash pakai diaper lagi, tak tau le tu berapa lam lagi..tu pun akan ada kisah tersendiri ..

hainom OKje said...

Rasanya anak yg sulung lelaki tu lambat sikit cerai pampers kanda.....sampai dah besar 4-5 tahun pun kena pakai pampers malam.......Yg pompuan cepat sikit. Paling cepat si TLBD le....tp dialah paling lama cerai nenen....mentang mentang le tak de adik lagi hehe

harumankasehvee said...

saya bujang lagi ... heheheee

nurbijen said...

bila baca entry ni, saya terfikir mcm mana anak2 saya berhenti minum dari botol... sbb rasanya mmg mereka berhenti dgn sendiri... Kalau Danish, mmg langsung tak pandai minum susu dari botol...

Nor Azimah said...

Alhamdulillah anak2 saya sebelum umur 2 tahun lebih dah boleh guna toilet, sebenarnya bila anak dah faham apa yang kita cakapkan dah senang nak ajar dia ke toilet, tapi kita kena rajinla, tanya selalu..nak gi toilet tak..InsyaAllah, boleh..

Bab botol susu, payah juga..sebab kalau guna cawan diorang taknak minum susu..

Kakzakie said...

Kakak percaya setiap anak punya cara berbeza untuk mereka berhenti menggunakan pampers. Begitu juga bercerai minum susu dalam botol.

Terima kasih kepada semua teman yg sudi berkongsi dlm N3 kakak ini:-

imm (musim hujan agak susah sikitlah ye imm), aTieYusof Family (akan tiba masanya berpisah botol juga Atie), Bin Muhammad (rasanya dulu guna kain lampinlah BM), MOKCIK AZWA (ekonomi dah kukuh sebenarnya tu Azwa jadi malas nak hirau lagi hihi...), ANIM (kakak rasa ada betulnya kata anim anak lelaki dan perempuan tak sama), PeRdU cINta (PC ni betul-betul macam adik bungsu kakak tau. Ngempeng org kata), Fiza Rahman (kesian kalau minum cawan dia tak habis dan membazir jadi biar ajelah dlm botol Fiza), Pokok Manggis Depan Rumah (kena cekal hati juga kita sebagai ibu-bapa), Knor (kalau letak milo pun sebab comot dah tak nak kalau budak perempuan Nor), Ummi Iman, Falsya (tunggu anak dara besar ye Sya), Nurulhuda Abdul Latip (biar ajelah minum botol Huda. Nanti dia malu sendiri macam anak kakak), Puan Kutu (okalah tu kan...), NM03 (puting lagi payah nak pisah biasanya kan...), asyifa mustaffa (tiap anak tak samalah Syifa),Amanda Suria (tapi budak kadang pun tak sama AS), Zee Suhaini (anak Zee lelaki kena lebih sikit agaknya kot. Ta apa pelan-pelan), aanie (lama-lama ok aanie - sabarlah), Sura Mohd (itulah kakak kata Sura walau anak kita tapi tiap anak tak sama kan..), ummuaidan (kiranya ummu tak ada masalah kalau macam tu dik..), CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) (anak kakak dulu macam itulah nak pergi tadika/sekolah minum susu dulu. Balik cari susu dulu - lama-lama berhenti juga Yati), Rizziela (itulah zie kenapa kakak biar aje anak minum susu dlm botol. Biar dia sendiri yg tak mahu), PearlVelvet SueQys, Muja..(oklah tu Muja. Kira dah berjaya juga tu, susu biar ajelah ikut cara kakak lama-lama dia berhenti sendiri), NEKCIK (kakak pun samalah macam nekcik, biarkan aje sampai dia malu sendiri), elly nadyra (betul elly nak cerai susu botol kesian kan.. biar aje satu masa dia berhenti sendiri tau), HeNRieTTa JoSe (bila dah besar memang dia malu Rietta), Rai Ourkizuna (Bila kena siram kan sejuk tu yg senang membuang Rai. oh cepat cerai susu ye Rai..), Mummydearie (kiranya tak adalah masalah MD ye), Aziela (senang kerja ye Ziela), Mizz Aiza (Dunia Kecil)(dulu memanglah guna kain lampin Aiza, mana mampu anak ramai nak makan/belajar lagi), Papa Mifz (oh.. betullah dah kena ajar tu PM), Ujie (masa itu dia dah malu tapi ketagih kena membotol juga), Acik Erna (itulah dulu masa kita pam juga di pejabat tapi buang. Kurang pendedahan masa kita acik), Cik Puan (tak mengamuk ok Cik, ada budak tak kira nak juga), Sarah Talib (anak-anak kakak pun masih minum susu termasuk kakak sekali Sarah, tapi tak adalah botol kan hihi...), Qhaifa Nur (betul Nur.. sebab budak tak sama kan), Kniedaz (betul kita sebagai ibu kena cekal hati juga sebab kesian), Seri Selaseh (betul Seri tapi kakak tak guna itu semua), aizamia3 (eh.. biarlah Nuha puas-puasa sikit), Nafira usof (kakak rasa budak perempuan mudah sikit sebab malulah Zura), amirah (pelan-pelanlah Ami. Arissa kakak rasa sebab perempuan macam anak kakak juga), ummiross (semua ibu akan rasa macam yg Ummiross katakan itu), Roha (tak ada masalah tak apa roha tapi kita sedih kan biasanya - sebab kesian), Deqla Manjew (lihat pengalaman orglah Deqla ye), Umi Qi (kakak rasa bolehlah juga Ju. Yg penting lepas buang air kalau dia menyusu lagi kena alert lepas sejam bawa ke toilet lagilah), che mid (CM tak kuasa nak mendukung dia ke toilet malam-malam ye), hainom OKje (tiap anak tak sama kan. Nenen ni memang susah pisah sebab dah macam ketagih dinda),harumankasehvee (baca ajelah ye), nurbijen (oh... minum cawan ye Nur. Kalau gitu senang sikit), Nor Azimah (kiranya Azi tak ada masalahlah ye, cuma botol susu biar ajelah nanti dia berhenti sendiri).

Sesaja mengimbau masa anak-anak kecil. Buat semua terima kasih sekali lagi dari kakak:)

Dzureen Darwis said...

Saya dulu tak pernah merasa minum pakai botol susu :(

Fifi Nadhrah said...

ufairah da 2 tahun tapi masih berpampers.. cume bile berak die akan cakap.. ibu.. berak.. hihi.. bab botol tak jadi masalah.. sebab sekarang pon ufairah jarang pakai botol.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...kena ajar sedikit demi sedikit kalau kita nak lakukn pada anak2...lama2 mereka akan jadi okay...:)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..

hihi..cma sendiri merasa pengalaman ceraikan botol susu & pampers dgn anak2 ni..
si kakak dah berjaya tanpa pampers.. si adik..mlm aje.. walaupun dah gerak bangun buang air, mesti ade kebocoran jgk..

ha.. bab botol susu ni masih dlm proses.. huhuhu....masih tak berjaya lg..tahun depan si kakak nk bersekolah dah..