Monday, January 27, 2014

Bukan salah bantal

Balik dari membawa Mak Zah ke klinik kami singgah di Secret Receipe. Keluar dari Secret Recipe tiba-tiba hubby terasa tengkoknya sakit seperti yang biasa orang kita sebut salah bantal. Dalam perjalanan pulang tetap kami singgah pasaraya untuk membeli seluar Tunas Puteri buat adik yang telah pendik. Hubby berhenti berurut di kerusi urut cuba meredakan tengkoknya yang tidak selesa itu.

Curry mee - Adik, papa dan Mak Zah makan ini.
Fish & Chips - Mama punya pilihan
Cappuccino papa- Adik seperti biasa pilihannya appletiser, Mak Zah fresh orange dan mama lemon tea.
Hingga malam tadi dan pagi ini pun masih belum ada tanda tengkok hubby sembuh. Menurut petua orang tua-tua dulu sakit begini tidak boleh diurut dengan minyak. Pagi ini hubby akan ke klinik untuk mendapatkan nasihat doktor. Seandainya masih tidak kebah kenalah aku buatkan bedak lulur menggunakan cekur dan beras yang telah direndam sebagai alternatif menggantikan minyak untuk mengurut. 

~~ Mana mungkin kerana makan curry mee tengkok jadi sakit. Tapi andai Allah hendak beri ujian perkara yang kecil itu sebagai qada'nya dan qadarnya ialah sakit tengkok.~~

 

65 comments:

umi alya said...

Mungkin penat sangat kot..

Ummi Iman said...

Moga suami akak cepat sembuh.

asyifa mustaffa said...

Org kata juga kak...jemur bantal yg kita guna tu...pastu nnti dah panas...baring atas bantal tu...wallahualam...

Sedap fish n chip...sy pun klau mkn SR...msti ambik set ni...sedap!

Sylarius Yusof said...

Saya biasa jugak terkena sakit-sakit tengkuk ni. Biasa terkena sebab bila terlalu lama sangat menghadap PC. Ralit sangat buat kerja ni pun, kadang bahaya jugak.

Dulu, masa duduk asrama, kalau kejang-kejang otot ni, kitorang sapu ubat macam Ameltz Yoko-Yoko tu je.

Sura Mohd said...

nampak berselera adik makan..moga suami kakzakie cepat sembuh dari sakit tengkuknya..:)

babYpose said...

Semoga sembuh cepat InshaAllah. Aha nampak sedap semua :-)

Fiza Rahman said...

Smoga cepat sembuh.

anitadiana said...

as-salam kak..lama tak singgah sini..sedapnya makan tu... semoga suami kakzakie cepat sembuh..gi kelinik lah kak...baru tahu sakit apakan...

Roha said...

salam pagi isnin akak...
biasanya kalau keluarga belah suami sy cakap..kalau sakit tengkuk ni..salah bantal :) then kena tepuk 3 kali dengan bantal yg sama hehe..allahuwaalam :)petua dulu2..
maybe perubatan sekarang mengatakan..kalau sakit tengkuk, kemungkinan darah naik or darah tinggi..kebanyakan setuasi dalam keluaraga mengalaminya..then pegi chek up..ternayata kolestrol dlm darah naik...:)

saniah ibrahim said...

petua salah bantal mak akak ,jemur bantal kemudian pukul2kan kat tmpt sakit tu...
moga suami zakie cpt sembuh

ZazaMyMoon said...

Kakzakie, cuba lah sapu dengan minyak panas.. (minyak urut) mana tau kot2 boleh lega sikit..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...salah bantal ni memang tak boleh urut dgn minyak...kata org tua2 dulu kalau salah bantal mcm ni kena pukul tengkok tu dgn bantal yg kita gunakan tu...boleh la cuba mana tahu mungkin menjadi...

:: Mrs.Eady :: said...

semoga cepat sembuh hubby akak..

Zee Suhaini said...

salam isnin kak..
tak selesa tu kalo tengkok sakit..mungkin la tersalah kot..
tak semestinya bantal..kadang salah pusing pon jadi jugak..
moga cepat sembuh..

izan mama mia said...

saya pon sakit leher sbb slp bantal..sbb saya mmg dari dl..gn bantal nipis je...

mmg sakit,,nak pusing pun sekali badan..mg esok lusa sembuh..jom jemur bantal..

Knor said...

kak ,kalau pagi bangun tidur tu sakit,mmg salah posisi tidur..bkn salah bantal..hehe

urut guna minyak kuda putih..berangin

suami ada juga sesekali kena gini..

Mia Kassim said...

agaknya terlalu penat kak....semoga cepat sembuh...

lieyalatif said...

aduh kak, kalo sakit tengkuk salah bantal tu mmg seksa...tak jalan satu keje dibuatnyer....oo ye ke kak takleh urut, lieya selambe jek urut....tapi bagus laa akak tau care2 ubat tradisional gini....hope tak berpanjangan laaa sakit cik abe akak yeak...

alamak kak menarik plak tgk fish n chips sr tuh...tak penah lak try...nanti leh laa lieya cube sbb selalu gak lepak sr...

Eye_nee said...

dulu2 macm petua dgr dari org2 tua..satunya jemur bantal tu...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Syakallah buat en suami kakzakie, moga cepat sembuh... memang tak selesa kalau sakit tengkuk ni...

Sedapnya mee kari adik tu... terliur pulak auntie ni :)

Ujie said...

Mmg jadik robot la kalau tengkok yg sakit. Seksa..
Moga suami akak cpt sembuh ya.

Rapunzel Cikilolo said...

kena minum air halia ni...

Bin Muhammad said...

Harap2 takde apalah...cuma sakit tengkuk biasa jer. Mungkin terlebih toleh awek cun masa tengah makan mee tu kot...hehe (gurau2 jer akak ye)

ros_reeza said...

eh, kenapa agaknya ye,,. Ros pun tak tahu kak..

Rinna said...

sakit tang leher nie kdg terkena jugak.. tapi nasib baik tak laa lama..

Wahh sedapnya tgk makanan tuh.. :)

Eza Ridzwan said...

assalamualaikum kakak...

org tua² slalu ckp, sakit leher sbb salah bantal...ye ke?...mcm x kot...saya tido bantal elok pon kekadang sakit gak...klu sakit sy sapu bam panas...memg sedap...hehehe...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Semoga cepat sembuh. Sakit tengkok buatkan pergerakan kita terbatas juga.

Ema Johari said...

mungkin ada salah urat kat tengkuk kak...moga suami akan cepat sembuh.

yan's cottage said...

salam Kak Zakie....

cecuba....sapu minyak yoko2 pula mana tahu serasi...

Falsya said...

Adeh..seksa nye lahai sakit tengkuk nie..semoga hubby kakak cpt sembuh..

nohas said...

memang tak selesa sakit tengkok ni.. tak boleh nak urut tengkok, kena gi urut reflexology..

are_lin@yu said...

sjak nya tgk..xpnh try lg ni..hehe

aizamia3 said...

Moga cepat sembuh hendakNYA..

saya pulak sakit kepala lepas 3 jam hadap taklimat kat office ni.. huhuhu..

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

semoga cepat sembuh sakit tu kakak.. mungkin juga sakit kerana memandu kereta..

mizz miaizzati said...

moga cepat sembuhh..

Rai Ourkizuna said...

keletihan agaknya tu kak..

lia said...

urat tegang sbb penat kot kak... semoga suami akak cpt sembuh, amin.,...

hajar said...

kdg2 terseliuh bila kita meregang urat tanpa kita sedari... smg en suami akk cpt sembuh ye ...

JaSSNaNi said...

assalam kak..
petang2 ni nampak fish n chip lak.. alahai.. sabar la perut ye.. padahal dan sental nasi dah tadi.. hahahaha.. nafsu kuat makan betul nani ni..

norhidana miswan said...

sedap nyer mee kari SR lama tak lyn kek cheese kt sana... dana penah jgk terslh bantal tp ntah baik sndiri kak... moga cik abg akak cpt sembuh pas jmpa doc nih

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..mungkin juga urat terkedu kak..perkara nak berlaku sekelip mata., cuma kita kadangkala tidak terjangka..ujian dan rezeki Allah datang dalam pelbagai cara..moga kita sabar sentiasa..

nhhas said...

Salam,

kak...owh... guna cekur ea? kadang2 kalau terkena saya urut sendiri jer letak minyak cap kapak... tak boleh ea? huhuhhuhu.... takut pulak...

amirah said...

laaa...tak boleh kena urut dgn minyak ek kak...tak pernah dgr pasal bedak dgn cekur tu..

Amanda Suria said...

harap2 xde apa2 yang memeudaratkan...semoga suami akak cepat sembuh ye..

aTieYusof Family said...

sy pun ada kena sakit leher ni kak last week. mmg sakit lah..tapi sy biar je, skrg ni Alhamdulillah dah OK...
sedapnya tgk adik makan tu:)

Mummydearie said...

Orang kata kalau salah bantal, kita kena jemur bantal tu tapi tak tahulah betul ke tidak petua orang dulu-dulu ni. Moga sakit tengkuk suami akak tu akan cepat hilangnya. Nasib baik akak tahu juga serba sedikit macamana nak meredakan sakitnya tanpa perlu diurut.

JunAina said...

Dah jadi robot pulak kak nak pandang belakang dengan badan2 sekali berpusing.

Mungkin sebelum tu suami akak dok buat kerja dengan penuh tumpuan kot lepas tu tiba2 paling ke belakang, kadang2 masa tu tak kena tapi masa dok rehat2 pulak kena. Semoga suami akak cepat sembuh...

ummiross said...

petua orang tua2, kalau salah tidur, tepuk2 kan bantal kat leher yang sakit tu, hehe..tak taulah menjadi ke tidak.
Ooh takboleh urut dengan minyak ye Kakzakie..

Harap2 suami Kakzakie akan pulih seperti biasa secepat mungkin.

t.a.t.a said...

Salah bantal, jatuh bantal memang selalu kena. Sakit. Silap minit saya boleh demam.

Abe Kie said...

salam. semoga hubby akak cpt sembuh. kena cuba kedua2 cara moden n tradisional tu..

Papa Mifz said...

semoga suami akak copek sembuh ya...amin...

hainom OKje said...

Kalau dinda...boleh jer urut dgn minyak tu Kanda bagi kendur urat tu.... pernah gak kena mcm tu...

ANIM said...

P lan jumpa doktor kakzakie. Ayah saya dulu camtulan. Ingatkan salah bantal..jangan diurut bila ygsakit tu tengkok
Mudah2an takde apa2 yang serius. Agaknya kesa.accident dulu tak..

Kakzakie said...

Sebenarnya abang bukan salah bantal. Biasa kalau salah bantal terkena sebaik bangun tidur bukanlah setelah kita bekerja seharian dan belum pun masuk tidur. Keluarga kakak panggil ini "ENCOK" sebab itu kakak kata tak boleh urut.

Tapi semalam abang dah ke klinik doktor beli pil saraf - kecil-kecil aje sizenya. Kelihatan dah ok. Alhamdulillah dengan nasihat dan doa dari kawan-kawan semua:-

umi alya (entahlah UA), Ummi Iman, asyifa mustaffa (kakak tak buat pun Syifa sebab pagi buta dah pergi kerja), Sylarius Yusof (mungkin juga tu), Sura Mohd, babYpose, Fiza Rahman, anitadiana (ye dah pergi Ita), Roha (masalahnya bukan sakit sebaik bangun tidur tapi dah kerja seharian dan jalan baru sakit), saniah ibrahim (tak buat sebab pepagi ah keluar pergi kerja), ZazaMyMoon (kakak tak berani tapi dah oklah), Mas Zull (Mas pun percaya juga macam kakak tak boleh guna minyak), :: Mrs.Eady ::, Zee Suhaini (memang kakak rasa bukan salah bantal Zee), izan mama mia (betul dah jadi macam robot dah), Knor, Mia Kassim, lieyalatif (betul Lieya serba tak kena jadinya), Eye_nee, CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), Ujie, Rapunzel Cikilolo (ini pun satu cara juga kan Mas), Bin Muhammad (itulah kena balas ye BM hihi...), ros_reeza, Rinna, Eza Ridzwan (tak tahulah Eza), Pokok Manggis Depan Rumah, Ema Johari, yan's cottage, Falsya, nohas, are_lin@yu, aizamia3 (jaga Nuha yg tak sihat ye Ai), Mizz Aiza (Dunia Kecil), mizz miaizzati, Rai Ourkizuna, lia, hajar, JaSSNaNi, norhidana miswan, PeRdU cINta (sikit aje pun tapi sakitnya buat serba tak kena), nhhas (kalau salah bantal tak apa juga tapi ini bukan kakak rasa itu yg tak urut dgn minyak), amirah, Amanda Suria, aTieYusof Family, Mummydearie (manalah sempat nak jemur pepagi dah keluar pergi kerja MD), JunAina (kakak rasa pun macam itulah Aina), ummiross (tapi kami tak buat Ummiross), t.a.t.a, Abe Kie, Papa Mifz, hainom OKje (tapi sebab kanda rasa bukan salah bantallah tu yg berani nak urut dgn minyak), ANIM (dah pergi pun Anim. Anim tahulah encok? Itu sebab kakak tak berani urut dgn minyak).

Alhamdulillah dah beransur sembuh pun. Harap tak berulang.

Buat semua terima kasih sekali lagi:)

Umi Qi said...

Salah bantal tuh mmg sgt perit sikit rasanya kak...Umi Qi pernah jadi...nak pi opis pun rasa berattt jek...adik sedap yer mkn mee kari...nakkkkkk

Masya said...

Kdg dah berumur ni sensetip sikit... Mcm abah sy... Klu lama kat luar rumah mudah demam.. Lg2 klu keluar mlm berembun...

Akak cuba yoko2 mane tahu membantu... Insyaallah

n O e s u h a i m i said...

kena g klinik tu kak zakie...takut tekanan darah naik ke...noe biasanya klu sakit tengkuk tu...mesti tekanan darah naik...kalau masa sakit...mmg x elok diurut...urut pelan2 tu boleh la...

sedapnya makanan2 tu... menggiurkan :)

UmmuAidan-Arissa said...

salah tido kat kakak yg abang jd sakit tekuk camtuh..en.AAA pun sll jugak..tp biasanya ilang gitu shjlah sakitnya..hrp2 dah baikyer hendaknya tengkuk abg tuh by today ..:)

Afasz said...

Mana mungkin kerana makan curry mee tengkok jadi sakit. Tapi andai Allah hendak beri ujian perkara yang kecil itu sebagai qada'nya dan qadarnya ialah sakit tengkok.~~



hahahaha .. mmg tak mungkin :D

m.u.l.a.n said...

assalam kak zakie.. rindu kak zakie..!! nanti email alamat rumah ya nak kasi gift sbb citer pasal blogging hari tu... email to o-mulan@hotmail.com

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..
hehe..mungkin jgk salah bantal.mak ckp kalau sakit leher, bantal yg kita tido tu di pukul2.nnti elok semula..:p

mcm mana hari ni? masih sakit lagi ke tengkuk beliau ?

Kesuma Angsana said...

ujian kecil dari Allah swt.. reda ajelah !

Ibu Lala said...

Adu du du kak. Sedapnya mknn tu semua. Dah lama danial x ajak pi ciket yecepi ni.

Ibu Lala said...

Adu du du kak. Sedapnya mknn tu semua. Dah lama danial x ajak pi ciket yecepi ni.

Deqla Manjew said...

letih sgt pun boleh jadi punca kak.. kesian bantal yg dipersalahkan kan kak.. hihihi..