Thursday, January 9, 2014

Pertunangan bukan ikatan halal

Pada 28-12-2013 yang lepas kami menyatukan ikatan pertunangan antara anak buah kami di Bangi dengan pasangan pilihan hatinya di Tangkak, Muar. Semua keluarga sudah berjanji untuk bertemu di masjid Tangkak sebelum menuju ke rumah pihak perempuan. Bertolak selepas kami semua selesai solat Zuhor. Boleh nampak gunung Ledang lagi ketika memandu ke arah laluan tersebut. Barang hantaran pula semuanya dibawa dari Bangi, jadi kami di Johor semuanya lenggang-kangkung.

Safura - Gadis comel di tengah itulah pasangan pilihan anak buah kami.
Hantaran - Sederhana. Persetujuan sudah dibuat tidak mahu dibuat secara besar-besaran. Sekadar memenuhi syarat. Tidak apa posing-posing. Ayahanda dua-dua pihak pula secara kebetulan lecturer punya pandangan sama memudahkan segalannya berjalan lancar.
Cincin bermata satu - Peringatan dari kedua ibu-bapa pertunangan bukan ikatan yang halal. Kalau rasa tidak boleh membendung lebih baik terus menikah sebab keduanya pun bukan tidak berkemampuan. Anak buah aku engineer dan pilihannya adalah seorang arkitek. Batasan agama kena jaga agar rumahtangga yang dibina menepati kehendak agama.
Aku punya - Hidangan waktu itu banyak tetapi aku malu. Lalu snap sajalah apa yang aku makan.
~~ Insya-Allah jika tiada aral melintang, bulan Ogos tahun ini bertambah lagilah anak buah baru.~~

68 comments:

t.a.t.a said...

Kak, gambar atas orang sebelah kanan tu, awat lagu tu?

Irfa said...

alhamdulillah
sederhana lebih baik
kehidupan lepas bernikah itu lebih penting

Kisah Si Dairy said...

alhamdulillah...bertambah ahli keluarga..

Eda Ejai said...

moga hubungan yang terjalan dapat merapatkan lagi dua buah keluarga.. tahniah kak.. =D

Cik Puan said...

Alhamdulillah....benda baik tak elok di tanguh2 kan kak zakie.lagi pon,tunang bukan lah tiket untuk keluar berdua...

psssttttt...kak,gambar pertama yang belah kanan sekali tu pakai ape tu?

NinaAz said...

Alhamdulillahhh. Semoga kekal hngga ke jjng plamin

Aisy Nasiha said...

Alhamdulillah kak.. semoga pertunangan ni diberkati hingga ke perkahwinan. Seronok dpaat peluang memeriahkan majlis sedara ni. Nampak manis je bakal anak buah akak ni.. semoga orangnya pun baik kepada bakal keluarga..

aTieYusof Family said...

Selamat bertunang pada mrk.. moga kekal ke jinjang pelamin..hantaran yg sederhana itulah yg baik kan Kak..:)

Dr Singa said...

nanti bulan lapan nanti..
boleh gi mandi manda kat air terjun.... tidor kat kaki Gunung Ledang tu..

memmet lenggeng said...

Tahniah, Alhamdulillah..bertemu jodoh orang baik-baik

ZazaMyMoon said...

Tahniah.. semoga jodoh mereka akan ditemukan Ogos nanti..

Eza Ridzwan said...

tahniah kakak...semoga ikatan pertunangan berkekalan hingga bergelar suami isteri...psst..pasaipa gambaq tu blur...gambaq akak ekk...

hainom OKje said...

Kanda apa khabar? sihat.....
Selamat bertunang buat anak buah Kanda....Tulahkan kanda, anak buah kita ni semakin besar,kita pulak semakin 'muda'....huhu

Mila@Rimbun said...

Dah jarang majlis pertunangan yg sederhana kan.. kebanyakannya dah mcm majlis kawin, siap ada pelamin lg... apa pun bersederhanalah yg terbaik

UmmuAidan-Arissa said...

alhamdulillah..semoga mereka menjg pergaulan sebelum jadi halal nie..betul kata kakak..kawen lagi elok tak dapat membendung..
sikitnya nampak dalam pinggan kakak tuh..rugilah makanan sedap2 tuh..heheh

Sura Mohd said...

Semoga dipermudahkan untuk bulan ogos ni...
*kempunanla nk tengok org yg belah kanan tu..huhu..

Roha said...

selamat bertunang pada anak buah akak..semoga sampai kejinjang pelamin..

akak.. pict yang first tu,siap tutup muka lagi..tu kompom akak kan ? :)

Cik Puan Rara said...

mana ada banyak.sikit je akk makan.hehe.tahniah buat anak buah akk! banyak hantaran,lawa.

Queen Teratai said...

cantik topeng akak tu.. hehehe selamat bertunang kpd pasangan jagalah adab & batasan waktu bertunang ni yer

Bin Muhammad said...

Kalau boleh janganlah bertunang lama-lama. Pengalaman diri sendiri...bertunang dgn orang lain, tapi akhirnya kahwin dengan orang lain...

CikPuanHaLia said...

Suka dgn tajuk entry akk. Memeng betul..status tunang bukan/belum menghalalkan..

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

Tahniah n selamat bertunang untuk anak buah akak...didoakan moga kejinjang pelamin nanti...amboi sedapnyer makan kak...

ummiross said...

Betul sangat tu Kakzakie. InsyaAllah rumahtangga yang dibina atas dasar taqwa akan penuh barokah.
Selamat bertunang buat anak buah Kakzakie, moga majlis seterusnya dipermudahkan.

QasehnyaRania said...

as-salam kakak
ya betul tu.alhamdulillah dan selamat bertunang

Hazmin Hamudin said...

Pengalaman bertunang memang memeritkan. dah rasa dan dah rasa sangkut di tengah jalan. Kalau mampu elok kahwin terus je.

Aziela said...

Betul kak, pertunangan bukan ikatan yang halal. Baru booking saja.... Comel lotenya arkitek muda tu yer... Simple jer... Saya suka... Mesti baik orangnya.

mysha said...

SElamat bertunang untuk pasangan tu kak... Bestla akak dapat anak buah baru nanti.. bertambah besar la keluarga hik3

asyifa mustaffa said...

Moga sampai ke jinjang pelamin....tahniah...

amirah said...

bila nak dpt tgk muka tuan rumah ni? : )

comel lote je bakal anak buah akak ni..hantaran cantik2 belaka. dh sesuai sgt kalau kahwin terus tu..masing2 keje hebat2..

YUS said...

Selamat bertunang.. Semoga jodohnya hingga ke syurga!

Eh, kenapa ditutup mukanya yg sblh kanan skli ru.. >.<

Amanda Suria said...

selamat bertunang...bestnya kan...bila la cik abe ni nak pinang SA..hahhaha

:: Mrs.Eady :: said...

tahniah kak :) semoga ikatan mereka terus sehingga ke hari pernikahan dan sehingga ke jannahNYA..

BERT said...

simple dan meriah.. moga smpai ke jinjang pelamin hendaknya anak buah akak.. aminn

cheqna said...

betul..bila segalanya kita jaga...ikut cara agama betul2..insyaallah..bila dah halal..akan terasa kemanisannya..
alhamdulillah
moga kekal bahagia hingga ke syurga

Norhasniza Khalid said...

semoga kekal bahagia hendaknya... amin,

# sedap nampak nasi kaler-kaler tu..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..

tahniah anak buah dah bertunang..cantik pilihannya,..klu dah berkemampuan,cpt la bina masjid :)

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...alhamdullilah bakal mendapat anak buah baru pula..

Nafira usof said...

Tahniah buat anak buah kakak dan pasangannye.. moga kekal ke jinjang pelamin. InsyaAllah~

Tak dapat jugak tengok wajah kakak..:)

CikLily Putih said...

sedap menu rumah orang bertunang ek

BUNDA a.k.a KN said...

Alhamdulillah...cop dulu...boleh pandang2 tak boleh pegang2...

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..alhamdulillah bertambah besar keluarga akak kan..eloklah kalau dah mencukupi..cukup syaratnya..tak de salahnya dilangsungkan majlisnya cepat..bercinta..berksih sayang lepas halal itu lebih indah :)

Fiza Rahman said...

Tahniah dan selamat bertunang buat mereka. Bangi kat mana kak? Saya dok bangi ☺☺

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

alhamdulillah.. tahniah dan selamat bertunang kepada anak saudara kakak.. :D

Mummydearie said...

Kalau dah mampu tu Kak, lebih baiklah percepatkan aje majlisnya. Serba-serbi bersederhana lebih baik daripada pembaziran kan, Kak!

redza said...

selamat bertunang buat mereka

Nurulhuda Abdul Latip said...

Lapar pulak tengah lauk tu, aah kak sekarang ni takyah buat mewah2 banyak nak kena jimat..

lieyalatif said...

alhamdulillah...lepas sudah satu langkah kak yeak...lepas ni langkah yg lebih sukar tapi menghalalkan sebuah perhubungan tu....moga kekal ikatan pertunangan ni ke jinjang pelamin...in sha Allah...

wah kak, menu dah mcm nasi kenduri kawin tu kak....sedap lieya tgk hah......mate lieya terpandang coklat sedap tu....tu pun ade yeak kak...kalo akak nak tau mase lieya pregnantkan mija coklat tu laa peberet lieya sampai kene diabetes dibuatnye heheheeheheh

Ema Johari said...

tahniah,..moga ikatan ini berkekalan hingga menjadi suami isteri..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulillah. Bagus mendirikan masjid.

Knor said...

ha ah betul tu belum halal lagi..jgn nak gatai2 ye..pasti ibubapanya bukan calang2.

sedap lauk kakak tu..

p/s cadangan nak pindah tu tak ada la kak..nak tumpang lalu tu ada la..

Umi Nazrah said...

salam singgah. yg sebelah kanan tu yg menarik perhatian sebab wajahnya terselindung ^_^

zulaikha megat said...

saya pun malu nak amik gmbr makanan kat rumah kenduri..hehe

cantik bakal nak buah kakak tu..

Fifi Nadhrah said...

awat gambar paling kanan tak nampak muke?? hihi..

Cho Zila said...

ituler sepatutnyer.. ikatan pertunangan tidak menghalalkan cara.. buat kecil2an lebih baik...

Eye_nee said...

Tahniah buat anak saudara kazakie...semoga ikatan pertunangan berbatas syarak sehingga hari diijab kabulkan nnt....InsyaAllah...

acik idah said...

Alhamdulillah... sepasanggg lagi pasangan... :)

Zaitun said...

Lepas ini ke jinjang pelamin pula semoga kekal selamanya.

Seronok dapat keluarga baru.

JunAina said...

Sederhana tetapi meriah dan berlandaskan agama itu sudah cukup lengkap kak.

Papa Mifz said...

semoga mereka kekal hingga ke jinjang pelamin...amin...

Fazleyatul Aini said...

ramai yang tunang / kahwin. bila la turn saya ni huhu

LadyBird said...

sekarang ni kan kak, ramai yg bertunang yg bergambar seolah2 baru kawin.. huhuhu.. posing dekat2.. hampir berpeluk/ berpeluk.. seolh2 mrk x buat ape2 kesalahan.. betul kate akak, kalau xthn better trs kawin kan.. huhuhu..

p/s : best pertunangan mcm ni.. simple.. :)

aby said...

salam kz ..
doakan mereka agar terhindar dari kerja2 yg tk elok ..

Kancil 8349 said...

alhamdulillah...semoga berbahagia...tahniah

Deqla Manjew said...

tahniah..selmt bertunang buat anak buah kak zakie..deqla dulu bertunang trs nikah jer kak.. senang.. hihi..

Mia Liana said...

selamat bertunang.... moga sampai ke jinjang pelamin...

Masya said...

lepas rayalah majlisnya yer... masa bertunang darah manis...

Nur-nba said...

Bersederhana itu lebih baik.. Selamat bertunang buat anak buah akak..

Mimi Azirah said...

Wasatiyyah tuh lebih baikkan kak...org skang suke wat majlis tunang mengalahkan majlis perkahwinan