Wednesday, January 1, 2014

Katanya buah ini bernama buah kelelek


~~Selamat menyambut tahun 2014 buat semua.~~


53 comments:

Nurulhuda Abdul Latip said...

Buah kelelek ni buah apa? Boleh makan ke kak, maaflah tanya jakun kak, tapi bentuknya macam buah jambu eh..

Mia Kassim said...

Selamat Tahun Baru 2014 kak.....
Tak pernah lagi nampak buah ni...boleh makan ke ni kak :D

Knor said...

boleh mkn ke kak..?

Nor Azimah said...

SALAM TAHUN BARU KZAKIE,

apa azam baru untuk tahun ni?

Buah apa tu, tak penah tengok pun, MasyaAllah..macam-amacam ciptaanNya...

Kisah Si Dairy said...

tak pernah tengok buah nie kak..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

terperanjat saya sebab tadi saya baca buah keledek... hehehehe

Zaitun said...

Kak Zai tak pernah jumpa lagi buah ini. Selamat tahun baru buat kakzakie.

ummiross said...

Tak pernah tengok lagi buah ni Kakzakie..
Anyway..Happy New Year, semoga diberkati Allah sentiasa.

mountdweller said...

A'kum KakZakie
Saya tak pernah jumpa lagi buah ni. Boleh di makan ke?

t.a.t.a said...

Kelelek? Macam jambu aje?

Puan Kutu said...

macam jambu batu je..tak pernah tahu ada buah nama kelelek..

selamat tahun baru kak zakie

aizamia3 said...

Banyaknya buah ni kak.. apa kegunaannya? Tadi memula baca ingatkan keledek..

Kniedaz said...

selamat tahun baru kak..saya pun baca sekali lalu baa keledek bukan kelelek

redza said...

slmt tahun baru kakak

nohas said...

Selamat tahun baru 2014..

banyak buahnya..

Abil Fikri Ahmad said...

Selamat Tahun Baru 2014..tak pernah tahu prihal buah tu.

aTieYusof Family said...

Salam tahun baru kak.. 1st time atie dgr buah kelelek ni..unik nama tu. Hehe. .

ummuaidan said...

mcm buah jambu jer kelelek ni kakak..
selamat tahun baru..:)

paridah said...

SELAMAT TAHUN BARU..BUAH UNIK NI XPERNH JUMPA LAGI...

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...pernah dengar tapi x pernah jumpa...:)

izan mama mia said...

Assalamualaikum kak zakie
wah first time tau ni..kelelek..??..boleh makan ker ker masak buat gulai ??

Bin Muhammad said...

Ini anggur Malaysia...hehe
Suka hati jer, buah kelelek...sedap ke?

Cik Puan said...

wowwwww....tak penah cik jumpe buah cenggini..banyak lagik 2...

#selamat tahun baru kak zakie...

mala said...

buah apa ni kak? 1st time tengok

Time Traveller said...

Selamat Tahun Baru.. Buah kelelek ni kalau tak silap orang buat jeruk dan asam kan??? :D

imm said...

salam tahun baru akak,,
buah ni boleh makan ke kak?xpernah nampak n kenal pun.hihi

adrianna syaz said...

First time tgk kak..mcm buah jambu pun ada..cntik je :)

nabilah_2908 said...

1st tau ni...apa rasanya..? macam buah jambu? :)

Selamat Tahun Baru..!! :)

nabilah_2908 said...
This comment has been removed by the author.
Daddy Ziyyad said...

1st time saya dengar..dan lihat buah kelelek ni kak zakie...rasa dia manis ke kak?

insan marhaen said...

Tanda Allah maya kaya dengan idea...

LYAfrina said...

ubi keledek biasa la.. tp buah keledek.. 1st time tahu ni

LYAfrina said...

ubi keledek biasa la.. tp buah keledek.. 1st time tahu ni

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Boleh mkn ke buah kelelek ni kakzakie...
Selamat tahun baru 2014 kakzakie ;)

aby said...

sisipan buah kelelek menghiasi ucapan menyambut tahun baru ..

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..selamat tahun baru..dulu masa PC kecik-kecik..kawan PC pernah bawa buah kelelek ni pergi tadika kak..rumah dia banyak buah ni..mula-mula jakun juga..bila dah masak warna merahkan..cantik merahnya..sebelum makan kena gelek dulu bagi lembut..tapi PC tak tahan..bila makan pening,,cirit birit kak..hehehe..

Nur-nba said...

Selamat Tahun Baru kak.. Tak pernah tahu kak.. Sedap tak buah ni? Pertama kali dengar dan tahu...

ANIM said...

buah letup-letup ke ni?

Chot said...

sama..xpernah lihat buah ni. nmpak sedap? ke mmg sedap?

Papa Mifz said...

buah tuh masam ke manis kak...???

Kakzakie said...

Pokok ini ada di rumah kampung hubby di Batu Pahat. Balik kg baru-baru ini kakak terlihat buahnya bergayutan. Sebenarnya ia juga pertama kali kakak nampak itu yg exited utk mengambil gambar. Rasanya pun kakak tak tahu. Tapi menurut kata abang tidaklah sedap mana cuma bila masak warnanya merah menarik utk dilihat. Seperti komen diberikan Perdu Cinta begitulah juga yang abang beritahu pada kakak sebab kakak pun pertama kali melihat dan buah belum lagi masak.

Terima kasih semua yg sudi memberikan komen:-

Nurulhuda Abdul Latip, Mia Kassim, Knor (boleh Nor), Nor Azimah (maha berkuasa Allah), Kisah Si Dairy, Seri Kandi Tanah Jauhar, Zaitun, ummiross, mountdweller, t.a.t.a, Puan Kutu, aizamia3, Kniedaz, redza, nohas, Abil Fikri Ahmad, aTieYusof Family, ummuaidan, paridah, Mas Zull, izan mama mia, Bin Muhammad, Cik Puan, mala, Time Traveller (kakak tak tahu sebenarnya boleh dijeruk atau tidak), imm, adrianna syaz, nabilah_2908, Daddy Ziyyad (abang kata manis bila dah masak), insan marhaen, LYAfrina, CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), aby, PeRdU cINta (oh... itulah explanation yg abang berikan sama macam PC katakan ini), Nur-nba (kakak tak pernah rasa sebenarnya Nur), ANIM (bukan letup-letup Anim ini bergayutan banyak), Chot (tak tahulah Chot kakak pun tak pernah rasa), Papa Mifz (abang kata manis bila dah masak).

Terima kasih sekali lagi buat semua.

Afasz said...

buah kelelek, first time dengar, mcm buah jambu bentuk nye .

amirah said...

amie pun first time tgk..rasa apatah lagi kak..tp nampak rupanya mcm buah jambu batu

Leeza Eelza said...

selamat tahun baru kak.. moga di murahkan rezeki dan dipermudahkan segala urusan.. 1st time dengar buah kelelek ni.. mula2 ingat keledek rupanya kelelek..

Queen Teratai said...

1st time dengar nama buah ni kak.. rupanya pun baru 1stime tgk..

Haryati Faizal said...

penah tengok buah ni tap tak tau pun nama apa.

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..

buah kelelek? tak pernah dgr lagi..keledek ade la.. sdp ke?

QasehnyaRania said...

xpernah tgk pon.
selamat tahun baru kakak

hainom OKje said...

Tak pernah dengar...tak pernah tengok dan confirm tak pernah makan kanda

Mummydearie said...

Tak pernah dengar dan tak pernah rasa. Mungkinlah pernah tengok tapi jenis yang tak ambil kisah. Nampak macam jambu batu aje.

Deqla Manjew said...

keledek deqla tau la.. kelelek x tau plak.. huhu.. selmt tahun baru yer kak.. maaf terlmbt wish..

engku puteriz said...

Sedap ada juga kulitnya kala oren bila masak.org johor dia x panggil buah ni buah johor..kita orang panggil buah kelelek...ada jugak yg panggil gegelek...coz nak makan dia kita kena gelek ngan tangan sampai dia lembek.isinya manis...

engku puteriz said...

Ceri terengganu