Friday, January 10, 2014

Sejenak berada di kantin sekolah

Sebaik sama-sama melabuhkan punggung di bangku kantin sekolah, aku menarik nafas lega. Semua urusan pendaftaran dan pembayaran dilakukan sendiri oleh Kak Nurienne. Walau bersekolah di sekolah yang sama tetapi untuk ke tingkatan 6 pendaftaran kena di buat juga. Sementara menanti semuanya selesai adik makan nasi goreng berlauk sotong goreng kunyit yang kami bawa bekal dari rumah. Adik belum bersarapan sewaktu bertolak. Bekal juga air ribena dalam botol. Aku dan hubby masing-masing sekadar memesan segelas air milo panas.

Sedang menikmati makanan itulah mataku tertancap melihat seorang ibu muda dengan dua orang anak membawa pesanan semangkuk mee sup dan sekotak air chrysanthemum. Si ibu mengambil pinggan kecil dari alas mangkuk tersebut dan mengambil dua sudu mee sup dari mangkuk yang dihadap dua orang anaknya. Ibu tersebut makan dua sudu mee tadi. Tiba-tiba si adik (lelaki) merampas air kotak yang sedang dihisap oleh si kakak. Si ibu menasihati adiknya untuk berkongsi. Dari airmuka si kakak kelihatan dia malu sebab ramai orang melihatnya. Hati kecil aku sebagai ibu terusik. Entah mengapa mudah benar airmata aku mula bergenang. Minta hubby beli 4 kotak air. Berbasa-basi tahulah aku si kakak baru mendaftar untuk masuk tingkatan satu. Peluang itulah aku gunakan untuk memberikan 3 kotak air yang aku suruh hubby beli tadi. Pada mulanya dia menolak tetapi aku terpaksa mengatakan “makcik sudah terbiasa membeli air 3 kotak sebab anak makcik 3 orang, ambillah, ada satu lagi buat anak makcik ni.” Satu lagi aku berikan pada adik. Jauh di sudut hati aku sayu sebenarnya. Melihat uniform sekolah yang dipakai si kakak, baju-t dan selipar lusuh yang dipakai si adik tahulah aku betapa anak-anak ini sedang mengharungi kepayahan seperti aku dulu. Moga ibu-bapanya celik ilmu seperti allahyarhamah mak dan bapak yang sudah lama boleh menarik nafas lega.

~~ Senario ini membuat kita sedar betapa dalam pada ‘orang di atas’ bermewah mereka tidak tahu ramai lagi rakyat yang menanggung kepayahan di dalam hidup.~~

74 comments:

Ujie said...

Tersentuh hati baca...
Mmg ramai yg sdg berjuang di medan derita ekonomi keluarga. Moga semuanya tabah.

Sharifah Nadzarah said...

MENANGIS SY BACA KAK..
Kita semua bak dlm peperangan menentang ekonomi yg semakin menganas...Moga kita smua dapat mengharunginya....Takpe ALLAH ada..

Eza Ridzwan said...

assalamualaikum kakak...bgenang ayaqmata saya bila baca entri kakak...bsyukur sgt² dgn kehidupan sekarang...klu kita merasa kita susah, sebenarnya masih ada lagi yg susah...semoga kakak dikurniakan rezeki yg berganda....amin..

memmet lenggeng said...

sedih..macam-macam kesusahan yang dilalui sekrang. Tapi semuanya atas sikap bangsa kita juga, kita sendiri yang kurang berdisiplin, terutama dalam memajukan diri sendiri.

Zee Suhaini said...

akak, zee yang baca ni pon bergenang gak airmata..dapat bayangkan camaner situasi tu..zee dulu pon sama gak susah..lagi susah sebab mak bapak separate..

moga keluarga tersebut tabah dlm mengharungi kehidupan..betol la skrg ni..yang kaya bertambah kaya dan yang miskin semakin miskin..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sayu rasa hati bile baca cerita kantin ini akak. Memang keadaan sekarang semakin menghimpit.. Semoga Allah bantu kita semua.

Cho Zila said...

selalu bersyukur dengan apa adanya sekarang .. Alhamdulillah mampu memberi serba sedikit pada anak2..

aTieYusof Family said...

Salam Kak..
sebak baca N3 ni..Ya Allah! mmg masih ramai yg susah & memerlukan...
moga pihak atasan peka dgn perkara2 spt ini...

Rizziela said...

Sedihkan? kita nampak orang2 ye senang ajer di alam maya..tapi di alam realiti terlalu ramai lagi insan2 yg terpaksa bersusah payah untuk meneruskan kehidupan..membesarkan anak2..

Saya pun jenis tak sampai hati..tapi kadangkala segan nak hulurkan bantuan sbb takut si dia terasa hati & malu...tp kalau melibatkan anak2 memang saya tak boleh tengok...sikit2 pun mesti nak sumbang jugak..sbb kita pun ada anak2 yg sama2 tengah membesar

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam kak zakie...sayunya baca n3 ini..Semoga mereka dimurahkn rezeki..begitu jg buat kak zakie yg baikhati.Aaminnn

t.a.t.a said...

Tak ramai orang yang mewah berada di atas yang ingin menjenguk orang di bawah.

Mia Liana said...

tersentuh jiwa mia ini.... syukur pada apa yang kita ada..

Eye_nee said...

Akk pun tahu saya pun seperti kak jugak..bila hal2 yg melibatkan situasi persekolahan anak2 ni saya cepat sgt terasa...hari tu saya pergi beli buku tulis YANA..ibu muda dihadapan saya beli buku juga utk 2 anak...tak cukup duit nak bayar...dlam RM50 begitu..saya terasa nak hulurkan..tp saya delima pula..takut dia salah erti pula...jd saya diamkan..dan dia hanya membeli separuh dari buku2 tu...

lieyalatif said...

TERSENTUK lieya bace tulisan akak arini...kalo kite tgk mcm remeh jek kan...tapi sebenarnye kalo dpt org yg mcm akak mmg dpt selami erti sebenar kejadian tu.....

moga besar rahmat akak dpt sebab sudi berkongsi kesenangan....in sha Allah...

paridah said...

menitis airmata membaca kisah yg ditulis n segera terimbau keperitan hidup yg pernah dialami tp menoleh sekitar kita rupanya msh ramai mrk yg alami situasi kita dulu2...berbesar hati dapat membantu apa yg patut..

Cik Puan said...

Tersentuh hati cik bace entry ne..
Semoga makcik dan anak-anak nye sentiase di murahkan rezeki..

Bin Muhammad said...

Bila melihat didepan mata barulah terasa dan itulah realiti... Sewajarnya pemimpin2 kita, turun kebawah dan lihat sendiri...bukan hanya bercakap menepis segala segala rintihan dan aduan dgn alasan mudah dan menyakitkan hati.
Semoga kita semua dimurahkan rezeki dan dapat membantu apa yg termampu.

Rai Ourkizuna said...

saya tak boleh tengok suasana gitu kak.. sayu hati..semoga kebaikan akak akan terbalas oleh Allah..

ummiross said...


Alhamdulillah Kakzakie..sedikit pemberian Kakzakie tu sangat besar ertinya pada yang memerlukan, moga Allah membalasnya dengan kebaikan berganda.

ps:ummi pun Kakzakie, dah tua2 ni cepat benar menitis air mata bila tengok kesusahan orang, kadang2 berhari-hari apa yang kita tengok tu bermain di minda.

Shark Kay said...

samapi bila agaknya malaysia harus begini,
sedih.

Sayangku Zie said...

Ya Allah kak moga memberi pengajaran kepada kita semua... walaupun kita rasa kita susah masih ada lagi insan diluar sana yg masih susah dan tidak mampu wlau nak membeli makanan.

bang fenn said...

sungguh terkesan di jiwa ini kak...kadang2 kalau kita letak diri kita dlm diri mereka pasti kita akan merasakannya...

NM03 said...

n3 ini dibaca dengan linangan air mata. akak.... sebaknye rasa hati... saya penah mengalami situasi mcm ni. tapi kes ni bukan adik bradik. 4 sekawan. 3 orang nmpk sebaya, sorang lagi ni mcm adik skit dari yang 3 tadi. situasi masa saya dan suami tgh makan tengahari. masuklah 4 sekawan ni. 3 dari mereka beriya memilih lauk, tapi yang sorang ni tekuis2 melihat gelakat yang 3 tadi. pastu duduk la mereka kat meja sebelah saya. budak yang sorang ni kesian sungguh saya nengok. ngan seluar pendek, pakai baju melayu takde butang. tekulat2 tgk kawan2 sedap mkn. menitis air mata saya tgh syok makan masa tu kak.... citer besambung dalam n3 lah ye... hehehe

Queen Teratai said...

kita yg 'agak berkemampuan' bantulah yang bolehkan kak.. moga sedekah kita diberkati

are_lin@yu said...

sedihnya sebak ayu bca..moga kelaurga itu dimurahkan rezeki..

Mila@Rimbun said...

moga Allah murahkan rezeki mereka...
sedih plak membacanya kak..

Knor said...

terharu baca kak..mmg ada juga nampak seorang dua bdk yg lusuh bajunya..jln kaki pergi sekolah..nor selalu juga bgi motivasi pd anak2..tunjukkan mereka terus..'tgok budak tu"disamping kata2 nasihat..

kdg nor berenti nak tumpangkan bdk tu..tapi dia menolak..mungkin makanya dah pesan..ada juga yg kenal iman terus naik kereta..

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

terasa sebak membaca entri kakak ini.. bagus kakak berkongsi rezeki dengan mereka.. semoga mereka terus tabah mengharungi ujian dari Allah..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam K.Zakie..

dlm hidup kita yg dirasa susah ni,ternyata ada yg lebih ssh dari kita kan kak?
terusik hati baca..

semoga anak itu gigih menuntut ilmu..

Nafira usof said...

Tersentuh sangat baca n3 kakak nih.. pagi nih ajer dah 2 kali air mata zura mengalir. sedihkannn~ kalo x melibatkan anak2 x pe.. kalo melibatkan anak2 memang x leh nak tahan2 air mata nih.

Masa sekarang nih ramai ibubapa tersepit dengan keadaan ekonomi sekarang kan~ Syukur, rezeki anak2 zura masih Allah cukupkan.

Aien Not Alien said...

sayu hati baca kisah ni...keadaan ekonomi sekarang susah nak cakapkan Kak Zakie...yang kurang bernasib baik akan dihimpit kesusahan tapi dalam masa yang sama susah macam mana pun mereka tetap cekal bersemangat nak merebut ilmu supaya tak keciciran...

HeNRieTTa JoSe said...

btul tu akk...mmg masih ramai yang perlukan bantuan dari kita...cuma kadang kala kita tidak sedar...

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

tu la.. blog kak zakiepun adalah antara blog yang is suka baca.. terima kasih sebab sudi ceriakan blog is dengan komen2 kak zakie ;) sayang kak zakie ;)

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

sedih baca entri ni... huhuhu

Aziela said...

Kalau kita peka dan jin memerhati, banyak lagi situasi yang akan kita jumpa. Masalahnya, individu yang menggubal peraturan, tak turun padang, tak nak buka minda untuk melihat.

Rinna said...

Sayu plak membaca kisah ini.. Alhamdullillah kerana sudi menghulurkan..

amirah said...

aduhai....kesian sgt...kalau amie pun tengok mesti rasa sebak..sejak jd ibu ni hati selalu sgt tersentuh..

Fazleyatul Aini said...

betul tu kak
orang atas memang bersenang lenang. dia tak kan pernah terfikir apa yang orang dibawahnya lalui

Fazleyatul Aini said...
This comment has been removed by the author.
Roha said...

salam jumaat akak..
tersentuh naluri keinsafan dalam diri sy membaca setiap coretan yg akak kongsikan kat sini..betapa beruntungnya anak2 sy dengan keadaan sempurna sedia ada didepan mata,jika dibandingkan dengan apa yg akak kongsikan ini membuat hati sy sayu membacanya,inikan akak yg melihatnya kan akak ?

Ibu Lala said...

Sedihnya kak. Tersentuh hati bila bc kisah ni. Mudah mudahan murah rezeki mrk akan datang. Kalau dekat leh bantu apa yg mampu.

Mummydearie said...

Tersentuh hati membacanya, kak. Ingat lagi kisah seorang anak yang ditinggalkan ibunya di tangki air setiap hari kerana takda transit. Pandai si anaklah nak bila nak makan, minum dan nak ke sekolah. Terharu dan menginsafkan sungguh apatah lagi selepas kisah alpa saya dgn 6 psg kasut anak!

Masya said...

ya allah moga suatu hari nanti rezeki akak pun bertambah².. iyelah masa ni dia org sshkan..

Daddy Ziyyad said...

Alhamdullilah...
Masih ada insan seperti kak zakie, yg 'buka mata' melihat sekeliling

ANIM said...

Dalam rezeki kita, ada rezeki oranglain kan..
Alhamdulillah ...

Deqla Manjew said...

salam jumaat kak.. ya Allah..sedihnye.. sebak deqla.. moga dimurahkan rezeki keluarga tu dan akak juga.. alhamdulillah murah sungguh hati akak berkongsi rezeki dgn mereka.. :)

~mama yang ayu~ said...

sedih baca ni. penuh dengan kesedaran bahawa ada juga orang yang lebih susah dari kita. :(

Puan Kutu said...

sayu membacanya..kisah pengajaran penuh makna yg terselit..semoga kita semua buka mata menilai kesusahan n kesenangan..klu kita susah, masih ramai lagi yg lebih susah dr kita

PeRdU cINta said...

Alhamdulillah..setuju dengan tindakan akak tu..sebahagian rezeki kita itu ada juga bahagian insan lainkan kak..moga kepayahan hidup dijadikan semangat untuk terus gigih berusaha bukan menjadi alasan menjadi lebih terkelakang..aminn..

Nur-nba said...

Sedih membaca kisah akak ni.. Kos sara hidup yg meningkat sememangnya ujian untuk rakyat yg kurang berkemampuan.

syuk shusuke said...

situasi cerita kak zakie ni sama macam syuk alami. huhu

QasehnyaRania said...

as-salam kakak.
pernah dgr uztaz kazim cakap dlm kalau dah jodoh.
ada seorang janda sedang berjalan bsama dua org anaknya. janda ini baru kematian suami.
dlam masa yg sama ada dua org rakan sdng bersembang dan makan di kedai yg dilalui janda tdi.
kedua rakan td bersembang "kesiannya janda tu. dia sedang diuji.."
hakikatnya kedua orng rakan yg tgk tdi sebenrnya juga diuji oleh Allah.
diuji sama ada dorang nak memberi mkn kpd janda anak dua tadi atau tidak..

sama kan dgn situasi kakak. alhamdulillah l

QasehnyaRania said...

as-salam kakak.
pernah dgr uztaz kazim cakap dlm kalau dah jodoh.
ada seorang janda sedang berjalan bsama dua org anaknya. janda ini baru kematian suami.
dlam masa yg sama ada dua org rakan sdng bersembang dan makan di kedai yg dilalui janda tdi.
kedua rakan td bersembang "kesiannya janda tu. dia sedang diuji.."
hakikatnya kedua orng rakan yg tgk tdi sebenrnya juga diuji oleh Allah.
diuji sama ada dorang nak memberi mkn kpd janda anak dua tadi atau tidak..

sama kan dgn situasi kakak. alhamdulillah l

nohas said...

mengasihi org2 miskin, anak2 yatim itu sunnah Rasulullah..dan setiap rezeki yg Allah kurniakan, ada hak bagi mereka yg berhak, maka bersihkan rezeki itu dgn berzakat..

Bila tengok situasi mcm ni, rasa lebih baik bsri terus zakat pd mereka yg berhak..

munna said...

Mmg tersentuh hati mendengar cerita akak.... Semoga anak2 itu berjaya mengubah nasib keluarga mereka nanti....

Nor Azimah said...

Alhamdulillah..sebenarnya kesusahan itu lebih mendekatkan kita kepada Allah...moga dia tabah ye kzakie

AkuBiomed said...

Bila membaca entri ini memberi keinsafan kerana ada orang yang lebih susah daripada kita. Didalam kemewahan yang dikurnia perlu diperingatkan supaya tidak terlalai dengannya.

nurbijen said...

Tersentuh baca dgn kisah kakak ni..
Masih ramai yg hidup susah di luar sana... mcm mana la agaknya mereka meneruskan kehidupan dgn dunia sekrang yg makin mencengkam? harga barang yg naik mendadak...

Norhasniza Khalid said...

mama tersentuh dengan kisah ini, apa yang boleh mama katakan... bersyukurlah dengan apa yang dimiliki..

mokjadeandell said...

banyak kisah airmata yg makcik lihat semasa jadi guru dulu berlaku waktu rehat.Ada anak kecil yang duduk terpencil kerana tiada wang saku nak beli makanan.
Disini banyak ruang utk kita meraih pahala dgn bersedekah.

BUNDA a.k.a KN said...

Selamat berhujung minggu...tiba2 sebak pulak pagi2 ni baca entri ni... huhu..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...tersentuh hati keibuan membaca n3 ni...moga sentiasa diberkati selalu...:)

LadyBird said...

salam kak..
sedih membaca coretan kali ini.. :(..
bagaimanakah tekanan yang mereka hadapi setelah harga semua barang naik skrg.. :(
semoga rezeki mereka bertambah.. ameeennn..

adyna said...

Btl tu Kak , Mcm par dkt skol , dia baru jga ank2 pas isteri dia kwin lain , beli Soto dkt ank utk Kongsi bertiga :(

aby said...

salam kz ...
satu perbuatan yg amat mulia ..
kongsikan rezeki bersama yg memerlukan wlupun tk dipinta ..
alhamdulillah ..

QasehnyaRania said...

assalam kakak.
ke mana di hari minggu begini.. hihi

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

tu la... is pun cadang nak satukan.. moga is lebih rajin sharing nanti... in syaa Allah...

Kenangan untuk anak cucu (^___~) hoho

aizamia3 said...

Moga ibu muda dan dua org anak itu kuat dan sabar dalam menjalani kehidupan seharian.

eelobor said...

Ya Allah.... satu pengajaran yang sangat2 berguna & bermanfaat. Terima kasih akak kerana entri yang sentiasa "berisi"

Kakzakie said...

Begitulah nampaknya dalam kita mengharungi kehidupan selesa sebenarnya masih ada insan-insan yg menanggung kehidupan dgn penuh ujian keperitan dlm membesarkan anak-anak.

Kepada semua teman kakak yg sudi memberikan komen N3 ini kakak ucapkan jutaan terima kasih.

Semoga dapat dijadikan renungan kita bersama.

Bersyukur dan mohon padaNya jangan sesekali dilupakan.

Terima kasih sekali lagi.

Fiza Rahman said...

Bergenang air mata ku ini kak. Ya allah...sedihnya.

acik idah said...

Sebenarnya memang ramai yang susah dalam msia nie kak.. cumanya orang kita nie tak suka meminta2..

Kebanyakan yg suka meminta2 dan minta sedekah nie adalah dikalangan warga asing...

hainom OKje said...

Seronok bila dapat membantu mereka yg memerlukan....kan kanda....
Walaupun nmpkkecil tp cukup besar bg mereka yg sangat terdesak.....

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

Sedih saya baca entry ni kak...betapa sayunyer bila lihat anak2 begini...moga ader yang membantu sekurangnya dapat mengurangksn beban mereka ni...