Tuesday, January 28, 2014

Selesai mengaji kami sembang

Anak-anak tidak mengerti pergolakan yang terjadi di sekeliling mereka. Biar kecoh isu guru Muallaf dipaksa membuka tudung, murid dipaksa makan rumput, kain rentang isu penggunaan nama Allah, apalagi hal bughah pasti semua ini tidak ada dalam minda mereka. Datang mengaji cerita sesama mereka tidak sabar mahu bercuti bersempena Tahun Baru Cina. 

Kawan-kawan - Adik menjamu makan sebahagian kawan yang sudah selesai mengaji . Potato wedges dan Chicken pop-corn saja pun. Cecah dengan sos cili pun sudah memadai. Mama Zakie letih bila hari bekerja.
Serampang dua mata - Sambil menikmati makanan mata dijamu dengan menonton tv seketika. Sebab itulah aku mengajar mereka mengaji di dalam bilik supaya tidak ada gangguan kawan yang lain.

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya ia hanya akan melambatkan balasan mereka hingga ke satu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka (kerana gerun gementara melihat keadaan yang berlaku" - Ibrahim:ayat 42


65 comments:

Mimie_Zatun said...

macam2 provokasi skrg..
dunia oh dunia

n O e s u h a i m i said...

macam2 hal skang ni...kesabaran kita diuji..

itu yg seronok jadi budak2...tak payah fikir hal dunia...fikir dunia diaorg je...

Masya said...

Anak2 ni dia tau enjoy jer... Lg mcm usia amir x sabar nak cuti katanya....

Jujurnya sy sbg isteri pd cikgu terkesima bila tgk tv ada cikgu sanggup buat mcm tu... Tp sy x slhkan cikgu... Sbb kt sendiri pun ada thp kesabarannya... Situasi ank murid tu pun kt xtau masa dlm kelas... Mungkin dia ada menjawab sesuatu yg menyaKitkan hati cikgu wlpun pd asalnya dia hanya tdk menyiapkan kerja sklh... Allah maha mengetahui

nhhas said...

salam,
betul kak...stress saya sampai tak boleh tdo (dah macam menteri pulak, padahal menteri pun tdo lena jer)...
huhuhuhu...

kak tgk ar yang kes murid kat sungkai tu, langsung tak didedahkan identiti guru yang kurang ajar + biadap tu... bandingkan dengan kes yang murid india masa ramadhan haritu - cepat2 kena bantai cikgu besaunya... sebab apa?
hmmmm sebut racist kang - kena hentam... kononnya melayu jer racist.... yang diaorang tu?
hadoi....
nak nanges....

UmmuAidan-Arissa said...

Seronok anak2 murid mama zakie, dpt mengaji,makan sedap2 lg sambil tgk tv...ngaji dlm aircon...beruntung..kalau dkt2 nak jgk antar abg aidan sama...hehe

:: Mrs.Eady :: said...

sebab tu seronok jadi kanak-kanak ni kan..takde masalah dunia yang perlu dipeningkan kepala..

oh indah nyer zaman dulu dulu :)

ros_reeza said...

macam macam isu sekarang ni kan akak.. lepas satu, satu.. semoga semuanya baik-baik saja..

Roha said...

salam pagi selasa mama zakie..:)

ikutkan hati ingin kembali kezaman kanak2..:) tapi apakan daya aq seorang ibu kepada 3 anak2 :)

zaman kanak2 sekarang kebanyakan tidak berapa selamat lagi jika dibandingkan zaman kanak2 dahulu..dengan pelbagai jenayah yg berlaku keatas mereka..
semoga Allah melindungi anak2 kita semua amin..:)

lia said...

isu sekarang amat mencabar & menduga akal...

sy kagum dgn akak... sempat lg ada kudap-kudapan usai mengaji...

BUNDA a.k.a KN said...

assalam,

macam2 hal dan isu sekarang ni...anak2 kecil juga yang relax...mereka dengan dunia mereka...

nasib mereka masih baik tinggal di negara ini berbanding dinegara2 yang bergolak dan berperang yang mana anak2 kecil juga sama2 bergalas senjata..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Itulah pemikiran yg Allah kurniakan kepada mereka anak-anak diusia mereka ini,

Seronok mereka makan dan bermain bersama kekawan kan...

Sempat lagi kakzakie menyediakan makanan utk mereka ye ... rajin kakzakie... kalau rumah dekat dah hantar budak tiga orang ni mengaji rumah kakzakie ehe :)

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Itulah pemikiran yg Allah kurniakan kepada mereka anak-anak diusia mereka ini,

Seronok mereka makan dan bermain bersama kekawan kan...

Sempat lagi kakzakie menyediakan makanan utk mereka ye ... rajin kakzakie... kalau rumah dekat dah hantar budak tiga orang ni mengaji rumah kakzakie ehe :)

zana fahmi said...

Sekolah Aziz, sorang Ustazah tu tak suka dia. Kenapa? Entah ler...selalu marah2 tanpa sebab, komen tak puas hati ketika nasyid sdgkan ustazah lain ok je. Ayah dia pesan, jgn layan sgt. Buktikan kat ustazah tu Aziz org yg berguna kpd sekolah (motivasi utk dia)

Cikgu skrg kdg mengajar bukan sb ikhlas tapi terpaksa kerana tugasan. Maka timbullah perkara spt diatas. Tidak anggap anak itu sbg anak sendiri.

Kakzakie, Aziz suka sgt belajar ngadap tv, hangin satu bdn ibu dia. Kena herdik atau beliakkan mata baru bangun, geram betul.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam kak zakie..untung mengaji kat umah kak zakie..dpt mkn lg ! :)

aTieYusof Family said...

Macam2 yg terjadi skrg ni Kak dgn pelbagai isu.. tapi anak2 tetap dgn hidup mrk yg riang..:)
Rajin adik jamu kawan2 ye...:)

JunAina said...

Dalam situasi sekarang saya tidak riasukan kehidupan sendiri tetapi sangat riasaukan kehidupan masa depan anak-anak yang masih jauh.

Murah rezeki akak selain dapat pahala mengajar mengaji dpt pahala bagi makan anak2 pula. Kira kenduri jugakkan walaupun tak banyak...

Eye_nee said...

mcm nak kembali semula kezaman2 kanak2 ni...tiada terbeban kepala..tiada tekanan membelenggu...mkn beramai2 mcm ni...kita letakkan apa pun mesti habis punya..

Zee Suhaini said...

dapat guru macam akak ni suka la budak2..
pas ngaji dapat plak makan..kalo yang malas pon jadi rajin kak..

paridah said...

kakzakie juga ustazah ngajar ngaji ya...tahniah. betul tu anak2 x ambil pusing apa yg berlaku sekitar mrk. mrk hanya perlu keamanan n perlindungan ibubapa utk melakukan aktvti kesukaan mrk tika ini...nantilah mrk besar sikit...silap cara asuhan didikan mrk yg melonjak ke depan...

Nurulhuda Abdul Latip said...

Popcorn dan wedges pun kira berselera jugak tu kak...Tulah kisah anak2 kebelakangan ni memang macam2 tak larat nak dengar dan baca...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Macam-macam cerita sekarang ini. Semoga Allah melindungi kita semua. Allah adalah penjaga mutlak. Kita kena hampir degan Allah bila ada ujian yang besar. Allah ada bersama orang yang sabar.

redza said...

bertuah budak2 tu dpt guru mengaji macam kakak..siap jamu makan lgi

norhidana miswan said...

sbb tu lah seronok tgk bdk2... mereka ada dunia mereka sndiri.. dunia yg bersih suci je... yg mereka tau time cuti sekoalah blh main puas2 hehehhe...

Fiza Rahman said...

Macam² kes skang ni. Tapi tindakan cikgu tu memang tak patut.

Afasz said...

kes pelik2 skrang. cikgu itu la. ini la. bapa inila. hmm

izan mama mia said...

ialah..laa ni byk tol isu..jd kanak kanak happy je... kan..huhu..mg mereka baik baik saja..tak diganggu pemikirannya... bahaya ..biarklah kita yg dewasa menyelesaikannya demi kelangsungan hidup anak anak yang suci murni jiwa mereka demi masa depan yg lbh baik..in Syaa Allah

Irfa said...

mesti anak2 itu seronok dtg mengaji
siap mengaji di jamu makan lagi
hihi

ummiross said...

Melayu menangis dibumi sendiri, buka mulut sikit dikata kita ni racist kan Kakzakie.
Seronok budak-budak tu dapat mengaji rumah Kakzakie, dahlah guru mengajinya baik, pemurah pulak tu, ada je yang dijamu kat anak-anak murid..

Sura Mohd said...

untungnya ada guru mengaji cam kakzakie..budak2 mesti seronok mengaji...
macam2 isu sekarang...kita kena pandai menilai..jangan cepat melatah..:)

lieyalatif said...

ya Allah bertuahnye anak2 ni ...dahle dpt ustazah mengaji yg baik...tak kedekut plak jamu makan....bagusnye kak....baik hati sgt2.....seronok anak2 ni belajar ngan akak....dpt lak mkn sedap2 heheeheheh......

untung jadi kanak2 ni kak..bebas dari masalah2 dunia nieh....fikiran mereka bersih dan suci...moga dpt corakkan ia sebaik-baiknye...

zila norazila said...

Dpt mknn sdap2 mgaji pun jd smngat tu kak

Bin Muhammad said...

Terasa ingin kembali menjadi kanak-kanak, tiada apa yang perlu difikirkan serta ambil kesah tentang kehidupan, tanggungjawab dan isu2 semasa.
Takut akan azab Allah...bila ia datang bukan hanya kena kpd mereka yang bersalah tetapi kita pun terlibat sama...Nauzubillah.

acik idah said...

Seronok jadi kanak2... hanya perlu pikirkan apa yang perlu untuk diri sendiri saja... :)

Knor said...

masa nor ttgl sthn di ipoh nor juga mengajar anak jiran,suami turut mngajar org tua yg baru kembali kpd islam mengajar anak2 diorg juga..org dah tua islam juga ada..jamu juga mkn lps mgaji..tapi diorg segan mcm menyusahkan plk..tapi hanya Allah saja tahu..demi mengejar pahala..tak kisah pun..balik kula lumpur suami mengajar sahabat yg nak belajar tajwid,diorg ok mengaji,tapi cuma nak belajar sebutan..diorg ni tak segan walau pangkat besar2..tapi suami pergi mngajar kat rumah diorg..

asyifa mustaffa said...

Seronok jdi kanak2...apa yg nak difikir...seronoknya zaman tu...

Mcm2 perkara skrng...ntahlah...dunia akhir zaman...

pB said...

Kalau dulu ... tok guru ngaji ada bukak mini store...

lepas ngaji , kita beli jajan

HeNRieTTa JoSe said...

anak anak mmg leka dengan Tv...sama juga dengan anak yang selalu rietta temankan di library...

Linda said...

untungnyaa budak2 mengaji ni....dulu cikgu mengaji saya bwk rotan hehe...

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..excited budak budak nak bercuti ye kak..hehe..risau kak bila tengok situasi sekarang ni..kalau tidak kena cara membendungnya boleh melarat teruk..sedikit alpa boleh membinasa..moga zaman jahiliah tidak muncul kerana kesian generasi masa akan datang..

Aziela said...

Astaghfirullah.... Akak...sepotong ayat serampang dua mata juga. Melegakan hati kerana Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui. Menakutkan juga kerana kuasa Allah tiada batasan. Semoga kita tidak lalai dan tidak 'ter'lakukan perkara yang tidak diketahui telah menzalimkan makhluk lain.

ros_reeza said...

Assalamualaikum kak.. takpe, kak. panggil Ros je.. memang kawan-kawan sume panggil Ros je.. Ija tu panggilan manje family.. hihihi. tapi, kalau akak nak panggil Ija pun boleh aje :) Ros tak kisah sebenarnya bab-bab nama ni :)

Petak Bunga said...

macam2 sekarang.. ada isu kecil je jd besar. suka kontroversi sikit.

t.a.t.a said...

Potato wedges dengan chicken pop-corn pun dah kira mewah kak. Alhamdulillah.

saniah ibrahim said...


seronok lihat adik layan kawan2 makan...
anak2 kecil manalh kisah masalah skeliling ....

BERT said...

seronok jadi budak2... mmg masa jadi budak2 hanya tau nak main aje kan takde dah pk mslah ape2... bila dah dewasa baru tau ape jadi kat dunia ni hehe,.

babYpose said...

Alhamdulillah Kakzakie mangajar ngaji sendiri, puas hati. Budak-budak pun nampak happy.

Mia Kassim said...

Seronok jd budak2 kan kak, x payah nak pikir masalah sekeliling....:-)

Acik Erna said...

seronok anak2 lepas mengaji dijamu makan lagi..makin murah la rezeki kakzakie

aizamia3 said...

kalau rumah kita berdekatan, pasti anak2 saya pun ada sekali.. ;)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

allahu! semoga apa yg berlaku tidak akan sekali2 memesongkan aqidah kita..

seronok tgk anak2 gembira mcm ni :)

Ummiarissa Mahdi said...

betul lah kak,anak-anak kecil ni tahu diorang dapat main dengan kawan dah ok,tapi kak jangan tak tahu ada juga ibubapa yang share cerita2 begini dengan anak-anak,bila anak-anak terlalu cerdik sangat pasti akan mencelah perbualan orang-orang tua...

Kesuma Angsana said...

hehehe sebab tu lah seronok sgt jadi anak2 kecil ni. apa yg terjadi disekeliling mereka x ambil peduli yang taunya happy aje kan !

❤Kamsiah❤ said...

itulah dunia kanak2...mereka hanya mengikut rutin yg kita tetapkan...
masalah negara...langsung mereka tak menerti..tak tau...

Ibu Lala said...

Kat sini nak cari guru mengaji pun ssh kak. Anak sy asik bertukar je guru mengajinya..harap yg ada ni last la. Bior la sampai khatam.

Bagus la akk ni. Dah la ajar mengaji. Siap bg makan lagi. Mestu budak budak suka. Danial pun sy dh hntr mengaji start umonya 4 tahun. Mintak mintak la cepat dapat. Tp si abng dah 3 tahun mengaji baru cecah iqra 3. Alhamdulillah.

Farah Waheda Wahid said...

salam kak zakie, farah singgah sini balas kunjungan dan follow akak kembali, terima kasih kerana sudi berkunjung ke bubblynotes...salam persahabatan dan juga perkenalan...

Eda Ejai said...

tetibe rindu zaman kanak2..

Nor Azimah said...

saya setuju dengan salah satu komen di atas, ramai yang jadi cikgu sekarang coz of takde pilihan, dari takde keje..bolehla jadi cikgu, jadi mendidik tu bukan dari hati, sekadar mengajar je..

Mursyid saya kata..di dalam Islam, ilmu dan pendidikan adalah dua perkara yang tidak dapat dipisahkan dan sangat saling perlu dan memerlukan. Pelajaran (taalim) dan pendidikan (tarbiah) sangat berhubung kait di antara satu sama lain. Jika dipisahkan ia merupakan kesilapan besar dalam institusi pendidikan. Tanpa pendidikan, ilmu tidak bermanfaat, ilmu akan jadi seperti pokok yang tidak berbuah....

ANIM said...

best aaaa mengaji dalam bilik airconditioned..
kalau zaman saya dululah kakzakie, nak cepat2 habiskan..
nak tengok tv kat rumah, hee

Kakzakie said...

Sebagai manusia yg telah matang isu semasa sedikit sebanyak pasti akan menerjah dalam pemikiran kita. Semua ini juga sedikit menjentik naluri yg sedia ada. Tidak seperti anak-anak yang belum mengerti apa itu semua.

Terima kasih kakak ucapkan kepada semua yg memberikan komen:-

Mimie_Zatun, n O e s u h a i m i, Masya, nhhas, UmmuAidan-Arissa, :: Mrs.Eady ::, ros_reeza, Roha, lia, BUNDA a.k.a KN, CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), zana fahmi, ♥♥azatiesayang ♥♥, aTieYusof Family, JunAina, Eye_nee, Zee Suhaini, paridah, Nurulhuda Abdul Latip, Pokok Manggis Depan Rumah, redza, norhidana miswan, Fiza Rahman, Afasz, izan mama mia, Irfa, ummiross, Sura Mohd, lieyalatif, zila norazila, Bin Muhammad, acik idah, Knor, asyifa mustaffa, pB, HeNRieTTa JoSe, Linda, PeRdU cINta, Aziela, ros_reeza (oklah kakak panggil Ros ajelah ye), Petak Bunga, t.a.t.a, saniah ibrahim, BERT, babYpose, Mia Kassim, Acik Erna, aizamia3 (kalau ada Nuha yg best hihi...), ♥ Cmª shIemª ♥, Ummiarissa Mahdi, Kesuma Angsana, ❤Kamsiah❤, Ibu Lala, Farah Waheda Wahid, Eda Ejai, Nor Azimah, ANIM.

Apapun bersama kita berdoa semoga maruah agama kita tidak diinjak-injak oleh mereka yg kian besar kepala.

Terima kasih semuanya sekali lagi.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...seronoknya budak2 tu..;)

Deqla Manjew said...

hmmm.. apa nak jadi la ngan dunia sekrg..nauzubillah..

hainom OKje said...

Dinda pun nak datang mengaji kat rumah kanda boleh tak.... Best jugak tu makan wedges dengan pop corn memalam sambil tengok TV sebelum mengaji hehe

Mummydearie said...

Seronok jadi budak-budak ni. Tak payah susah hati pasal hal dunia. Yang penting main, makan dan belajar.

~mama yang ayu~ said...

seronoknya zaman kanak-kanak. zaman yg penuh kegembiraan dan keceriaan.

Cik Puan said...

seronok nye mereka..makan ramai2 sambil sembang2...