Wednesday, January 15, 2014

Tidak nampakkah tong berkilat sebelah itu?

~ Petang semalam 'gelap' di sini sebab mereka dengan bahasa mereka memenuhi ruang, pagi ini aku datang lagi begini jadinya.~~

68 comments:

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Tempat mereka tak ada tong berkilat tu rasanya. Inilah susah bila dah ramai sangat. Nak tegur pun mereka buat dek sahaja.

ZazaMyMoon said...

vandalism.. susah kalau nak tegur org2 yg tak reti bahasa kak.. huhu

memmet lenggeng said...

ni habit rakyat Malysia. Memang menyedihkan...semua nak kerja senang, pemalas

Kakcik said...

Mereka ingat tong itu hiasan semata2 kot.

❤Kamsiah❤ said...

kalau dah pemalas tu...tong sampah sejengkal depan mata pun dia org tak guna...

Queenie said...

dah biasa kotor2 - tak biasa ngan benda2 bersih tu..

pernah seorg pekerja dewan bandaran beritahu saya, longkang kat salah sebuah kedai mamak kat KL ni penuh ngan najis manusia, bila disoal siasat rupa2nya najis tu dtgnya dari pekerja2 kedai mamak tu sendiri, sebabnya ialah mereka tak biasa ngan tandas yg bersih "tak boleh keluar" kata mereka, jadi mereka cangkung jer kat lubang salur air dlm toilet tu...
kat India takder toilet bersih gaknya.

saya yg dengar terus uweekkk..

Eza Ridzwan said...

assalamualaikum kakak...

org camtu gamaknya kat umah depa camtu gak laa...bsepah² dgn sampah...pengotoq!

Bin Muhammad said...

Berkilat sangat...silau gamaknya, sebab tu tak nampak! :(

t.a.t.a said...

Itu bukan vandalism Zaza. Itu namanya bongok, bodoh, buat tak tahu, sifat takpe. Ada mata tapi tak nampak.

aTieYusof Family said...

erm! pemalasnya lah depa tu Kak..
tong depan mata, just buka penutup masuk kan lah sampah tu..isk..isk..

mokjadeandell said...

..sehelai tak jadi apa,tapi kalau dah membukit,sakit mata.

mmg susah benar nak didik sifat sifat menghargai kebersihan ini bila dah besar panjang kalau dah terbiasa masa kecil.

Shark Kay said...

uit...
biar betul.
next time jgn letak resit dlm tu.

Knor said...

payah juga mengajar org2 tua...ni ye kak..vanggang..

Rapunzel Cikilolo said...

tu yg tak faham tu...

ni semua budaya "tak apa"

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

huhu..mungkin tiada kesedaran sivik disitu..

Fazleyatul Aini said...

negara dorang takde tong sampah kot

aizamia3 said...

Saya paling tak suka waktu nak keluarkan duit di kawasan yang memang ramai bangsa asing ni. Siap jenguk jengah nak tengok kita tekan butang kat skrin tu camane.. huhuhu..

part sampah tu memang tak patutnya berlaku. Kalau saya ada dan tengok keadaan macam tu, confirm dapat teguran mesra dari saya. Ini negara kita, dorang patut lebih hormat dengan menjaga kebersihan.

psstt: tapi ada juga dikalangan kita macam tu.. selamba tinggalkan atas mesin/tak amik resit yang mesin dah keluarkan.. huhuhu..

redza said...

tak ada sivik punya orang!

Acik Erna said...

Ya allah..terkejut tengok..main buang macam tu je kan kak kakzakie

JunAina said...

Kesian makcik cleaner tu nanti, kemudahan ada tak reti guna depa ni. Kalau dah kebiasaan memang tak boleh nak buang kak...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

buta hati tu namanya....

nohas said...

menyakitkan mata dan hati je..tapi bukan warga asing je yg buat mcm ni, org M'sia pun ada jg bermentaliti begini..

N.A.T said...

sebab 'gelap' dh terlalu banyak .. so mmg tak nampak lah .. dh gelap situasinya ... ^_^

Eye_nee said...

Hrmmm lah haiii...besar mcm tu punya tong pun tak nampak...

jimmy al ghazali indra said...

matanya merem kali hehe

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

Sampai mcmtu sekali...teruk betul...Geram lak saya nrngok kak..

Rai Ourkizuna said...

ya allahhh.. teruknya perangai seko seko..

cheqna said...

selalu terserempak dengan situasi begini
geram tau

Fiza Rahman said...

Jenis bangsa pengotor kot kak. Tak kan lah tak kenal tong sampah kot.

Mimie_Zatun said...

budaya masyarakat skrg.padahal bukan susah pun nk masuk dalam tong tu.
dulu dekat cimb bdr baru salak tinggi pun mcm ni la sepah die. lepas tu cimb tu dah tutup.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Susah nak fahamkan mereka kakzakie..tak kira terang ke gelap..

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..sedihkan kak bila tengok macam ni situasinya..ralat..ada seolah perhiasan semata-mata..boleh dikatakan situasinya sama semua tempat..yang penting kesedaran diri..rasa tanggungjawab jaga kebersihan..ingatkn diri selalu siapa kita..di mana kita..

Zee Suhaini said...

clueless kak..tak tau nak cakap ape..kalo kat tandas pon camtu jugak..elok boleh buang tisu dalam tong tapi atas tong jugak dorang taruk..sampai melimpah-limpah ke lantai..kadang geram plak tengok..

paridah said...

salam pagi...mulanya mungkin satu kertas yg terjatuh tp xdikutip masuk tong akhirnya ruang tu dipenuhi sampah yg sengaja dijatuhkan...x peka dgn kebersihan sikap xbaik.

Aziela said...

Masuk sini buat macam negara sendiri. Budaya yang tak elok tu lah yang nak disebarkan. Eii..geram saya, kak.

amirah said...

ya rabbi..kalau setakat nak buang je baik la takyah klik resit tu..

UmmuAidan-Arissa said...

berapa orang punyer kerja tuh mcm berpuluh2 orang punyer resit jer...hmmm..satu kapal, satu perangai yg sama..menyusahkan orang..menyemak mata..

Roha said...

haa tulah dia..sikap sambil jalan,opss sambil lewe,ada tong sampah wat tak nampak jer huhu :(

Ujie said...

tong tu kilat cantik sgt, tak sangka pulak tu tong sampah! hahahaa

Queen Teratai said...

diorg xtau kot ape fungsi tong berkilat sebelah tu.. atau mmg xde kesedaran sivik langsung!

Ema Johari said...

itulah mentaliti sesetengah orang Malaysia ni...langsung tak fikirkan kebersihan..beza sangat masa ema pergi ke Hatyai..tak ada sampah walaupun tong sampah pun susah nak jumpa

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

takde kesedaran sivik langsung mereka ni.. :(

Ummialyaanas said...

adoiiii...kalau tong sampah tu blh becakap lama dah dia jerit kan...haishhh

bang fenn said...

ni namanya manusia takde tamadun...tak tau la kat rumah mereka sendiri mereka buat mcm ni ke tak...huhuhuh...

ada tong tapi tk digunakan...

JaSSNaNi said...

Kalau diorang buang tu duit.. betapa banyaknye duit bersepah.. hahahahahahahah

Hanis Azla said...

As-salam kak zakie..

Selalu sakit hati bila tgk keadaan yg macam ni..

Sura Mohd said...

maknanya masih ramai manusia yg belum ada kesedaran sivik..huhuhu..

Mummydearie said...

Oh, ini kes tak faham bahasalah ni! :)
Mungkin kat negara mereka takda tong berkilat, semua tong warna hitam macam tong sampah kita kat luar rumah tu, makanya mereka tengok tong berkilat ni canggih sangat tak macam tong sampah :)

Nasib baik masa akak berada bersama mereka tak terus gelap dunia ni, ya kak :D

NenetPenne (NP) said...

mengucap sekejap...

BUNDA a.k.a KN said...

silau kot ...berkilat sangat.. hehe

Nafira usof said...

kesedaran sivik sangat rendah.
x suka orang yang bersikap cam tuh. bagi teladan buruk kat anak2 kita.

norhidana miswan said...

hahahah diaorg ingat yg berkilat tuh kerusi kak... nk wat camne dh mmg mentaliti takde... kalu skit2 dana boleh tlg buangkan tp kalu banyak gitu... rasa mcm segan lak nk pungut sume buangkan dlm tong sampah

Nor Azimah said...

bukan 'mereka' saja yang berperangai camtu tu, kadang-kadang orang kita pun buat, tengok jela tandas awam.

Islam itu indah jika diamalkan dengan sempurna..

Rinna said...

Mata tuh nampak tapi buat2 tak nampak laa..tuh.. sabo je laa..

Puan Kutu said...

pelik kan kak zakie..zaman serba canggih tapi mentaliti cara hidup almost zero..

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

Ya Allah...

huhu...

xterkata dah...

moga kita semua tergolong dalam golongan2 yang mulia di sisi Allah... amin (T___T)

aby said...

luahan hati org2 yg frust bila tengok balance, dah susut sangat ..
cuba tengok kt resit2 tu ..
yg balance tinggi org tk buang resit sbb tuan nya tk mau org lain tau baki dalam akaun nya ..

Kakzakie said...

Sebenarnya kakak tahu mereka bukan rakyat M'sia. Namun mereka perlu diingatkan bahawa mereka mencari rezeki di negara kita. Dengan keadaan sesak dan bau yang tidak menyenangkan buat kakak tak jadi buat withdrawal petang itu. Tapi bila pagi semalam kakak masuk geram berganda melihat tingkah-laku mereka begini. Pihak syarikat yg mengambil mereka bekerja kena adakan motivasi buat mereka ini.

Kepada mereka yg mempunyai pekerja asing harap kakak carilah peluang memberi penerangan kepada mereka tentang ini.

Terima kasih semua yg memberikan komen:-

Pokok Manggis Depan Rumah, ZazaMyMoon, memmet lenggeng, Kakcik (agaknyalah kakcik), ❤Kamsiah❤, Queenie (dah biasa kotorlah ye Q), Eza Ridzwan, Bin Muhammad, t.a.t.a, aTieYusof Family, mokjadeandell (tak terkatakan bila jadi macam ini), Shark Kay, Knor, Rapunzel Cikilolo, ♥ Cmª shIemª ♥, Fazleyatul Aini, aizamia3 (betullah Ai suka jenguk-jenguk macam dah habis mereka), redza, Acik Erna, JunAina, te
Blogger Seri Kandi Tanah Jauhar, nohas, N.A.T (gitulah gamaknya NAT), Eye_nee, jimmy al ghazali indra, (Lizz) http://haslizalizz.com/, Rai Ourkizuna, cheqna, Fiza Rahman, Mimie_Zatun, CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), PeRdU cINta, Zee Suhaini, paridah (kakak rasa mereka sengaja), Aziela (itulah yg kakak geram dtg cari rezeki tempat kita tapi tak tahu hormat kita), amirah, UmmuAidan-Arissa (petang itu memang sesak dgn group mereka UAA), Roha, Ujie, Queen Teratai (yg mereka tahu tong sampah mereka kotor agaknya Miza), Ema Johari, Mizz Aiza (Dunia Kecil), Ummialyaanas, bang fenn, JaSSNaNi, Hanis Azla, Sura Mohd, Mummydearie, NenetPenne (NP), BUNDA a.k.a KN, Nafira usof, norhidana miswan, Nor Azimah (tapi rasa kakak mereka bukan Islam), Rinna, Puan Kutu, ✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽.

Bila kita nampak ketika berlaku depan mata boleh ditegur tapi kalau dah tak ada orgnya memang tinggal geram di hati sajalah.

Terima kasih semuanya.

Deqla Manjew said...

dorang mmg mcm tu kak.. kat selayang lagi terok.. dulu penah ada bangsa mnyanmar kalo x silap buang sampah dpn mata, padahal tong sampah bkn jauh pun dari situ.. hubby tegor , tau plak angkat blk smpah tu .. huhh.. dah la menumpang kat sini kan kak.. dah tu plak nk kotorkan tmpt kite.. bkn smpah jer, sireh yg dorang kunyah2 tu pun main ludah sesuka hati.. mujur la sekrg dah pindah gombak .. cuma kat gombak ramai bangsa nigeria jer, student UAI batu 12.

Invisible Me said...

sangatlah geram dengan orang yang suka membuang sesuka hati. Apatah lagi bila ada tong depan mata. Rasa macam nak piat-piat ja telinga orang yg membuang ni.

Invisible Me said...

sangatlah geram dengan orang yang suka membuang sesuka hati. Apatah lagi bila ada tong depan mata. Rasa macam nak piat-piat ja telinga orang yg membuang ni.

Invisible Me said...

sangatlah geram dengan orang yang suka membuang sesuka hati. Apatah lagi bila ada tong depan mata. Rasa macam nak piat-piat ja telinga orang yg membuang ni.

QasehnyaRania said...

tak tahu nak guna kot. mengotorkan pemandangan je. lagi lagi menyakitkan pndangan mata yg menengok

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...mmg x elok ada sikap yg macam ni...bukan jauh pun tong sampah tu apa la salahnya masukkan terus ke dalamnya...:)

Kesuma Angsana said...

Malas dah nk komen tang2 ni . susah nak ckp !

hainom OKje said...

Dinda duk fikir bahasa apa yg dimaksudkan kanda tu...Nepalkah....Bangldeshkah....sedara kitakah hehe....

Cik Puan said...

Aishhhhh....susah sangat ke nak masukkan kat tong tu..Alahaii....kene letak notis ne/..

KakNi Sihat Cantik said...

ni lah sikap segelintir dari kita yang tidak ada sivik, bukan susah sangat pun nak campak masuk dlm tong tu