Friday, June 13, 2014

Masih aku ingat lagi - Kisah 8

Biarpun beratus kali bidikan untuk melastik tidak pernah mengena pada tupai sasaran tetapi tetap bila nampak tupai biji jambu itu pasti akan cuba disasarkan ke arah tupai. Itulah betapa biji jambu ini sangat bermakna buat anak-anak dulu. Petik sebiji sekali gigit, kuak isi untuk dapatkan biji. Kalau setakat bermain baling-baling perkara kecil. Menangis dari berhenti bermain kerana sakit juga perkara biasa. Tidak ada mak-mak yang datang menyangsang. Kami bermain sampai baju putih pun boleh menjadi kelabu. Jauh berbeza anak sekarang baju terkena kuah asam pedas sibuk mahu tukar baru.

Bersepah - Balik kampung baru-baru ini nampak jambu yang jatuh di atas tanah gara-gara monyet yang tidak terkawal. Mahu dikutip pula bimbang. Jadi kumpul dan buang dalam satu kolam lama yang disediakan untuk pembakaran sampah.
Selamat - Mana yang selamat di atas pokok dapatlah kami menikmatinya.
Besar - Lihat kalau yang terlepas dari sasaran monyet dapatlah kita merasa yang sebesar mug. Lihat mug dibelakang jambu ini. Sma besar dengan saiz jambu. Dapat makan sebiji pun puas. Tapi rasanya agak masam. Kalau dulu zaman aku kanak-kanak masam pun kami kata manis.
Malam sebelum tidur adik sudah bersetuju untuk ikut kami semua berpuasa sunat Nisfu Syaaban hari ini. Bila tiba masa bersahur tidak jadi pula. Alasan diberi ada rakaman di RTM hari ini. Mama/Papa memang tidak pernah memaksa adik bab berpuasa sunat. Sementara belum baligh kami sekadar melatih saja. Dulu kakak-kakak pun sama juga, bila sudah besar akan tahu sendiri nikmat berpuasa sunat.

~~Selamat berpuasa sunat Nisfu Syaaban. Dua minggu lagi Ramadhan akan menemui kita. Moga kita diberi peluang untuk berpuasa Ramadhan pada tahun ini.~~


64 comments:

PetakBunga said...

rasa dia ada msam2 gitu kan.. sedap jgk cicah gula sikit.

Zee Suhaini said...

kak, jambu ni jarang dah nak jumpa..memang sedap masam2 tuh..isi pon pejal skit dari jambu biasa kan..
masa kecik dulu ada la pokok kat kampung..blom sempat masak dah panjat..siap makan atas pokok lagi takut kena marah..hahahaaa

redza said...

slmt berpuasa sunat nisfu syaaban kakak

Mar Mansor said...

suka makan jambu ni..cecah dengan gula+kicap..

Mia Kassim said...

Kami pun ada sebatang pokok jambu ni dibelakang rumah kak. Isinya memang masam2 manis.

Salam nisfu syaaban :)

Aziela said...

Bila di kampung, puas menjaga hasil tanaman agar tidak disapu bersih oleh monyet2. Kadang2 sampai bertarik2 berebut nangka atau cempedak dengan monyet.

Selamat berpuasa kak. Semoga Ramadhan kali ini kita berpeluang untuk menikmatinya dan mengumpul 'bonus'

Jari Manis said...

Selamat berpuasa kak zakie, ruginya x dpt puasa hari ni huhu

UmmuAidan-Arissa said...

kalau org kelate dorang pnaggil jambu kayu tuh kakak..sedap dr jambu air..ingat dljiran sebelah umah ade pokoknya..dptlah ngendeng jugak sikit2..hehehe..
terer ya kakak zaman kecik2 sampaiboleh lastik tupai lagi tuh..hehehe kami dlbiasa ikut budak2 laki lastik burung, lasak tak lasak...:)

MaMa Rey said...

selamat berpuasa kak..
wah lasaknya akak dulu..main lastik tupai..

Falsya said...

Dh lama sgt xmakan jambu tuh kakak..colek ngan gula + kicap + cili padi..adehhh kecur lak air liur..hehe

Nizam.Ariff said...

Hmmm.... lama sungguh aku tak jumpa @ makan jambu ni....pokok2 di kampung dah lama pupus...

Sylarius Yusof said...

Jambu ni saya tak pernah lagi merasa. Takat jambu air tu, selalu la jugak dapat. hehe

babYpose said...

Salam nisfu syaaban kak zakie, jambu tu nampak macam buah gajus kan.Alhamdulillah kak zakie berpuasa, adik ada rakaman rtm ye, aktif adik ni.

ummi aqilah (LM) said...

Salam nisfu syaaban kak zakie

Sedapnya jambu tu. lama tak makan jambu tu. sedap. Lagi satu jambu gelas aka jambu susu yg putih tu pun payah nk jmp sekarang ni.

Kak.. Jumaat lepas adik balik de bercuti tgk2 rumah dah kena pecah. Mereka bukak tingkap dan grill bilik belakang. Ada sekali je saya tunjuk gambar .

http://www.lydiamiza.com/2014/06/rumah-kena-pecah.html?m=0

ANIM said...

jambu apa ni ek namanya..
jambu bol ke..lupalah

p.s zaman la ada mesin basuh, kakzakie. mak tak susah nak menyental.boleh basuk 2,3x sehari zaman kita...basuh baju sekali sehari..hee

paridah said...

wah sedapnya jambu ni...pokoknya besar, tempat kak digelar jambu keling...selamat berpuasa sya'ban..

Tihara said...

wes suwi orak weroh jambu ki kak,
(boso jowo ncelok jambu opo yo, orak sempat ndelok kamus)

ambu ney wangi tapi masem kan kak..
mbiyen umah jiran nyong enek pokok jambu ki..selalu njalok arek mangan ramei2 :)

Ema Johari said...

jarag dapat jumpa jambu ni..makan colek sedap ni.

Anisah Abdullah said...

Kalau mak sy, jambu ni buat masak sayur lemak..

Ayu azmir said...

warna nya menarik narik utk suruh dimakan..

adarnadzmie said...

lama tak dpt buah masam2 manis ni kak... sedap klu du cicah ngan garam belacan.... kecur air liur saya kak...hihii

Mummydearie said...

Lama dah tak jumpa jambu air ni, kak. Kalau kecik-kecik dulu suka main gelek-gelek atas buah sagu. Dah itu paling banyak pokok di tepi rumah.

Ujie said...

besar jambunya..
ni bkn jambu bol ke kak?

nadia rashid said...

Bila akak tulis puasa lg 2 minggu...terasa cepat nya ms..mainan lastik dgn biji Jambu nostalgia tu kak :D

Fazleyatul Aini said...

kita panggil jambu jenis ni jambu susu

Khamsi Abdullah said...

Buat rojak layan ni kak..!

elly nadyra said...

jambu ni sedap
saya selalu amik gula + kicap + cili api buat pekat, wat cicah ngan jambu ni
kadang2 kalau dah byk sangat wat main baling2 masa kecik2 dulu
sakit bleh tahan gak, baju jgn cakap la, abis comot2 pastu kena piat tinga hahahahhahahha

Rai Ourkizuna said...

jambu bol ye kak..? lama sungguh tak jumpa jambu ni.. zaman kecik dulu je jumpa..da besar ni memang takde la..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Dulu masa saya mengandung anak sulong buah jambu ni lah saya mengidam.. puas mencari.. Alhamdulillah kandungan saya 7 bulan saya dpt mkn.. hasil carian arwah mak mertua saya.. pastu bijinya mak saya tanam, dah berbuah pun sekarang..
Selamat berpuasa kakzakie..

aTieYusof Family said...

Salam kak..selalu juga makan jambu ni dulu2 cecah kicap & lada..sedapnya! Selamat berpuasa kak..:)

Sarah Talib said...

Sedap jambu ni masam2 manis...kmi kt belah utara panggil jambu keling

nhhas said...

assalamualaikum wbt...
akak... sedapnya./..
best ada pokok sendiri kan...
kat sini semua kena beli walau sekadar sehelai daun pandan or daun kunyit... huhuhuhu...

bersyukur, mujur ada income...
huhuhu...

RDZ Z said...

My mom suka makan jambu ni..sedap katanya..

Nafira usof said...

Salam Kakak~
kemain besar buahnye yer.
merah pulak tuh. kalo makan colek sedap kot kakak~

Selamat berpuasa sunat kakak~

saniah ibrahim said...

kat rumah saya ada ni kakzakie tapi tak sempat nak makan sudah jadi habuan si tupai dan banyak jatuh bertaburan kat tanah ...

Mimi Azirah said...

Sedapnye jambu tuh kak...kao mkn serbuk asam lg best

maszmadi said...

jambu bol..... makan cicah garam, sedapnyer

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...sedap jambu ni dulu masa kat kg Muar suka sgt petik bila nak makan...skg tinggal kenangan jer nak cari jambu ni pun susah juga...satu lg yg color putih tu org panggil jambu bol kn...:)

Sura Mohd said...

Salam Jumaat kak..mengamit kenangan zaman kanak2 tengok jambu tu...rindunya zaman tu...
Nanti besar sikit lagi..mesti adik senang nak ikut bila diajak puasa sunat..Papa dan mamanya adalah contoh terbaik..:)

Khairul Bariah said...

salamat berpuasa kak. itu jambu air ye?

acik idah said...

Jambu kak zakie tu ruper dia macam epal merah laaa...

Normala Saad said...

Memang betul Zakie. Waktu zaman budak dulu buah masam pun rasa manis. Kalau lalu kat kampong orang tengok buah tergentong-gentong, rasa terliur saja.

Knor said...

teringat jambu ni..ada kat kmpung dulu..skrg payah nak cari lagi..

NEKCIK said...

Masih ada lagi pokok jambu bol ni ye kakzakie..sedap ni manis sbb masak ranum....lagi satu jambu gelas yang putih dan wangi tu...

mysha said...

Kak sha bila tgk jambu nih smp sekarang ada kesan sbb jatuh pokok kena ranting tajam hehehe

Sronoknye masa tu dkt dpn rumah arwah opah.. bergayut masing2 nak ambik buah jambu pastu cicah ngan kicap ngan gula!!

nostalgia sungguh huhuhu

eelobor said...

hehehe....seronok kalau dapat lastik sang monyet. nanti tak de la skrip dia.... "aku nak itu...aku nak itu"

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie.
cma tak pernah lg tgk jambu ni.. forst time.. besau jgk buahnye..beza dari jambu madu biasa tu..mcm rupa jambu susu pun ade..

mama ka0ri said...

Lamanya x mkn jambu ni!!

asyifa mustaffa said...

Lama tak makan jambu ni kak..! Sebab da jarang jumpa...rumah kat kg dulu ada la ni...sedap kan...lemak2 masam tu yg best tu!

adyna said...

Sy tak dpt nak puasa kali ni, sebab kna Mkn ubt yg byk sgt :(

kakyon said...

Ada org panggil jambu bol.bertahun2 tak menjamahnya.pokok pun dah pupus.teringat kesedapannya bila sudah ranum..

PeRdU cINta said...

Moga kita bersua Ramadhan yang indah..bertemu lailatulqadar yang damai..amin..

Qaseh Vee said...

saya suka sgt jambu ni ... masa kecik2 dulu sanggup panjat dgn abang sbb pokok tu dah sgt tinggi tau . tetiba lak arwah abah tebang utk wat kayu api majlis kahwin ... sekarang cuma blh tgk kat gambar jer . dulu banyak anak pokok ni hidup melata . sekarang dah tak ada . klu jumpa buah ni , nak gak semai kat kg tu ... alhamdulillah selesai puasa nisfu saya semlm . tak ada rasa letih n lapar .

Zaitun said...

Dulu masa kat kampung rumah kak Zai juga ada pokok jambu macam ini,sedap dicicah dengan kicap.

sud@is said...

Teringt mcik jual jmbu ni sbelah pagar sekolah, sebj 10 sen

Nor Azimah said...

ni jambu kampung, mmg masam, tapi dulu2 masam pun dimakan juga..:)

Selamat menunggu Ramadhan Al Mubarak.

gadisBunga™ said...

kirim salam adik ye kak. kak gb bz sikit sekarang. maaf sangat dah lama tak menjenguk. bz sampai tak kawin2. eh?

jambu masam ni buat cicah garam belacan sedar-sedar abis gitu je kak. garam belacan buat sendiri, bukan kuah rojak beli tu. manis.. hihi~

LYAfrina said...

sedapnyer ambu tu..dh lama xjumpa..jambu tu isi dia mcm kapas2 kan. mmg sedap..

Ibu Lala said...

X pose hr ni kak sbb ada keje kat luar. Insya allah esok nak start puasa. Latihan sblm ramadan.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedapnya jambu merah-merah lagi.. :-)

amirah said...

besarnya jambu tu kak...makan satu pun dah rasa puas dah...

tak sbr nak sambut ramadhan..bulan yg paling best sebab rutin bertukar...kalau selalu rutin samaaa je...nk beribadat pun asiklaaa takde masa..huhu..ami la tu..

Masya said...

ni jambu ballkan.. kdg ade org anggil jambu keling kikikiki .. x mana keling pun xtaulah .. yg pasti sedap sikit dr jambu susu sebab dia x bape masam dan kelat.

QasehnyaRania said...

mcm jambu keling je.

hainom OKje said...

Itu dinda panggil jambu ball kanda....Sedapnya kanda susah nak dapat lagi sekarang ni...
Pokok yg dulu dekat ngan rumah pun dah lama kena tebang...