Tuesday, June 17, 2014

Degan itu panggilan keluarga kami

Kelapa muda kurang tepat kalau ikut perbendaharaan kata bahasa keluarga aku. Ini kerana biasanya kalau kelapa muda enak untuk dijadikan serunding atau inti kuih. Kelapa muda ini biasanya kerak dibahagian belakang kelapa belum berwarna hitam/coklat. Serunding atau inti kuih akan lebih sedap. Sebelum ianya menjadi kelapa ada banyak perbendaharaan kami gunakan. Bermula dari putik yang kami panggil belolok, kemudian dipanggil cengkir, diikuti pula degan dan kemudian barulah kelapa. Bermakna degan ini adalah proses sebelum ianya menjadi kelapa yang boleh mengeluarkan santan.


Pokok kelapa - Lihatlah di sebelah kanan itulah kelapa yang mana kalau mahu mendapatkan isi kenalah kopek dahulu sabutnya. Manakala di sebelah kiri atas itu adalah cengkir yang mana buah kelapa hanya ada air tetapi belum ada isinya lagi. Berada di sebelah kiri bawah itulah degan. Degan inilah yang kami petik untuk dijadikan minuman tengahari yang panas.
Percubaan - Kena cuba dan mencuba. Kalau menjadi bererti tandan tersebut semuanya akan mempunyai isi yang sama.
Lubang - Tujuan ini adalah untuk memudahkan untuk memasukkan air ke dalam jug yang telah disediakan. (terlupa pula menunjukkan cara). Bagaimanapun tonggeng saja arah lubang ini ke mulut jug.
Degan - Inilah degan yang kami katakan. Belum menjadi kelapa dan isinya yang masih berjelly itulah yang sedap. Bila sudah tahu begini, ambil saja sudu dan sudukan isinya masuk ke dalam jug yang sudah diisi dengan air kelapa sebelum ini.
Degan tua - Ini yang sudah hampir menjadi kelapa tua. Sebab itu dikatakan kena mencuba dari tandan. Kalau begini biasa akan menjadi rezeki ayam sajalah.
Bila bulan ramadhan biasa ramai yang menjual air kelapa tetapi sayangnya isi diberikan kurang menepati tekak kita sebab ada yang sudah terlalu tua dan hampir menjadi kelapa. Kurang sedap tetapi bila susah untuk mendapat yang berjelly, tua pun tetap dibeli juga.

~~ Beberapa kali asyik tertulis KEPALA saja ketika mengetuk keyboard untuk entri kelapa ini.~~
 

68 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Emmm sedapnya kakzakie.. tambah sekarang musim panas. lagilah sedapkan.. ooo baru saya tahu belah selatan panggil Degan ye.. saya kat sini panggil kelapa muda jer..

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

kalau kat sini sebiji kelapa muda RM4..kalau udah teringin beli aje..

cik imm said...

waaa sedapnye klapa muda..fav husband ni..tambah2 bulan puasa nnt..tiap2 hari beli kelapa muda.hihi

saniah ibrahim said...

sya ni bukan jawa kakzakie tapi perkataan degan tu dh sebati sejak kecil..kat rumh sya ni adalh 1 dua pokok kelapa ,kalau tringin degan tu jolok je kat pokok.
selalu juga salah taip kelapa dgn kepala...hihiii

Fazleyatul Aini said...

tak tau la flow nama kelapa ni
tau kelapa muda dengan tua je hihi
yang macam berjelly tu sedapnyaaaaa
dah lama tak makan kelapa muda fresh2 ni

lieyalatif said...

hahahaah liey apun kak penah tertulis kepala...pastu komen kat blog dok betulkan kelapa laaa hahaahah...taip tanpa sedar gitu heheheeheheh


kak terbayangnye air kelapa letak ais...aduh dgn cuaca panas2 ni mmg enak hirup...kunyah plak isi kelapa kenyal2 tuh...

Mia Kassim said...

Sedapnya ni kak minum....nak2 lg untuk menu berbuka puasa nanti :)
Buat puding kelapa ni pun sedap....

Acik Erna said...

macam2 nama ye kakzakie..kalau acik kelapa muda..kelapa tua je.
kelapa muda panas2 ni sedap kakzakie.buat air campurkan dengan sirap dan aiskrim soda

Khairul Bariah said...

air kelapa muda campur lemon pon sedap kak.

nor laila said...

as salam, jalok yu degan ne...enak e..keneng digawe original coconut shake kue...paham opo orak...aku ke wong jowo tapi ne...nak ngomong kadange orok patek apik...

Rai Ourkizuna said...

kami pun panggil degan.. walau pun saya tatau tu bahasa kampung mak saya atau jawa.. hahaha..

Sura Mohd said...

Ya Allah kak..sura suka sangat dengan air kelapa muda ni..kalau beli kat sini tak terasa air kelapanya..air gula yg lebih...yg macam jelly tu memang sedapp sangat..kalau kat kjg..air kelapa + keropok lekor.nikmatnya..:)

sud@is said...

Ai pic yang last tu jgn dibagi pada ayam,,,bagi kat saya buat lempeng nyor..sedap kak aiii....

idzwa kamaruddin said...

lama tak minum air kelapa walaupun demam minggu lepas..

n O e s u h a i m i said...

baru tau kakzakie...kira kakzakie dan expert bab2 kelapa ni...hehehe...sedapnya isi kelapa yang masih lembik tu..

norhidana miswan said...

dana pun panggil degan jugak kak... dpt lak tgk musim pns... syok betul minum sejuk2

Kisah Si Dairy said...

minum air kelapa sejuk2 nie best kak..

mama ka0ri said...

Tak ingat dah org trg panggil apa...org kedah pon sy x tahu panggil apa...sbb kt umah xde pokok kelapa...haha...

redza said...

perghh! kelapa muda..sedap!

aTieYusof Family said...

Salam Kak..ohh di panggil degan..1st time sy dengar kak... suka minum air kelapa ni, tapi tulah bila bulan puasa kadang harga naik, pastu rasa pun byk ditokok tambah...hehe

Fyda Adim said...

sedapnya kalau dapat minum air kelapa musim2 panas macam skrg ni..

Cho Zila said...

sayapun 1st time dengar degantu.. sedapnyer kalau minum2 kalau musim panasni...

asyifa mustaffa said...

Degan nmanya ye kak...hehe...1st time dgr...sy pun main sebut je kelapa muda ....tp btul juga...kelapa muda yg part buat inti tu baru betul....1 lg ilmu hari ni...:)

hajar said...

salam kak....
saya pun panggil degan gak... org johor + jawa mmg panggil degan kot..

Norhasniza Khalid said...

Aduh... Bila tengok air kelapa ni rasa terliur pulak.... Sedapnya apatah lagi time cuaca panas ni

Norhasniza Khalid said...

Aduh... Bila tengok air kelapa ni rasa terliur pulak.... Sedapnya apatah lagi time cuaca panas ni

Knor said...

UNTUNGNYA BOLEH KAIT MENGAIT..KITA BELI AJE KAK..

KALAU KAT KMPUNG JGN CERITALAH..BESTNYA..NAK SEGELAS BOLEH..KAK..

BUNDA a.k.a KN said...

Baru hari Ahad kelmarin kami bawa bapa g jalan2...makan2 kat gerai tepi jalan...masa tu KN masih kat kpg....

Bapak suka makan pasembur ..cendol dan air kelapa kat situ...
Kami bawa sempena Hari Bapa....ikut jer lah kehendak dan seleranya...

@na said...

salam kak zakie;
belolok, cengkir, degan pastu barulah jumpa kelapa...dpt byk vocab baru ari ni

Cik Puan said...

Sedap nya air kelapa...aduhhhh sudah lama tak minum...

Zee Suhaini said...

kak, kelapa muda yang berjeli tu la yang sedap..kitaorang panggil beringus..sudu terus masuk mulut jer..memang tak sempat pon masuk jug..

aritu masa balik kampung laki mengait gak la kelapa muda..sini sebiji dah 3.50..

Sylarius Yusof said...

Betul. Banyak yang dijual jenis yang dah tua. Isinya dah jadi kurang enak. Jenis yang boleh diparut untuk dibuat lemak santan. Hehe

LYAfrina said...

1st time dgr ayt degan ni

syoknyer minum air kelapa muda

Khamsi Abdullah said...

Another perkataan baru.

babYpose said...

ye ke kak zakie, jadi makanan ayam tapi nampak elok dan terliurq ja, kalau orang yang tau makan tapi tak ambik tau ysng mana elok kira ok ja, simpan dalam perut hehe

eelobor said...

seumur hidup saya cuma mendengar istilah kelapa muda & kelapa tua jer. elok juga ada pengkelasan dari belolok, cengkir, degan & kelapa. saya suka yang degan tuh.... hihihi

♥ Mrs. Secretary ♥ (FARAH) said...

Favorite farah nie akak..
ooo baru tahu apa itu Degan kak.. =D

Zaitun said...

Pertama kali kak Zai dengar perkataan macam itu hihi...

Aziela said...

Musim2 panas nie...elok minum air kelapa kan kak. Nak dapat degan yang masih berjeli, memang susah. Tambah2 kalau pokok kelapa tu tinggi menjulang.

Mar Mansor said...

oo degan tu isi kelapa muda y buat minum tu yek..sedapnye air kelapa..

Eye_nee said...

SAya kan kak tak kira lah yg dah hampir menjadi kelapa tua tu pun saya makan...saya suka kak...nak2 yg berjeli tu..sedapppnyaaa...saya suka minum air kelapa yg tanpa gula tu kak..bergas jer rasanya...

uncle gedek said...

Garu KELAPA... eh KEPALA...

haha

Mummydearie said...

Kak, saya cuma tahu kelapa je. Degan ke apa, memang saya tak tahu.Nasib baik akak explain kat sini. Kalau tidak, memang tak tahulah jawabnya. Saya ni sejak jadi orang bandar (malunya nak ngaku) kelapa pun beli kat supermarket kalau teringin kak .... Bulan puasa ni kalau dapat air kelapa berjug-jug, bestnya alahai :)

Nurulhuda Abdul Latip said...

Oh degan ke namanya..saya suka jelly kelapa hehe

paridah said...

sedapnya air kelapa muda...dh berpuluh tahun xminum sbb sakit urat...

Rinna said...

Waahh sedapnyaa kalau dpt minum air kelapa muda.. dlm cuaca yang panas2 gini.. nyaman jerk.. :)

Daddy Ziyyad said...

TQ kak zakie...saya belajar perkataan baru hari ni...tak pernah tahu pun tentang belolok, cengkir, degan tu semua..:)

Diana Rashid said...

kat sini depan umah saya ni pun ada..tapi kelapa nya memang keras..memang betul2 tua..dah boleh buat santan rasanya..

ANIM said...

kalau mengorder air kelapa tak lembut degannya...mau hangin satu badan kakzakie, hihi

umi alya said...

Feveret saya ni..

PeRdU cINta said...

Sedapnya kak..ambil..terus minum..tak pun buat rojak degan..masakkan air gula tebu pekat pekat,, bancuhkan..air batu sikit..amboi..bak kata orang jawa...seger...hehe..

NEKCIK said...

sedapnya kakzakie..lagilah panas ceting ni...

Sobri Yaacob said...

owh ada juga perbezaan bhasa ya kak..
baru saya thu..rupanya pkataan satu x tahu dan x pnah gunakan :P

aby said...

salam kz ..
sebeneray ... aku fobia angger mbacok degan ..agek cilik mbiyek ..
jempol ku ke bacok parang agek motong degan kuwi .. hampir putus ibu jari tu ..
tekan saiki , parut tay agek weroh .
tekan saiki jugak angger mbacok degan .. koyo wedik sitik

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Macam tu yea kakak. sedap tengok air kelapa muda.. :-)

RDZ Z said...

oooo degan ke...first time dengar KZ...nway air kelapa memang best, especially time panas macam ni...

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

sedapnya air nyok 2... nak2 musim panas nih...buat lempeng pn sedap mkn pagi2... hehehe

Qaseh Vee said...

saya pun panggil cengkir dan degan . wong jowo kok . kat jer dapat makan degan ni . air degan lbh sedap sbb bergas dan manis sikit .

Qaseh Vee said...

saya pun panggil cengkir dan degan . wong jowo kok . kat jer dapat makan degan ni . air degan lbh sedap sbb bergas dan manis sikit .

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..
hehe..cma pu selalu typo dgn ejaan kelapa dan kepala..keh2.. :p

betul2 tu..kalo beli di gerai tak semua gerai yg letak isi kelapa muda..paling parah, yg tua2 tu diletaknya.. kalo belah cma kami panggil nyioq!

Ema Johari said...

menjadi kegemaran ketika waktu berbuka..

Falsya said...

air kepala feveret falsya..

maszmadi said...

saya pon panggil degan kak... tetiba windu nak balik kampung kopek kelapa makan degan.. nyum2

YUS said...

Sedapnya makan isi yg muda2 mcm ni.. nak2 airnya minum masa tgh cuaca panas2 ni..

amirah said...

ni kalau buat coconut shake lahai sedapnya kak...

hainom OKje said...

Hehe kanda lama tak guna perkataan Degan...walaupun selalu minum air kelapa Dulu masa budak budak selalu guna perkataan tu.... Alahai rindunya zaman budak budak ek kanda...Yg dalam dia kalau tumbuh biji tu panggil apa kanda...gendos ke? haha lawaklah pulak...

elly nadyra said...

yg ala2 jeli tu mmg sedap
masa saya kecik kat kampung duk ngan atuk nenek
air kelapa muda ni, kalau nak minum
wat lubang kecik je kat kelapa tu
togok
nikmat
dah abis airnya
belah
makan isinya plak

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Owh..xpernah tau ada nama2 tu sebelum disebut kelapa.