Tuesday, June 24, 2014

Walaupun jauh masih mampu belajar bersyair

Keluar dari bilik air telefon berdering tetapi tidak sempat disambut sudah putus. Tahulah siapa pemanggilnya kerana biasa kalau begitu siapa lagi kalau bukan anak dara sendiri. Sayup kedengaran di hujung talian bertanya tentang alunan bersyair.

Malam - Catatan syair yang dihantar oleh Kak Reen (Nurienne Hot tu maknaya dia guna line hotlink - dia ada dua line satu lagi celcom - bukan hot apa pun hihi...) . Adik baru balik dari kelas tuisyen pun kehairanan mendengar mama sedang bersyair di dalam bilik. Syyy.... cepat memberitahu supaya senyap hingga papa pula sengih-sengih hairan mengapa mama buat rakaman bersyair dan untuk tujuan apa.
Syair - Inilah rangkap-rangkap syair tersebut. Lecturernya memberi guna versi sebelum mama lahir lagi. Huruf 'e' masih ada tanduk di atasnya. Kak Reen diminta pihak pentadbiran untuk bersyair. Ada majlis katanya tetapi lama sudah dia tidak bersyair walau dulu pernah memasuki pertandingan  (belajar dengan mama juga). Jadi panggilan kali ini kerana mahu mengembalikan ingatan lama. Itu yang malam-malam mama bersyiar. Papa dan adik pun ketawakan mama.
~~ Walau jauh beribu batu dengan teknologi canggih banyak membantu.~~

59 comments:

Kakcik Nur said...

Warisan Melayu yang tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas. :)

Nor Azimah said...

pandai kzakie bersyair ye, eh..saya pun boleh bersyair, dulu, masa anak dara sunti suka bersyair, sekarang dah malas..hi hi

ME illusionist said...

Salam Perkenalan Kak Zie :)

Syair yang penuh dengan maksud yang tersirat. Baru tahu tentang syair ni. Terima kasih berkongsi :)

Santri TPINI said...

teknologi sekarang ni kalau digunakan dengan sebaiknya memang banyak manfaatnya kak... saya tak reti bersyair sebab suara tak sedap... pandai anak akak bersyair yer... hehehe

idzwa kamaruddin said...

wahhh..ini baru betul teknologi digunakan dengan betul :) yang jauh beribu batu sekalipun terasa dekat je dgn diri ;)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

sy boleh bayangkan melentok2 dengar Kakzakie bersyair

Angah said...

bagus Kak Reen, berguru dengan Mama...semoga sukses nanti ya...

ros_reeza said...

Iye, betul kak.. kecanggihan teknologi jika digunakan di jalan yang betul, amat membantu kita... pandai kak Zakie bersyair ni..

~ yus ~ said...

Wah! Teringin nak dengan Kak Zakie bersyair juga..

Dulu2 zaman sekolah yus juga suka bersyair, cikgu selalu suruh. Sekarang ingat lagi, tapi anak belum suruh turunkan pun ilmu macam akak...:)

Zee Suhaini said...

hebat akak boleh bersyair lagi..zee pon tak reti tanda camtu..

Rai Ourkizuna said...

sweetnya akak.. pandai lagi bersyair.. saya mmg fail bab2 seni2 ni..

Sura Mohd said...

mesti merdu kakzakie bersyair ni..diturunkan pula pada puteri tercinta..hebatla kak..nak dengar kakzakie bersyair boleh?hihi..:)

Mimie_Zatun said...

Lama tak dgr syair..

paridah said...

Indah n bermkna syairnya...mesti merdu suara kakzakie bersyair...

Eye_nee said...

SAya suka gurindam2 melayu begini kak..bersyair mendayu-dayu jer bunyinya kan....

NM03 said...

wah... rujuk pada yang nih... bagusnya anak akak...

Mar Mansor said...

indah betul syair tu..

Mrs Little Voice said...

masa zaman sekolah dulu...alin suka sangat bersyair walaupun suara x sedap...hehhee

Nurulhuda Abdul Latip said...

Ala baiknya mama ni...Sanggup bersyair bagai hehe..Mama mithali,untung kak nurienne dapat mama yang boleh bersyair untuk dia

asyifa mustaffa said...

Last sy bersyair masa habis upsr kak...berbelas thn sudah...tp masih lg boleh skit2 kut nk melagukannya....:)

Aziela said...

Kak...saya memang kagum dengan keluarga kakak. Hebat...

saniah ibrahim said...

baru tau kakzakie ada bakat bersyair ...tentu merdu dpt mendengarnya.
e tanduk kakzakie...satu masa dulu orang kata e tanda kan....

lieyalatif said...

hahahaah kak!!tak pasal2 lieya pun bersyair hah pagi2 nieh...dok bace entry akak tu sambil bersyair sbb mcm dah lame tak bersyair...last dulu mase sekolah dulu laaaa....keluar peluh jantan kene syair cikgu suruh...

n O e s u h a i m i said...

hehee..bukan main lagi kak zakie pun bersyair juga..

Montana said...

syair Melayu ka Arab?jangan baca bunyi macam Sudin dalam Pendekar Bujang Lapok sudah..ehjehheheh

Khamsi Abdullah said...

Saya pon pandai bersyair.. tapi takut orang baling ngan kuali je nanti kalau dengar saya bersyair. Hmmm...

Ratu Hatiku said...

As salam Kakak... dah lama x bersyair...mst sedap suara kakak bila bersyair.. :)

Ya kakak saya duduk dgn nenek dulu nenek yg jaga tu psl pggl nenek tu mak.. :)

UmmuAidan-Arissa said...

untung nya kak reen nie mama dia pandai bersyair siap guna teknologi canggih lg tuh..heheh..
rs cam bwg putih bwg merah lak kalau bersyair kan kakak..hihiihi

ingatkan hot apa awal2 tuh..hehehe

PakcikLie PCL said...

macam mana la ea..kalau pcl bersyair, memang tak boleh dan tak pandai langsung...

Assalamualaikum kak semoga sihat selalu.

kakyon said...

Pantunnya segar sepanjang zaman.bila di syairkan dengan penuh penghayatan..alangkah merdu alunannya..sehingga menaikkan semangat kemelayuan..
Daulat Tuanku!

babYpose said...

pasti sedap kak zakie bersyair, anak-beranak senyum-senyum, nak kak zakie teruskan bersyair tu, takut terbenti :) untung belajar dari mama, teknologi pun memudahkan..

Falsya said...

lama jugak falsya xbersyair..last time sekolah2 dulu..hehe

RDZ Z said...

Tak pandai nak bersyair KZ..

Sarah Talib said...

Hebat jgk kakzakie....kalau saya tentu dh kelaut..

Nafira usof said...

Salam kakak~
teringin nak dengar jugak alunan syair dari kakak.. hehehe.

betol lah kakak~ teknologi skrg mmg banyak membantu.. yang jauh pon terasa dekatnye. :)

acik idah said...

Wahh.. Kak Zakie pandai bersyair yerr... hebattt...! :D kalau idah... ermm... hancurr... uhuk3x..

eelobor said...

masa tengok gambar tu tertanya juga berkenaan "hot" tapi nasib baik baca sampai bawah dan ada penerangannya. hihihi...

Mummydearie said...

Wah, akak pandai bersyair rupanya! Kalau saya ada di situ pun, saya akan gelak-gelak kecil juga tengok akak sibuk bersyair sambil merakamkannya tapi dalam hati berkata -Oh, ohsemnya Kakzakie pandai bersyair rupanya dia !

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Saya bersyair masa tingkatan tiga kakzakie.. dah lupa pulak lentok iramanya.. akak upload lah syair akak hantar pd kak reen tu .. nak dengar ehe ;)

@na said...

salam kakzakie...boleh upload kat youtube...nnti kami pun boleh belajar bersyair jgk...hehehe

hainom OKje said...

Teringin pulak nak dengar kanda bersyair.... hantar kat WA kanda hehe....
Tetiba dinda pun bersyair Kanda.....hehe...
Anak anak kanda semuanya berbakat ye kanda....

uncle gedek said...

Teringat dialog bujang lapuk: "Sekali syair daaa"

BUNDA a.k.a KN said...

Pandai rupanya KZ bersyair...boleh turunkan kat anak2..

PeRdU cINta said...

Anugerah bakat dari Allah untuk membimbing anak anak..alhamdulillah..

Jari Manis said...

So sweet, pandai kak zakie bersyair klau Jm ntah bunyi cam berpantun idak pun bunyi mcm nasyid kejap2 mcm baca puisi heee

nadia rashid said...

Wah akak pandai bersyair...sy klu dgr org bersyair rasa sedey jer..at least hilang rasa rindu dapat dgr suara kan?

ANIM said...

orang pandai mengaji, berzanji selalunya terror bersyair..
kakzakie le tu..

bukan takat e taling je kakzakie, dengan perkataan yg tak pernah dipelajari sebelum ni..aduhai, malu saya sebab tak faham sepenuhnya rangkap syair itu:-))

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...alhamdullilah dgn peralatan canggih skg ni duduk jauh pun dah terasa mcm dekat jer kn...:)

aby said...

salam kz ..
suwi yor aku orak mampir..
wes keno ngelayan blog tp bloglist masaalah pulak .. orak reti entri2 konco2 seng baru ..
wahh .. pandey yor emak karo anak ngawey syair ..
kuwi wes kiro cabang seni jugak kan

Puan Kutu said...

klu belajar syair dari mama,mesti mama hebat orangya kan..

Fyda Adim said...

wah pandai kak zakie bersyair..knp xbuat live kak?blh dgr sekali...teknologi skrg byk membantu cuma ada sesetgh org kdg menyalahgunakan...

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Klakar lah akak ni..bersyair pulak ye:)

Fifi Nadhrah said...

lamenye tak bersyair..

Fiza Rahman said...

Bila teknologi dihujung jari katakan. Mesti sedap suara akak bila bersyair kan ☺

Qaseh Vee said...

tu lah kelebihan gadget canggih .... mesti sedap suara kak zakie bersyair ni ...

Ema Johari said...

zaman teknologi guna cara baik banyak membantu...tapi kalau guna cara tidak baik...tak menentu... wah, akak pandai bersyair ye.

YUS said...

Wahhh.. mesti kakzakie terrer syair! Untung anak! Rujuk mak jer, kan!

PiNkYCaT said...

waaa...br kutahu kakzakie ku ini pandai bersyair gitu;)

tu lah akak...dgn teknologi skg ni yg duk jauh pun rase dekat kan...klu nk tgk muka blh bervideo call. sng kan...

Mimi Azirah said...

wahhhh yak sgka akak ada bakat bersyair...msti sedap suara akak