Tuesday, June 10, 2014

Mekar harum mewangi sebuah harapan

Mencari sebuah senyuman yang kian sukar untuk beberapa hari ini. Kerinduan memuncak walau di sudut hati yang satu mahu menebar sebuah harapan yang luas. Bibir bertasbih seiring dengan tangan menadah doa semoga perjalanan kami diberi segala keindahan. Di sudut halaman mewangi mengharap wangi harum bunga halaman memberi satu petanda wanginya bunga yang ku belai melebihi dari segala-galanya. Sungguh aku bersujud padamu Ya Allah.

Kuntum - Mengharap kuntum melahirkan bunga yang mekar mewangi
Harapan mama  - Biarlah semuanya itu akan terus mekar mewangi, putih berseri
Kenanga jepun - Kukuh berjuang di atas pohon, usah menoleh lagi kerana perjuangan belum selesai
Harum mewangi - Bukan saja hiasan di halaman tetapi mampu mengharumkan harapan yang panjang
Kenanga biasa - Tetap berseri dan punya integriti walau di mana bumi dipijak
Suci mewangi - Harum semerbak mewangi biarpun telah layu dimamah masa
Bunga sulung mama - Moga mendapat kekuatan dalam mengharungi kehidupan. Biar mewangi dan harumnya bukan untuk di dunia semata-mata tapi akhirat yang kekal selama-lamanya
~~ Usah ditangisi mereka yang mahu berjuang. Titipkan doa selalu semoga menjadi pewaris dan pejuang yang membanggakan dan mampu menggenggam kejayaan. Aku pujuk hati ini. ~~

48 comments:

Aziela said...

Kak, banyaknya yang tersirat kali ni. Saya doakan semoga semuanya baik2 saja untuk kakak sekeluarga. Amiin.

Falsya said...

Ayat yg tersirat..hanya kakak yg tau..falsya doakan yg terbaik utk kakak dan keluarga..amin3..

Sylarius Yusof said...

Dalam sastera, bunga sering digunakan sebagai simbol harapan pada anak bangsa terutama remaja. Lagipun, anak-anak remaja adalah penerus kepada kesinambungan sesebuah bangsa. Sama seperti bunga yang kelak akan menjadi benih kepada pohon tersebut.

babYpose said...

semoga mendapat kebahagiaan dunia akhirat, cantik bunga sulung kak zakie. bunga yang kuning-kuning tu saya pernah ambil buat mandi bunga..saja nak segar macam spa tapi spa guna minyak aroma :)

eelobor said...

kebetulan membaca entri nie sambil mendengar lagu debunga wangi dari lefthanded

Kira Sakura said...

Tersiratnya ayat kakak. Tapi satu yg kira tau. Harapan untuk puteri2 akak kan. Moga semuanya dipeemudah. Diberkati dan baik2 hendakNya amin amin

Rai Ourkizuna said...

pandai akak berkias kisah bunga dan puteri sulung akak..

semoga si sulung menjadi wanita solehah berjaya di dunia dan akhirat.. amin..

mama_ka0ri said...

Banyak betul ayat tersirat kak zakie...pandai akak susun bahasa...huhu...

Teringat bunga tu...selalu duk amik cium buat hilang bau org masak mase alahan anak pertama...hihi...

Jari Manis said...

Alamak..kak Zakie bermadah berhelah hee..puas JM nk memahami bait2 ayat yang cuba di sampaikan..apa2 pun bunga kenanga mmg wangi

Nurulhuda Abdul Latip said...

Akak sedih sebab anak sulung akak sambung belajar jauh yea? Belajar kat dalam negara ke luar negara? Harapan saya semoga semuanya dipermudahkan yea...

ANIM said...

bagai memahami gelodak hati kakzakie ketika ini..
anaknda sulung jauh di mata..
pasti banyak nasihat dan pesan diberi..
tapi rindu dan kerisauan seorang mama tetap ada kan?
saya dok bayang..mana tempat belajar baru kak reen ni:-))

Daddy Ziyyad said...

Yg saya boleh faham, kakzakie baru lepas hantar anak ke IPT, kot? :)

Moga anak sulung kak zakie berjaya cemerlang, dunia akhirat...Insya Allah...aminnn

fazianbatrisyia said...

ni mesti rindu yg xdpt dibendung kan kan...Agaknya nanti sy mcm tu bila anak2 makin besar. skrg rumah riuh aje. kadang2 sy terdiam bila hb kata "u suka rumah bising ke rumah sunyi"...
Semoga anak2 kita semua dilorongkan Allah yg terbaik buat mereka...amin...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Menuntut ilmu itu satu jihad juga kan kakzakie..
Semoga anak sulong kakzakie tu berjaya dalam jihad nya samada didunia dan juga diakhirat.. Amin

Sura Mohd said...

sura dah agak kakzakie mesti pegi mengantar bunga sulong akak tu..sura doakan semoga anak kakzakie dipermudahkan segala urusannya dalam perjuangan meraih kejayaan..
mesti rindu dengan anak dara tu walau baru perpisah..:)
hati seorang ibu..begitulah..

nohas said...

teringat pulak kata2 orang nak masuk meminang..berbunga-bunga...

org putih ckp 'empty nest syndrome'..ya, betul, titipkan doa, semoga semuanya selamat dan lancar..tak lama lagi kembali utk brhari raya..

Eye_nee said...

Teringat 3 thn yg dulu..pernah buat N3 yg sama seperti ini...hampir sama semua perasaan yg terbendung dihati sanubari kakzakie saat ini...Bunga Sulung juga sama seperti kakzakie...Kita lepaskan dia dgn keredhaan hati kak...sembunyikan tangis ukirkan senyuman....agar dia lebih kuat..hamburkan tangis bila bersendirian dikamar sendiri...biar tidak dpt dilihat walaupun oleh anak2 yg lain...itu yg saya lakukan...

Acik Erna said...

Semoga bunga sulung berjaya dalam mencapai cita2.semoga juga mama tabah berjauhan sementara iringi doa sentiasa.
Ibu mana yang tak rindu bila berjauhan kak kakzakie

UmmuAidan-Arissa said...

rsnya kakak nie bersedih hati sebab kakak sulong tuh dapat pegi belajr jauh kan..sedih tuk berpisah..
inshaallah kakak dia pergi tuk menimba ilmu mencr kejayaan lagi...semoga dpt bertemu lebih kerap dlm jarak memisahkan...

Fiza Rahman said...

Selamat menimba ilmu buat bunga sulung kak zakie. Smoga dipermudahkan semua urusan olehNYA.

aTieYusof Family said...

InsyaAllah kak bunga sulung akak pandai jaga diri.. moga kejayaan menanti nya...kita iringi dgn doa sllu ya.. moga dpt menimba ilmu dgn penuh keberkatan:)

Mar Mansor said...

saya doakan yang baik2 untuk keluarga akak..semoga kakak y sulung baik2 sahaja..mesti rindu nanti kan..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

cma suka bunga kenanga.. meninggalkan wangi yg teramat..

Alhamdulillah..semoga terus berjuang bunga akak yg sorang ni..belajar rajin2 syg..bangga mama/papa :)

acik idah said...

"Usah ditangisi mereka yang mahu berjuang"... saya setuju sangat2 ayat tu... kita iringi mereka dengan doa tulus ikhlas semoga DIA menjaganya bagi pihak diri kita...

Diana Rashid said...

namnya kenangan jepun ye?rumah kat kg ada bunga ni .tapi tak tahu nama pun selama ni..baunya memang wangi dan kekal lama..

saniah ibrahim said...

setiap bait2 ayat punya makna tersendiri walaupun hanya bunga dijadikan perumpamaan ...sebagai ibu juga faham maksud tersirat...tabahkan hati kakzakie

Tihara said...

insha Allah mbakyu ku,

nyong dongo key kabeh berjaya dunia karo akhirat..

nyong sukak ndelok gambar kembang nang ngumah riko ki..

wes suwi nyong orak weroh kembang kenanga..

kak,jero minggu ki nyong wes suwi orak ngomong jowo dhadi kekok hehe :)

nadia rashid said...

Cantik semua bunga2 yang akak miliki...in shaa Allah Amin segala doa akak untuk puteri sulung

mama ju, said...

Salam.
Indahnya bahasa yg digunakan...
Bunga2 pun yg mewangi.
Mama, emak dan suami baru seminggu balik dr mekah. Moga kita sama2 dlm rahmatNYA. Amin.

Qaseh Vee said...

perginya mencari dan menambah ilmu ... ikhlaskan pemergiannya , insha Allah , pahala pula akan menyusul .

PeRdU cINta said...

Doa dan redha itu insyaallah akan mengiringi setiap langkah anak anak hingga ke mercu jaya..amin..

Ibu Lala said...

Mmg risau klw ank berjauhan dgn kita kan kak.

kakyon said...

bunga tu bahasa kiasannya seorang gadis. muga bunga sulong Zakie tabah dalam meneruskan perjuangan untuk menempuh dialam baru..

RDZ Z said...

Puitisnya kZ...Tapi kita tak dapat nak absorb lah KZ coz bahasa bunga-bunga ni kita fail..he..he

paridah said...

indah sekali frasa bersama anologi bunga2 harum yg akan kekal mewangi walau kuntumnya telah pudar warna didoakan segala yg terbaik utk famili kakzakie....

Puan Kutu said...

bertabahlah kak zakie..mana ada ibu yg tak sedih kalau terpaksa berjauhan dengan anak..semoga perjuangan bunga kak zakie beroleh kejayaan..

Nor Azimah said...

kita sama-sama ada anak yang berjauhan kerana mereka mengejar arah hidup untuk masa depan mereka, kita iringi mereka dengan dorongan dan doa berpanjangan kerana janjiNYa tiada hijab doa seorang ibu...

Sobri Yaacob said...

bayak maksud tersirat..
saya doakan anak2 akak
bjaya dunia akhirat

azieazah said...

Moga dipermudahkan segala urusan dan dimakbulkan segala doa dan harapan...

Normala Saad said...

Amin..

BUNDA a.k.a KN said...

Begitulah hati dan harapan ibu bapa....walau kemana saja anak2 berada....nama baik diri dan keluarga hendak lah dijaga...
Hanya doa restu mengiringi mereka yang tercinta...semoga berjaya dalam hidup dunia juga akhirat...

asyifa mustaffa said...

Jauh sungguh maknanya tu kak...apa pun...perancangan Allah tu..memang sudah terbaik buat hambanya...Insyallah...bunga sulung k.zakie sentiasa berada dlm londunganNya...

@na said...

MasyaAllah, cantiknyer bunga putih tu...kak zakie,apa nama bunga apa tu??

Kisah Si Dairy said...

Insyallah...amin

hainom OKje said...

Lain pulak tengok Rin kat sini...nampak mcm budak sangat sangat...yg pakai tudung pink tu nampak mcm dah matured sikit....
Rin ni ada iras muka adik ek kanda....

Mummydearie said...

Dah mula merindu ya, kak? Kalau berjauhan dengan insan tersayang ni memang parah sikit rasanya. Tapi perginya Kak Reen menyambung pelajarankan, semoga segalanya dipermudahkan buat Mama yang merindu mahupun Kak Reen yang bertungkus lumus menyambung pelajaran.

Kak, apa bezanya kenanga jepun dengan kenanga biasa? Nampak cam sama jek!

Mimi Azirah said...

Entry akak byk yg tersirat...bila berjauhan dgn org yg kita syg memg akn rse rindu kan kak

QasehnyaRania said...

tersirat nya entry disebalik kuntuman yg harum mewangi..
in shaa Allah semoga dipermudahkan segalanya.aamiin