Wednesday, December 17, 2014

Bunga di halaman rumah


~~ Sudah biasa panggil bunga raya rasa lebih mudah berbanding hibiscus.~~ 


57 comments:

Mar Mansor said...

bunga raya, bunga kebangsaan..
banyak kegunaanya kan..lagi2 bila anak demam..

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak, mudah-mudahan ceria dan gembira bersama keluarga...aminn.
Tengok bunga raya teringat masa duduk di kampung dulu. Arwah emak memang banyak tanam pokok bunga raya terutama yang berwarna putih, yang mempunyai khasiat dari sudut perubatan. Kalu demam rendam daunnya bersama sedikit beras, lepas tu jaram airnya kat kepala dengan kain. Insya-Allah berkurang panasnya. La ni duduk taman perumahan, susah sikit...

*Ada kena-mengena tak bunga raya dengan hari raya? hehe...

@na said...

Waaah...cukup ceria laman kakzakie ni...bermacam koleksi bunga raya pelbagai warna...best best!!

Aisy Nasiha said...

Segar minda melihat pokok bunga yang berwarna warni di awal pagi ni.. beruntungnya K Zakie, berkat berbakti kepada tanah, boleh rasa kesegaran alam di laman sendiri..

Amanda Suria said...

assalammualaikum akak....wah kembang mekar la bunga2 tu...bestnya rumah ada laman kan.....SA berangan je la...

Fazleyatul Aini said...

cantik2 bunga raya. warna peach tu saya suka

Dr Singa said...

teringat dulu masa sekolah rendah
kena 'bedah' bunga raya
cari stamen, stigma dia..

babYpose said...

daun bunga raya lebatkan rambut...cantik umah kak zakie, colorful :)

CikAnie said...

saya dulu suka buat belon dengan bunga raya, ambil satu kelopak bunga pastu gulung2 kat tangan pastu tiup kat pangkal kelopak tu,, jadi belon tapi tak besar hihihi,,

CikAnie said...

saya dulu suka buat belon dengan bunga raya, ambil satu kelopak bunga pastu gulung2 kat tangan pastu tiup kat pangkal kelopak tu,, jadi belon tapi tak besar hihihi,,

Julia Johari said...

Cantik sungguh ya Allah, pandai akak menanam ye...seronok punya halaman rumah yg luas, mcm2 boleh tanam pokok bunga kan kak zakie...syukur dapat tgk ni pun rasa tenang sgt kak

Aziela said...

Subhanallah, cantiknya, kakak....

Nor Azimah said...

Bila dah berbunga tu, walaupun cuma bunga2 biasa, tak mahal mana pun kan kzakie, tapi tetapla cantik menawan kalbu...moga dengan memandangnya dapat mengingatkan kita kepada kemurahan dan kasih-sayang Allah kepada kita...

Chik Na said...

suka hibiscus :D

Lynn Hamzah said...

kat rumah lynn pun ada juga bunga raya tapi tak ler semekar bunga raya kak zakie...

paridah said...

wah bnyk juga koleksi bunga raya kakzakie ya...dirumahkak ada juga ditanam disekeling rumah...akar bunga raya putih boleh dibuat ubt mrk yg alami keguguran...daunnya boleh dibuat jelum anak2 yg dmm utk menurunkn pns badan..

Acik Erna said...

cantiknya..kakzakie suka tanam bunga raya ye

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Makin berseri-seri halaman rumah kakzakie.. bila bunga raya berbagai warna ni berkembangan .. cantik menawan..

AMIIZAA said...

salams kak zakie, bestnya ada mcm2 jenis dan kaler:)

LYAfrina said...

Waa.. mcm2 jns n warna bunga raya y ada... mmg menceriakan lagi laman rmh kak

Sura Mohd said...

segarnya mata dapat tengok bunga2 tu..tengok dlm gambar pon cantik..kalau tengok betul2 lagi la syok..:)

saniah ibrahim said...

cantek ....satu ketika dulu sya ada juga tanam berbagai warna bungaraya..anak sulong sya masa kecil dulu penakut ubat jadi kalau dia demam panas ,jelum je dgn air daun bunga raya ...dibandingkan adik2 lain rambut dia lebih lebat jadinya dek selalu kena jelum... tapi skg tinggal yg warna kuning aje.

amirah said...

lahaiii...cantiknyaaa bunga2 akak...kembang aje semuanya

redza said...

berseri-seri laman rumah kakak..

Tihara said...

alhamdulillah cantik mbakyu kembang ey..
nyong ki wes suwi orak nandor opo2..
seng eneg pun orak dijaga..
ngomong jowo pun akeh seng salah ki
kepiye :)

imm said...

cantiknya bunga raya akak..imm belum ade lagi..tp dah letak dalam wishlist hihihi..

Ujie said...

Subhanallah..cantik dan happy je tengok.

wah tiha, kalah kita org jawa nih! :D

Zee Suhaini said...

macam-macam warna yang ado haa..sayangnya bunga raya takde bau..kalo tidak mau semerbak harum biler bangun pagi kan..

Nieyl said...

Dlu masa arwah nenek nieyl ade..die seorang pencipta bunga..segala jenis bunga die taman..lelagi bunga kertas.. lepas meninggal,mak nieyl suke gak bunga...tapi dah x byk dah..sbb xde masa nak jaga... :)

Bin Muhammad said...

Wah! Semakin galak dan mekar bunga raya kakzakie... Ada letak tonik ke? hehe...
Mesti ceria dan menawan halaman rumah!

Cho Zila said...

bunga raya kebangggaan rakyat Malaysia... sebab rakyatnyer pun dah pelbagai.. bunga rayapun kacukan dah banyak...

Falsya said...

canteknyeeee bungaaaa..;)

ros_reeza said...

cantik cantik bunga kakak.. menjadi semuanya ye...

Rosdi Eunos said...

macam macam bunga raya ada kat laman rumah? Hmmm seronok tengok

Fiza Rahman said...

Cantik bunga2 ni kak.

eMMe said...

Kak Zakie, serius dah cam taman bunga raya Kuala Lumpur la.. Taman Bunga raya kat KL pun tak cam ni tau kak..meriah dgn bunga2 raya, cantik2, kembang segar menghiasi laman rumah.. kalo saya dok jiran dgn kak Zakie, mesti sonok, heeee~

Daddy Ziyyad said...

cantik2 bunga kak zakie..masa saya ke kulaijaya kelmarin, teringat kat rumah kak zakie...hihihih

Kayu Manis said...

wow mesti indah bila dipndang.. buka pintu jer.. ternmpk bunga2 ni terubat jiwa.. sblum mghrung jammmm

Zaitun said...

Cantik...kak zai suka gambar kat bawah tu bunganya banyak kelopak.

Fifi Nadhrah said...

kak zaki.. bunge kebangsaan ni..

Nafira usof said...

Macam2 warna dan bentuk yer kakak~
cantek2 plak tuh.
Zura pon panggil bunga raya gak.
kalo dulu bunga raya yg warna merah tuh jer lah yg tau. skrg nih macam2 dah ade kan~

εïзmummyHazaεïз said...

Cantik kak.... Khasiat pon iya jugak...

aizamia3 said...

Mekar dan cantik semua.. ;)

Nurulhuda Abdul Latip said...

Cantiknya bunga raya..Teringat masa kecik-kecik saya main masak2 guna bunga raya masa tu kat kuarters hospital tampoi..Nostalgia sungguh bila dikenangkan.

Diana Rashid said...

teringat mak saya..rindu sangt bila tengok bunga raya..Kak ni sama macam mak saya la..suka tanam pokok bunga raya..

aby said...

salam kz ..
kebesaran Allah swt ..
wlupun satu nama, tp ada bermcm2 rupa dan warna

Wafa Cw said...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Banyak jenis pokok bunga raya kakak ada!! Saya minat juga bunga raya yg pelbagai bentuk dan warna.. banyak jenis, tapi ruang kat rumah tak mengizinkan...sempit sangat.... ada sejenis jer tanam tepi pintu pagar... :D

p/s: Terima kasih tentang maklumat pokok telinga kera tu.. now dah confident boleh guna juga yg merah tu :) Memang betul dia tak dok tempat redup...

Wafa Cw said...

Saya ada tanam bunga raya putih kat rumah mak mertua... tapi masalah ulat pulak... daun dia jarang lekat elok... puas bubuh racun tak mahu jugak... :D Ulat jenis apa tak tahulah... bukan rezeki kami..

zila norazila said...

semua jenis emak ada tanam kak..dulu masa kecik suka amik time kuncup tu..cucuk kat lidi wat macam sate..simpan satu malam edoknya kembang mekar..zaman main pondok2 he hee hee..bdak skrg x der masa nk main camtu kan,

misz sheyla said...

cantik bunga yang last sekali tu....

Sham said...

Minat btl akak dgn bunga raya ek...terbayek la...!

Nazayiena Ayiena said...

Cantiknya kak bunga2 tu,nurul pun minat tanam pokok2 bunga,tp tunggulah bila dah betul2 duduk rumah sendiri nanti.

elly nadyra said...

tu dia
mcm2 spesies bunga raya ada
cantik2
byk lak bunganya

pehal saya tanam pokok bunga
byk betul yang tak berbunga

Mummydearie said...

Macam-macam warna ada. Yang saya biasa nampak merah itulah aje, kak.

hainom OKje said...

Hihi senanglah kanda kalau demam jelum jer ngan daun bunga raya...tp persoalannya pernah buat ke? haha

QasehnyaRania said...

indah indah semuanya buat penyejuk mata di pagi hari

Jari Manis said...

wah...byk jenis bunga raya di laman rumah akak...