Thursday, December 18, 2014

Pakai sajalah baju yang sama setiap hari

Sementara cuti sekolah yang panjang masih bersisa ini dan apabila Mak Zah bercuti hampir dua minggu. Anak dara kenalah membantu mama mengambil alih kerja-kerja Mak Zah sementara cuti sekolah. Pada awalnya setiap pagi aku akan menyediakan sarapan dan hidangan makan tengahari. Masuk hari ke tiga dek naluri anak perempuan, kasihan pada mama mungkin itu yang dikatakan, "Mama tak payahlah masak-masak. Biar Meen buat sendiri".

Kain-baju pun terpikul sepenuhnya untuk dibuat apa yang perlu. Masuk ke dalam mesin mama tolong buat setiap pagi sebelum masuk ke bilik air. Selepas mesin berhenti berpusing, menyidai, melipat, menggosok dan susun di dalam almari kenalah disempurnakan. Tetapi ada satu juga sifat yang menurun dari mamanya. Malas melipat kain-baju. Setiap hari pasti akan ada satu-dua helai baki yang tidak selesai. Akibatnya mama setiap hari sejak ini kena memakai baju tidur yang sama. Papa pun pergi masjid memakai baju Melayu yang sama. Jimat masa untuk melipat katanya. Baju tidur mama dan baju Melayu papa yang sudah kering dibawa masuk dengan penyangkutnya sekali gantung di dalam bilik mama. Selepas mandi petang mama dan papa kenalah akur pakai semula baju yang digantung itu. Kalau rasa mahu tukar selera mama kenalah lipat sendiri.

~~ Anak-anak yang mengaji pun tahu piala Suzuki AFF. Malam ini mesti masing-masing bercerita tentang kekalahan yang dialami Harimau Malaya. ~~

56 comments:

Julia Johari said...

Kak zakie...sweeettt yer entry ni hehhehe julia pun kadang2 malas nak lipat baju hahahaha....tp baju tido pakai ulang kali tu biasa sbb tak kotor kan leh repeat je semula...

Sura Mohd said...

sama ler kita..bab melipat baju ni..dari mak sampai ke anak..macam menurun..malas bab2 lipat melipat..
Bagus jugak anak dara kakzakie nak menolong..anak sura..kena bising dulu baru buat!
Kalau bab bola ..sura dan suami memang layan..anak2 buat hal masing2..x meriah tgk bola berdua..:(

Aisy Nasiha said...

Haha.. melipat memang ramai tak minat ya..saya pun.. kalau basuh rajin, melipat ni nak kena masa ada mood baru boleh buat ya.. lama juga Mak Zah cuti ya.. takpelah pakai baju yang sama setiap hari kak, yang penting dah basuh ya.. dah ok sesangat tu anak anak dara rajin menolong kemas..

Nurulhuda Abdul Latip said...

Ya Allah kak, samalah dengan saya, dah tak tau mana nak nyorokkan baju yang makin bertambah ni..Kenapakah penyakit kita semua ni semua serupa je hehe malas nak lipat baju?

@na said...

As salam kakzakie....
rasanya ni isu global la kakzakie...hehehe

CikAnie said...

beruntung kakzakie ada anak dara tolong hihi,, saya pun kain baju menimbun kat sofa,, nak pakai baru pi korek-korek kat sofa tu,, time ada masa baru gantung dalam lemari,,nek lipat?? tunggu hujung minggu hehehe,,

Kakcik Nur said...

Kakcik sekarang 'bercuti' 4 hari...dah fikir, balik nanti tak tahu berapa pusinganlah mesin basuh kena bekerja...

Kakcik Nur said...
This comment has been removed by the author.
Zee Suhaini said...

krisis yang dialami kaum wanita..hahahaa..
kalo dah bertimbun memang malas kak nak lipat..tu yang makin lama makin banyak..

Aziela said...

Alhamdulillah...dah boleh meringankan tugas mama nya. Seronok juga lah bila balik kerja tengok rumah dah siap selesa dengan usaha anak2 yer kak. Teringat masa saya cuti sekolah dulu. Berkemas dan memasak...walau yang simple pun mak ayah makan dengan berselera.

norhidana miswan said...

hahahhaha.... ok lah tu kak, ada jgk dia rasa tanggungjwb nk menolong bt keja2 umah...

dana pun bln dpn tkade dh yg membantu, makngah dh nk blaik kg sbb nk antar aiyan kt nursery dkt opis... ingat suh dia cari keje kt kl tp takmo katanyer

Amanina Mads said...

Ada anak dara boleh membantu sikit2.. kadang2 nina malas juga nk lipat. Dh kering angkut masuk almari je. Hehe

Nieyl said...

Alhamdulillah..anak2 menbantu...meringankan keje2 akk sementara cuti sekolah nie kan... :)

AMIIZAA said...

kak, sweetnya anak akak:)
pandai dia buat peraturan utk mama dan papanya:):)

lieyalatif said...

untugn akak ade anak dare...bab kat dapur dah ade yg menolong hah.... leh pergi kerja dgn aman.... lieya pun train lagi mia mija ni kak...hope tak lame lagi jadi mcm anak dare akak ehehehehe

tang lipat kain tu kak....lieya pun ade penyakit tu huhhuhu...bile mesin lipat kain nak dicipta ni hahahahahaahah

nohas said...

Alhamdulillah...anak2 membantu buat kerja2 rumah..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Betul lah kakzakie.. bab melipat kain baju ni jadi lemau betul.. saya ada sebakul tak berlipat lagi.. tambahan kakak dua orang tu tak ada nak membantu.. jadi pesan dengan Nabil.. ambil saja baju dalam bakul tak payah ambil baju dalam almari yg dah lipat tu.. hihihi :)

redza said...

alhamdulillah anak2 kakak ringan tulang membantu buat kerja2 rumah

Acik Erna said...

macam mana la melipat tu jadi kerja yang paling tidak kita suka ye kakzakie..acik kadang tu seminggu sekali je melipat kain baju.

Mar Mansor said...

datang malas memang saya geledah bakul kain yang belum berlipat..huhu..
tapi saya ke kerja pakai baju yg sama hari2..kata uniform..kih2

Lynn Hamzah said...

untung akak...ada yg tolong...lynn kat rumah anak-anak kecil lagi...

saniah ibrahim said...

untungkan ada anak prempuan dh besar ni dptlah serba sedikit tolong buat kerja2 rumah kan kakzakie...
anak2 dara sya yg 2 org tu pun kalau disuruh melipat kain paling2 mereka tak suka...udahnya terpaksa maknya juga kena buat...kalau tak alamat bertimbun2lah kainbaju.

Nazayiena Ayiena said...

samalah dgn saya kakzakie,malas nak melipat baju....siap ada bakul besar lg msk semua baju situ dan nak pki cari je situ.

insan marhaen said...

IM buat semuanya sendiri... basuh, gossok, gantung dan jahit kalau koyak..

Bila buka almari, baju IM cuma ada beberapa helai itulah yang IM ulang memakainya...

Masya said...

alhamdulillah makin besar makin memahami ... beruntung akak ada anak dara

Rosdi Eunos said...

Tergelak bila baca anak perempuan Kakak tu tak berapa gemar lipat baju .. tapi yang lain lain tu dia boleh buat kira beruntung tu kak. Kalau anak anak buah saya hmmmm sekali kena libas, sekali baru dia orang buat keje.. heheh.
Saya pulak kalau baju saya tak suka orang lain lipat ... perasaan saya tak kemas je. Nak tak nak kena buat sendiri jugak..Cuti cuti sekolah ni tak der perancangan nak kemana mana ker?

Zaitun said...

Kak zai salah seorang yang malas melipat kain baju. Kadang2 bertimbun baru lipat sekali harung.

Anak perempuan nalurinya lembut kesian tengok mama dia nak sediakan makanan dalam waktu yang terhad.

imm said...

imm pun malas lipat baju kak..semua imm gantung je..hihi

Ibu Lala said...

Kalau x de pembantu memang pengsan buat keje.

Falsya said...

falsya punye baju bertimbun kat umah tuh tunggu masa nak berlipat..tp lately nie falsya xlarat..lemau sungguh bdn..

Fiza Rahman said...

Kak...baju ni se eloknya lepas amik terus lipat. Kalau tak lipat memang bertimbun lah. Macam baju bajan kat umah tu. Saya pon paling tak suka lipat baju baju kak. Baru jer lipat dah bertimbun balik...haishhhh...Best klo ada mesin lipat baju...hehehe...

elly nadyra said...

kenapalah kita ni tak suka lipat kain kan
basuh rajin
nak lipat
masyaAllah malas betul!

Kayu Manis said...

nor pun mls lipat kain apa lgi gosok... tdi suami pg kerja gosok sndiri, bju azhn dgn iman lipat... snglh sikit.. hihi
mama dia sibuk..

paridah said...

ANAK2 MENOLONG DGN CARA MRK...OK JUGA TU..

Sylarius Yusof said...

Pakai baju yang sama tiap-tiap hari ni selalunya tabiat orang-orang yang hebat. Misalnya, kalau kita tengok Steve Jobs dan Mark Zuckerberg, diorang ni tiap-tiap hari kita tengok pakai pakaian yang sama.

eMMe said...

Salam Kak Zakie, saya pun sebenarnye tak rajin lipat2 kain ni.. basuh kain gune tangan pun, terpaksa juga kerah, coz anak2 twin me kuat muntah, uhuuu... tu antara kerja yg Me masih mampu lakukan..lakukan je la.. hehehe...

Nafira usof said...

hehehehe.. gelak zura baca n3 nih.
tapi memang betol pon kakak.. zura pon malas sgt nak lipat kain. kadang2 tunggu weken br settlekan semua. hehehe

untung lah Kakak, anak dara dah boleh menolong dah kat rumah.. kira ok lah tu kan.. hehehe

NEKCIK said...

ha ha..nekcik pun serupa..mbasuh rajin sungguh.baru skali pakai da masuk mesin..dah kering mula mbukit..tapi nekcik hantar kat jiran upah lipat..kih kih

Mummydearie said...

Saya ni kes terpencil, kak. Saya takda masalah membasuh, melipat dan menggosok baju. Kalau boleh baju kelawar tu pun saya nak gosok! Cuma masa je yang selalu tak mengizinkan!

siti alfakhishah aman said...

bab lipat baju memang masalah sikit.. time malas memang amik hanger sangkut je terus masuk almari.. untung anak dara dah pandai menolong.. :)

Bunda a.k.a KN said...

Salam,
musim cuti sekolah ni lah anak2 berkesempatan nak menolong kita kat rumah, tolong kat dapur dan mengemas mana2 yang patut.

Kalau KN memang kerja melipat kain baju rasanya paling senang, hanya duduk ajer...kerja menyimpan serah yang pakar dalam bidang tu...malas nak bangun 2 3 kali ...ha ha..

Daddy Ziyyad said...

hahahaha...samalah macam saya kak zakie...saya ambik aja baju2 saya yg dah basuh( dan belum dilipat), dengan niat " supaya wife saya tak perlu susah payah kena lipat" ;P

Cho Zila said...

ha.. ha.. syioknyer der anak dara.. tak kisahler baju sama tiap hari.. janji nak juga mereka meringankan beban...

Chenta Ummi said...

saya pun malas nak lipat baju.. ohh saya tak keseorangan :)

MaMa Rey said...

hehe.. Kazakie..mcm sy pn malas nak lipat kain baju..
tapi best lah anak dara pandai buat kerja..

Mama Niza said...

tak kisah kak.. mama pun gitu kak.. sama je.. hihi

hainom OKje said...

Haha....kak Meen dah menunjukkan taring nampaknya tu kanda, senanglah kanda lepas ni anak dara dah boleh harap ....

Alah dalam rumah sendiri jer kanda....tp kan kanda dak TLBD suka gitu, sebab baju kecik dia dah tak mo pakai so baju yg sama jer diulang sakit mata dinda....jemu.. asyik basuh baju sama

QasehnyaRania said...

sama dgn saya la kakak.
minggu ni nk blk kg ,terasa malasnya nak membasuh n melipat.diulang pakai juga.hihi..

Qaseh Vee said...

boleh gak diharap tu . saya pun x rajin nak melipat baju . prefer gantung je ...

Normala Saad said...

Hahaha..kak ni pun kategori malas melipat kain juga..selalu lipat kain sambil baca blog...

zila norazila said...

ala kak zakie..zila pun sama jgk nie..he hee..melipat bju mmg malas ..berbakul simpan kt bilik..nak pakai bongkar..gosok..kkdang cecah 3 bakul..baru nak lipat..ha hhaaa

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...hehee mmg lawak kn kita org perempuan ni...mmg bab2 nak melipat baju mmg rasa malas jer...tu sbb kalau mas angkat baju yg dah kering terus jer lipat kalau x mmg terbiarlah baju tu kat dlm bakul... mmg terus jadi malas sgt bila tengok baju yg nak dilipat tu...

TukangKebun said...

Kalau sekadar melipat kain sahaja mesti rasa malas, sambil melipat mata menjeling-jeling monitor heheehe...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

akak kalau sebut kain baju memang tak habis2 ler...dari membasuh..menyedai..mengangkat..
melibat..menyimpan..dan men ion..

nhhas said...

rasa bersalah.

saya tak tengok pada mulanya sbb tiap kali tgk... mesti malaysia kalah.

tapi tetiba g mkn malam... tertengok selama 10 minit...dan dalam masa 10 minit tu thailand score 2 bijik.
huhuhuhu...
kebetulan... huhuhu...

Jari Manis said...

JM adalah salah seorang yg malas melipat kain baju huhu..biasa adik yg jadi mangsa :-)