Wednesday, December 24, 2014

Johorean - Pengantin, zapin & telur pindang

 ~~ Penutup majlis perkahwinan untuk tahun 2014. Tiada lagi kad jemputan.~~ 



45 comments:

nurbijen said...

Jadi dah habis musim orang kawin...
saya suka tgk tarian zapin tu... lagi2 kalau persembahan dari anak2 kecil yg sgt comel...

Miz Eija said...

bestnya johorean... kak sedap ke telur pindang tu tak pernah cuba.. ksian kan hihi

saniah ibrahim said...

terlebih dulu terimakasih kakzakie kerana komen kakzakie semalam.terharu sya kerana kesudian kakzakie
sya masih ada lagi jemputan 28hb ni...tak tau lah boleh hadir atau tidak dgn keadaan skg ni.

Zaitun said...

Kak zai suka telur pindang. Kalau kak zai tak silap ada satu lagi yang wajib bagi johorean TOL hihi....

Mayang ABDUL RAZAK said...

wah bestnyer ada zapin ... telor pindang sedap.. ada rasa herba.. ada org suka rasanya ada org tidak.. saya ni suma masuk .. sedap aje..

Lynn Hamzah said...

seronok gie kenduri kawen kat johor nie...lynn memang akan ternanti nanti jemputan di johor sebab nak makan telur pindang...hihihi...

redza said...

telur pindang sedap!

Falsya said...

Falsya penah gie kenduri belah husband falsya..belah2 johor sana..mmg kecoh bile part mintak tol..suke falsya tgk dieorg berurus niaga..kihkihkih..tp tarian zapin tuh mmg falsya suke sgt..nak2 pulak kalau budak2 kecik yg nari..comell..;)

norhidana miswan said...

dana paling suke telur pindang kak.... best kalu balik johor, mak abah pg jemputan still lg dpt berkat ns minyak ngn acarnenas sedap...
n paling best dpt tlr rebus lg...

kt kl mana nk jumpa semua tuh

Yana Shaiful said...

x leh terima lg telur pindang..x biasa mkn kot..org klate jrg jumpa hehee..

Aziela said...

Biasanya kalau ada zapin yang group besar macam ni, ada telur pindang bagai...maknanya majlis agak grand dan besar ye kak...

Rapunzel Cikilolo said...

sedapnye telur pindang...

duduk selangor memang tak dapat. duduk jb dulu selalu makan ni...

hehe.

CikAnie said...

kakzakie
saya pernah masuk tarian zapin masa zaman sekolah dulu,, telur pindang tu kena masak lama sampai dua hari,, tapi saya tak makan pun sebab nenek saya cakap telur tu di masak dengan air kencing kuda (gurauan orang tua dulu2,, sampai ke hari ni saya tak makan walaupun saya tahu itu hanya mitos hihihi...

Rosdi Eunos said...

Seronok bila cuti sekolah panjang hujung tahun .. biasanya banyak dapat jemputan kahwin sahabat handai dan sanak saudara... Kak Zakie johor di mana yer?

Juga Nak ucap tahniah pada anak akak .. dan pasal budak pizza tu, saya dan housemate pun selalu juga berbual bual, kalaulah kami di tempat mereka mcmana agaknya ... sebab saya dan dia tak punya kesabaran.

Mar Mansor said...

meriah ada tarian zapin..telur pindang saya suka..mesti mau

Myra Jay said...

Tak reti nak telan telur pindang tu..

Apapun selamat pengantin baru pada mereka berdua :)

elly nadyra said...

kat johor ni seakan2 kemestian tarian zapin
mcm2 persembahan pun ada kadang2 tu
telor pindang mmg sinonim la kan
kadang2 derang tukar ngan telo masin plak

Kayu Manis said...

nor tk boleh mkn telor pindang, bau kut..

Fatin Mraz said...

makan nasik minyak..hehe

Kakcik Nur said...

1/1/2015 (Khamis) pun kami ada terima undangan perkahwinan... :)

Ujie said...

siap zapin tu.. :)

aduhai..rindunya nak mkn telur pindang!

Norhana Marsom said...

saya masih ada jemputan 25 dan 27hb ni. Suka telur pindang, sedap dan kat johor je mudah nak dapat..

Sura Mohd said...

apa rasa telur tu? hihi dah tua pon tak pernah merasa..:)

fazilzura said...

As Salam kak ..

xpenah mkn telur pindang , rs nye cmner ????

wahhh siap ada org nari .. meriahhhh

paridah said...

SUKA TENGOK ANAK2 KECIL N GADIS2 COMEL MENARI ZAPIN...

Fiza Rahman said...

Meriah. Dah lama tak makan telur pindang.

Bin Muhammad said...

Masa duduk kat Johor ni lah baru saya mengenali telur pindang. Mula2 memang pelik! Ye lah kan...telur warna hitam. Tapi bila dah makan...sedaplah pula.
Satu tradisi yg sangat sinonim dgn majlis kenduri kahwin di Johor!

aizamia3 said...

Suka dengan telur pindang tu.. dah lama sangat tak dapat makan.. ni tengah tunggu member dari Johor turun P.J hantarkan telur tu.. hehehe...

adarnadzmie said...

kat tempat saya minggu lepas kenduri sepupu buat silat... dah le hujan kak...bersilat la tengah hujan...hahaaa....
memang meriah kenduri setiap negeri...

Hanis Azla said...

As-salam kak zakie..

saya orang johor.. waktu kahwin walaupun dah tinggal di selangor, family tetap buat juga telur pindang.. sedapnya.. teringat kalau pergi wedding kat johor dulu2.. siap ada ghazal.. seronok dgr..

sud@is said...

Pernah makan sekali telur pindang sedappp...kat sebelah utara dah jarang dah bagi bunga telur majlis kawen...

Diana Rashid said...

saya tak suka telur pindang..rasa nya lain macam..heheh

lia said...

dah bertahun saya x makan telur pindang...

Daddy Ziyyad said...

telur pindang..mmg typical johorean kita kan kak zakie...hihihih

acik watie said...

nak telur pindang!!

nohas said...

penuh dgn adat istiadat Johor..suka zapin, suka samrah..

SalinaJohari said...

lama dah tak jumpa telur pindang...
salam perkenalan dari kisahpondokkecil.com

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak.
Wahh telur pindang, macamana rasanya ye? Besa mendengar namanya tetapi tidak pernah memakannya dan memang nak sangat mencubanya. Tapi kat Pahang ni susah nak jumpa kut. Saya tak pernah jumpa lagi dimana-mana...

idzwa kamaruddin said...

Alhamdulillah dulu kawin merasa jugak bersanding ala ala johorian sebab mmg bersanding kenduri nyer kat sana..

Abah Mertua Johor sejati walaupun duduk di Labuan dah ber puluh thn..

suka suka said...

Sedap telur pindang ... entah bila ke Johor lagi ..

Qaseh Vee said...

Wah meriah nia ada zpin bagai ... khatam quran pun sekarang dah x berapa ada kat majlis kahwin . x mcm masa saya kecik2 dulu . Telur pindang tetap ada ... heheee

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...betul tu kak sekejap jer dah nak naik sekolah balik...musim cuti sekolah mmg ramai yg naik pelamin kn...

Mummydearie said...

Rindunya nak pergi kenduri kahwin di Johor. Lama dah takda jemputan sampai ke selatan sana!

Kak, saya paling suka telur tembelang. Errkk...telur pindang! Sekarang ni majlis kahwin nak jumpa telur rebus pun payah kecualilah pergi majlis kaum keluarga terdekat!

Yana Yani said...

saya tak pernah tengok zapin dengan mata kepala sendiri
mesti seronok =)

Jari Manis said...

JM suka sgt mkn telur pindang tu