Thursday, December 4, 2014

Pokok/daun bidara untuk syifa'

Tujuan ke nursery herba adalah mencari pokok pecah beling. Tetapi bila sudah berada di situ berbagai jenis pokok sangat mengujakan termasuklah keterangan berkaitan pokok bidara. Daun bidara dikatakan boleh menjadi sebagai alat pembersih seperti sabun dan syampu. Bahkan dikatakan juga ia boleh membantu untuk menghindarkan dari jerawat. Daun bidara juga dikatakan boleh membantu sebagai perawatan sihir. Cara yang biasa dilakukan adalah seperti berikut:-
  1. Ambil 7 helai daun bidara Kemudian masukkan ke dalam air minuman - yang sebaiknya air kosong.
  2. Baca ayatul-Kursi dan Surah 3 Qul. Kemudian digalakkan membaca suroh-suroh seperti  Suroh Al-Maidah (82-91), Al-A'raf (70-81), Ar-Ra'd (16-28), Al-Anbiya' (38-50), As-Syura (185-227), Az-Zumar (42-52) , Al-Ghafir (67-77) dan Az-Zukhruf (52-70).
  3. Selesai membaca setiap ayat tersebut  hembuskan  ke dalam air yang ada daun bidara tadi.
  4. Gunakan air tersebut sebagai minuman dan mandian. Insya-Allah.
Daun dan buahnya - Mengambil dari pokok yang sudah besar di hadapan Sekolah Tun Fatimah. Pak Guard siap membantu lagi.
Menurut pakcik di nursery yang menjual kalau zaman dahulu daun ini juga digunakan oleh wanita sebagai salah satu campuran ketika mandi wajib sebaik bersih dari haid.Selain untuk mengelakkan gangguan sihir ianya juga dapat membersihkan alat sulit wanita. Wallahu'alam. Pada pandangan aku apa salahnya jika kita juga melakukannya sekarang memandangkan ianya tidak menimbulkan mudharat.
Daun - Muka hadapan dan belakang daun cantik
Tidak kurang juga ada di setengah tempat menjadikan daun bidara sebagai campuran untuk air mandian jenazah. Biasanya ianya dijadikan sebagai siraman yang pertama. 
Pokok Bidara - Baru dibeli di nursery herba tidak jauh dari rumah kami. Hari minggu ini dengan izin Allah akan kami pindahkan ke dalam pasu yang lebih besar. Pokok ini boleh membesar sebesar pokok durian dan rambutan.
Biar apa pun kegunaan yang dilakukan, iktikad di dalam hati jangan sesekali terdetik yang daun ini sebagai penyembuh kerana segala kesembuhan yang diberikan adalah di atas kekuasaan Allah yang khaliq juga. Kita sebagai hambaNya diberikan akal untuk berusaha - itu saja.

~~ Berada di nursery herba dapat menimba berbagai ilmu berkaitan tumbuhan yang sebenarnya sangat banyak kegunaan dalam kehidupan seharian kita.~~
 

 

54 comments:

mountdweller said...

Thanks Kakzakie.....info menarik!

Kayu Manis said...

pertama kli tgok ni.... byk khasiat nya ye kak

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...banyak kebaikkannya yer...info terbaik ni kak...:)

kakyon said...

info menarik ni Zakie.KY pertama kali tengok dan tahu khasiatnya. klau ada halaman yg luas bileh tanam, dan ajar anak2 menafaatkannya..sambil buat pahala..

Zee Suhaini said...

semua ni zee tak tahu kak..moden sangat kan..hahahaa..
banyak sebenarnya pokok herba di sekeliling kita..

Dr Singa said...

menarik kak..

Kakcik Nur said...

Teringat pulak pantun Buah Bidara... :)

AMIIZAA said...

salams akak, tq sudi share kebaikannya dan juga ayat2 alquran:)

pertama kali tgk pokoknya...biasa dengar jerk:)

Mar Mansor said...

sudah terbukti banyak khasiatnye,,
terima kasih kak zakie share ilmu ni

redza said...

terima kasih kakak kerana berkongsi info ni

idzwa kamaruddin said...

menarik nyer info yg akak share kan..terima kasih kak

Acik Erna said...

acik pun ada dengar pasal mandi atau minum 7 helai daun tu kakzakie.
tapi betul kata kakzakie..semua tu ada lah ikhtiar..penyembuh adalah Allah yang Maha Kuasa

lieyalatif said...

ya Allah kak..lieya mmg tak tau bab2 nieh...bagus gak aka share kan dpt gak ilmu...rasenye mcm selalu nampak pokok niey...tapi tau kebaikkan die .... betul kata akak, byk kegunaan tumbuhan/ulam2 sekeliling kite nie...antara tau atau tidak ajek...

Angah said...

thanks for info kak...

Lynn Hamzah said...

tq for sharing kak...lynn tak pernah tahu pasal pokok nie...bagus nie kalau tanam kat rumah...

Nor Azimah said...

subhanallah, bermacam yg Allah ciptakan semuanya untuk digunakan dan Dia mahu kita fikirkan tentang kekuasaanNya danetapa kerdilnya kita sbg hamba..

amirah said...

besarnya pokok dia nanti kak...tp tkpe kalo byk khasiat tak rugi nak tanam kan..

NEKCIK said...

Iyaa Kakzakie..masa kelas Dr.Fatma pun dia ada ajar untuk ubat sihir menggunakan daun bidara..ditumbuk tumbuk sambil dibaca ayat qursi dan syifa...untuk air mandian...insyaallah

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Terima kasih kakzakie dengan info yg bermanfaat ni.. bertambah ilmu saya kak..

Zaitun said...

Tak pernah tengok tp biasa dengar. Elok buat amalan kalau ada kebaikkannya.

Ahlam Miera Shafie said...

ooo.. baru saya tahu... tpi skrg susah dh nk jumpe kan pokok nih... huhuhu

Falsya said...

sbb tuh la falsya sayang kakak..byk bende yg kakak share..dr xtau boleh jd tau..dr xkenal boleh jadi kenal..;)

Normala Saad said...

Oh, banyak juga kegunaannya ya. Yang tahu daun bidara ini selalu digunakan sebagai daun mandian orang mati/jenazah saja.

Mayang ABDUL RAZAK said...

pestaim tengok ni kak z.. jadi daun dia berbau wangi ye kak?..

Mama Niza said...

oh, baru mama tahu kak pasal pokok ni. banyak betul manafaatnya kan.. cuma kita je yang tak tahu.. thanks kak, sbb berkongsi perkara ni

Mama Niza

Nafira usof said...

pertama kali baca pasal pokok bidara nih. mcm pernah dengan sebelom nih.. tapi ini kali pertama tgk gambar daun dan buahnye. kecik ajer pokoknye yer. ingatkan pokoknye besar cam pokok mangga.. hehehehehe

Daddy Ziyyad said...

TQ kak zakie..

Al Quran, sebagai penawar.
Al Quran, sebagai panduan.
AL Quran, sebagai penenang jiwa

nohas said...

banyak khazanah alam yang berguna utk kita..Alhamdulillah..syukran berkongsi info..

Ujie said...

jumpa jugak akak dgn pokok bidara tu ya. Alhamdulillah..ikhtiar mak saya guna daun ni berhasil dgn izin Allah.

Nieyl said...

Thanks kak..sharing ilmu arini ..:)

Bin Muhammad said...

Kalau adalah pengusaha/pembuat produk yg menggunakan daun ini untuk membuat sabun dan syampoo bagi menggantikan bahan kimia yg ada, alangkah bagusnya.
Sekarang ni produk organik amat sukar didapati dan kalau ada pun tidak meluas jualannya.

paridah said...

surau dkt rumah kak ada tanam pokok bidara ni...jikalau terlihat ada yg mengait daunnya pastilah ada berlaku kematian di tempat kak.

Rapunzel Cikilolo said...

memang first time nampak.

tu pun dalam gambar.

hehe.

QasehnyaRania said...

mcm pernah tgk tp ingt ingt lupa la
thanks kakak berkongsi.

ppsstt: ala, saya x da pulak bergambar dgn orkid :)

aizamia3 said...

Terima kasih kak zakie atas entry ini.. ;)

Nastyna said...

selalu dengar nama nya, tapi tak sure pernah tegok depan2 or not.

saniah ibrahim said...

taktau pula pokok bidara ni menefaat utk perubatan ..terima kasih share dapat tambah pengetahuan

PeRdU cINta said...

Ilmu baru..terima kasih kak kongsi maklumat..

LYAfrina said...

tq for sharing info ni kak..
sgt bermanfaat.. lya ru tahu fungsi ni..selama ni pernah dgr nama je.. tgk n kebaikan dia mmg tak tahu

Diana Rashid said...

sama macam orang lain saya pun baru pertama kali tahu guna nya pokok ni..

Puan Kutu said...

betul tu kak zakie,masa kursus jenazah sy attend ustazah tu kata mandikan dengan air bidara pada bilasan pertama

Qaseh Vee said...

banyak kelebihannya . klu blh membesar cam pokok rambutan , tak rugilah menanamnya . setiap hari blh ambil daunnya utk pelbagai guna ...

Najib Ariyan said...

saya pernah dengan susah payah mencari pokok ni untuk ditanam dan saya tahu kegunaannya... untuk mengusir sihir.... tapi sayangnya bila dah di rumah dia langsung tanak hidup...

Mummydearie said...

Eh, comelnya buah bidara! Saya ingatkan buah bidara ni besar-besar hak rambutan gitu ^_^

NinaAz said...

nice info. tq sharing akak :)

hainom OKje said...

Ini rupanya buah bidara ....tak pernah tau pun kanda....Tak silap ada pantun kan kanda oasal buah bidara ni...

Nora Karim said...

Org dulu2 mmg banyak menggunakan herba2 mcm ni kan kak... zaman2 kita sekarang, mmg tak kenal la kalau org x beritahu... tapi info ni sgt menarik... thanks sharing kak...

Noor Izwani Eliyana said...

Blogwalking sini dari segmen kak Mia :)

Jari Manis said...

buah bidara pernah dgr tapi x pernah tgk..byk khasiat rupanya

Fadzi Razak said...

Hari tu ada berborak dengan ayah pasal buah bidara. Samapi sekarang masih tak pasti buah bidara tu macam mana. hehehe

Salam singgah dari http://fadzirazak.blogspot.com/

Done follwowing

norsalihah shaleh said...

Assalamualaikum... menarik entry ni. Selama ni tahu daun bidara buat mandi jenazah jer. tak tahu pula boleh jd ikhtiar rawat sihir.. sangat berguna info ni.

Saya baru start blogging. jemputlah ke blog saya zinziemeewah.blogspot.com :-)

Yana Yani said...

banyaknya saya belajar tiap kali singgah di sini

Masya said...

sy baru tau pasal daun ni masa berubat kat darusyifa baru² ni... bnyk jugak rupanya kegunaan lain yer.. blh mandikan jenazah.. xtaulah pulak pokoknya blh besar cam pokok rambutan.. tq kak kongsikan info ni...

Amanda Suria said...

First time SA tgok...