Thursday, December 31, 2015

Bila sudah lepas jadilah kenangan

Balik dari kampung ada sehari di rumah pada hari Ahad lepas aku gunakan sepenuhnya memenuhi keperluan anak-anak untuk sekolah yang akan dibuka tinggal beberapa hari lagi. Pagi Ahad itu ke Plaza Angsana membeli kain, balik terus aku gunting dan menjahit baju sekolah dan tudung anak-anak. Tidak ketinggalan sehelai baju kurung baru untuk kegunaan adik ketika prep. Lain-lain baju gunakanlah mana yang masih kelihatan elok.

Depan baju - Penuh dengan tandatangan kawan-kawan dan cikgu-cikgunya.

Lengan kiri - Sama juga

Lengan kanan - Pen merah pun digunakan 

Cikgu Zaidah - Merangkap mak angkat adik ketika di sekolah.

Belakang baju - Ada lagi tandangan tangan kenangan kawan-kawannya

Baju ini tinggal kenangan. Tidak dicuci selepas dipakai pada hari terakhir sekolah 2015 tempohari. Tandatangan kawan-kawan baik dan cikgu-cikgu akan disimpan katanya. Baju ini keluar sebab aku mahu mengukur untuk dibuat baju sekolah tahun 2016 yang tinggal beberapa hari saja lagi. Kenangan terindah adalah alam persekolahan. Adik yang baru meninggalkan sekolah kebangsaan sudah tahu erti rindu pada kawan-kawan dan teringat semua kebaikan cikgu-cikgunya. 

~~ Tiba masannya 2015 kita tinggalkan, gerbang 2016 sudah menanti, Selamat menyambut tahun 2016 buat semua.~~


41 comments:

lieyalatif said...

ehhhhhhhhhhhhhhhhhhh kak...lieya mase last day sekolah pun mcm nieh....seb baik mak tak marah haahahahah....tapi ntah kemana baju tu skrang...suh adik simpan elok2 kak...kenangan zaman sekolah yg tak ternilai nieh....

selamat tahun baru 2016 kak...moga tahun 2016 memberi 1001 keberkatan dan rahmat pada kite sekeluarga.....amin

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Ohhhh kenangan yg terindah..
Teringat pulak saya masa sekolah dulu2..
Tapi bukan kat baju..
Autograph yg penuh..
Kreatif lah budak2 sekarang ni..

Selamat menyambut 2016 buat akak juga..
Semoga tahun depan kita lebih cemerlang dunia akhirat..

Raihanah Ahmad said...

dah masuk menengah la ni, tahniah adik. good luck ya

Inani Hazwani said...

Aaaaaa rindunyaa zaman nak conteng2 baju sekolah macam tu. Kenangan

Dkna Abza said...

zaman dkna dulu, tak terfikir pulak nak buat macam ni..hehehee.. kenangan tau. simpan elok2.

aryan azra said...

Oh sempat akk jahit baju ank2..bagus

Kenangan anak2 sekarang, zaman saya dulu ada buku autograf lagi hehehe

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Sebut pasal Angsana.. terus kerinduan saya akan Johor Bahru.

Baju si adik tu bersentimental value tu Kak Zakie.. harus kena simpan elok2 sampai dorang tua. Lagi2 klu bukan guna permanent maker.. takut pudar je klu terkena air.

idzwa kamaruddin said...

hehee..dulu saya punyer baju kain pun mcm nie!

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

ni kalau anak sy bawa balik baju berconteng macam ni, mahu setahun sy berleter tak habis.. hihi

PeRdU cINta said...

kenangan indah di sekolah rendah ya adik...selamat melangkah ke sekolah menengah ya adik...selamat tahun baharu 2016 untuk akak sekeluarga..

Kakcik Nur said...

Boleh dibingkaikan (frame) baju ni untuk kenangan... :)

norhidana miswan said...

eheheh dana dulu2 tak reti bt gini tkt mak marah hehehe... yg ada conteng kt buku je... hehehe..

rasa mcm baru je cuti akhir semestar sekolah... dh nk msk thn baru rupenyer

che mid said...

Selamat menempuh "hidup baru" persekolahan adik dan anak-anak semua. Lembaran baru bermula, kawan-kawan baru dan guru-guru baru..semoga terus kuat hadapi cabaran baru nanti.

saniah ibrahim said...

Masa Iqa last sekolah tahun lepas saya tanya juga takde ke conteng2 baju ...takde pulak katanya.tapi itu kan seronok jadikan kenangan.
Yalah kakzakie dah pun naik menengah adek ya...nampaknya kakzakie takde lagi anak yang sekolah rendah ya.Sekolah rendah akan jadi kenangan pd anak2 dan ibu juga kan.

Kayu Manis said...

Boleh jdi sejarah adiklh ni ye..

Hbis bju di conteng2..anak2 skrg.
Sekolah iman ada juga yg nk try bt,tpi cikgu tk bnrkn..kata iman..
Adalh sbbnya tu...

QasehnyaRania said...

saya x dibuat begini pula.
mmg akan merindui..
skrg ada juga whatapps sbgi mdia berhubung..

selamat tahhun baru juga buat kakak..

Bin Muhammad said...

Kalau zaman dulu, buku autograf jadi kenangan (tapi saya xde pun...hehe) Selebihnya hanya tinggal dalam ingatan...

Selamat menyambut tahun baru buat akak sekeluarga, semoga tahun 2016 akan membawa lebih sinar kebahagiaan dan kejayaan di dunia dan akhirat hendaknya...ameen.

Nafira usof said...

Salam kakak~
kreatif kan budak2 skrg nih. zaman2 zura dulu tulis2 biodata kat buku jer. kekekeke.
kelakar plak bila ingat2 balik.

Dkna Abza said...

kak... jemput baca sambungan tadi hehehehe.. selamat tahun baru kak

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Banyak kenangan di sekolah kebangsaan yang adik dapat nanti. Tahun depan nak masuk sekolah menengah dah (eheh..tahun depan dah esok).

Selamat tahun baru buat kakak dan keluarga.
Semoga tahun 2016 lebih baik dari tahun sebelum-sebelum ini.

Zee Suhaini said...

adik kena simpan leklok ni..siap ada kenangan bau lagi tu..hehehee..cumil sangat nih..
memang kak..masa stay rasa nak lepaskan cecepat..dah lepas perasaan rindu plak yang bertandang..
sekarang ni pon rindu lagi zaman persekolahan dulu..kalau la masa boleh patah balik kan bagus..

ujie othman said...

alahai..bestnya ada kenangan camni! zaman kita takde terfikir pulak.

pandainya akak jait baju, terbaik la kak!

Nieyl said...

wah!abis baju..
zaman nieyl pun cmnie jugak...
lepas tu balik umah sendiri faham laaa...
kena koyak² baju tu dgn mak..huhu

Zaitun said...

Sekolah rendah telah adik tinggalkan tentu banyak kenangan bersama rakan2.

Untungnya kakzakie pandai jahit baju sendiri.

theIzuddin said...

rugi dulu masa sekolah tak buat macam ni. hehe

7 tahun lepas. hehe

Othman Zan said...

Assalam. Seronoknya pandai jahit. Saya dulu buat juga macam ni tapi akhirnya entah kemana baju tu saya letak. The end lah jawabnya.

Malinda Ismail said...

Tak penah buat camni time abis sekolah dedulu...mungkin dulu tak ramai yg buat camni pastu takut kene pelangkung dgn mak saya pon ye gak...kikiki

TukangKebun said...

Tahniah adik dapat masuk sekolah asrama penuh.
Sunyilah bondanya.

Normala Saad said...

Selamat menyambut tahun baru Zakie

Nor Azimah said...

Salam tahun baru kzakie, bertambah setahun lagi umur kita..
Kpd adik..selamat menempuh alam baru, jaga akhlak, budi pekerti walau di mana jua, in shaa Allah selamat.

Etuza Etuza said...

Asalam semoga 2016 lebih baik dan cipta kejayaan kepada kita semua amin

Kakak Cantik said...

selamat tahun baru.. moga tahun ni kita dipnjgkn umur dan menjadi yg lebih baik

iryanty ahamad said...

alolo so sweet
..cik yan pun buat macam adik tau tak.
entah mana baju tu sekarang
...huhu

babYpose said...

Kak zakie serba boleh. Wah baju kenangan sangat tu tak berbasuh. Ikut ukuran tambah saiz kan hehe. Cepatnya masa berlalu. Adik dah ke sek menengah berprep nanti. Kirim salan kat adik

nhhas said...

Untung ahli keluarga akak.
Hi hi...
Mother s touch

nhhas said...

Adek skolah mn kak?

aRz MoHa said...

teringat pula kenangan masa zaman persekolahan...aRz pun sempat tinggal di asrama dan memakai baju prep berwarna sama...

Nurhuda Ismail said...

huda x sempat nak conteng conteng hari last spm sebab lupa bawak marker. hmm rindunya sekolah..

hainom OKje said...

Eleh kanda tak mau basuh sebab nak cium bau peluhlah tu.....nak buat ubat rindukan haha....

hainom OKje said...

Eleh kanda tak mau basuh sebab nak cium bau peluhlah tu.....nak buat ubat rindukan haha....

Mummydearie said...

Tiba-tiba teringat pulak pada kenangan zaman kanak-kanak dulu. Kalau saya dulu, bawa buku autograph ke hulu ke hilir. Kalau popular dan disayangi cikgu, memang penuhlah buku autograph ^_^ Tapi malang sekali entah ke mana agaknya buku autograph saya. Silap haribulan dah kena bakar dek banyak sangat barang-barang di rumah emak :(