Tuesday, December 1, 2015

Melihat dengan mata hati

Perbandingan usia matang dan belum matang. Anak-anak yang belum matang ada dua scenario dari pandangan mata mereka. Melihat luaran sudah menduga ianya seperti yang selalu yang disuakan. Ada juga yang jenis sudah melihat luarnya tetap mahu melihat apa isi di dalamnya. 
Love letters - Biasa tin-tin begini juga aku isi dengan biskut beraneka sebagai kudapan. Oleh itu bila melihat tin begini tangan-tangan kecil yang selalu bertandang ke rumah beranggapan isi didalamnya adalah biskut. Tidak ada yang rajin mahu melihat isi di dalam walau gambar sudah jelas.

Pindah bekas - Ada tektik bagi memikat hati budak. Mudah nampak jika dimasukkan dalam bekas yang lutsinar begini. Sebaik berpindah bekas mata masing-masing mudah nampak dan baruah perlahan-lahan ada tangan-tangan yang mahu menikmatinya. 
Sebenarnya bukan kanak-kanak saja yang selalu melihat luaran lalu membuat tanggapan begitulah juga isi di dalamnya. Mereka yang sudah matang tidak kurang yang membuat tafsiran di luar dari apa yang disangkakan. Walau sering dikatakan hitam dan comot luaran tidak menggambarkan hitam dan comot juga di dalamnya. Begitulah sebaliknya yang cantik dan bersih luaran belum pasti begitu juga di dalamnya. Namun masih ada yang beranggapan begitu. Era dunia globalisasi lagilah semakin ramai yang hipokrit bila mampu mengabui mata orang lain sedangkan hakikatnya palsu belaka.

Bersama kita renungkan ayat ini -  "Wahai orang-orang yg beriman! Janganlah sesuatu puak (lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan lelaki lain kerana harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum wanita mencemuh dan merendah-rendahkan perempuan lain kerana mungkin puak yang dicemuh itu lebih baik dari mereka. Dan janganlah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah pula kamu memanggil-manggil antara satu sama lain dengan gelaran yang buruk kepada seseorang sesudah dia beriman dan ingatlah sesiapa yang tidak bertaubat dari perbuatan fasiknya maka merekalah orang-orang yang zalim" - Al-Hujuraat:11.

~~ December 2015 sudah muncul. Bila cepatnya masa beredar bererti usia kematian juga kian cepat menghampiri kita.~~



40 comments:

aryan azra said...

betul tu kak, kadang manusia ini melihat luaran terus membuat tanggapan dari apa yang mereka lihat dari luaran tanpa mereka tahu apa yang ada didalamnya.

Puan Wawa said...

betul tu kak, wawa selalu jgak mcam tu.. melihat luaran dn terus judge..

org kata, don't jdge a book by its cover..

nampak luar cantik, dalam belum tentu.
nampak luar buruk, dalam kita tak thu..")

selamat pagi kak, december yang penuh manfaat dunia akhirat insyaAllah..")

nurbijen said...

Strategi yang bagus kak...
Welcome December...
Alahai, cepat sgt dah habis 2015...

paridah said...

luaran dgn hiasan indah n dalaman juga seharusnya begitu kalau jadi sebaliknya itu yg menyukarkan tapi kdg2 pemerhatian yg teliti pun mampu menipu kita...ikut kata hati sajalah nampaknya.

Rizziela said...

setuju

Kakcik Nur said...

Terlalu cepat masa berlalu, sebulan lagi jika Allah masih pinjamkan usia kita akan bertemu 2016...

InsyaAllah, Khamis ini kakcik dan abang akan turun ke JB untuk seketika...

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...yer betul tu kak jgn pandang luaran saja tapi lihat yg di dlmnya juga...:)

Cik Ecah said...

1 disember dah ...maknanya lg sebulan je kita dah nak ke tahun baru..aduhhh pantassnya masa berlalu...

Etuza Etuza said...

hati yang ikhlas tu yang terbaik..indah hati indahlah luaran rasanya gitu tu ya..

Yusmawati Paiman said...

Assalamualaikum kak zakie....

Apa khabar? Masih ingat yus?

Setuju kak, kita kadang cpt sangat menilai dari luaran, belum lihat dalam dan isinya lagi dah pergi kepada kesimpulan. Kena ingatkan diri sendiri, supaya tidak begitu...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Allah jua telah beri pengajaran pada buah Manggis .. Luar hitam bertompok tapi didalam putih berseri.. Begitulah juga kita jgn melihat org dari luarannya sahaja, tapi hatinya kita tak tahu..
Benar sekali firman Allah dalam surah Al Hujjurat tu kakzakie..
Semoga kita mengambil pengajaran dari surah tersebut.

Sekejap masa berlalu kan kak..
Semoga kita dipanjangkan usia utk tahun hadapan..
Bersedia dgn penambahan usia kita yg semakin dekt dgn kematian.

Siti Rohaida Yusof said...

setuju tu kak..

Nor Azimah said...

Jgn nilai isi dari kulitnya, tapi tanpa kulit isi akan binasa...begitu juga kulit tanpa isi, tiada makna apa2

Daddy Ziyyad said...

Zaman media sosial sekarang ni kak zakie, kita amat amat mudah berbuat dosa. Dgn satu klik, kita boleh aib kan orang. Dgn satu klik, kita boleh fitnah orang. Nauzubillahiminzalik..Moga kita dijauhkan dari perbuatan mazmumah sebegini.

lieyalatif said...

itu lah lumrah manusia kak..... luaran di jadikan batu aras utk mereka menilai sesuatu..... bagus entry akak nie...ade maksud tersirat disebalik yg tersurat....

bagus akak...ajar ngaji ..pastu siap ade upah lagi jalan2....mane laa budak2 ni tak sayang ustazah ngaji dieorg heheehehe...murah le rezeki akak hendaknyer....

nini said...

Hihi.....sebab tu org suruh kitepakai kemas2 kan masa intebiu..first impression is the most important...tapiiiii kite ni tak reti la hai nak berlawa2 bagai....haha

nohas said...

semoga kita sentiasa matang dalam menilai sesuatu perkara..
seronok mengaji kt rumah akak..byk jajan..hihi..

Falsya said...

betul tuh kakak..kadang kalau letak ape2 kat tmpt bertutup yg xnmpk isi kandung, mesti berusik..kalau nmpk laju je abisnye..hehe

Nurulhuda Abdul Latip said...

Betul la kak, baru semalam saya bincang dengan suami, zaman sekarang ni suka sangat menilai luaran..Takmo menilai sebenar2nya..

amirah said...

betulla kak...sekejp betul masa berlalu..tmbh lg bila sibuk..aduhaiii

saniah ibrahim said...

Saya baru balik dri hospital ni kakzakie...masa tengok misi yg masam muka lagilah tambah nervous...tapi berbaik sangka bukan hanya tengok luaran saja,mungkin hatinya lagi mulia.
Kakzakie...bestnya banyak jajan utk budak2 ngaji.

Aziela said...

Kakak...kebetulan yg tepat pula. Saya ada kemusykilan. Ada seorang wanita yg rapat dgn saya. Namun dia sering melihat luaran dan melahirkan komen yg agak negatif. Walau telah cuba saya terangkan berbagai cara, namun ia tetap berulang. Kadang2, cuaca anugerah Allah juga menjadi mangsa. Mcm mana kita nak handle ya, kakak. Tahap ini, saya ikut rasa berdosa.

Kayu Manis said...

Setuju kak..,

Org selalu kta nor sukar di dekati
Muka sombong katanya..tpi ternyata ngakk sama sekli...gawat kakk

Mila@Rimbun said...

cepat masa berlalu.. kadang rasa baru jer isnin, tup tup dah jumaat

iryanty ahamad said...

tahun depan dah naik setahun lagi umur kita

Fiza Rahman said...

Orang skang suka menilai dulu baru nak mengenal. Kejap jer dah hujung tahun.

PeRdU cINta said...

Kenali...selusuri...baru nilai kan kak...hangan terlalu mudah mentafsir dan membuat kesimpulan..

Nieyl said...

Menilai sesuatu atau menilai orang untuk pandangan pertama..kadang² ianya akan berubah bila kita dah mengenalinya :)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Perkongsian yang berguna kakak. Terima kasih atas perkongsian ilmu ini.

adarnadzmie said...

jgn di pandang luaran semata2... perlu jugak halusi isi di dalam.... baru tahu baik buruknya....

itulah yg berlaku pada masa kini.... :(

betul kak... bekas transparent sesuai letakkan benda makan... sgt menarik minat anak2 tuk melihat dan akhirnya anak2 jd suka nak makan...heheee

Ahlam Miera Shafie said...

salam hujung tahun kak zie... suka baca nukilan kak zie ada maksud mendalam...

Malinda Ismail said...

Dari mata turun ke hati kak...kikiki...camni punye penangan kalau dekat saya pon nak belajar mengaji dgn akak jugak la...hihihi...sambil mengaji kepit tong biskut celah ketiak...hahaha

Jie Susanos said...

emmm..sebaik-baiknya kita jaga luaran kita..bgus di dlm dan di luar..hhuhu

umi alya said...

Pelikkan kita, selalu tengok luaran..

terima kasih saling mengingati

Normala Saad said...

Memang...penilaian pertama selalunya dari luaran...lepas tu baru tak kenal maka tak cinta...

Riko Adryansyah said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :
RIKO ADRYANSYAH

Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com

Wassalam

Mummydearie said...

Manusia memang begitu. Suka melihat luarannya dan terus buat kesimpulan. Tak pernah cuba mendalami dan memahami dengan sebenar-benarnya apa yang dilihat. Anak-anak kecil ni bila nampak sesuatu yang cantik di mata mereka pun teruslah buat anggapan yang sama. Tapi kita ni bukan anak-anak kecil, makanya tak bolehlah bersikap begitu. Betul tak, kak?

TukangKebun said...

Pantas betul masa beredar semakin anak membesar.

hainom OKje said...

Setuju.....Menilai sesuatu jangan di pandang hanya pada luarannya sahaja, kena juga belek isi dalamnya.
Tapi make sense jugak kanda, nak tengok bakal isteri pun, cukuplah tengok muka dan dua pergelangan tangannya kan.... Insyaallah baik luarannya, isi dalamnya pun baik jugak kot...hihi

wan muliani said...

setuju sangatt..