Monday, December 7, 2015

Suka duka dalam kehidupan

Penghargaan dari pemberian yang tidak diduga tetapi indahnya panjang terasa. Mendapat daripada seorang teman blogger yang katanya sering belajar mencari erti kesabaran. Titipan comel penuh pengertian diberikan kepadaku. Kalimah tertera sudah cukup untuk mengingatkan diri supaya sentiasa mengingatkan diri kepada sang pencipta dan pesuruhNya.

Allah & Muhammad - Frame comel pemberian dari teman bloggar Yan
Titipan coretan -  Menerimanya semalam. Ada eloknya bila posmen bekerja pada hari Ahad, kiriman terus ke tangan sendiri. Terima kasih Yan.

Pagi ini pula boss senyum-senyum memberi satu beg kertas sebaik masuk. Seminggu makan angin keluar negara. Sekarang beliau sudah maklum apa yang boleh dibelikan buat aku sebagai ole-ole apabila balik dari luar negara. Terima saja sebagai menghargai dari pemberian yang dibelikan. 

Cute - Anak dara di rumah yang suka benda macam ini.

Kacang tanah hitam. Kalau tidak selalu mesti coklat-coklat-coklat. Sekarang sudah tahu ada setengah coklat yang tidak halal. 
Dalam senyum tetap ada sedikit rasa sendu buat kami warga Johor apabila semalam sudah bersemadinya Almarhum Tunku Abdul Jalil anakanda baginda Sultan kami ke rahmatullah. Rata-rata warga Johor menitiskan airmata dengan pemergian baginda. Seorang putera yang sangat humble dan berjiwa rakyat biasa. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh baginda. 

Posing depan cermin di pejabat - Hari ini aku juga berkabung di atas kemangkatan Tunku Laksmana Johor Tunku Abd. Jalil ke rahmatullah. Tudung putih aku lama tidak dipakai entah kemana malam tadi mencari tidak berjumpa. Guna serban hubby. Janji putih.
Al-fatihah - Khususon ila ruhi Almarhum Tunku Abdul Jalil ibni sultan Ibrahim Al-fatihah..
~~ Lumrah kehidupan pasti ada suka dan duka. ~~


42 comments:

saniah ibrahim said...

Saya juga dah terima cenderahati dari yan minggu lepas kakzakie.
Smua berdukacita kan kakzakie apatah lagi kita rakyat Johor berkongsi duka bersama baginda sekeluarga,wlpun tak mengenali namun airmata luruh juga.
Memang kan kakzakie masa memerlukan ni lah kita tercari2,seperti mana kawan saya semlm sewaktu nak ziarah kat istana masalahnya takde kain batik nasib baik lepas pakai kain biasa...kata dia pengajaran sebab tak pernah terfikir ,selama ni kain batik dibuatnya seluar besar.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Cantik cenderahati tu kakzakie..
Itulah persahabatan di alam maya yg sgt manis kan kak..
Saya yg bukan rakyat johor pun berdukacita..
Apa lagi rakyat jelata di negeri Johor..
Bergabung 3 hari kan kak..
Alfatihah buat almarhum TJ..

kakyon said...

sebagai bangsa Johor yang merantau..ky pun turut bersedih diatas pemergian almarhum menemui penciptaNya. semuga almarhum di tempatkan bersama para shuhada..AAminn..

Zaza Abdul Latif said...

gembira bagi pihak akak bila tengok kak Zakie dapat hadiah yang istimewa.. :)
Buat TJ, Alfatihah.. semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang yang beriman.. Amin..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Cantik cenderahati tu kakzakie..
Itulah persahabatan di alam maya yg sgt manis kan kak..
Saya yg bukan rakyat johor pun berdukacita..
Apa lagi rakyat jelata di negeri Johor..
Bergabung 3 hari kan kak..
Alfatihah buat almarhum TJ..

Aziela said...

Saya bukan rakyat Johor, tapi saya sebak sangat2. Susahnya nak jumpa putera raja yang halus.jiwa, besar semangat seperti almarhum

paridah said...

CANTIKNYA HADIAH DARI YAN...TURUT BERDUKACITA DGN KEMANGKATAN PUTERA SULTAN JOHOR....ALMARHUM SEORANG YG DISENANGI KERANA HALUS BUDIPEKERTINYA SEMOGA ALLAH MENCUCURI RAHMAT KE ATAS ROHNYA DAN BERADA DI KALANGAN PARA SOLEHIN..

Nafira usof said...

Salam Kakak..
seminggu bercuti dari blog. hehehe
ade kerja urgent di opis.

Banyaknye hadiah tanda ingatan.
antara blogger kesayangan ramai nih. tu pasal banyak dapat ole2.

unik lah kacang hitam tuh. x pernah nampak lagi sebelom nih. rasa dia camner kakak? ke sama jer dengan kacang biasa.

Zura pon turut bersedih atas kemangkatan Tunku Jalil. sedih n terkejut sangat2. terasa kehilangan.

Fazleyatul Aini said...

walaupun saya bukan rakyat johor tapi turut rasa kehilangan TJ
semoga arwah ditempatkan dikalangan yang beriman, dan permudahkanlah urusannya di sana
dulu memang follow instagram TJ
suka tengok life dia, humble je

Chik Na said...

bestnya dapat hadiah... Taati Allah, Sayangi Rasulullah saw

Macy Humaira said...

Memang masa aktif blogging dlu, rapat sangat dengan kawan-kawan blogger. Ada masa jumpa gathering kan..

Hm, al fatihah.. indah kan. bila masa kita mati, hanya yg baik-baik menjadi sebutan..

norhidana miswan said...

sedih kan kak... terasa2 mcm begitu dekat TJ ngn kita semua bangsa johor...
alfatihah moga rohnya dicucuri rahmat...

bestla kak dpt ole2 comei dr k yan n dr bos akak

adarnadzmie said...

pemberian yg sangat dihargai dari kawan alam maya... terasa begitu di sayangi kan...hehee

Alfatihah kepada Almarhum TJ... begitu dekat di hati rakyat...

Julia Johari said...

Syukur alhamdulilah, penerimaan cenderamata yang paling disukai...bagus

amirah said...

bestnya dapat cenderahati dr luar negara kan kak..ada tanda kenangan ...


innalillahiwainnailaihirajiun..janji Allah..moga roh Almarhum Tunku Jalil ditempatkan dlm kalangan orang yg beriman dan beramal soleh

dorsett pink said...

cantik nya hadiah2 tu.. uah tangan dari saya tak terpergi lagi di pejabat pos... huhu

Nieyl said...

Assalamualaikum...
hai akk..arini nieyl cuti...
tapi still nak buka blog...baca blog...
nieyl pun selalu pada ole²..tapikan burung hantu tu cantik laaaaa

Zaitun said...

Kak Zai pun turut sedih atas kemangkatan almarhum TJ Alfatihah.

Cantik ole2 tu.

Malinda said...

kalau akak bertudung putih hari ni cik boss saya siap songkok bereben putih...walau pon jauh di melaka namun perasaan sedih dan ingin sama2 berkabung tetap utuh di hati anak johor sepertinye...semoga roh TJ di cucuri rahmat...seronok dapat hadiah... murah rezeki akak minggu ni... :)

insan marhaen said...

buat tambah koleksi barang unik...

Kakcik Nur said...

Meleleh airmata membaca kisah Tunku Jalil yang bertebaran di dunia maya...

Semoga rohnya ditempatkan di kalangan roh orang-orang yang beriman dan beramal soleh.

PeRdU cINta said...

di mana pun bangsa Johor berada pasti merasai kesedihannya kan kak...
alah comelnya burung hantu tu..adik mesti suka tu kak..

Nor Azimah said...

Ada gembira..
Ada duka..
Semuanya dari Dia....
Kembalikan kepada Dia...

Rizziela said...

Sedih dgn kehilangan Tunku Jalil

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah...rezeki akak.

Innalillahiwainnailaihirojiun...Rasa terkesan juga even saya bukan orang johor. Kemangkatan yang amat dirasai.

ujie othman said...

Murah rezeki kak..mcm2 dpt tu.

Yela kak..saya yg tak kenal TJ pun rasa sedih.

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak,
Takziah kepada keluarga almarhum. Semoga Allah SWT mengampuni kesalahan almarhum dan menerima semua amal kebaikannya.
Tahniah akak dapat hadiah. Jeles rasanya hehehe...

Mawar Melati said...

Cantik souvenir burung hantu..cute sgt kak zie

Mawar Melati said...

Cantik souvenir burung hantu..cute sgt kak zie

Kayu Manis said...

Semoga semakin murah rezeki yanti..

Semoga yg dh pergi tu ditmpt di kalangan org yg beriman..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Cantik hadiah kakak dapat.
Tahniah yea..

Semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang yang beriman.

aryan azra said...

saya juga terima cenderahati dari yan...alhamdulillah moga ukhuwah kita berpanjangan.

sedih juga denga perkhabaran itu, semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan disisi orang2 yang beriman dan beramal soleh

tiga lalat said...

sonoknyer mak dpt hadiah byk2 tuuuh

nohas said...

cutenya hadiah dari bos tu...

Al-fatihah utk al-Marhum Tunku Abdul Jalil..Allah SWT lebih menyayangi baginda..meninggal di usia muda..

Lea Ismail said...

Al-fatihah utk al-Marhum Tunku Abdul Jalil.. Suka dok buka IG dia dulu. Tapi sekarang dha tutup dah. Tengok akak pakai tudung putih, rupanya saya langsung takde tudung putih kak

Cik Ecah said...

terharu kan bila persahabatan di alam maya kita dihargai..
terasa disayangai...dpt gift.. :) moga ukhuwah berpanjangan...Amin...

ehh serban suami akak yg akak pakai wat tudung tu cun apa! hihi

iryanty ahamad said...

alhamdulillah dah sampai...
cantik burung hantu tu...

AL FATIHAH untuk tj

hainom OKje said...

Seronoknya bila dapat ole ole ye kanda.... Eh jarang nampak kacang dlmnya fefel cenggitu. Unik tu! Rasanya macamana kanda? Sama tak mcm kacang biasa ?

Alfatihah untuk almarhum Tunku Jalil. Sedih tengok gambar gambar Tuanku Sultan dan Sultanah sekitar kemangkatan....

hainom OKje said...

Seronoknya bila dapat ole ole ye kanda.... Eh jarang nampak kacang dlmnya fefel cenggitu. Unik tu! Rasanya macamana kanda? Sama tak mcm kacang biasa ?

Alfatihah untuk almarhum Tunku Jalil. Sedih tengok gambar gambar Tuanku Sultan dan Sultanah sekitar kemangkatan....

aRz MoHa said...

innalillahiwainnailaihi raajiun....


Mummydearie said...

Alfatihah. Sayu hati bila melihat gambarnya di mana-mana walaupun tak pernah bersua. Sebagai anak Johor, memang sedih sangat kehilangan seorang anak raja yang humble macam almarhum. Semalam pula baca coretan bondanya, bergenang air mata sekali lagi. Tak kiralah setinggi mana pun darjat, hati seorang ibu tetap sama rasa pilunya bila kehilangan anak!

wan muliani said...

terasa sangat sangat..