Thursday, January 14, 2016

Bingkisan terindah dari seorang sahabat

Semalam. Menapak memasuki bilik sebaik balik dari kerja seperti biasa kunci dan cermin-mata di letak di atas tempat biasa. Di sebelah kiri kelihatan bersusun beberapa pucuk surat sudah menanti. Satu persatu aku membelek tetapi tumpuan lebih kepada sampul yang luarbiasa. Rasanya berpuluh tahun sudah aku tidak menerima kiriman surat dan ini menjadikan tangan segera saja memilih sampul surat yang satu itu dan aku koyakan perlahan-lahan. Kiriman teman blogger yang seringkali berkunjung ke blog ini juga aku jejaki selalu. Puan Saniah Ibrahim menitipkan setem buat diriku ini.

Bingkisan terindah - Inilah setem keluaran tahun 1984 yang dikirimkan oleh sahabat blogger kita.  Mahu melompat bintang sudah tua jadi tadah tangan sambil mulut terus berkata "Alhamdulilah.. barokallah moga Allah murahkan rezeki Puan Saniah dan keluarga". Masuk dapur untuk memasak pun mulut masih mampu tersenyum sehingga Mak Zah (dia baru datang semalam) pun tertanya-tanya. Bukan Fridge magnet patutlah ringan. Bila aku kata setem tahulah Mak Zah tahu betapa ada bunga-bunga indah di dalam hati ini.
Album - Belum masuk lagi di dalam album ini. Bila ada masa semua itu juga akan turut duduk di dalam album kesayanganku ini.

Susun - Jika setem dari negeri dan gambar yang sama akan aku susun begini. Mana tahu akan ada yang teringin untuk memiliki boleh dikongsikan sama

Susunan cara lain - Jika setiap satu tidak sama akan aku susun begini tidak bertindih antara satu sama lain agar mudah dipandang dan dibelek-belek untuk kepuasan diri sendiri.

Republik of China - Ini juga baru aku perolehi dari supplier syarikat di Hebei, China. Sewaktu courier document dia titipkan sekali setem-setem ini. 

Kumpul - Semua setem yang belum masuk di dalam album akan singgah sementara di sini. Aku agak sibuk seminggu-dua ini. Belum ada kelapangan untuk menyusun-atur lagi.

Buat Puan Saniah terima kasih tidak terhingga dengan kiriman setem-setem yang pastinya sudah menambah koleksi yang aku ada. Cantik dan tambah teruja disebabkan setem-setem tersebut  tidak mungkin boleh dibeli lagi di mana-mana pejabat pos.

~~ Tidak rugi berukhuwah melalui blog.  Walau sekadar di alam maya indahnya terasa di hati.~~


34 comments:

Kak Nieyl said...

akk...
nieyl salah seorang penggemar kumpul setem tau...
beralbum² tau,,hihi...

nohas said...

banyaknya koleksi setem akak...susun2, belek2 setem..terapi minda..

Sheila Adziz said...

bgs la akak still ada stem book ni...

Malinda said...

wah! tahun 1984 punye setem lama gak tu...kak saniah pon minat kumpul setem kot cam akak...banyak sungguh la koleksi akak berwarna warni...cantik sangat...alhamdulillah moga bertambah murah rezeki akak dan kak saniah lepas ni...saya tumpang seronok dengan jalinan persahabatan alam maya ni...

babYpose said...

Alhamdulillah dapat rezeki lagi, kemas disusun...bole refer balik kan setem lama2 penuh bersejarah

lieyalatif said...

kak byknye koleksiiiii...tak sangka ade lagi yg minat kumpul setem dlm zaman skrang ni....tu dulu hobi lieya mase sekolah2 dulu....byk dpt koleksi dari luar negara sbb pakcik makcik rajin melayan tolongkan dptkan....ntahkemane koleksi tu agaknyer...pindah randah sane sini...hilang terus huhuhuhu

Lea Ismail said...

Akak minat kumpul setem ke? Bolehlah bertukar lepas ni. nanti lea buat entry pasal setem2 lea ye

cikceriacorner said...

bestnye kak..dulu masa sy sek ren sy pon kumpul setem..siap ada buku..tp syg buku tu da xde..

selamat mengumpul setem akak..

paridah said...

WAH BANYAK JUGA KOLEKSI SETEM KAK ZAKIE N BLOGGER KITA ADA YG BERKONSI MINAT YG SAMA DGN KAKZAKIE BAGUS TU.

Kayu Manis said...

Byknyeee..rezeki setem
Dulu suami pun kumpul setem byk...satu album besar n tebal..last kakak dia ambik bt reta sendiri,haha..nk ambik blik malu weiiyh...

Walaupun suami yg rajin kumpul dulu2..tak pa eh setem jer pun...

Falsya said...

kakak...dulu falsya time kecik2 mmg pengumpul setem yg tegar sgt..tp sebab asyik duk berpindah randah, buku setem dh hilang terus hilang semangat nak kumpul balik..

Raihanah Ahmad said...

wah kakzakie kumpul setem ke, lama dah tak buat hobi ni

saniah ibrahim said...

Alhamdulillah sudah pun sampai pada kakzakie..dah lama nak bagi tapi niat tak kesampaian sehingga lah minggu ni Allah permudahkan.Terima kasih keana terima dengan senang hati .
Sebenarnya saya bukan pengumpul setem ,itu yang sayang bila ia terbiar gitu saja.

JunAina said...

Itulah hobi kita dulu2 kak tapi budak2 zaman sekarang jarang ada hobi begini.

norhidana miswan said...

ptt lah hati berbunga2 riang... dpt setem yg dh berusia 32tahun kak....

msh cantik lg...
msti seronok kalu dpt tgk koleksi setem akak tuh ye.... siap ada dr cina lg

amirah said...

waaa...seronoknya kak..dapat bertukar2...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Peminat yg sama kak zakie dgn kak saniah..
Eloklah berkongsi minat kan..

PeRdU cINta said...

Manisnya ukhuwah kan kak...dari hati ke hati...kekal tersemat disanubari...alhamdulillah.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

haaa.. semalam sy ada ternampak komen Pn Saniah.. tanya tentang posto dia.. rupanya setem ya. Sy dulu cuma sempat beli buku setem, setemnya tak terkumpul. buku tu pun ntah ke mana.. hehehehe

Zaitun said...

Ramai juga peminat kumpul setem termasuk kakzakie. Dulu abang kak Zai pun suka kumpul setem lagi pun dia ramai penpal.

Puan Wawa said...

bagusnya kak, pengumpul setem..wawa zaman sekolah je kumpul, lps tu entah ke mana..

Uncle said...

Dulu waktu kecik bila orang kumpoi stem saya kumpoi stem...bila orang kumpoi coin, saya pon kumpoi coin....last-last tah kemana hala semua album-album tu!

LM said...

Hobi ayah saya zaman dulu. Masa kecik2 dulu saya lah yg tkg ayah rendam sampul surat bersetem utk tanggalkan setem tu. lepas tu susun atas dulang jemur . Entah mana album setem ayah..mmg dia dah tak buat lagi hobi kumpul setem tu dah.

Fazleyatul Aini said...

banyaknya koleksi
teringat dulu sekolah rendah kalau tanya hobi apa mesti jawab mengumpul setem. padahal setem tak sampai 10 keping hahaha propa sangat

Emarieys said...

rupanya akak hobinya mengumpul setem...

adarnadzmie said...

wahhhh...hobi akak kumpul setem ye... terbaik laaa... ingat2 saya zaman sekolah dulu jer suka hobi ni.... banyak kot koleksi akak tu....

wahida said...

cantiknya koleksi setem akak...
rasa nak belek2 album akak tu...

aryan azra said...

Wah banyaknya koleksi setem akak.

Betul tu kak indahnya ukhuwah dialam maya dengan sahabat2 yg cukup baik

Mar Mansor said...

owhh...kak zakie suka kumpul setem ke? kat rumah saya banyak

Diana Rashid said...

sama macam hobi blogger Yana yani tu la..dia pun ada simpan koleksi setem..

Mummydearie said...

Pengumpul setem tegar Kakzakie ni ya. Beruntung akak, kawan-kawan sudi mengirimkan setem untuk menambah koleksi yang akak ada.

Dulu masa kecil rajinlah juga kumpul setem ni kerana zaman saya kecil-kecil dulu, ini kira hobi hebatlah. Sekarang ni jarang pulak saya dengar orang suka kumpul setem.

Fiza Rahman said...

Masa bujang dulu rajin kumpul setem. Siap ada buku. Tapi ntah mana bukunya. Skang ni dah malas ☺☺

hainom OKje said...

Hobi kanda ni sama mcm mak mertua dinda tau, suka betul kumpul kumpul benda gini, stem, duit syiling. Kalaulah kanda jadi menantu dia sure dia suka hihi...

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie..bestnya dpt setem lama...mas pun dah lama x jengah album setem yg ada dlm simpanan...