Monday, January 11, 2016

Dung-dung-ceng! dan rezeki adik

Hari Sabtu lepas baru jam 7:30 pagi aku sudah tiba di perkarangn asrama adik untuk mengambilnya sekejap keluar bagi proses pendafataran ke sekolah agama. Alhamdulillah adik mendapat keputusan yang baik dan dapat melangkah ke kelas khas sekolah agama negeri Johor. Kelas ini hanya perlu dihadiri pada setiap hari Sabtu. Memandangkan ada kebenaran untuk keluar kami bawa adik melangkah masuk ke shopping complex membeli apa yang diingini. Setiap kali mama kata mahu keluar adik akan kata "Sekejap lagilah mama, agak-agak sampai asrama dekat-dekat pukul enam barulah best." Seperti asrama lain syarat diberikan sama juga mesti tiba sebelum jam enam petang. Sambil shopping sambil mata melihat pertandingan tarian singa peringkat antarabangsa. 

IOI Mall - Dung-dung-ceng bergema pancaragam tarian singa di hall. 

Tarian Singa - Persembahan ini tidak kami tongon hingga akhir. Sebelum ini peserta dari Singapura sangat menakjubkan. 

Pengadil - Apa yang menarik pengadil juga peringkat antarabangsa. Keliling pentas tarian singa ini diadili. Keputusannya tidak aku ketahui sebab kami keluar sebelum ianya berakhir.
Bagaimanapun aku kenalah hantar adik awal sedikit memandangkan aku belum bersolat asar. Menumpang solat di surau asrama adik ada hikmah Allah berikan. Sebaik habis solat, keluar dari surau kenalah melalui hadapan dorm pelajar. Bahagian depan dorm itu terletak rak-rak kasut mereka. Boleh pula mata aku tertancap pada satu kasut yang sama jenama dengan kasut adik. Rasa kasihan pada adik sebab kasut yang lebih mahal dan berjenama pula yang hilang. Kalau kasut yang Pallas -Jazz itu baru RM50/- tidaklah terasa. Tetapi biasalah adik pula mestilah mahu merasmikan hari pertama sekolah dengan kasut yang lebih cantik. Baru tiga hari dipakai sudah lesap. Aku belek kasut itu. Sah ada nama adik ditapak yang sengaja aku tulis dengan ball-pen hitam juga. Bismillahi tawakkaltu'alallah..  aku ambil dengan harapan anak yang terambil kasut adik itu adalah kasut lain untuk dipakainya. Turun ke bawah aku serahkan kasut tersebut pada adik. Senyum lebarlah adik. Terus Kak Reen ubah cara ikat talinya bagi memudahkan si adik. (Kak Reen sekarang sedang cuti sem). 

~~ Barang anak hilang ketika di asrama sudah menjadi perkara biasa. Tetapi zaman aku dulu tidak adalah pula. Mungkin zaman aku dulu rata-rata kami bukan orang senang. ~~





41 comments:

idzwa kamaruddin said...

alhamdulillah..dapat balik kasut adik!~

paridah said...

Memang ada jenis anak2 yg cpt tangan begitu di asrama semoga adik tahan dgn ujian tinggal di asrama walau amat banyak kelebihannya jika dituruti dgn betul peraturannya.

Nurulhuda Abdul Latip said...

Harapnya kawan tu tersalah ambil la yea, yang penting dah terjumpa semula..Kak, adik dapat masuk asrama mana yea? Asrama di sekolah jb juga ke?

babYpose said...

Alhamdulillah adik dapat ke kelas agama johor, pandai adik. Alhamdulillah juga dah dapat balik kasut kesayangan adik!

Malinda said...

kalau dah di katakan rezeki ye kak...barang yg hilang pon tetiba jumpe balik...berani sungguh bebudak sekarang ni...mencuri dah jadi benda remeh...mungkin dia pon teringin nak pakai kasut cantik cam adik...takpe la hal dah lepas...happy la adik dapat semula kasut baru dia...kikiki

Kakcik Nur said...

Alhamdulillah...memang milik adiklah kasut itu. Semoga anak yang'terambil' kasut itu punya kasut lain...

Aisy Nasiha said...

Eh..jumpa balik mcm tu ye? Alhamdulillah rezki adik dapat semula kasutnya. Mujur mama alert ya.. dah lama tak tengok tarian naga singa ni.. kat sini jarang ke saya yang jarang saya jumpa tak macam masa kat johor dulu, musim menjelang dan selepas raya cina selalu banyak buat pertunjukan tarian naga kat sana sini..

Kayu Manis said...

Rezeki adik ada...
Sedih nya terambil2 kasut ni...

pandai plk pilih yg mahal....

ambiklah selipar ker..hahahh

QasehnyaRania said...

alhamdulillah
dh lma x tgk tarian singa

Falsya said...

alhamdulillah masih ade rezeki adik..

pallas jazz tuh kasut falsya zaman sekolah2 dulu..hehehee

Kak Nieyl said...

Zaman nieyl duduk asrama dlu pun...
jarang la barang hilang...

PeRdU cINta said...

Alhamdulillah....PC pernah hilang baju sekolah kak...di sekolah menengah..lepas kelas pendidikan jasmani...nak tukar baju sekolah...dah tak ada....masa tu tingkatan 2...3 tahun kemudian budak tu jumpa PC mengaku dia yang sembunyikan..

amirah said...

aduhai..sepanjang duduk asrama 5 tahun cmpur uia lagi bertahun2 mmeng ada yg suka 'terambil'...alhamdulillah jumpa balik dah kasut adik...kalau masuk sek agama tu mcmana pulak kak?

Mummydearie said...

Saya pun tak pernah hilang barang masa tinggal di asrama dulu, kak. Mungkin ada yang terambil barang adik tu tapi tak tahu nak pulangkan macamana. Tak perasanlah kot ada tertulis nama tuan empunya kat kasut tu.

Adik ni masuk sekolah berasrama penuhkan, kak. So, tiap-tiap hari Sabtu nanti dia akan pergi ke sekolah khas ke macamana? Kalau saya dulu duduk asrama, outing untuk pelajar perempuan 2 kali sebulan, bergilir-gilir dengan pelajar lelaki. Takda peluang langsung nak pergi outing sebab makpak saya tiap-tiap hujung minggu datang bawa 'bekalan'. Kehkehkeh!

Normala Saad said...

Itulah rezeki katakan...

Zaitun said...

Alhamdulillah adik dapat melanjutkan kesekolah agama.

Ada juga yang panjang tangan ya kakzakie mungkin teringin tapi tak mampu.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulillah jumpa balik kasut adik. Lepas ni kena simpan baik-baik. takut ada lagi yang berkenan.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Alhamdulillah.. Jumpa balik kasut adik ye..
Kalau ada rezeki lagi memang jumpa ye kak zakie..
Tapi itulah risiko tinggal diasrama..
Ada sahaja yg hilang..
Berbeza zaman kita dulu2 kak zakie..
Susah untuk mendapat kasut yg mahal2..
Dan telah didik oleh ibubapa kita..
Kalau bukan hak kita jgn diambil..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

agak2 pelajar yang 'terambil' kasut adik tu.. cari tak kasut tu kak???? risau pulak takut dia tuduh adik pulak.

aizamia3 said...

Hak adik kenalah dipertahankan.
Moga pelajar yang terambil kasut dak Adik, adalah kasut lain hendakNYA.

Siti Rohaida Yusof said...

yelah kak..macam adik yang duduk asrama tu,setiap kali balik mesti nak beli barangan peribadi dia,katanya selalu orang ambil..

saniah ibrahim said...

Kakzakie saya dengan suami ada masa dungdung ceng tu..tapi kami tengok sipi2 je ...ramai sangat orang,lagipun tujuan kami nk ke Giant tak duga ada majlis pulak ..kalau lah terjumpa kakzakie kan.
Anak2 saya pun dulu msa outing mesti nak balik asrama last minit sama cam adek tu..yalah kita faham kan.

ujie othman said...

Ya Allah kak..mujur akak jumpa balik. Mmg rezeki adik sungguh!

Saya dulu kat asrama 5 thn..ada la kot hilang tshirt. Tapi kasut/duit tak pnh.

Anak akak sama mcm anak sdara saya, dia dpt asrama kluang. Pun menyambung darjah khas, kat sekolah tu ada. Kalau time balik Ptn, boleh g kelas yg dkt rumah pulak.

Raihanah Ahmad said...

alhamdulillah ada juga rezeki adik

Fiza Rahman said...

Dah start iklan CNY kan kak.

Alhamdulillah...rezeki adik dapat balik kasut dia.

Angah said...

kat asrama angah dulu, baju kecik dengan seluar kecik pun rajin hilang dari ampaian...gamak dorang pakai bekas-bekas kita..

Qaseh Suhaida said...

Yg mahal mmg cepat hilang. Qaseh mmg awal2 lagi tulis besar2 nama anak kat kasut sekolah dgn makerpen.

norhidana miswan said...

huhuhu gitu lah kak... kalau kt asrama kan ada je yg kadang terpanjang tangan... lps nih suh adik jaga elok2 tkt di kebas lg... suh simpan dlm blik ke apa kan...

waaa tarian singa antarabangsa... syok jgk layan dung cheng dung cheng tuh kn

adarnadzmie said...

ada hikmahnya kak solat asar di surau asrama adik... dpt balik kasut adik yg hilang.... kembali kepada tuan asalnya...hehee

dalam 2 bulan ni dimana2 kita akan di sajikan dgn tarian naga la kak... sempena Gong Xi Fa Chai...

kasut jazz pun kesukaan saya masa sekolah dulu... suka sebab dia lembut klu pakai...

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...alhamdullilah dpt balik kasut adik tu...org tua2 dulu ckp beli dgn duit halal walau ilang mcm mana pun pasti akan jumpa juga akhirnya...

wahida said...

Alhamdulillah jumpa balik kasut adik...
dan tahniah untuk adik dapat masuk kelas khas sekolah agama...
pandainya adik...

LM said...

Hihihi jgn dia curik kasut org lain pulak dah la.

Semalam saya jumpa sorang kakak, katanya anak dia selalu hilang kasut. Saya pula panik sebab lupa nak pesan kak maisarah tulis nama kat kasut. Moga sempatlah nak tulis sabtu ni kalau ummi panjang umur. Risau sangat.. Kesian kalau sport shoes yg dirembat terus la kakak takda ganti nya. Mmg kena beli yg baru:(

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak,
Alhamdulillah jumpe semula kasut yang hilang tu. kalu dah rezeki tak ke mana. Barang hilang di asrama memang satu 'kewajipan'. Dari dulu sampai sekarang. Yang peliknya sekolah agama pun sama, ada je yang jenis 'terambil' barang orang lain. Teringat saya di tahun 90-an dulu, pun sama...hehe.

Nurul Hidayah said...

Alhamdulillah..jumpa balik kasutnya.. dan mudah2an adik yang terambil kasut tu ade kasut lain untuk dipakai..

seraa rose said...

Alhamdullilah.. dapat balik adik kasut dia. Hidup di asrama macm tu lah.. kadang2 kain d ampaian pun ada yg tersilap amik. nasib baik ada yg g sangkut balik kat tempt silap amik tu..

Puan Wawa said...

alhamdulillah, masih rezeki adik.. biasanya jarang dah jumpe tu kan..")

iryanty ismail said...

alhamdulillah..ada rezeki adik...

lamanya tak tengok tarian singa

Qaseh Vee said...

alhamdulillah . klu saya pun saya ambil balik sbb hak anak kan ...

Lea Ismail said...

Nasib baik ada tertulis nama adik ye kak. Memang rezeki adiklah kasut tu

LYAfrina said...

alhamdulillah

TukangKebun said...

Tukang Kebun masa mula-mula masuk alam pekerjaan. Duduk dekat betul dengan IOI mall tu.
Itulah zaman sekarang ni semua barang-barang anak kena label.
Pemadam pun Tukang Kebun kerat-kerat je macam dadu kecil, kalau tak asyik hilang sebiji.