Tuesday, January 26, 2016

Aktiviti mengemas rumah - 1

Hari cuti yang baru lepas mama, papa, Kak Meen dan adik mula membuat misi membakar lemak. Kak Reen sudah balik ke Terengganu. Kami susun semula kedudukan almari di dalam bilik yang sebelum ini digunakan oleh Mak Zah. Susun katil mengikut posisi yang adik mahu. Mama/papa ikut saja. Sementara mama di dapur memasak, papa dengan dua puterinya membuat semua kerja mengemas. Satu bilik yang dibuat susunatur, dua bilik di pasang air-conditioner sebab cuaca agak panas. Tidak tahu mama di dapur pun panas dek api dapur. Kalau di dapur ada air-conditioner mama pun mahu juga memasak tanpa berpeluh.
Homework - Selepas siap memasak mama keluar lihat bersepah tidak terkata. Meja untuk adik membuat kerja sekolah juga ada bermacam-macam benda. Boleh pula adik khusyuk membuat kerja sekolah  tanpa menghiraukan semua benda lain di meja yang sama. Sakitnya mata mama. 

Mama punya - Memandangkan terlalu banyak majalah lama dan mahu di let-go, pilihlah resepi-resepi di dalam majalah sebelum dimasukkan ke dalam plastik sampah. Sementara papa dengan Kak Meen mengemas yang lain mama ambil paper puncher masukkan semua resepi ke dalam hard-cover files. Dapat dua files.

Resepi - Hasil dari majalah Wanita, Saji, Jelita, Nona dan sebagainya. Ini sebahagian yang belum di masukkan ke dalam file.

Terkenang - Terjumpa semula resepi 20 tahun dulu. Ini buku resepi ketika mama di dalam pantang anak sulung. Resepi dalam buku ini sangat menarik. Sanggup mama photostat dan binding menjadi satu buku. Kak Meen kata simpan saja kerana bila anak-anak mama confinement kelak boleh mengikut resepi ini. Gelak kami semua sebab entah bilalah masa itu akan tiba.
Bila mengemas sambil membelek bukulah, membelek kotak yang ada sedikit sebanyak masa yang diambil memakan masa lebih panjang. Tetapi hasilnya sangat menyeronokkan apabila hajat posisi yang mana dikehendaki dapat dilakukan bersama-sama. Tetapi akibat mengemas seharian, adik membuat homework sehingga tengahmalam. 

~~ Bila keletihan selepas solat subuh masih mahu mencari bantal.~~


43 comments:

babYpose said...

Opps operasi mengemas ni hehe, adik tak hirau kemas ke, semak ke, asal homework abis..betul hari ni macam nak cari bantal lagi hehe..entri ni buat saya kena pungah almari budak2 banyak baju kecik2 dah tak muat nak sedekah pun dah lusuh sesangat..

Dkna Abza said...

kalau dkna duk kemas rumah, ada aje barang yang terselit, yang duk cari dah lama..hehehee.. buku2 resepi pun ada konon masa memula kawen dulu excited nak masak tuk suami hehee

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

sy punya misi mengemas dari lepas raya hari tu sampai skrg tak sudah2 Kakzakie.. ada jer barang yg hendak dibuang.. tutup mata jer memandangkan dah bertahun tak digunakan.. hehehhe

Ann Ishak said...

bagus jugak idea akak ambik resepi dalam majalah and transfer masuk file, saya nak ikut jugak la cara macam ni. selama ni saya dok simpan majalah tu semua tapi makin berat pulak cabinet buku. sakit mata pun ye jugak sebab resepi dalam majalah tu tak banyak mana tapi iklan yang buat majalah tu tebal dan berat.

Malinda said...

saya suka sesi kemas tukar2 posisi ni kak...jimat tapi best sebab dapat suasana baru...kalau pungah bebarang lama mesti la makan masa sikit...sebuk nak tengok dan senyum2 koleksi harta karun dedulu...kikiki...bagos idea akak ni...simpan resepi dalam fail...sebab selalunye orang2 pompuan simpan majalah lama sebab sayangkan resepi kat belah dalam tu ^_^

Unknown said...

sambil mengemas, sambil membelek memang ambil masa panjang, yus dan husband pun biasa macam tu. Tp idea akak resepi tu masuk dalam file memang awesome, yus tak terfikir pulak, nnti boleh buat juga...hihi.

Kamsiah yusoff said...

ada pun ada hampir berbelas file yg disimpan segala macam resepi..satu jenis resepi..umpamnya nasi..dimasukkan dlm satu file..

Kayu Manis said...

Misi memunggah ye kak..bgus2 bkr lemakkkk
Wow resepi 20 thun lps...jgn buang kak antik tu....,

mama eija said...

salam kakzakie, rajin sungguh! eija dgn hubby pun selalu mengemas tp sebulan skali je.. haha nasib rumah kecik. hujung minggu biasa kami balik kg

Aryan azra said...

kadang bila mengemas nak kurangkan barang, tetapi bila tengok barang yang disayang tetap juga disimpan kan kak..nak pula barang yang penuh nostalgia

Bunda_nora said...

Kalau kita rajin mengubah dan mengatur suai semula perabut2 dan perkakasan rumah...makanya dapat mengurangkan sawang, habuk dan segala benda tak berguna yang tersembunyi...

Masa tulah kita dapati habuk, sawang dan sampah...seperti dibelakang sofa, almari, bawah katil, bawah rak , kipas angin, kabinet dapur dan syiling...

paridah said...

mengemas buku2 n dokumen2 lama mmg penat tapi menyeronokan juga sambil membelek apa yg patut disimpan n dibuang.

Bunda_nora said...

bukan syiling tapi siling rumah...

Unknown said...

Assalam. Saya tak pernah tukar susun atur perabut bilik sebab semuanya berat sangat. Dua orang tak terangkat especially almari baju. Jadi.. biarkan je lah.

sitirohaida said...

hujung minggu je mengemas satu rumah..hari biasa kemas apa yang patut je kak..hehe

Khairul Bariah said...

assalamualaikum akak, lama tak bw sbb sibuk sikit.
saya pun masa cuti baru boleh kemas2 yg major.

Uncle said...

Nasib baik rumah saya kecik dan saya pun suka mengemas rumah....Wiwit balik Madiun cuti 2 bulan...hampir tunggang-langgang jadinya!

Han Hanni said...

Kami ni kalau bab mengemas memang suka... mana yang taknak, akan jual ataupun bagi orang.. mana yang boleh guna balik, akan guna balik.

Ohh..tengok buku resepi teringat kat rumah pun ada buku resepi yang kami print.. hehehe..

Sakan nohhhh laki kita bilassss

Angah said...

tengok akak mengemas ni, semangat pulak nak mengemas almari baju angah yang dah senget tu...harap dapat settlekan cuti hari wilayah nanti

cahayahidupku.blogspot.my said...

Memang kakzakie..
Kalau mengemas rumah secara besar-besaran..
Mengambil masa yg lama..
Mahu sampai kepetang..
Lepas tu memang semua kepenatan..
Tapi berbaloi sebab dapat suasana baru.. :)

Unknown said...

nak mengemas ni kena ada mood kak..baru seronok buat..sekali jalan jer licin..cam akak ada anak dara lagi la seronok..
banyak tu resepi..pasni bleh syer masakan bebanyak kat blog..boleh tiru..heheheee

Adriannasyaz said...

Byknya resipi2 akk..sya pun suka kumpaul resipi dr majalah2..masuk dlm satu folder.^_^

PeRdU cINta said...

masa masa mengemas macam nilah yang paling seronok kak..boleh jumpa macam macam...boleh flash back yang dulu dulu pun ya juga..kalau PC..biasanya akan jumpa lah yang satu masa barang tu kita cari sampai melecet ketiak..alih alih jumpa waktu kemas-kemas...simpan jelah sebab dah beli lain..hihi..kalau ngemas dengan baba mama..lagi lama..setiap barang ada ceritanya..hahahahhaha..

aizamia3 said...

Kalau mengemas dengan en. hb., kena pejam mata buang je apa yang rasa nak disimpan. Alasan beliau nak jimatkan masa dan ruang. Kalau kemas tapi masih jugak simpan barang2 yang sepatutnya dah boleh dibuang, mana muat ruang yang ada.

Zul fattah said...

ambaoii.. banyaknya koleksi resepi masakan... mesti power ni memasak ni.. bila la boleh mrasa msakan kak ni.?

Izwa Kamaruddin said...

kannn..sekali dtg mood mengemas siap laaa...sehari suntuk pun boleh!

Rizziela said...

bab nak menyimpan buku2 lama tu yg malas kan.. hi hi.. sampai tahap..sy buang aja buku2 tu

norhidana said...

seronok kalau misi mengemas ni buat bersama2....
pnt mmg pnt tp berbaloi2... konon2 seklai keluarkan peluh

asyifamustaffa said...

Buku resepi confinement tu paling rare kak...lama tu...msti best2 kan...

Mar Mansor said...

memang menarik resepi berpantang tu kak..saya takde resepi ni...

Inani Hazwani said...

Kalau dah start mengemas macam2 jumpa. Heheh :D

wahida said...

saya kalau dah start mengemas kan kak, jangan kacau saya, sebab mood mengemas ni bukan selalu datang..hahaha...

bila dah dapat mengemas, makan pun boleh lupa...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Mesti menarik buku resepi tu kakak. Sebab dah 20 tahun tersimpan.

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Kalau waktu puasa bagus mengemas, sebab asyik membelek2 lama2 ptg..hihi.

Betul cara K.Zakie tu.. memfailkan resepi. Saya ni pulak jenisnya syg nak buang majalah..sbb mostly majalah deko, yg tiap satunya ada kenangan tersendiri.

Aziela said...

Impian saya mcm kakak ni lah. Nak memunggahdan susun. 5S...tp belum tercapai lagi impian.

Mummydearie said...

Kalau rumah besar sesekali buat spring clean memang pengsanlah, kak. Nasib baik rumah saya tak besar mana pun. Maklumlah duduk atas langit katanya. Itu pun bila sesekali mengemas 'besar-besaran', nak pengsan juga dibuatnya!

maszull said...

assalamualaikum kakzakie...kalau dah mengemas rak buku mesti ada saja yg akan kita jumpa...kekadang tu leka membelek satu2 buku tu..;)

Falsya said...

siap ade file utk resepi..falsya skang nie umah tuh takat jeling je kakak..nak ngemas xlarat..

Anonymous said...

huhuhu. rajinnya kumpul balik semua resepi tu...

yang penting kenangan di sebalik semua tu kan...

Lydia Miza said...

Terfikir juga... Resepi saya berselerak masih xde masa nk urus:(

nohas said...

spring cleaning...rasa sayang nk buang resepi2 lama..

nurhuda said...

betul tu, biar letih, tapi akhirnya dapat hasil yg memuaskan

QasehnyaRania said...

sama lah kita kakak suka collect resepi.. tapi tu la sampai skrg saya usung aje segala mjlh kesayangan saya tu. sayang nak di let go. niat di hati, nak buat mini library bila blk ddk rumah sndiri nanti