Tuesday, April 19, 2016

Puasa dan panas tidak ada kaitan

Sayup-sayup kedengaran di corong talian telefon "Adik puasa lagi mama hari ini." Sebenarnya sejak suhu panas agak berlebihan ini aku kurang menggalakkan adik berpuasa sunat. Apa lagi sejak persekolahan 2016 adik sudah tidak tinggal bersama kami. Sebagai mama ada sedikit kerisauan di hati membayangkan bagaimana dia bersahur dan berbuka puasa sebab setahu aku bersahur dan berbuka di asrama jika bukan bulan ramadhan kena pandai-pandai sendiri. Adik masih baru lagi ditambah cuaca panas agak melampau itu yang membimbangkan aku. Kurma yang kami bekalkan bukan untuk berpuasa sebenarnya tapi untuk kudapan adik. Tambahan pula hutang puasa dan nazar semua sudah adik lunaskan lama. 

Namun sebenarnya cuaca panas tidak ada kaitan langsung dengan kita berpuasa. Jangan pandang rendah pada usia anak kita. Ala bisa tegal biasa. Aku saja yang sebagai mama yang masih tipis keimanan sehingga ada rasa bimbang untuk anak sendiri berbuat ibadah sunnah. Tidak seperti papa apabila tahu adik masih boleh berpuasa sunat walaupun berjauhan terkeluar dari mulutnya "Syukur alhamdulillah.." Aku tidak mampu berfikiran positif sebaliknya apa yang ada di dalam minda aku bimbang adik kurang air (dehydrated). Macamana dia berbuka sebab sewaktu duduk dengan kita bila berpuasa adalah makanan yang diinginkan untuk kita makan bersama. Bezanya hati seorang mama dan papa.

Biarpun turun-naik asrama di tingkat tiga tapi adik dan rakan-rakannya punya kekuatan fizikal dan mental yang sama, mereka harungi bersama. Anak-anak sebenarnya lebih cekal berbanding mama-mama mereka ini.

Darah-daging - Kerana ikatan terjalin dari darah-daging yang sama apabila yang satu diuji maka yang satu juga akan terasa sama. Menangis teresak-esak Kak Meen ketika meninggalkan adik di asramanya minggu lepas. Terasa betapa payahnya bila air dicatu sebab Kak Meen pernah merasai ketika di asramanya dulu. Siap baju kotor adik dibawa balik dan kami ganti semua dengan baju baru dari rumah (bukan beli baru). Tukar cadar baru juga Kak Meen yang salinkan.
Bukan tidak ada hujan bahkan hujan turun mencurah-curah tetapi takungan loji air yang ada tidak melihatkan tanda-tanda adanya kenaikan paras air. Bumi Johor ini masih tidak ketandusan hujan lagi bahkan boleh dikatakan 3-4 hari pasti ada hujan menyimbah bumi. Itulah "Kunfayakun" Allah tidak ada siapa mampu menidakkannya. Bersama kita terus sujud memohon keampunan dariNya. Telah dikatakan apabila tiba waktu dajjal tiba semua bumi Islam akan ketandusan air. Apakah ini tanda akhir zaman?

~~ Semoga menjelang ramadhan 1437H ujian dengan suhu panas dan catuan air ini kian berkurang.~~




40 comments:

Acik Erna said...

Alhamdulillah kakzakie..semangat adik kuat..Tahniah adik..mama jangan risau sangat..pesan adik tu kakzakie

Khairul Bariah said...

mama selalunya lembut hati berbanding papa
tp hati adik lebih cekal, tahniah adik sbb mampu harungi ujian
baik kak meen, prihatin ttg adiknya..
risau baca bab ketandusan air dgn tanda akhir zaman
sama-sama kita pohon semoga doa akak di bawah tu dimakbulkan Allah.

babYpose said...

Alhamdulillah bagus adik, kuat minda fizikal dan dilindungiNya.. comel adik dan kak meen, bonding time ada peluangkan. Kak meen ikut mama kut :) Rasa adik campur heee aunty main teka ja...

Malinda said...

sejuk perut akak mengandung...kipidap adik...aunty ni pon terkial2 nak berpuasa sunat tau...terus termalu malu ni...sifat mak2 memang gitu kak terlalu emosional kalau berkaitan bab anak2 ni...doa yg baik2 in shaa Allah adik berjaya mengharungi segala ujian cuaca dan air sekarang ni...

Nieyl said...

Alhamdulillah...
cekal anak² akk..
Cuaca panas tidak menghalang untuk kte lalukan puasa sunat :)

PeRdU cINta said...

Amin...amin...amin...moga adik terus istiqhomah dalam beribadah kak...syukur...berpuasa bukan sekadar tidak makan dan minum malahan membentuk jiwa yang kental juga..
Moga el nino kian berkurangan...amin...

adarnadzmie said...

bagus adik... semoga tabah dan kuat dlm berpuasa...

panas bukan penghalang kita unutk berpuasa...

shalimar yusof said...

Biasanya diaorg ni kuat..kita dulu2 pun kuat mcm diaorg...hihih

Mummydearie said...

Bagusnya anak akak ni. Tak perlu disuruh-suruh, rajin berpuasa sunat. Kita ni sebagai emak memang ditakdirkan banyak berfikirlah, kak. Semuanya membimbangkan hati kita bila melibatkan anak-anak.

Sekurang-kurangnya bila hujan turun, takdalah panasnya terasa terik membahang. Di KL ni baru beberapa hari nampak air hujan menitis. Dah terasa nikmatnya cuaca pun tak panas sangat!

Entahlah, kak! Memang betul kot dunia sekarang ni dah tinggal hujung-hujung zaman aje agaknya!

saniah ibrahim said...

Alhamdulillah adek masih bersemangat berpuasa walaupun cuaca panas skg ni.Sebenarnya dari pengalaman saya anak2 duk di asrama lebih suka berpuasa ,tentang sahur tu biasanya dorang makan apa adanya spt biskut kering je tapi berbuka pihak dewan makan akan asingkan utk yg berpuasa.
Walaubagaimanapun bersyukur kita kan masih perolehi hujan 3/ 4 hari sekali dibandingkan saudara2 kita di utara sana.

Kakcik Nur said...

Hujan ada juga turun di sini tapi walaupun lebat, turunnya hanya sekejap. Selepas hujan berhenti, bahang yang tinggal bagai menggigit pipi...

Tahniah Adik. Semoga terus menjadi anak, adik dan Muslimah yang 'baik'...

Nooriah Abdullah said...

Alhamdulillah kakzakie kuatnya adik, tpi tulah tenaga budak2 ni mmg kadang2 kita saja yg risau tpi diaorang ok je pun, ibu mmg gitu selalu risau je kan kkazakie

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

tentu ramai kawan2nya yg berpuasa sekali.. tu dia tak mahu ketinggalan. mama jgn susah hati ya...

paridah said...

adik sudah dididik ibunya berpuasa senat di rumah jadi dimana saja adik mampu melakukannya. tambah di asrama ramai juga pelajar2nya yg rajin berpuasa sunat. ramai2 berpuasa menyeronokan pula...semoga catuan air di sana akan segera berakhir n cuaca menurunkan hujan dgn lbh kerap utk akhiri kekurangan air.

Raihanah Ahmad said...

bagusnya adik, dan bagus juga didikan kakzakie. tahniah kak. cumanya utk anak2 time puasa dan cuaca panas kakzakie boleh bekalkan performance drink. utk bantu elakkan dehidrasi dan kekalkan elektrolit badan. tanpa pewarna, perasa, gula dan gas. minuman isotonik semulajadi. cubalah kak, memang bagus

Norhayati Mohd Isa said...

Alhamdulillah..
Kuat semangat adik berpuasa sunat tu kakzakie..
Moga adik diberikan kesihatan yg baik utk terus beribadah..

Mcm saya ni konon nak sambung puasa ganti smlm..
Tapi tak berdaya..
Sebab menjaga nabil dimlm hari..
Bila badannya terasa panas..
Saya pun lap lap bdn nya..
Tido2 ayam ajer..
Jadi bila siang tu...
Mula lah badan rasa melayang2 jer nak tumbang..

Semoga Allah mengampunkan dosa2 kita..
Dan cepatlah musim panas ini berlalu..

idzwa kamaruddin said...

sebak pulak kiter baca part kak reen nangis pasal adik :( semoga anak izwa jadi seperti anak-anak akak..sobs~

Rapunzel Cikilolo said...

semoga adik dipermudahkan. kat asrama kdg kala lebih baik puasa sebab bkn selalu makan pun kak. don wori much k.

Haslinda Lynn said...

alhamdulillah,rajin nya dia

Mar Mansor said...

alhamdulillah...moga saya pon rajin berpuasa macam dia

aryan azra said...

betul tu kak kadang2 mama yang terlebih,anak2 ok saja.

alhamdulillah moga adik terus berjaya

QasehnyaRania said...

semoga adik kuat..
mama juga kuat..

samalah kita berdoa dan sujud mohon keampunan pada Allah. semoga el nino cepat berlalu pergi..

• Ain Cho'in • said...

Alhamdulillah. Semangat adik sangat kuat kan. Syukuuuurrrr. Semoga adik terus diberikan kekuatan yer.

p/s : Semoga El Nino kembali pulih. Aminnnnnnnn.

Nafira usof said...

kuat sungguh semangat adik yer.
mungkin sebab dah biasa.
Zura pulak terasa malu dengan semangat adik.

Harap2 catuan air nih tidak berpanjangan lah. Amin~

Kayu Manis said...

Dekat asrama anak2 mmg rajin posa sunat..sbb ramai kwn2 yg berposa..ada gang kata org...azhan pun isnin khmis posa..ni dah dkt rmh..baru sekali posa sunat...bertuah punya anakk..

amirah said...

tula kan kak..kadang kita mak2 ni memang selalu mcm tu..risau memanjang...tapi sbnrnya insyaAllah dalam kemampuan anak2..

tp melaka memang panas kak...ada hujan tp skejap aje...kdg rasa mcm dah berjerebu ni..

Aziela said...

Subhanallah...tabah sungguh adik. Kita ibu ni hati tisu sikit kakak. Teringat saya kejadian di sekolah Adam minggu lepas. 5 muja surat Al Quran Surah Ali Imran tiba2 lenyap kak. Kosong helaian tu. Sedangkan itu Al Qur'an yang sering di baca oleh anak2 itu do surau. Bertahun2 dah. Astaghfirullah...takutnya saya...

Nor Azimah said...

Setuju dgn knor, di asrama puasa ramai2 mmg seronok dan meriah, tu yg buat adik bersemangat, lagi pun bebudak ni bkn cam kita, fizikal mental diorg tu kuat, kita ni dah mula sakit sana sini.

Zaman dajjal..mknan org mukmin hya zikir2 dan tahlil..

Nor Azimah said...

Setuju dgn knor, di asrama puasa ramai2 mmg seronok dan meriah, tu yg buat adik bersemangat, lagi pun bebudak ni bkn cam kita, fizikal mental diorg tu kuat, kita ni dah mula sakit sana sini.

Zaman dajjal..mknan org mukmin hya zikir2 dan tahlil..

Inani Hazwani said...

Puasa dekat asrama best nak nak part berbuka dengan kawan kawan. Meriah ! Nani pun sekarang tak mampu nak berpuasa, kelas penuh pagi sampai petang rasa hilang tenaga. Nak nak minggu last ni

insan marhaen said...

adus... teringat puasa saya yang belum berganti. susah rupanya nak bayar 'hutang' kepada Tuhan ni...

Hanafi Abdullah said...

sangat jarang dah nak buat puasa sunat..

kakyon said...

Alhamdhulillah..semuga anak2 Zakie menjadi insan yang solehah..Aamiin

hainom OKje said...

Bagusnya adik ni....
Betul kanda sebagai mak banyak yg kita fikirkan, tulah tu takut ulcer pulak kang kalau kurang air. Tak pe doakan ajelah kanda....
Namanya pun adik beradik kanda...walau bergaduh kat rumah bila berjauhan ada jugak rasa sayu...
Eh dinda pulak yg jadi sebak ni....

Julia Johari said...

Aduyaiii...adik...terus juju nangis baca entry ni...akrabnya kak meen dengan adik...alhamdulilah adik ni kuat semangat la puasa sunat...malu kak ju yang jarang puasa sunat...asyik fikir nak makan apa je hari2 hehehe...adik semoga terus maju jaya.

Lizzie Yasmin said...

nak puasa boleh musim panas ni, tapi air kene jaga. Waktu malam kene minum banyak air untuk elak dehydrate siangnya.

adianiez AIDA said...

aminnnn ... moga ramadhan nanti cuaca sederhana kan.
tak le sepanas ni :)

nhhas said...

Alhamdulillah...
kuat semangat adik...

Semoga Allah mudahkan urusan2 adik...
insya Allah.

Mujur rumah dekat ... boleh mama dan kakak datang tetiap minggu membantu...

Kesian anak2 yg jauh ... terpaksa survive sendiri ... moga Allah beri mereka kekuatan dan mudah serta terang hati untuk belajar ... insya Allah

Suriaamanda said...

SA ngan anak dara belum habis ganti puasa lagi...

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...aamin in sha Allah...:)