Wednesday, April 27, 2016

Unta mama terbang

Aku sudah mendengar anak-anak meriah bermain di ruang tamu. Biasalah selepas mengaji jika ada peluang bermain mereka akan bermain.

Suara 1: Mama tengok dah bersepah ni (menjerit memberitahu)
Mama: Siapa buat baik kemas balik (bersuara dari dalam bilik tanpa melihat)
Suara 2: Dia ni mama, dia
Suara 3: Sama-samalah kemas
Suara 4: Mama tengok unta mama terbang
Mama: Hah? (dalam hati apa dah jadi agaknya ruang tamu aku)

Terbang - Unta terbang hingga di atas kipas. Masing-masing tidak mampu untuk turunkan. Aku biarkan saja sehingga pagi ini masih di situ lagi.

Kemas - Habis patung-patung kecil di dalam bakul ini dibuat main baling-baling. Selepas mengaji bukan terus balik tapi main baling-baling akibatnya unta terbang atas kipas. Ini hasil siapa yang mengemas tidaklah aku tahu. Tapi rasa aku si anak dara yang buat. 

Meriah - Bagaikan anak-anak yang ceria bunga raya putih di halaman secoet aku  juga meriah pagi ini.

Suka - Pergi kerja pagi ini pun rasa sayang mahu meninggalkan halaman sebab pastinya balik kerja petang bunga ini semuanya akan layu dek cuaca yang panas.

~~ Nikmati keindahan dan keceriaan dengan kesyukuran.~~

44 comments:

babYpose said...

Haha comelnya unta mama terbang haha, ingatkan apa tadi, budak-budak suka main baling-baling nasib mainan lembut. Koleksi adik kut tu amboi duk serkap jarang pulak aunty ni tah ka mama yang punya haha..betul ceria kehidupan dengan bunga lagi lebih tu dengan anak-anak syurga..

Siqah Hussin said...

Haha. Comelnyaaaaa unta mama terbang. Siqah duk terfikir serius ke unta terbang? Serius ke akak bela unta? Hahaha! Aduhai, comel anak-anak akak, meriah haa bila main bersama :)

♥TheOnlyFarah♥ said...

hehehe.. mcm2 yer telatah anak2 nie kan akak..tpi kalau diorg xdak rasa sunyi pulak kan.. =D

Malinda said...

hahaha...alahai comelnye unta akak yg terbang tu...takpe kak sekarang ni musim panas bior dia duduk lama sikit atas kipas tu amik angin lebih sikit... :'D

idzwa kamaruddin said...

bunga raya putih? wahhh daun dia bagus untuk ubatkan demam kan kak?

saniah ibrahim said...

Masih simpan koleksi mainan lagi ya kakzakie..takpelah ramai budak2'datang mengaji ...nasib baik ada yang kemas ya...
Bunga raya putih saya dulu ada tanam beberapa pokok tapi skg ni dh takde lagi.
Rasanya cuaca tempat kita sejak2'ni dah kurang panas nya ...boleh lh bertahan bunga tu.

Norhayati Mohd Isa said...

Hihihi dah tersangkut unta atas kipas ye kak zakie..
Budak2 macam tu lah ..
Bermain dah fitrahnya kan..
Kira oklah dikemas letak balik dalam bakul..
Tak lah bersepah sangat ruang tamu akak kan.. :)

Meriah sungguh bunga2 akak..
Bunga2 ditaman saya ni dah terbiar..
Kesian tak sempat nak membelainya..

Nieyl said...

Singgah pagi rabu ♥
dlu masa nieyl mengaji..sebelum turn tu,beria main kat luar umah ustazah...

Fazleyatul Aini said...

haha macam2 ragam diorang ni eh kak

umi adam faris said...

anak saya pun suka sangat baling-baling barang. kekadang baling raga baju. haha walaupun geram tapi dorang sangat comel

adarnadzmie said...

saya telek punya telek untanya kat mana... rupa2nya atas kipas tu ye... hehee...mcm leh terbang smpai ke situ.... mcm2 karenah anak2 comel tu semua....

sejuk jer mata memandang tgk bunga raya putih akak.... nmpk ceria...:)

Raihanah Ahmad said...

kat sini dah susah nak cari bunga raya. suami selalu nak cari untuk ubatkan demam. tapi sebab tak jumpa memang tak buatlah

nurbijen said...

hehehe, kak.. ni kali pertama ke unta akak ni terbang?
Comel jer budak2 ni... Janji mereka kemas semula lepas main :)

paridah said...

ANAK2 MMG SUKA MAIN BALING BALING NI KALAU DIBIARKAN SEGALA UNTA KAPALTERBANGPUN TERSANGKUT DIKIPAS HEH..HEH..
CANTIKNYA BUNGA RAYA PUTIH...KAT RUMAH KAK PUN ADA.

Kakcik Nur said...

Cantiknya bunga raya putih itu. Ada orang gunakan untuk 'berubat', tapi tak tahu pula kakcik apa khasiatnya... :)

Umie Adli said...

unta terbang ye kak? Lea baca pun tergelak. meriahkan bila ramai budak

Mummydearie said...

Saya pun terkejutlah juga dengar unta terbang. And, sejak bilalah Kakzakie bela unta buat pet ni...

Budak-budak macam-macam ragam. Tapi spontaneous statement tu yang kadang-kala boleh buat kita nak tergelak sama!

Kayu Manis said...

Boleh main2 lgi ye...klu nor ni mmg nk kna semua tu..haha😁😁

aryan azra said...

mesti riuh rumah kakzakie dengan anak2 syurga ni kan, sampai unta pun boleh terbang sampai ke kipas. bagus lepas disepahkan dikemas semula

Falsya said...

Comel jer part ayat, "dia nie mama, dia"..hahahaha..

Mar Mansor said...

dapat bayangkan situasi tu..dan kak zakie pon tertanya-tanya..apalah jadi..hehe..

PeRdU cINta said...

tersenyum sendiri PC kak...tersangkut pula unta tu pada kipas yaa...Allahu..ragam anak-anak ya kak...boleh jadi hiburan ni...betul kak..cepat layunya si bunga raya putih..

TukangKebun said...

Banyak kudup bunganya, InsyaAllah esok pagi banyak juga pengganti.
Dekat rumah pun suka juga anak-anak ni main baling-baling barang dulu.
tapi dah kena sound dengan bapanya sebab gambar sampai pecah-pecah.

LYAfrina said...

heheh... mcmmana unta tu leh terbang ke ats.. haha..meriahkan khdiran ank2.. mceriakan hari2 kita

Nor Azimah said...

Unta terbang?, hi hi..
Kang tunggulah suami balik ye baru turunkan unta terbang tu.
Simpan jelah kzakie mainan tu

Nor Azimah said...

Unta terbang?, hi hi..
Kang tunggulah suami balik ye baru turunkan unta terbang tu.
Simpan jelah kzakie mainan tu

Puan Kutu said...

Hahaha budak2 kan main baling2 amp kekipas terbang unta mama.cantik bunganya..macam kehidupan kan..semuanya bukan kekal..hidup yg sekejap ni kena nikmati tanpa sia2

adianiez AIDA said...

adoi hai nasib unta itu.
terbang... kalu la unta tu boleh bersuara, mesti da menjerit!
best nyer bunga berkembang :)
indah... gembira rasa hati kan.

Normala Saad said...

orang dulu2 mesti ada tanam pokok raya putih sebab akar dia selalu diaorang ambil buat ubat

nohas said...

kelakar anak2 tu..terbang ke kipas akak yg cantik, kaler pink, siling putih, kombinasi menarik...suka2..

tengok bunga2 pepagi, terapi mata & hati..

Sylarius Yusof said...

Aktiviti rutin bila ada anak kecik, kemaskan mainan yang dah bersepah. Pagi kita kemas, petang bersepah balik. Memang takkan selesai kerja mengemas rumah ni. Haha

Kesuma Angsana said...

Assaam kak.. seronok ada anak2 kecil bertandang di rumah ni, walau kadg nakal tapi kenakalan tu lah menceriakan hari2 kita kan !

wahida said...

ok lagi tu kak unta terbang, hall rumah saya dah berapa kali tukar lampu sebab
anak2 duk main bola dalam rumah...adoi la...tak cukup main kat padang, dorang sambung main dalam rumah...ekekek...

Acik Erna said...

Meriah rumah kakzakie dengan suara anak2

Acik Erna said...

Meriah rumah kakzakie dengan suara anak2

YieN said...

Bila perati betul2 baru nampak ade unta kat atas kipas tu, hehe~~

amirah said...

hahaha...meriah umah akak jadi nya

aizamia3 said...

Bila dorang takde, sunyi rumah rasanya..

umi alya said...

Saya dapat bayangkan, k.zakie penyayang..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Macam-macam kerenah anak-anak. sampai terbang unta mama..hehe.

Aiezza Sue said...

tercari-cari kat mana la unta mama ...hehe, unta cute landing baik punyerr; meriah bunga raya putih berseri-seri halaman ceria mata kita yamg menengok :)

hainom OKje said...

Haha....hebat unta zaman sekarang ye kanda....
Seronok apa pergi mengaji dapat jumpa kengkawan dapat main main, dapat makan makan berebut...kat rumah tak de kawan!

zulaikha ali said...

TErgelak baca,hehehe.. macam mana la unta boleh terbang ke atas tu ye :P

QasehnyaRania said...

terkejut baca tajuk entry hiks
anak anak penghibur di kala sunyi
kan kak