Thursday, June 27, 2013

Masih aku ingat lagi - Kisah 6

Boleh dikatakan 100% penduduk kampung aku ketika itu tidak ada barangan elektirk sebab tidak ada bekalan elektrik. Rumah masing-masing menggunakan generator untuk mendapatkan cahaya lampu kalimantang dua-tiga biji dan menonton televisyen. Dulu kalau kawasan rumah aku kira rumah bapaklah saja yang ada televisyen, itupun hitam-putih. Selepas habis mengaji masing-masing tidak balik sebab tahu masa itu baru televisyen akan dibuka. Rancangan Charlies Angle, Wonder Women, Barettta, Hulk dan banyak lagi yang aku lupa akan menjadi tontonan. Habis rancangan ini barulah mereka balik. Selepas mereka balik barulah kami adik-beradik boleh mengulangkaji sebab di ruang itulah kami mengaji, di ruang itu juga kami menonton dan di ruang itu juga kami belajar.

Ada rumah yang mengenakan bayaran pada mereka yang mahu menonton sebanyak 10 sen setiap malam. Mereka akan menonton sehingga habis siaran. Bapak tidak begitu sebab mereka yang menonton adalah anak-anak yang mengaji dengan bapak. Bapak tidak mahu bayaran samada bayaran mengaji mahupun menonton tv sebab yang menonton sama pun anak-anak dia juga. Kami bagaikan adik-beradik. Walaupun kami miskin tetapi sesekali arwah mak sediakan kami makanan dalam dulang-dulang besar.  Kami akan makan beramai-ramai sebelum solat maghrib. Lauk walau setakat ikan goreng, gulai nangka dan kerabu pucuk ubi sudah dikira sedap benar hingga boleh bertambah lagi. Selepas makan kami bermakmum untuk solat maghrib dan kemudian baru mengaji. Tidak tahu susah walaupun sebenarnya kami miskin benar.

~~ Betapa anak-anak dulu kalau diberi jadual masa terlalu berdisiplin. Tidak pernah melanggar jadual walau semuanya tidak bertulis pun di mana-mana.~~

75 comments:

nurbijen said...

setuju dgn nota akhir kakak tu..
masa kecil2 kita patuh jer dgn disiplin... lepas solat Asar, baru boleh keluar main...
Tapi saya rasa susahnya nak disiplin anak2... mencabar betul rasanya....

aizamia3 said...

begitu nostalgia kan kak bila teringat kisah lama..
kalau saya cerita kat anak2 malah en. suami mesti dorang tak percaya yang saya pernah lalui zaman macam tu..
dan sekarang.. bersyukur sangat2 dengan apa yang ada.. ;)

Falsya said...

dulu kalau kat mana2 umah yg ade tv mesti ramai org dtg kan kakak..hehe..tp bgs la ayah kakak, xde charge..10sen kalau dulu2 sgt berharga kut..;D

che mid said...

Kak, semiskin-miskin orang dulu masih boleh makan ikan goreng, gulai nangka dan kerabu.. kalau orang sekarang dah mewah kan kak.. kalau dikira nasi bungkus RM4.00 belum tentu dapat tu..

Nilai kekeluargaan dipupuk walaupun cuma dengan anak tetangga, tentu akan kekal sampai bila-bila.. Insyaallah. Tentu arwah abah sentiasa didoakan oleh bekas anak didiknya.. Amin

lieyalatif said...

setuju dgn tulisan akak...displin mmg perlu..peraturan pun perlu....tak perlu compare dgn care orglain kan....hiburan mmg sesekali boleh tapi kalo mendatangkan kelekaan baik kite sekat awal2....

fuhhh tak sangka akak ade gak pengalaman ms zaman guna generator tu kan kak....

alhamdulillah...berkat didikan dan displian ibu bapa akak..akak berolehan kesenangan sekarang ....

ieda immi said...

setuju kak ..
x macam skrg .. susah .. anak2 skrg x sama macam dulu .. memang mengikut peredaran masa yg adakalanya kita rimas ..

Fazleyatul Aini said...

zaman sekarang ni mencabar. tak macam dulu. anak2 takut dengan mak ayah. sekarang, hoih dah terbalik agaknya kan

Acik Erna said...

assalam kakzakie..kenangan msa kecik memang tidak boleh dilupakan..dulu rumah acik pun penuh kerana arwah bapak ajar mengaji..tapi guna lampu gasolin je..tak mampu guna generator..sampai la orang pejabat agama minta arwah mengajar dimasjid..kalau dah hampir 40 orang mana la nak muat rumah masa tu kan kakzakie..kalau dimasjid tu..arwah tunggu dari asar bawak ke maghrib..lepas isyak baru balik kerumah..sebab dari ajar mengaji..kerja bilal dan imam pun arwah yang buat sorang.

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

bestnyer ketika dulu..saya dulu mengaji pun tak dikenakan bayaran apepun mengaji dengan penuh bersunggu-sungguh...

mendidik anak-anak sekarang mencabar kan kak banyak sangat benda lagha...mak ayah memang memainkan peranan untuk melatih mendidik dierang supaya berdisiplinkan kak...

Aju Mohit said...

betul tu kak, dulu masa takde letrik malam2 mesti tidur awal lepas siapkan homework bawah lampu minyak tanah, skrg begitu jauh perbezaannya, semoga didikan agama yg kita berikan mampu memberi ingatan pada anak2

Cikda said...

salam kak,

eh kalau time tu dah ada tv kira family akak org ada2 jugak la..

cikda tak sempat nak rasa zaman generator nih tapi kalau balik kampung cikda akan jumpa rumah org yg pakai generator..bising bunyinya kan??

Puan Kutu said...

kalau zaman dulu kita bapak kakak ni senang juga orgnya sbb ada tv.seronoknya dpt bygkan ramai2 tonton tv kt rumah.mesti meriah...

Fiza Rahman said...

Beza anak2 zaman dulu dgn anak2 zaman skang kan kak. Agak mencabar nak mendidik mereka dalam keadaan yg serba canggih dan moden ni.

Pernah juga merasa tgk tv umah org kak. Duduk kampung dgn mak & wan masa tu. Kat umah wan tak der tv. Berpegang tgn berjalan nak gi umah jiran belakang sbb jln gelap. Bergantung pada lampu suluh jer ☺☺

Qhaifa Nur said...

rumah bapak sure jadi tumpuan semua...
bab makan tu, alhamdulillah semua merasa...
anak-anak sekarang makin cerdik Kakzakie..kekadang kita perlu ada strategi mendidik mereka..

Pn.bayu said...

A'ah la kak... huhu... mengimbau kenangan saya masa kecil... hampir serupa..

Sura Mohd said...

teringat pulak kenangan masa kecik dulu..x sesenang mana jugak..Syukur dengan apa yg ada..:)

Asyifa Mustaffa said...

btul kak....arwah abah sy sngt2 pntingkan disiplin...smpi ada kawan yg tnya masa skolah dlu...ayah kau pencen askar ke..? nak tegelak sy...sbb dia pun tau cmne tegasnya arwah dlu...

bdk2 skrng dah lain lak pesen nak ajarnya...zaman makin canggih kan kak...cabaran juga pada sy nak mmbesarkan anak2 zaman mcm ni...

Rina AVAIL said...

seronok juga kalau dikenang kehidupan dulu2..lbh erat ikatan kekeluargaannya :)

norhidana miswan said...

kak, kisah akak sama mcm kisah mak abah dana masa diaorang kecik2 dulu, sbb dulu atuk bukan org senang... dia cite la masa kecik2 dulu asal mlm mesti pg rumah sorang tokei cina utk tgk tv....masa tu bile tgk sama2,melayu cina ntah dr kg mana jd rapat, tak kire lah kaya ke miskin

bdk2 zmn skrg mana rasa sume tuh kak

Myra Jay said...

Itulah beza dahulu dan sekarang kan kak..

Anak2 sekarang tak sama macam anak2 dahulu.. Bab mengaji memang disiplin tanpa perlu disuruh :)

Mila@Rimbun said...

beza dulu dan sekarang

saya g mengaji rumah jiran... balik beriringan dengan adik2 pakai pelita minyak.. lama jugak, pastu arwah abah belikan lampu suluh.

Kalau budak2 dulu senang nak didisiplin kan. Now kalau suruh buat apa2, lebih cepat alasan, lom sempat lagi ayat suruhan tuh nak abih hahhaa. Dah ada TV, nak plak tablet.. kalau tak bg main kata boring plak.. maybe sorang2 kut

MOKCIK AZWA said...

Salam Kakzakie,

bila baca entry ini rindu terkenang zaman kecil2 dahulu..walaupun tak kaya harta, tapi tak miskin dengan budi bahasa dan adab sopan.

Kadang2 karenah anak2 zaman membuatkan azwa tertanya2 mengapa sedemikian sedangkan kita sebagai ibu bapa telah sedaya upaya memberikan didikan sewajarnya kepada mereka..agaknya ada kaitan dengan pengaruh media sosial dan alat komunikasi canggih yang ada sekarang..

n O e s u h a i m i said...

kalau dulu sape2 yg ada TV dah kira kaya tu...hehehe...TV kena bayar lesen lak tu...imbau kenangan lama mmg bess..

:: Mrs.Eady :: said...

setuju..

Nini D.. said...

ni semua kenangan mahal dalam kehidupan kan,kak..

hainom OKje said...

Kanda kalau ada TV zaman tu bukannya miskin tau kanda ...tu dah kira kaya tu...
Dinda dapat tengok TV kalau tak silap dinda mas umur 7 tahun kot...itupun kakak yg jadi cikgu belikan...kalau nak harapkan emak, mmg tidaklah sebab mak tu mmg penjimat orangnya!

Ujie said...

betul la kak, dulu2 kita ikut displin yg mak terapkan. Bdk skrg byk soal dan ikut kepala sendiri.

baca cerita akak, teringat dulu pun jiran tiap mlm kumpul rumah kecik kami sbb nak tengok tv. Ruang tamu kecik sgt, ramai2 tengok dari luar pintu tu je.

faraherda.razalan said...

Alhamdulillah walau serba payah. Tapi masih mampu jugak, kak.

Sy tak pnh merasa susah takde bekalan eletrik. Tp ibubapa sy dulu jgk susah ms membsrkan sy. Mkn gaji dgn gomen, ms tu gaji tak bsr mana. Nak pulak sy anak sulung dan selang setahun, ada adik pulak. Jadi, sy pyh nak dpt apa yg sy nak sbb mak ayah dulukan yg penting. Walaupun begitu, kami msh ckp makan pakai kak. Sedih igt kisah lama kan?

Knor said...

samalah lah kita...suka tgok cerita hulk..tumpang tgok rumah jiran..kena bayar lg..siap tin kt luar serambi..sadisnya

Deqla Manjew said...

makin majunya dunia.. makin berubah la zaman.. hurm....

ahmad humairi said...

Masa tu saya jugak tonton tv kat 'kelab' kompeni MMC (Kompeni Bijih Timah) dengan orang ramai...yang saya ingat - cerita Hantu Jerangkong...esoknye deman....

fairus mohamad noor said...

beza dulu dan sekarang..untung bebudak sekarang..keluar2 je semua dah ade depan mata kan kak..tp mmg berbeza la kan budak dlu ngan sekarang..mungkin sebab cara hidup yg berbeza..

ummiross said...

Kakzakie..bila sebut Baretta tu teringat pula kepada heronya yang berbadan agak berisi dan pendek tapi rupanya encem ala2 Amerika latin gitu.
hehe..kat kampung ummi pun ada rumah yang kenakan bayaran bila nak tengopk TV rumah dia orang.

Ibu Lala said...

betul tu kak. anak anak skrg x mau dengar kata. terjerit jerit kita dibuatnya.

Zee Suhaini said...

zaman dulu kak kalo yang susah tu memang betul2 susah kan...masa tu zee budak lagi...kadang pegi umah orang pon sampai kena marah..huhu..beza sangat ngan budak2 zaman sekarang..

Mimi Azirah said...

seronoknye khidupan dulu2.skang nih sush nak dpt suasana mcm akak alami nih

IntaNBerliaN said...

baca entry akak ni, tingat family hubby saya.. hubby gtau, dorg dulu adik beradik kalau nak tgk tv, kene g umah jiran.. dorg family susah.. guna lilin je kak.. air pun air hujan.. sedih saya dengar cite family hubby dulu2..

padahal tahun 80 an tu dah maju gak negara ni.. saya xpernah rasa hidup susah cam family hubby... tp alhamdulillah... belajar dari kesusahan, dapat jugak dorg masuk u

lia said...

bler baca, rasa mcm susah jer kehidupan masa 2...

tp biler d kenang, saya pon hidup lebih kurang begitu & sejujurnyer sy x rasa kehidupan zaman kecil sy susah... sy hepi wpon hidup tidak mewah... Alhmdlh....

disiplin tu mmg betul... itu lah membentuk kita sekarang, Alhmdlh...

Eye_nee said...

Menggamit memori lama...biar kehidupan sgt miskin yg dikenang..namun kenangan itu cukup manis kan kakzakie..teringat masakan mak..bila duit belanja hampir habis..mak akn masak kan gulai nangka yg SGT PEDAS supaya bila mlm nnt masih ada baki gulai itu utk dimakan...

JunAina said...

Banyak ingatan zaman kecil Aina semakin kabur. Dulu2 kalau tengok tv rumah tok saudara, hv hitam putih satu kampung dok berimpun kat situ. Tak ada bayaran tapi dia buat jual2 jajan. Lepas tu dah sekolah, dah besar sikit mak beli tv masih hitam putih. Rumah tik ayah jadi rumah pertama yg beli tv warna, dulu2 kira org berduit ja yg mampu. Sekarang budak2 tak heran semua tu.

Nisah Idham said...

betul tu kakak, org dulu makan sangat berbeza dengan anak2. anak sekarang mana mahu lagi berulam pucuk paku, pucuk ubi. yang kenal cuma salad bagai. hehe tekak nisah jugak tak lalu bersalah bagai, lebih berselera ikan pekasam, sambal belacan dan timun... makan dengan nasi panas.. sungguh 2x tambah (tak sedar badan naik macam tong deram) hehe

are_lin@yu said...

tak sempat ayu llui smua tu..skrg celik mata ja smua ada kan.huhu

wantie said...

ya.. kita dulu sangat disiplin tentang masa. kalau time magrib semua dah ada kat rumah. dah siap sedia di depan sejadah. tunggu ayah jadi imam..

budak budak sekarang ni.. entah la kan. adakah tersalah didik atau keadaan peredaran zaman yang menuntut masyarakat menjadi seperti sekarang. banyak sangat kalau nak sebut.

follow dulu lah

Aziela said...

Betapa keikhlasan itu dipamerkan dari berbagai bentuk. Rahmah ke akhirnya. Alhamdulillah..

P/S : Menu tu rasanya sampai sekarang pun masih di buru orang ramai.

Siti Rohaida Yusof said...

akak..mase kecik dlu2.mak ada buat jadual waktu untuk kitorang dari bangkit bangun hnggalah tido..teringat zaman kecil2 dlu

Mizz Aiza said...

betul tu kakak.. aiza pun pernah merasai kesusahan di saat menjadi anak yatim di usia 12 tahun.. budak2 sekarang aiza susah nak jumpa yang betul2 susah/miskin.. kebanyakan ibu bapa mereka bekerjaya.. mereka bebas untuk melakukan apa sahaja aktiviti..

syuk shusuke said...

mesti susah sangat time tu.
bersyukur dengan ape yang ada sekarang...

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

huhu.. cma tak merasa zaman tv hitam putih tu..
setuju dgn akak.. zaman sekarang semuanya nk kena bertulis..tp ttp jgk x berdisiplin

murah btl hati bapak.. alhamdulillah :)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

tahulah saya rahsianya bapak hidup senang sekarang.. Alhamdulillah.... salam saya untuk bapak Kakzakie ya..

Bin Muhammad said...

Dulu2 masa mak bapa kita susah, kita xrasa susahnya... Bila kita dah ada anak2 dan hidup pun senang, kita tak rasa pun senangnya...

makchaq said...

Agaknya pasai tu lot makchaq tak suka tengok tv.. masa kecik2 tak suka rebut2 tengok tv ramai2..

Memang anak2 la ni dah lain.. kita dulu takut dan ikut apa yg disuruh..sekali cakap ingat sampai bila2.. mungkin dulu2 orang tua kita garang kot..

Murni Alfathunnisa said...

assalam kakzakie,

entry kakzakie ni mengesahkan cerita-cerita dari mak bonda dan arwah abah..nostalgia dulu. sebijik je jalan ceritanya. agaknya senario biasa dulu-dulu kan. anak2 sekarang dah beruntung.

masa kecik saya pun susah...tapi tak sesusah masa mak abah kecik dulu. alhamdulillah..bertuah lagi anak merdeka.

ANIM said...

saya merasa hidup zaman generator tv hitam putih tu kakzakie..
cerita fasal tv tu pun 2x5, rumah tok saya je ada..heee
saya suka tengok High Chappral dan 6 Million Dollar Man, huhu...

p/s dulu kita ibaratkan hidup umpama roda, kejap kita turun, kejap naik..
bila dah mengaji (belajar) kena ubah.. hidup umpama ujian. kita akan tetap diuji dan hanya mereka yang redha dan sabar saja yg lulus ujian ini

anitadiana said...

setuju dengan akak tu..budak-budak sekarang ne beruntung sangat..

Rozita said...

Setuju dgn nota akhir akak tu...

Masa kecik saya dulu pun sempat jugak tv hitam putih dgn bateri bercas. Walaupun tinggal di Kuala lumpur tapi duduk di rumah setinggan....memang miskin. Tapi kemiskinan itu menjadi motivasi kepada saya...

Kesuma Angsana said...

betul tu kak berbeza nyer kanak2 dulu dan skang ini kan !

uncle gedek said...

saya dulu berangan jadi hulk


haha

Tuan Juhaida said...

Bila bc catatan akak ni...sy suka sgt.suka bila hidup berdisiplin,bahagia walaupun hidup susah dan tak byk wang.hubungan lebih akrab kan dengan ibu bapa adik beradik jiran dan saudara mara.jauh beza dgn cara hidup now.kadang2 famili dok satu ruang t masing2 buat hal sendiri.takde komunikasi.sibuk dgn pelbagai gajet canggih yg meruntuhkan komunikasi n institusi keluarga

Zaitun said...

Kak Zai setuju dengan kakzakie patuh dengan peraturan ibubapa.

Dulu adik beradik kak Zai wajib berada dirumah sebelum maghrib menjelma.

Nafira usof said...

jauh beza kan dulu dgn skrg..:)

elly nadyra said...

betul kak, anak2 dulu penuh disiplin, tak yah ckp byk2 semua dipatuhi, anak2 skang, ckp la byk kali, cam tgh nyanyi lak kat derang...setuju ngan tulisan akak

Ratu Hatiku said...

kalau dibandingkan sekarang dgn dulu mmg jauh beza ank2 sekarang dgn dulu kan kakak...seharusnya ank2 sekarang wajib bersyukur dgn apa yg mereka ada...
sedap plak bila kakak sebut pasal gulai nangka tu kakak.. :D

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie..seronok baca n3 ni teringat juga kisah2 dulu...memang kita dulu2 disiplin mmg dijaga oleh org tua kalau tak ikut mmg kenalah jawabnya...

Ummi Iman said...

Setuju ayat akhir tu. Agaknya knp anak2 dulu lebih menghormati ibubapa dan displin ya. Byk sungguh bezanya dgn skrg erm...

PeRdU cINta said...

betul kak..jauh sangat beza dulu dengan sekarang..kepatuhan dan ketaatan anak anak pada ibu bapa dan guru juga sangat istiqhomahkan kak..kepayahan dulu buat kita lebih menghargai dan menghormati..buat kita lebih matang daripada usia sebenar..

Cik Gee said...

assalamualaikum kak Zakie,

rasa sangat rindu pada zaman dahulu. waktu tu, best sangat2 dengan persekitaran & orang2nyer.

tapi ye la, tak mungkin kita boleh kembali ke zaman silam kan.

apa pun, makan beramai2 dlm dulang & terjun ke sungai pahang selamanya berada dlm ingatan sy!

:)

aby said...

salam kz ..
nikmat/kemajuan yg begitu ketara antara dulu dan sekarang ..
sentisa berterima kaseh kpd peneraju negara yg dapat mentransformasai kan dari zaman tidak ada letrik/tv hitam ke zaman TV LED/LCD/ Blue Ray dan macem2 meneh lah ..
hu.hu..

Temuk said...

Assalam KAKZAKIE
Kita tak rasakan kemiskinan kerana kemiskinan masa itu sebenarnya berada di sekeliling kita. Tapi, kakzakie, dalam keadaan demikian pun, Pak Temuk amat yakin, kualiti hidup kita tak semestinya rendah dalam serba-serbinya!

tenku butang said...

waaa.. begitu nostalgia pengalaman n kenangan kakzakie diwaktu dulu kan.. memang memori macam tu paling kita nak simpan selama2nya kan.. =)

salam.. teman datang curi2 masa kunjungbalas tuan tanah disini.. thanx sudi singgah n baca entri teman yea.. jangan lupa singgah selalu yea.. heee.. salam meriah..

mama_ka0ri said...

setuju ngan kata2 kak zakie...

boleh berdisiplin walaupon takde jadual yg tetapkan...ikut ckp mak ayah..

budak2 sekarang..huhu..harap lembut hati anak2 dengar cakap mak ayah..

zila norazila said...

Zila pn rasa zmn x ada karen msa kecik2 guna lmpu pam jew time ngaji..tp dulu x yh disuruh..smua dh set dlm kpala nk belajar n brmain bila..mmg terasa bezanye kini..

Kakzakie said...

Biarpun semua itu cerita lama tetapi ianya kejap dalam ingatan kami adik-beradik. Namun kakak rasa mereka yang berusia dibawah 40 tahun tidak merasa ini semua. Sebab kakak rasa macam adik bungsu kakak dah tak merasa keperitan ini semua.

Terima kasih kepada semua teman-teman yg sudi menitipkan komen di sini:-

nurbijen, aizamia3 (kalau yg tak lalui mereka tak percaya Ai), Falsya (dulu bawa bekal ke sekolah rendah sebab dekat dgn rumah 20 sen dah cukup tau Sya), che mid (tapi itu semua tak beli bahan mentahnya kan CM. Bapak kakak masih ada lagi tapi mak dah meninggal lama), lieyalatif (kakak memang asal betul-betul org kampung lieya), ieda immi, Fazleyatul Aini (kakak percaya Lya tak rasa ini semua), Acik Erna (org dulu banyak buat jariah tak macam sekarang ada sedikit diselit materialistik), (Lizz) http://haslizalizz.com (Lizz tak rasa ini semua kan), Aju Mohit, Cikda (bapak kakak jenis kuat kerja Cikda dan mungkin itulah berkatnya), Puan Kutu (kadang kalau kita tengah demam macam tak suka juga bila org ramai dtg Murni), Fiza Rahman, Qhaifa Nur, Pn.bayu, Sura Mohd, Asyifa Mustaffa, Rina AVAIL, norhidana miswan (kakak percaya dana tak rasa semua ini), Myra Jay, Mila@Rimbun (dulu jalan mana ada lampu kan), MOKCIK AZWA, n O e s u h a i m i (betul noe lesen 24 ringit setahun),:: Mrs.Eady ::, Nini D.., hainom OKje, Ujie (ujie pernah rasa generator ini semua juga ke?), faraherda.razalan (susah dulu bukan tak cukup makan-pakai Fara tapi susah nak dapat duit kena kerja keras), Knor, Deqla Manjew, ahmad humairi, fairus mohamad noor, ummiross (Kakak pun ingat juga ummi hihi...), Ibu Lala, Zee Suhaini, Mimi Azirah, IntaNBerliaN (begitulah susahnya hidup kami dulu intan), lia, Eye_nee (mak-ayah dulu pun kreatif dlm hal-hal utk cukupkan kehendak anak), JunAina, Nisah Idham, are_lin@yu (yelah Ayu hidup zaman kakak dah habis belajar pun), wantie (semua tinggal nostalgia kan wantie), Aziela, Siti Rohaida Yusof, Mizz Aiza, syuk shusuke, ♥ Cmª shIemª ♥ (Kakak percaya Cma lahir celik mata semua dah di hujung jari petik dah ada lampu kan..), Seri Kandi Tanah Jauhar (Insya-Allah...), Bin Muhammad (belum mengenal erti hidu waktu tu), makchaq, Murni Alfathunnisa, ANIM (bila ingat boleh senyum walau pahit hidup masa itu kan Anim), anitadiana, Rozita, Kesuma Angsana, uncle gedek (masa tu hulk memang femes betul kan hihi...), Tuan Juhaida, Zaitun, Nafira usof, elly nadyra, Ratu Hatiku, Mas Zull, Ummi Iman, PeRdU cINta, Cik Gee, aby, Temuk (Setuju kakak dgn apa yg Pak temuk katakan, quality hidup dulu penuh pengisian dan terasa akan keberkatannya), tenku butang, mama_ka0ri dan akhir sekali zila norazila (eh pun rasa ke? kakak rasa kalau yg usia bawah 40 tahun mesti tak jumpa ini)

Walau apa pun kini menjadi tanggungjawab ibu-bapa sekarang utk mendidik anak-anak seperti mana org dulu dalam susah pun boleh memberi pendidikan sempurna pada anak-anak hingga berjaya mengapa tidak kita.

Terima kasih kepada semua sekali lagi.

Kesuma Angsana said...

zaman dolu2 ye kak, KA tak merasa masa tu hehehe...

Ema Johari said...

susah senang saling membantu...sekarang terbukti kejayaan kakak dan famili akak...

intanfirdaus247 said...

Syahdu intan baca kisah ni kak..dan sangat bertuahnya anak2 sekarang ….intan dulu pon p nonton rumah jiran yg ada tv…lepas ayah beli baru tgk d rumah….yg pasti masakan dulu2 lagi sedap..sihat..kan kak..xda kimia sgt