Friday, June 14, 2013

Sedang masak-masak santai, hadiah dari PTS pun sampai

Dua hari sebelum sekolah bermula inilah yang dilakukan. Puaskan hati sebelum kena simpan semuanya. Main dan bercakap dengan patung dan bears jadi teman makan hidangan yang dimasak. Tidak tahu sampai bila dia masih suka main ini semua. Tidak mahu memaksa selagi dia masih dipanggil kanak-kanak biarkan saja itu kata papa dia. Nanti besar macam kakak dia semua ini sudah tidak dipandang. Ketawakan adik dia adalah.

Masak - Tidak puas masak di computer masak pula di depan tv
Courier Service - PTS menghantar utusan. Surat inilah yang membuat dia berhenti memasak. Inilah hadiah dari PTS  yang dinantikan dari apa yang dia pos sebelum ini.
Isi di dalam sampul - Ada dua penanda buku yang sangat diminati.
Ada juga buku cerita - Melihat buku ini dibaca juga walau adik sudah tahu kisah ini dari buku lain. Maklumlah buku baru mood dia lain sebab cara penulisan saja beza walaupun ceritanya tetap sama.
~~ Bila masuk hari sekolah mainan itu semua kena simpan balik sebab jadual harian adik padat. Pagi ke sekolah kebangsaan dan petang ke sekolah agama.  Malam selepas maghrib perlu pula ke tuisyen, kemudian balik baru buat kerja sekolah. Siap semua kena tidur.~~


72 comments:

aizamia3 said...

dak Kakak pun sama masih main permainan masak2 tu walaupun takde geng nak main sebab kekurangan rakan yang sebaya..

psstt: Terima kasih entry semalam ye kak Zakie.. ;)

Mizz Aiza said...

comelnya penanda buku tu kakak.. teringat pada zaman aiza kecil dahulu suka juga main masak-masak.. :D

My Little Diary said...

main masak-masak...teringat zmn kanak2..huuu

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...banyaknya mainan masak2 tu...teringat kecik2 dulu...:)

Kniedaz said...

boleh main masak-masak dengan Yani dan Yana hehe...diorang pun suka main masak-masak

ummuaidan said...

Banyaknyer perkakasan adik tuh..mesti seronok kan..kalau ade kawan lagi seronok adik bermain, mak zah tak temankan ker kakak..hehehe
Bagus adik ni, dlm seronok bermasak2 pun rajin membaca, taklah totally membazir masa kan..

Kakcik said...

Hadiah yang bermakna dan bermanfaat. :)

Lya Colours said...

padat btol jadual adik

Sura Mohd said...

masak apa tu...sorang2 pun jadi la kan..kat rumah dah x de suasana camni..anak2 dara dah besar..:)

Nini D.. said...

CikMat pon mcm tu kak.time cuti sekolah semua channel karton boleh tengok..time sekolah,..cuma ada 2 channel karton boleh tengok.yg lain semua nini kunci.

hainom OKje said...

Alah kanda, dinda tak heran pun sebab TLBD pun sama.....
Ok lagi tu tak main dodoll...

hainom OKje said...

Adik rajinlah jugak membaca.... TLBD kanda.... buku lawak kampus dibacanya geram kadang tu...
Nak kena emaknya pun rajin baca jugak ni kot!

HeNRieTTa JoSe said...

Wah...suka lah adik....penanda buku kegemaran....xpe lah akk, adik maen dan disimpan smeula...klu disepahkan, pnat la nk ngemas...

Rai Ourkizuna said...

comelnya penanda buku tu kak!

Siti Rohaida Yusof said...

bizi la nanti si kakak tu..banyak aktiviti yang nak di buat.

Mia Kassim said...

Seronoknya adik main masak2...Damia pun rasanya suka main masak2 ni, abis gelas mangkuk saya kak dijadikan mainannya..hehe

cikguNae said...

Main masak2... anak patung kertas main tak? Haha

Angah said...

canggih alat perkakasan memasak kanak-kanak sekarang, zaman angah dulu, main masak-masak guna tempurung je :D

ummiross said...

hehe..rajin memasak adik ni ye, berlatih dulu tu Kakzakie, dah nampak minat memasaknya, cukup lengkap pulak peralatan memasaknya tu.
Menariknya penanda buku tu..

PS: Kakzakie, nanti email/sms address ye, insyaAllah ummi nak pos souvenir. Email:ummiross@gmail.com

ieda immi said...

seronoknyeee dia !

tu dia sudah sampai ;)

ANIM said...

Samalah 2 Abdul kak. Sepupu yg sebaya dah tak main senapang dan robot. Depa masih lagi. Kami pun biarkan. Biar puas main kecil2 ni...heee.

Tapi adik main sorang2 lah ya. Kalau tak, mesti boleh makan sama2...

lia said...

sy x pernah ada mainan masak2... ada lori jer he3...

nuyui a.k.a miss YUI said...

nmpk comel je mainan cmtu..

aTieYusof Family said...

Rajin adik main masak2..hehe..takpe lah masa cuti je kan baru main..
banyak buku koleksi adik..rajin membaca..:)

Cik Puan Fadli said...

rajin adik msk..nak jadi cheff ekkk bosar nnt...hehehe..

Tihara said...

tak boleh dah la adik nak main masak2 ey :)

NM03 said...

in shaa Allah, saya juga nak didik qausar begitu.

Qashmere said...

Main masak masak...teringat zaman kecik2

norhidana miswan said...

oh adik msh main msk lg yek... yelah takde kwn kn nk di ajak main, yg lain2 dh beso panjang... suke lah dia dpt hadiah dr pts tuh

BERT said...

klu dh minat blh la mamanye ajar msak betul2.. hihi... dpt gak nti merasa mkn anak kita mkn. mst syokk... pdatnya jadual.. bgusla.. mmg sesuai n ptut dipenuhkan dgn ilmu, sbb otak budak masih segar dan boleh serap segalanya... bjak ank2 k.zakie :))

Nafira usof said...

hehehehe.. lepaskan gian main masak2 yer.. dah masuk sekolah nanti x de can dah~

yan's cottage said...

lepas nie...asyik main masak je lah ye....

faraherda.razalan said...

Kak, umur adik bape ye?

Ratu Hatiku said...

Bestnya..teringat plak saya kecik2 dulu cuma bezanya saya amik daun2 kat luar rumah jadikan bahan masak2 hihihi....
Bila baca kisah2 nabi nie memang x pernah jemu kan kakak.. :)

JaSSNaNi said...

kanak2 memang suka main gini.. sama je dulu ngan anak2 saya.. tapi sejak ada boboboi kat rumah tu.. langsung tak de mainan perempuan.. nanti fiyya dah besar.. boleh la main masak2 lak..

Cikda said...

main masak2 sambil baca buku..hehehe..

Cho Zila said...

alamak tak Nampak gambar ... main masak2 supaya nanti suka memasak...

Mak Long a.k.a Kunang-kunang said...

Budak sekarang memang padat dairi dia orang.

Selamat kembali ke sekolahlah adik.

are_lin@yu said...

wahh beznya main msak2..hehe..buku tu pn sng kn nk phm..kta pn blh bca

PeRdU cINta said...

adik minat membaca dan memasak ea..dua duanya elok..akak jangan risau anak akak ni bakal jadi chef kot..amin..banyaklah buku resipi nanti kak..tak kisahlah asal pelajaran tidak di abaikan..solat di jaga..itu sudah menyejukkan rahim ibu yang membawanya 9 bulan..

Deqla Manjew said...

si ibunya main masak2 sama ke? hihi... bestnye dapat hadiah..

aizu's life said...

Hihi.. manfaatkan masa cuti semaksimum mgkn.. janji puas ati..
dpt adiah dr PTS ke.. bestnyeeee

amirah said...

usahkan adik. amie pun teringin nak main masak2 kak..hehe..tapi orang tengok nanti mesti kata buang tebiat..hehe

Zaitun said...

Kalau anak perempuan mesti suka main masak2.

Kak Zai pun masih simpan mainan anak2 sampai sekarang.

Knor said...

yelah kak dah tinggal sorang2..kakaknya dah pergi asrama kan..bosan tu..main masak2 pun jadi

Juhariah Johari said...

Salam .zaman skrg alat main macam2 kdg tergoda nak beli.
Bila budak2 sekolah memang mereka sibuk betul, seharian tak rehat!

mama_ka0ri said...

mainan masak2 anak saya dah tak lengkap..senduk ada batang saje..periuk dah takde tudung..dapo dah tercabut tmpt letak dia..haha

ini la jadinya bila share mainan ngan adik lelaki..

anak kak zakie punya mainan cantik elok lagi.bagusnya kalau anak2 saya pon pandai jaga brg mainan dia macam anak akak..

With Julia said...

Umi Qi mmg suka penanda buku...comel sgt penanda tuh tau :)

With Julia said...

Umi Qi mmg suka penanda buku...comel sgt penanda tuh tau :)

Nurulhuda Abdul Latip said...

Wah adik dah besar pun masih main masak2? Bole geng dengan Zara ni, tp kan kak sy masa baya adik pun sibuk main masak2 juga hehe.. Sampai masa mmg akan stop sendiri.

Qhaifa Nur said...

seronoknya kalau aeish macam ni Kakzakie..pernah beli main pun kejap sangat lepas bersepah sana sini...
suka mian kereta he..he..

seronoknya adik dapat hadiah yang ditunggu...

memang padat jadual harian adik..

QueeN TerataI said...

syokla anak pompuan main masak2.. anak lelaki kejanya main senapang ajer.. main bola.. heheheh sekali sepak bola habis semua berterabur kak.. ;)

wah.. bestnya buku cerita yg adik dapat tu...

Haryati Faizal said...

yati pulak dulu main anak patung smpai tingkatan 3 tau...pastu baru stop...sbb anak patung tu dah tercabut kaki dia hihi

wawa syaida said...

kanak-kanak memang suka main masak2 dll...adik saya pun sama...tapi bila dah masuk form 1, hobi main masak2 dll ni dah kurang dan terus tak main dah :)

LYAfrina said...

hihi..sama cam asya gak suka sgt main msk2 ni..smpai penuh dgn menan dia je

||aLeaSaRa|| said...

kalau anak kembar saya tu main masak2..tiba2 saya pun terjoin sekali he3...

||aLeaSaRa|| said...

kalau anak kembar saya tu main masak2..tiba2 saya pun terjoin sekali he3...

Bin Muhammad said...

Masa kecil, berbakul mainan...bila dah besar terbiar aje. Bagi pd anak2 buah la pula...itulah kitarannya

elly nadyra said...

saya pun terfikir, umo brapa agaknya anak2 ni brenti main toys kan!

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..
hihi..seronok layan main masak2 dgn anak :)

wah..dah sampai hadiahnye..
tahniah adik..best le dpt buku baru :)
jalan cerita sama kak, tapi mood buku baru tu laen kann? hihi

Sue Bee said...

padat jugak jadual anak2 kakak rupanya..dari pagi sampai ke malam..

jaakechik said...

bestnya main masak2.. hihi... teringat lak zaman jaa kecik2 dulu....

umi alya said...

Padatkan jadual anak2 sekarang.. kita dulu2 penuh ngan xtvt kg.. main, main & main..

ieja amieja said...

padat sungguh jadual budak2 sekolah sekarang kan..sekurang2nya dpt mendisplinkan diri dorang dr kecik lg..

izan mama mia said...

mmg waktu cuti sajalah boleh main masak2...kalau time hari sekolah,..kekadang kesian mereka...pagi petang g sekolah

nurbijen said...

asah bakat memasak dari kecil, bagus tu kak... good for her imagination :)
Penatnya rutin kanak2 skrang ni.... kesian kat mereka

zila norazila said...

Dulu2 zila pun mnt smpn pnanda buku pntg tgk yg cntik mesti nk memilki..he hee skrg enth kmna smua tu..

Kakzakie said...

Naluri semulajadi kanak-kanak suka bermain, tapi tahap kedewasaan setiap kanak-kanak berbeza. Ada yg baru berusia 9 tahun sudah tidak berminat utk bermain ini semua. Tapi adik hampir mencecah 10 tahun pada bulan ogos ini masih suka bermain lagi.

Terima kasih kepada semua yg memberikan komen:-

aizamia3, Mizz Aiza, My Little Diary, Mas Zull, Kniedaz, ummuaidan (ini termasuk mainan kakak dia dulu), Kakcik, Lya Colours, Sura Mohd, Nini D.., hainom OKje (agaknya sebab tak ada adiklah ye dinda), hainom OKje (lebih kurang dinda dia novel memang rajin buku belajar kena pantau), HeNRieTTa JoSe, Rai Ourkizuna, Siti Rohaida Yusof, Mia Kassim (budak perempuan samalah Mia), cikguNae (dia anak patung pun main lagi cikgu), Angah, ummiross (tak adanya ummiross dia ni sesaja main macam dalam fb tu), ieda immi, ANIM (abang kata biar dia puas main sebab nanti besar dah tak ada peluang lagi),lia, nuyui a.k.a miss YUI, aTieYusof Family, Cik Puan Fadli, Tihara (bila dah sekolah memang dah tak ada masa), NM03, Qashmere, norhidana miswan, BERT (budak sekarang memang macam itulah Bert, jadual penuh bila hari sekolah), Nafira usof, yan's cottage, faraherda.razalan (dah nak 10 tahun dah.. tapi masih suka main lagi), Ratu Hatiku, JaSSNaNi, Cikda, Cho Zila, Mak Long a.k.a Kunang-kunang, are_lin@yu, PeRdU cINta (main aje ni..), Deqla Manjew, aizu's life (kadang-kadang kakak layan juga aizu), amirah (kita main sebab nak layan dia main Amie), Zaitun (yg adik main ini pun ada yg dari kakak dia punya Kak Zai), Knor (masa ini kakak dia lagi tapi kakak dah tak minat dia kena main sendiri), Juhariah Johari, mama_ka0ri (anak kakak jenis sayang barang lagipun anak kakak semua perempuan), With Julia, Nurulhuda Abdul Latip (itulah abang kata biarkan sampai dia puas), Qhaifa Nur (aeish sebab atas semua abang tak sama), QueeN TerataI, Haryati Faizal (oh ye ke? dah besar tu hihi...), wawa syaida, LYAfrina, ||aLeaSaRa||(itu biasalah Lea), Bin Muhammad, elly nadyra (entahlah kakak rasa tak sama setiap budak elly), ♥ Cmª shIemª ♥, Sue Bee (sebab itu tak ada masa kalau hari sekolah), jaakechik, umi alya, ieja amieja, izan mama mia, nurbijen (rata-rata budak sekarang sama Nur)dan zila norazila.

Terima kasih sekali lagi buat semuanya:)

NoEn said...

suka beli buku kat PTS..selain dpt disc, free postage juga

QasehnyaRania said...

main masak2 :)

Ummi Iman said...

Minat sungguh adik. Sampai besar main masak2 ;) janji hobi yg baik.

nik ros said...

wah.padat btol jadual. mmg tak sempat dah nak main masak2..hehe