Friday, June 21, 2013

Penuh peti ais dengan kuih jualan adik

Hari ini aku kenalah bekerja sehingga jam 12 tengahari saja. Petang ada hari terbuka untuk mengambil buku penyata sekolah agama adik. Untuk sekolah kebangsaan pagi ini papa yang pergi. Biasa kalau tidak banyak kerja kami pergi bersama-sama tetapi ada tugasan terpaksalah kami bergilir. Keputusan peperikasan sekolah kebangsaan dan agama kedua-duanya adik hanya mampu mendapat nombor tiga jatuh dari yang lepas. Inilah penangan membaca novel tidak berhenti. Itu pun masih sibuk mahu berjual pada hari ini sehingga malam tadi dia ke tuisyen tapi mama dan Mak Zah sibuk di dapur.

Pertama - Dengan bantuan Mak Zah potong dan masukkan ke dalam bekas comel ini. Aku pula mengacau custard di atas dapur. Sambil itu siramkan air buah diatasnya bagi basah.

Kedua - Siap masak custard curahkan di atas pandan sponge kek tadi. Custard aku hanya bancuh dengan susu, sedikit garam dan titikkan sedikit vanila. Sambil itu di atas dapur juga aku masak lengkung.

Ketiga - Selesai curah custard masukkan lengkung yang aku masak dengan perisa strawberry dan gula. Kemudian tabur sedikit nata de coco (kehabisan stok coktail - hubby pula di surau) jadilah begini.

Susun - Siap semuanya susun di dalam peti sejuk.  Malam tadi ketiga-tiga rak peti ais dipenuhi dengan barang jualan adik untuk dia berjual pada hari ini. Bekas sebelah itu mama punya marine collagen tidak boleh letak di luar.

Kena keluar - Semua ini kena keluar kerana 'rumah' mereka diambil alih barang jualan adik. Ikan bilis, bawang, ikan masin, kurma, coklat, asam jawa dan lain-lain semua kena keluar sementara.
~~ Adik suka berjual tidak tahu mengikut rentak siapa. Moga pendapatannya dapat dimanfaatkan pihak sekolah.~~

79 comments:

Masya said...

wahh jual triffle.. kalau besar ni bapa hinggit...

amirah said...

rajinnya adik berniaga ye kak zakie...ni triffle ni memang budak2 pun suka la. maklumla benda manis kan...akak pun mkn marine collagen? hihihi..amie mkn juga separuh bekas je. yg lain masih ada buat pameran dalam peti ais..hehe..malas dh nak makn. mcamana la nak cantik amie ni kak..

Zee Suhaini said...

comel la puding triffle akak..bleh antar puchong skit tak??hehe
pandai adik berniaga..

Mia Kassim said...

Adik minat berniaga ye....mesti ada bakat menjadi usahawan berjaya satu hari nanti....inshaallah...

Pn.bayu said...

bagus adik..kecik-kecik dah tunjuk bakat meniaga. Moga usaha diberkati, semoga perniagaan berkembang seiring adik membesar...in syaa Allah...

ieda immi said...

wahhhhhhh rajin akak
dan adik pun suke menjual
saya rasa macam rumit nak buat semua ini padahal sangatlah mudah kan kak .. hurmm kalau ada masa bertambah dgn anak2 yg suka berjual , alhamdulillah pasti ada rezeki dari allah ;)

Cho Zila said...

oklahtu dik.. syukur gak dia memanfaatkan minatnyertu...
sekarangni memang kalau berniaga adalah lebih baik dari makan gaji ni ha...

Cik Puan Fadli said...

wahhh..rajin yee adik...dah ade potensi nak jadi bisneswoman yg berjaya nnt...saya doakan semoga adik berjaya dunia akhirat..bertuah laaa akak dpt anak cam adik...

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

bagus adik ni...kecik2 dah semangat nak jadi usahawan...
meti habis jualan adik habis tu semuanyer sedap & special...nak satu...hehe

hainom OKje said...

Kanda, bila tengok ni ....bagi idea kat dinda nak try buat. Menarik ni ...Apa ke namanya kanda? triffle ke ?

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Bagusnya adik berniaga. Satu bekas ni berapa adik jual kakak? Tengok gaya makanan tu insyallah habis di jual nanti.

HeNRieTTa JoSe said...

Looks yummy to me....sedap plak rietta tgk akk....bagus la ada semangat berjual....rietta plak jnis yg pemalu...jgn hrap lah rietta bleh berjual...hehehe....

Rai Ourkizuna said...

wahh..bagusnya adik..

boleh buat modal saya jamu anak2 ni kak..hahaha..

Asyifa Mustaffa said...

amboi...niaga triffle tu...harus keuntungan dibahagi rata dgn maknya ni...sbb mak pun ambik pot memasak juga....hehe....

untungla kak dia minat niaga....x rugi pnYA...insyallah ada rezekinya tu....

sy pun minat niaga...teringat kecik2 dlu niaga jambu depan sekolah tadika yg tgh ada temasya sukan....smpi la ni...niaga kuih lak....seronok...:-)

norhidana miswan said...

msti laku triffle akak ngn mak zah bt tuh, adik minat menjual2 yek kak... bgs lah tu, pengalaman masa kecik nih mana tau boleh dimanfaatkan bile bsr nnti

Norzila Zakaria said...

rajinnya adik..rajinnya ibu buat trifle..nak jugak kakak...xpe kak, bagus adik suka jualan Nabi Muhammad pun suka berniaga..

Sharifah Nadzarah said...

wah sedapnye kak...bak semangkuk..
adik sy pun nak wat triffle ni kak tuk jualan kat skolah nnti tapi bulan 7 nnti...sibuk tanye resepi kat sy..

redza said...

bagusnya adik...semoga dapat dijual kesemuanya

Mila@Rimbun said...

bagus adik ni.. kecil2 dah pandai berniaga

Ratu Hatiku said...

Bagusnya adik kecik2 dah tunjukkan minat.. Semoga meniaga adik laku hrni.. :D

m.u.l.a.n said...

suka sgt triffle ni.. kalo buat main campak dlm loyang je sbb malas nak buat satu2.. mesti laku jualan adik ni..

Bin Muhammad said...

Bagus kalau dipupuk minat berniaga dari kecil. Program yg baik utk pelajar. Semoga adik berusaha utk lebih cemerlang pd masa akan datang ye...

JunAina said...

Rajinnya akak...rajin jugak mak zah. Eloklah kak dia ada minat berniaga mana tahu esok2 dapat jadi usahawan.

ummuaidan said...

Sib baik mamanya terer masak bagai,dapatlah adik berjual kat sekolah kan...benda camniesedap.kanak2 suka.mesti cepat lakunyer..:)

Mizz Aiza said...

bagusnya adik.. semoga jadi usahawan berjaya bila dah dewasa nanti.. untung kakak pandai memasak..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.zakie..

adik minat bidang bisnes ye? alhamdulillah.. manetau satu hari nnti blh jadi pendapatan sampingan..

kak.. tekak cma terkenan sungguh.. apeke namanye..? puding ke? cake ke?
menarik sungguh :)

ummiross said...

waa Kakzakie kreatif, nampak sedap sangat tu, ummi suka triffle ni, nampak pun dah sejuk tekak ummi. Kalau dekat, ummi akan jadi pelanggan adik, nak beli banyak2. Selamat berniaga ye adik..

Mat Gebu said...

Tiba2 pakcik mat pulak menelan air liur....gulp!....hehe

faraherda.razalan said...

Wah! Kreatifnya kak. Idea sape ni? Akak eh? Klu jul kat event2 ni, laku kak.

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

wahhh banyak tu triffle...

mmg laku ni kalo wat jual..sedap...

Eye_nee said...

amboi tertelan air liur bila tgk triffle sejuk2 mcm ni waktu cuaca panas2 ni...sejukkkk jer masuk tekakkk...saya pg td sebelum ke office sempat singgah sekolah Agama ambil report card Yana...

JaSSNaNi said...

assalamualaikum..
banyak jugak skali dia buat.. jual rm bape sebekas tu? moga bisness terus maju ye..

Acik Erna said...

assakam kakzakie..malam tadi pun hero bongsu acik telefon..mak masal la apa2 nanti hari sabtu disekolah ada hari kopersai..amboi..kemain dia kakzakie..main order je

Lya Colours said...

bagusnya kecik2 pandai meniaga. saya dari kecik pandai memperabih pitih je haha

wahida said...

saya pun baru buat triffle hujung minggu lepas kak...

kak, adik tu boleh geng dgn anak saya si abang tu, ada benda boleh jual kat sekolah, semua dia jual...ekekek...kami tak suruh pun, dia yg fikir sendiri nak berniaga...kadang saya fikir bagus jugak kan...biar dia tahu susah nak dptkan duit dan belajar menabung...

Deqla Manjew said...

wahh kecik2 dah ada cita2 ke arah bisneswoman ni kak.. chaiyok adik.. besar nnti buat sendiri pulak.. ;)

Kesuma Angsana said...

hehehe ada bakat jadi usahawan jaya adik ni ! doakan sajelah yer kak

ieja amieja said...

salam jumaat kak..
gigihnya adik nak berjual..klu iman mungkin x nak sebab rasa malu..hehe
tahniah utk adik..sama dgn arina jg dpt no 3 dan iman pl dpt no 4..npk gaya kena usaha lbh lg..

QueeN TerataI said...

BAGUS ADIK NI... ADA MINAT BERNIAGA.. MOGA ADIK BERJYA YER.. MAMA TUMPANG GEMBIRA SEKALI.

adzairdawati makdara said...

wahhh penuh satu peti ais jadinya :)

Ibu Lala said...

wah menariknya kak. rajin akk buatkan utk adik ek.

Knor said...

semangat berniaga ada tu kak...rajin sungguh bondanya...tahniah masih bijak dpt tempat ke tiga..

aizamia3 said...

kalau dekat saya pun nak beli jugak.. ;)

Qhaifa Nur said...

triffle ni ramai peminat Kakzakie sure cepat habis....seronoknya berniaga...

n O e s u h a i m i said...

wah..rajinnya adik...bagus2..nanti leh jadi ahli bisnes yg berjaya..

Lydia Miza said...

Salam kak zakie. Rajinnya adik jual. Wahhhh bukan main lagi menarik. Bagus adik ye kak

Nur-nba said...

Rajinnya adik... Cikgu nak beli 10 bekas boleh tak?

Nafira usof said...

waahhh.. bagus lah adik.. kecik2 lagi dah ade minat berbiz.. moga maju jaya yer adik~

hana hadi said...

aaa hana suka hana suka.. bagi 1..hehe

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Comeynya trifle tu Kakzakie... :D

~ yus ~ said...

Salam kak Zakie...

Lama tak tinggal jejak sini kan

Tak sangka ada bakat jadi usahawan adik ni, triffle tu mengancam betul..:)

Sekolah anak2 yus pun patutnya ada hari terbuka hari ni, tapi sekolah hari ni cuti sebab jerebu teruk. Johor sana tak cuti ke kak, jerebu teruk juga kan?

Daddy Ziyyad said...

Bagus ni kak zakie...
Kita patut tanam minat jihad bisnes dlm minda anak anak, sedari mereka kecil...Niatkan yg utamanya mengikut sunnah Baginda..berniaga :)

Fiza Rahman said...

Nak sket kak ☺☺

Rajin adik berniaga yer.

anitadiana said...

rajin nya akak..adiknya mesti mama buatnya..sedapnya kak..meriah tngok..

Cikda said...

kalau cikda jadik adik.. cikda la org yang paling happy sekali in the world bila balik tuisyen - bukak petis ais - tgk brg meniaga dah ready.. wallahh.. lompat2 time tu gak..

Kazman / Sue said...

Wah sedapnya triffle, selamat menjadi usahawan untuk adik

Mak Su said...

didoakan terus sukses ek

Rinna said...

Sedapnyaa tgk trifle tuh.. Moga success yer adik ngan jualannya.. tuh

Azian Elias said...

wahhh..jual triple ye.. berapa RM tu?

Tuan Juhaida said...

Salam kenal.wah sedapnya! !!brapa satu tu?jemput singgah blog saya ye.sweetamieda.blogspot.com

ANIM said...

sejak dok mersntsu ni , lama tak sebut lengkung kakzakie, huhu...agar2 je yg 2 abdul tau
part adik yg mana agsknya, tukang masuk dlm fridge ke?

Amanina Mads said...

wah rajinnya.. ada cita2 jd org bisness nie

aTieYusof Family said...

bagusnya adik ni suka berniaga ye?.. dah pandai carik duit...banyak jg jualan adik:)

Puan Kutu said...

adik ni suka berniga sama macam en suami.haha takde kena mengena..nmpk lazat barang jualan adik ni.mesti ramai yg membeli..:)

Che Mid said...

Si tukang buat dapat upah ke kak Zakie? he he

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum akak..adik ikut akhlak Rasulullah SAW..suka membaca,,dan sekarang berniaga..bukan ke 9 per 10 rezeki kita adalah daripada perniagaan..yang penting hindari riba..bagus adik..

MaMa Rey said...

rajinnya adik akak berjualan..banyak jualannya tu..semoga bisnes adik akak berjalan lancar..

Mia Liana said...

wahhhh.. penuh betul ni..

nurbijen said...

masa saya kecil dulu pun suka berjual... Adik ikut auntie la tu.... hihihi

Kakzakie said...

Baru kakak tahu sebenarnya apa yg adik jual adalah untuk tabung duit badan pengawas. Separuh dari hasil jualan menjadi milik adik dan separuh utk badan pengawas. Semalam setelah dibahagi dua dapatlah adik menabung RM47.50 sebab adik jual seringgit saja ikut kata papa. Memang kalau jual seringgit ikut modal tidak untung tetapi utk anak-anak tak apalah kan..

Booth pengawas lebih meriah sebab ustazah/uztaz mereka lebih banyak membeli. Ibu-bapa juga tidak kurang mungkin utk memberi sokongan. Booth peniaga yg dewasa mungkin sebab mengikut harga pasaran anak-anak sekolah manalah ada bekalan duit banyak.

Terima kasih semuanya:-

Masya, amirah (kakak makan tiap hari Amie), Zee Suhaini (datanglah sini kakak buat khas buat Zee), Mia Kassim, Pn.bayu, ieda immi, Cho Zila, Cik Puan Fadli, (Lizz) http://haslizalizz.com/, hainom OKje (buatlah dinda - makan masa sejuk. Tak kisah triffle ke dimple hihi...), Pokok Manggis Depan Rumah, HeNRieTTa JoSe, Rai Ourkizuna, Asyifa Mustaffa (kalau duduk rumah ok Syifa), norhidana miswan, Norzila Zakaria, Sharifah Nadzarah, redza, Mila@Rimbun, Ratu Hatiku, m.u.l.a.n, Bin Muhammad, JunAina, ummuaidan (bukan tere ummu tapi ini yg paling mudah hihi..), Mizz Aiza, ♥ Cmª shIemª ♥ (triffle kot Cma - entahlah janji bebudak suka), ummiross (yg banyak beli memang cikgu-cikgu mereka ummi), Mat Gebu, faraherda.razalan, C.M.A @ CikMoonAdnan, Eye_nee, JaSSNaNi Seringgit aje sebab senang nak kira), Acik Erna (Emi lagilah mudah dia tahu mak dia pandai masak), Lya Colours, wahida, Deqla Manjew, Kesuma Angsana, ieja amieja, QueeN TerataI, adzairdawati makdara, Ibu Lala, Knor, aizamia3, Qhaifa Nur, n O e s u h a i m i, Lydia Miza, Nur-nba (kalau Nur nak tahu cikgu yg banyak beli sebab beli mesti lebih dari 1), Nafira usof, hana hadi, CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), ~ yus ~ (semalam jerebu juga tapi surat pihak sekolah dah edar itu yg buat juga Yus), Daddy Ziyyad (betul tu tapi entahlah adik ni kakak rasa sebab ikut kawan-kawan sesama pengawas agaknya kot), Fiza Rahman, anitadiana, Cikda (memang pun Cikda, balik tuisyen senyum lebar), Kazman / Sue, Mak Su, Rinna, Azian Elias (seringgit Yan), Tuan Juhaida (salam kenal juga dari kakak), ANIM (org Johor je panggil lengkung ye Anim hihi...), Amanina Mads, aTieYusof Family, Puan Kutu, Che Mid (tak adalah CM sesaja bagi budak-budak suka), PeRdU cINta (ini sah tak ada riba sebab jual harga lebih rendah dari sepatutnya dik...), MaMa Rey, Mia Liana, nurbijen (anak kakak adik aje yg suka kakak-kakak dia tak macam dia).

Terima kasih semuanya sekali lagi:)

Zee Suhaini said...

kakkk, nak pergi sana jauh sangat..kot tak nampak jalan sebab jerebu teruk kan..hihi

terliur sangat ni..ingat balik keje kang nak cari bahan buat ni..nanti zee tunjuk zee punya versi pulak yer..amik akak punya cara tau..

intanfirdaus247 said...

salam kak..wah pandai adik berniaga..memang berbakat jd usahawan..eheh...sedap2 semuanya..intanpon terliur tau

Nur-nba said...

Nur dah agak, mesti cikgu yang beli banyak.. Kalau dekat, Nur dah borong juga.. ,)

wawa syaida said...

rajinnya adik...terliur tengok triffle tu...bagus nye adik...kecik2 lagi dah minat berniaga

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...mesti laku adik punya nanti...:)

Riedaffya ibrahim said...

adik minat berniaga ye...bagus la, kecik2 da pandai...

fairus mohamad noor said...

kecik2 dah minat meniaga..baguslah..

Deq's Qienz said...

pandai dia cari makan ek..minat sama kan..kalo xminat xleh buat juga..hehee

elly nadyra said...

minat yang baik, kalau dipupuk adalah hasilnya kemudian hari, btw, biarlah dia kak, mungkin ini minatnya.....rajin betul la adik.....untung dpt family yang rajin melayan dia