Wednesday, June 12, 2013

Dua kilo pulut dapat bubur merah seperiuk besar!! Selamat diagih kepada jiran-tetangga




94 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

sedap nyer :)

adarnadzmie said...

sukanya saya klu dpt jd jiran akak...suka saya ngan bubur merah (kt tempat saya panggil pulut kacau)... selalu dpt time pi kenduri kahwin...hehe

Acik Erna said...

assalam kakzakie..sedapnya..lama dah tak makan..acik tak pernah buat..tapi selalu makan masa dok Tanjung karang..teringin pulak rasa nak makan lagi..

norhidana miswan said...

time balik kg time ada tahlil, atau tahlil`selametan` msti ada bubur nih... sedap lemak2 gitu

anitadiana said...

sedapnya kak lama tak makan bubur ne..ingat dulu makcik yg ajar mengaji suka bagi kita org makan ne...tak pernah buat pun..

redza said...

sedapnya kak..

ummuaidan said...

sedapnya bubur merah tuh..lama dah tak makan..nak jadi jiran kakaklah..:)

NM03 said...

alhamdulillah, murah rezeki akak sekeluarga...

ZazaMyMoon said...

alhamdulillah..
sedapnya kak ;)

Kesuma Angsana said...

sedap tu mudah2an bertambah rezeki akak yer

Kakcik said...

Alhamdulillah. Kita memberi, orang merasa. Semoga sama2 mendapat rahmat dan keberkatan. :)

Shaiful Zaidi said...

terliur tengok..

Siti Rohaida Yusof said...

sllu klu buat bubur merah putih nie utk lepas hajat...hehehe
sedapnya bubur tu klu panas2 kan kak...

ieja amieja said...

assalam..
lama x jenguk cni..tenet pun kejap ok kejap x ok..
sedap bubur ni ieja pun suka makan ..semoga murah rezki akk skluarga :D

ieda immi said...

alhamdulillahhh
sedapp nye !

Cik Puan Fadli said...

buat kenduri ye kak...hehehehe..sodap tgk...

duniafana said...

nyum2 delicious

are_lin@yu said...

rajin akak..nmpk sedap tu.hehe

Rinna said...

Waahh sedapnyaa bubur tuh.. nyum2..:)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

nmpk menarik!
ni pulut rasa manis tu ye?

Ismaliana Sulaiman said...

kita org jawa mmg sinonim dgn bubur merah n putih kan kak.. klu nenek lia kat kg tiap kali ada buat kenduri mesti kene buat bubur merah/putih ni..kdg2 buat guna beras biasa jer...

Nafira usof said...

sedapnyeeeee.. terliur~
bertuah jiran2 Tihara~ hehehe

Nafira usof said...

*eh.. silap nama plak..

bertuah jiran2 akak.. hehehe..:)

lieyalatif said...

Ish kak....peberet ni kak...org panggil bubur merah kan kak...kalo ade 'niat' ke atau raikan something mmg wajib ade bubur ni kan kak...mak lieya pun rajin buat kalo kenduri doa selamat nih...

Lieya suke makan sejuk2 kak...nyummmmm...

azi said...

Kakzakie..
Bubur merah sama dengan wajik ke? kalau kat kedah ni, kami panggil Pulut kacau...

p/s bertambah rezeki kakak sekeluarga, lagi banyak bersedekah, lagi banyak rezeki masukkan...:)

Knor said...

wajik ke...bubur...nampak sedap dan manis...eemmm telan aiur liur ni..

Nini D.. said...

lama sgt tak mkn pulut...

che mid said...

Bubur abang!!!.. enak eee.. arek sitik..

ct rahani said...

makanan tradisi org jawa nih.. sedapnya kak..

With Julia said...

Best yer jadi jiran akak hehehhe :)

Sura Mohd said...

sekali jer sy pernah makan bubur ni..tu pun mak kawan sy yg buat..memang sedap..abiss sy makan..hehehe..
untung la berjiran ngan kakzakie..:)

umi alya said...

sedapnya kak, meh le ke sini semangkuk..

Aiza Hamdan said...

sedapnye..dh nak jadi wajik dh tuh..arrrggghhhh...lama nye x makan wajik..aduyai...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

haaaaaaaa.. cemanalah tadi sy leh baca 20 kilo pulut, hehehehe..

saya sangat suka makan bubur merah bubur putih... ada lagi tak??

amirah said...

mak mertua amie suka sgt buat bubur merah putih ni kak. amie sebelum ni kat perak tak pernah dgr atau tengok atau makan bubur ni. sebab tu first time macam pelik je makan..huhu. lama2 dah terbiasa dah 4 tahun kahwin ni.espcly kalau ada majlis mak mertua amie memang akan masak bubur ni.

Mizz Aiza said...

rajinnya kakak memasak bubur.. mesti sedap.. :D

faraherda.razalan said...

Nmpk sdp kak tp sy tak pndi makan bubur ni. Huhuhuhuhu....

wahida said...

ya Allah kak...feveret saya ni kak...bubur merah putih ni lama dah tak mkn kak...huhu...

sedapnya kak...ada lagi tak?? pos kan utk saya kat rawang kak...heheh...

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

ermm sedapnyer kak...terlio saya kak..dah lama tak makan bubur gini...

JunAina said...

Bubur ni Aina kenal bila mak saudara kawen dgn org Johor. Beras pulut biasa tukan kak?

nurbijen said...

sedapnya... nak sikit, tahan kot kalau pos ke sini, ekekkeke

Cikda said...

la.. naper cikda tak dapat pun?? heheheh.. oooo bubur ini memang sedapppp...lagi dimakan lepas berbuka... wahhh..!!!

My Little Diary said...

sy mmg suka bubur ni sejak dari kecik lagi....sedapnya....

Eye_nee said...

sedappppppnyaaaaa....jiran alam maya tak dapat pun kakzakie....hehehe...

NoEn said...

sedapnya...rasanya kat tempat sy panggil nasi manis...dh lama tak makan

mama_ka0ri said...

sedapnya...teringat kat mak..mak suka buat pulut ni..huhu..

Azian Elias said...

kalau kenduri dulu2 mak suka sangat buat bubur merah bubur putih ni..

PeRdU cINta said...

akak..ngences saya kak..kegemaran saya ni kak..2 mangkuk pun boleh habis..kalau kat negeri johor dan daerah2nya buat bubur merah bubur putih ni biasanya doa selamat,,ulangtahun atau meraikan apa apa..macam buat syarat sekali sedekahkan kak..muai..nanti balik kampung nak mintak mama buatkan..lama tak rasa air tangan mma nih..

QueeN TerataI said...

kak... miza suka betul dgn bubur ni.. dah lama x makn tau.. nnt nk buat jugalah.. sedekah pd jiran2..

munna said...

alhamdulillah.... sedap nampaknya kak

Deqla Manjew said...

rajinnya bagi kat jiran2.. sempena apa ni kak?

LiYa HaNiF :: said...

lama dah tak makan pulut cenggini... :)

Zee Suhaini said...

ooo ni nasi manis ni zee panggil..sedap ni..
akak suka durian??kalo kacau sekali ngan durian memang lagi sedap,pada tekak zee la..hihi..

selalo dapat masa pi kenduri jer..

aizu's life said...

sedapnye kak.. lame dah x makan.. mai smangkuk :D

aizamia3 said...

Alhamdulillah.. rezeki.. ;)

aizamia3 said...

psstt: macam mana rupa sarung tangan khas tu ye kak zakie..?

NURSHAKIRA ABDUL HALIM said...

sedapnya! pos sini sikit! hehehe

anyway tahniah menang jawab betul POKOK TEMBAKAU! :)

salam perkenalan!

Cho Zila said...

bubur merah yerk... ehm lama tak kacau pulut... nak raya dahni...

❤Kamsiah❤ said...

dikedah dipanggil pulut kacau..biasa buat masa nak kenduri atau raya...kat kelantan dipanggil nasi manis...ada yg tambah durian ..mmg umphh..

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

ermmm..akak.... saya ni 1st time tau pasal bubur merah nie.. ermm... ni masakan negeri mana?

inazamri said...

kat kg ina bubur merah buat dr beras biasa..tak pakai beras pulut.

Qashmere said...

sedapnya kak

Temuk said...

KAKZAKIE
Assalam, kakzakie.

Bubur abang (merah) kat situ menyimbolkan apa-apa ke, kakzakie? Kali terakhir arwah emak buat (dengan beras biasa), dalam hujung tahun 50-an! Terasa mengidam sangatlah sekarang ni. Mungkin nak ke dapurlah nanti....

hainom OKje said...

Kanda.... semata mata pulut yeh kanda...tak yah campur beras?
Okje pun ingat nak buat gak ni sebab mcam ada niat masa TLBD baik demam hari tu!

Papa Mifz said...

seronoknya kalau dapat berjiran dgn akak...:)

Bin Muhammad said...

Inilah di namakan rezeki secupak di makan bersama, semoga kakzakie dimurahkan rezeki... Kenapalah saya xberjiran dgn akak...hehe

wawa syaida said...

sedap dan nampak sedap...alhamdulillah rezeki dikongsi bersama :)

Puan Kutu said...

sedapnya..inilah dinamakan rezeki dikongsi bersama. sy yg sekadar dpt melihat ni pun berkongsi rasa gembira..hehe

ainnoraini said...

alhamdulillah..ramai yg dpt merasa..
murah rezeki...

Lydia Miza said...

Meraikan sempena apa ni kak zakie? Lama x buat. Dulu tiap kali besday kami mak buatkan bubur merah bubur putih ni

yan's cottage said...

sedapnya....lama Yan tak buat...teringin lah tu he heee....

Izan Ishak said...

alhamdulillah... rezeki buat jiran2 kak zakie ye. hujung minggu baru ni pun jiran kami buat kenduri tahlil. dpt juga berkat dan 2 bekas dadih bubur merah ni.

duduk johor ni baru izan tau yg bubur merah dibuat drp beras pulut. kalau mak izan biasanya buat dgn beras biasa tu.

sal said...

Alhamdulillah...murah rezki kakzakie...amin..

Zaitun said...

Kalau sebut bab pulut memang kegemaran kak Zai...sedapnya.

QasehnyaRania said...

as-salam.
ke kl ada tak ?

alhamdulillah

ANIM said...

Wah..doa selamat apa ni kak?
Kendui sunat 2 abdul tahun lalu, saya buat juga..
Paksa rakan2 dan jiran2 utara makan..
Walaupun 1st time makan dan kenal nama, depa kata sedap!!!

zulaikha megat said...

kak ,ada resepi tak..saya tak pernah makan bubur merah ni..

Ummi Iman said...

Suka. Ruginya tak jd jiran akak ;)

tenku butang said...

waaaaaaaaaaaaaa.. ada kenduri ke??

Aine Ainun said...

Johor mmg femes bubur merah,
somi saya org n9 x tau pasal bubur merahni kak...

niat ape ni kak..?

Juhariah Johari said...

Salam.
Lama betul tak makan bubur tu. Rindu!

Juhariah Johari said...

Salam.
Lama betul tak makan bubur tu. Rindu!

Sayangku Zie said...

Alhamdulillah.. syukur dapat bersedekah pada jiran tertangga...

Kakzakie said...

Bubur merah ini sebenarnya sangatlah sinonim dgn masyarakat Jawa khasnya dan Johor umumnya. Ianya sangat sinonim bila ada sesuatu kenduri atau hajat. Buat keluarga kakak bila ada sesuatu kesyukuran, hajat atau yg baik-baik selain pulut kuning, bubur merah ini juga bagaikan satu dari cara memanjat tanda kesyukuran tersebut.

Terima kasih kepada semua yang memberikan komen N3 kakak ini:-

:: Mrs.Eady ::, adarnadzmie, Acik Erna (kakak percaya sebab di Tg Karang ramai komuniti Jawa kan Acik), norhidana miswan, sanitadiana, redza, ummuaidan, NM03, ZazaMyMoon, Kesuma Angsana, Kakcik, Shaiful Zaidi, Siti Rohaida Yusof (begitulah Eda), ieja amieja, ieda immi, Cik Puan Fadli (bukan kenduri tetapi sekadar tanda kesyukuran), duniafana, are_lin@yu, Rinna, ♥ Cmª shIemª ♥ (ye... rasa dia manis tapi yg putih tu tak manis), Ismaliana Sulaiman (betul Lia, keluarga kita mesti sinonim sangat), Nafira usof, lieyalatif (Lieya mesti maklum mengapa ianya dibuat), azi (oh.. pulut kacau ye), Knor, Nini D.., che mid (merene CM angger arek telong mangkok yo kenek), ct rahani (ct pun tahu ye..), With Julia, Sura Mohd, umi alya, Aiza Hamdan, Seri Kandi Tanah Jauhar (kenduri kawen pun tak ada 20kg SR - habis dah), amirah (Amie bersaudara dgn org Jawa ke?), Mizz Aiza, faraherda.razalan, wahida (kalau boleh pos macam wajik tak apa ini tak bolehlah wahida hihi...), (Lizz) http://haslizalizz.com, JunAina (ye memang beras pulut biasalah), nurbijen, Cikda, My Little Diary, Eye_nee, NoEn (tapi ini bukan beras ye Noe ianya pulut tau), mama_ka0ri, Azian Elias (kakak masih kekalkan Yan), PeRdU cINta (betul tu... kakak pun buat atas salah satu sebab itulah), QueeN TerataI, munna, Deqla Manjew, LiYa HaNiF ::, Zee Suhaini (tapi ini pulut Zee dan betul kadang dibuat campur dgn durian), aizu's life, aizamia3 (kakak akan buat N3 sekejap lagi), NURSHAKIRA ABDUL HALIM (slam kenal juga dari kakak), Cho Zila, ❤Kamsiah❤, C.M.A @ CikMoonAdnan (negeri mana kakak tak pasti tapi tradisi Jawa), inazamri, Qashmere, Temuk (ada simbol tanda kesyukuran biasanya Pak Temuk), hainom OKje (Keluarga kanda biasa buat tak campur beras, kami buat 100% pulut baik yg mearh mahupun yag putih), Papa Mifz, Bin Muhammad, wawa syaida, Puan Kutu, ainnoraini, Lydia Miza (sempena tanda kesyukuran - banyak kalau nak disenarai. Tapi cukuplah kakak kata Alhamdulillah), yan's cottage, Izan Ishak, sal, Zaitun, QasehnyaRania (ala buat aje sendiri sebab ianya mudah sangat), ANIM (bagus Anim ajar mereka merasa tradisi kita), zulaikha megat (senang aje Zu, kacau dgn santan aje dan bila agak kembang masukkan gula melaka dan sedikit garam), Ummi Iman, tenku butang, Aine Ainun dan Juhariah Johari.

Di sini resepi mudahnya:-

Pulut, santan kelapa, gula merah, sedikit garam dan daun pandan. Pulut direndam sekejap kemudian masak dengan santan. Kacau tak boleh tinggal sehingga agak kembang. Ambil sedikit utk yg putih. Kemudian yg banyak masukkan gula Melaka dan sedikit garam. Kacau sehingga kembang, kalau pekat sangat tambah santan. Pulut putih pula asing hanya masak dgn santan, pandan dan garam. Bila masak dah boleh makan. Cara makan masuk dlm mangkuk yg merah dulu kemudian sesudu/dua letak di atas yg merah. Siap.

Terima kasih semuanya sekali lagi:)

Kakzakie said...

Terim kasih juga:-

Sayangku Zie (alhamdulillah)

Mak Long a.k.a Kunang-kunang said...

Memang menyelerakan. Kalau kak ani mesti habis semangkok tu.

Mesti sedap manis bercampur lemak.

Falsya said...

kakak..pulut nie mcm ala2 wajid ke?..

Deq's Qienz said...

sedapnya..

Aishah Jahirah said...

sama2 dapat merasa kesedapannya...

Nur-nba said...

Lama tak makan bubur pulut merah.. Kalau saya berjiran dengan akak, tentu dapat sebekas.. :)

HeNRieTTa JoSe said...

Bubur merah? Blom pernah rietta dgr nama tu....nmpak sgt sedap....

Kakzakie said...

Tidak ketinggalan terima kasih juga:

Mak Long aka Kunang-Kunang (org macam kita aje suka Kak Ani, bebudak kurang suka), Falsya, Deq Qienz, Aishah Jahirah, Nur_nba dan Henrietta Jose (kalau di sini bagai sudah biasa Rietta).

Terima kasih sekali lagi:)

elly nadyra said...

lamanya tak makan, selalu mak saya yang buatkan huhuhuhu tinginnya!

nik ros said...

sedapnyer.lama sgt tak makan.kalau blk kelate dulu ma suka masak pulut ni.nik ni cicah ngan gula pun dah sedap.haha