Wednesday, June 5, 2013

Delima aka pomegranate sebesar kepala bayi ini salah satu buah yang disebut di dalam Al-Quran





~~Dikatakan mempunyai khasiat untuk membaik-pulih fungsi hati dan limpa, mencuci buah pinggang dan salur kencing, membantu penghadaman dan membuang lemak-lemak berlebihan.~~


75 comments:

ummuaidan said...

Yang nie kakak beli kat pasar yer...mmg nampak terbaik ngan warnanya dan segar gitu..mesti manis dan sedap kan..
Delima mmg banyak khasiat..orng2 tua pesan..kalau pregnant makanlah walapun sebji kecil dalamnya

Masya said...

buah delima merah ni lah dulu sy mengidam nak makan tau.. samapi bersalin x dapat.. sdhnya air liur anak melelh.. nsb baiklah ada kwn bagi lps bersalin... anak sy 4 bulan baru saya bagi anak sy makan.. hilang terus melelh air liurnya..

Juhariah Johari said...

Salam.
Hebatnya kuasa Allah.
Bijinya sgt menarik, warnanya merah darah. Jarang jumpa biji delima macam tu kan?
Kat rumah ni ada delima, tapi warnanya samar2 je.

Mia Kassim said...

Assalamualaikum kak....buah delima ni memang sedap kalau dibuat jus....rasa masam2 manis kelat gitu...

:: Mrs.Eady :: said...

sedap tau mkn delima..layan jek :)

aTieYusof Family said...

Assalam Kak..
suka buah delima ni.. tapi mmg dah susah nak jumpa kt sini.. tak tahu lah mana nak cari dah...:)
bagus khasiatnya..

Acik Erna said...

assalam kazakie..lamanya acik cari..tapi belum jumpa..sedapnya tu

fazrulnoor said...

mak saya ada penyakit batu karang dalam buah pinggang..maybe boleh cuba makan buah nie kan

redza said...

dah lama tak makan delima

Zee Suhaini said...

salam kak...tak pandai la nak makan buah delima ni...pernah beli sekali jer...

bujal X said...

dulu ada tanam..da mati tapi..

btw sori lama tak jenguk sini~he~~

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

susah nak jumpa delima yang merah maroon macam ni isinya.. saya kalau makan delima memang leka menikmati sebutir2, hehe

norhidana miswan said...

msti mahal harganyer yg merah gelap gini kan kak, yg merah biasa selalu dana beli kt psr cow kit pun paling mahal 2biji rm10, selalunyer 3-4biji rm10

Norzila Zakaria said...

yg ni sdp ni kak..manis..mkn sambil duudk xsedar dah bis sebiji..hehehe

Budak Kampung said...

salah satu sunnah mknan nabi delima kan

sal said...

banyak sgt khasiatnya..jika dpt tanam buah ni elok sgt...

PeRdU cINta said...

Allahuakbar..sedapnya kak..ni mesti rangupkan..lamanya tak makan..cantik warnanya kak..berseri dan nampak segar..kalau tak silap..buah delima ni pun salah satu makanan sunah selain buah zaitun..kismis,,kurma..amalkan makan makanan sunnah moga kita merasai keberkatannya..amin..

Tihara said...

sedapnya buat jus..buah ni kalau beli kat tempat saya sebiji RM5, nk makan punya pasal beli je lah :)

Myra Jay said...

Myra suka makan delima sekarang ni, tp buah ni susah nak dapat sekarang tambahan bukan musimnya kan :D

adarnadzmie said...

suka saya ngan buah delima kak...klu mkn ralit jer...hehe

Knor said...

juga untuk darah tinggi kak..suami knor mkn buah nilah..dan bermacam buah lagi..penuh dgn buah2an dlm peti ais tuh..

yg akak tunjuk ni..merahnya..smlm nor ambil sebiji delima..cilok suami punya..heheh buat deco pavlova..

Mila@Rimbun said...

besar tuh.. selalu jumpa kecik jer. nanti nak g tengoklah kat pasar tani kat bawah opis ni

azian said...

merah betul kaler nya ye kakzakie...
kak, minggu ni kami balik johor lg...amik budak2,...kl hr sabtu akak ade kat rumah, kami singgah...hihi...insyaAllah

JunAina said...

Aina minum jus dia je kak.

are_lin@yu said...

aha ayu pn ada dgr jgk..kna mkn smua dan ada bji yg ada pnwar 1 ..nth apa lg tp lpa dh..hehe..ayh sllu msin mnum airnya.

Aziela said...

Susah nak jumpa yang isinya berkilau merah dan cantik macam nie kak. Mak mertua saya ada tanam, tapi isinya merah samar jer... Rasanya pun agak masam2 sikit. Tapi mengenangkan khasiat dan kelebihannya, yg macam tu pun saya rasa sedap dah.

Aine Ainun said...

sayA suka buah Delima...♥

HeNRieTTa JoSe said...

rietta xpndai makan...tpi makan juga la...rietta pernah kena gelak, sebab makan ikut sebutir demi sebutir...

QueeN TerataI said...

mmg bagus kak amalkan buah delima nie..

aizamia3 said...

antara buah yang ai suka tapi jarang dapat..
teringat masa mengandungkan dak Nuha.. merajuk dengan en. suami pasal tak dapat makan buah delima.. hehehe..

mala said...

musim buah delima dlm bulan october kat sini. tanam kat kawasan pergunungan. last year beli 10biji 5riyal dlm RM40

Cho Zila said...

masa mengandungtu susah payah nak mencarinyer.... walhal bukanlah susah ngatkan... suka gak makannyer...

wawa syaida said...

dah lama tak makan buah delima ni...cantik warna isinya tu...last makan 3 tahun lepas...makan buah delima yang kakak punya...kakak mengandung time tu

aanie said...

terliur tgk..nanti nak cari la...

Ibu Lala said...

sedap ni kak. klw merah camni mmg la manis. kan.

amirah said...

mana akak dapat buah ni ye...merah pekat. selalunya tak terang sgt warnanya kan kak..

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

ermmm sedap...merah menyerlah...
saya paling suka buah ni...selalu beli sebiji 5 ringgit kalao kat pasar malam 3 biji 10 ringgitkan...

Bin Muhammad said...

Besar dan merah pekat warnanya. Baru puas macam ni! Memang tidak disangkal lagi...delima banyak khasiatnya seperti namanya yg cukup bernilai!

ANIM said...

baik buah, jus atau lassi delima..
kami 4 beranak cukup suka

maszmadi said...

pernah makan sekali jerk, rasa dia manis2 masam kan.. erm susah nak cari buah ni, seb baik bukan feveret..

My Little Diary said...

sy sgt suka makan buah ni sejak kecik lagi...jiran ada tanam, jiran yg baik hati suka bagi budak2 mkn yg main2 kat laman rumah dia...

Rapunzeel Cikilolo said...

tu la...

atok saya sakit paru2 pun makan buah ni... kurang sikit...

memang ada mujarabnya...

izan mama mia said...

mmg banyak khasiat...tapi reganya mahal..tak boleh makan sll..huhu

zila norazila said...

byk kbaikan nie kan..sebiji dalam 5 ringgit kan klu kt area jb nie..zila pun suka..tp mkn sikit2..x leh byk..cepat jemu..he hhee

ieda immi said...

sedapp nie
subhanallahhhh
dah lama x makan huhu

Daddy Ziyyad said...

memang sedap buah ni kan kak zakie....dan boleh tahan mahal...tapi berbaloi beli utk khasiat nya

MOKCIK AZWA said...

Asben suka beli buah delima..lama kelamaan kami anak beranak pun terikut kegemaran asben hehehe

tapi tak pernah jumpa pulak yang merah maroon macam dalam gambar kakzakie ni..merah pink adalah

aizu's life said...

sedap je nampak buah ni.. warna pun menyerlah.. kite suke buah ni.. sampaikn mkn pati dia :)

Puan Kutu said...

org kata klu pregnant makan buah ni mata anak akan cantik.betul ke?

Nini D.. said...

buah delima mmg sedap tapi harganya boleh tahan mahal :)

Rinna said...

Sedapnya tgk buah delima tuh..

hainom OKje said...

Cantiknya.... mmg sama mcm batu delima kanda...
Tp sayangnya dinda tak pernah makan....sedap ke kanda?...

Papa Mifz said...

PM tak pernah makan lagi buah tu rasanya kak...

~aYu~ said...

alhamdulillah sejak preggy ketiga ni mmg amalkan minum jus delima ni. mmg sume ok. darah ok. tekanan darah pun ok. buang air besar pun lawas tak macam preggy2 lepas. elok diamalkan slalu.

Fiza Rahman said...

Besarnya kak. Saya mengidam buah ni masa pregnan anak kedua. Time tu susah plak nak dapat. Sekali dapat memang seronok. Cantik isinya yer kak.

Nur-nba said...

Cantik isinya.. berkhasiat dan susah juga nak cari..

||aLeaSaRa|| said...

fav saya ni,masa demam denggi abah belikan jus buah manggis :)

Kesuma Angsana said...

mmg banyak khasiat buah ni kak!

Sayangku Zie said...

Sangat cantik isinya kakak... bnyk pulk khasiatnya

Shaiful Zaidi said...

besaqnya...suka makan buah ni..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..
Cantik sungguh biji delima tu..klu cma beli mesti dapat kaler merah2 pink..ssh nk dpt kaler merah gelap cenggini..

betul tu kak.. mmg banyak khasiat buah delima ni..

LYAfrina said...

lya suka mkn delima.. lg bgus diamalkan smasa mengandung

Amanina Mads said...

sedapnya kak.. isinya merah

Azian Elias said...

anak2 saya suka sangat2. siap pesan hubby beli kan kalau ke kedai buah.. mahal sikit harga nya kann..

elly nadyra said...

Byk khasiat ni

Kakzakie said...

Buah delima biasa yg kakak beli tak sebesar ini. Mudah didapati di pasaraya Kipmat di Tampoi. Kalau mengidam dtglah paaraya ini biasa memang ada sebab kakak tidak pernah terputus bekalan. Tapi kali ini terlalu besar dan harga yang ditunjuk 20 ringgit sebiji tapi kakak dapat 15 ringgit. Besar macam kepala baby. Utk yg saiz kecil ada 10 ringgit sebiji dan ada juga yg 3 biji sepuluh ringgit.

Terima kasih kepada semua:)
ummuaidan, Masya, Juhariah Johari (dekat sini banyak Kak Ju), Mia Kassim, Mrs.Eady, aTieYusof Family, Acik Erna, fazrulnoor, redza, Zee Suhaini, bujal X (ada blog baru ye),Seri Kandi Tanah Jauhar, norhidana miswan, Norzila Zakaria, Budak Kampung, sal, PeRdU cINta, Tihara, Myra Jay, adarnadzmie, Knor (oh ye ke? kakak tak tahu pulak), Mila@Rimbun, azian (Pagi kakak kerja, adik& abang ke RTM ada rakaman adik petang kami ada), JunAina, are_lin@yu, Aziela, Aine Ainun, HeNRieTTa JoSe, QueeN TerataI, aizamia3, mala, Cho Zila, wawa syaida, aanie, Ibu Lala, amirah, (Lizz) http://haslizalizz.com/, Bin Muhammad, ANIM, maszmadi, My Little Diary, Rapunzeel Cikilolo, izan mama mia, zila norazila, ieda immi, Daddy Ziyyad (dekat Kipmat ok doc reasonable harganya), MOKCIK AZWA, aizu's life, Puan Kutu, Nini D,Rinna, hainom OKje (la... tak pernah rasa cubalah dinda kanda boleh katakan tiap minggu membeli), Papa Mifz, ~aYu~, Fiza Rahman, Nur-nba (ala... Nur ni dekat Kipmart mesti adalah, kakak tiap minggu beli), ||aLeaSaRa||, Kesuma Angsana, Sayangku Zie, sShaiful Zaidi, ♥ Cmª shIemª ♥ (sekarang tengah musim kaler inilah Cma), LYAfrina, Amanina Mads, Azian Elias (dekat Kipmart Tampoi ok sikit Yan harganya tak mahal)dan elly nadyra.

Kepada semua terima kasih sekali lagi dari kakak. Datanglah JB sini banyak boleh dapat buah delima di pasaraya Kipmart, Tampoi.

harumanvee said...

kudapan paling sihat nih . dok depan tv , makanlah sebutir - sebutir ... heheheee

NoEn said...

buat jus pun sedap nih...

♥ ROS ♥ said...

Masyaallah menyerlah warnanyer... Harap dpt mkn suatu hari nnt :)

Haryati Faizal said...

sesuai jugak dimakan tuk org yg pregnant

Deqla Manjew said...

nmpk sedap isinya.. yg penting byk khasiatnya... =)

Cikda said...

cikda paling suuuuuuukaaaaaaa delima, kurma dan anggur....

Mizz Aiza said...

subhanallah.. besarnya buah delima ni kakak.. mesti rasanya sedap..

intanfirdaus247 said...

intan suka makan buah delima juga..kalau dapat, intan amek sebutir sebutir buahnya ..memahg layan..sedap sgt..manis manis …lain mcm manis dia..pastu ada kerangupannya

fairus mohamad noor said...

mmg byk khasiat delima ni kan kak..mase pregnant ank no 2 dlu m3h mengidam mkn buah ni la..puas hubby g cari..susah gak nk jmpe..last2 jmpe kt pasar..huhu