Saturday, June 22, 2013

Nikmatnya antara yang besar dan kecil tetap ada

Tangan memegang setering kereta tetapi mata masih mampu melihat warung menjual buah di kiri-kanan jalan. Hendak membeli goreng pisang bimbang dengan keadaan jerebu. Berhenti membeli buah bolehlah tetapi pisang goreng agak kurang sihat rasanya kalau membeli sebab index IPU pun masih tinggi lagi di Johor sekarang.


Besar dan kecil - Si besar ini diberi oleh suami cikgu tuisyen adik. Tempohari waktu si besar ini masih musim muda pernah jadi hidangan kerabu kami. Si kecil pula belinya di tepi jalan.
Si besar yang kuning - Siap berpotong masuk dalam mangkuk nasi. Banyak!! Jadi hidangan kami sekeluarga.
 
Si kecil yang oren - Bawa ke pejabat makan sendirian di dalam bilik. Nikmat!!
 
~~Mengharap biarlah jerebu segera hilang. Boleh pula boss aku berkata "Jerebu udara nampak di mata tetapi jerebu di hati siapalah yang tahu. Pandai pula dia berfalsafah.~~ 

54 comments:

Fazleyatul Aini said...

sedap kak mangga tu kalau sejuk2
melaka dengan johor memang jerebu teruk. tak berani nak duduk luar lama2. pergi site pon kejap2 je. senak rasa dada dengan hidung

redza said...

sedapnya kak..kecur air liur tgk mangga tu...

ummiross said...

Kakzakie..pagi-pagi ni dah kecur air liur, peberet ummi buah mangga ni.Memang nikmat kalau dapat semangkuk macam tu.

Hehe..jerebu dihati,pandai pula bos Kakzakie berfalsafah ye, teringat pula Prof Muhaya, selalu dia guna istilah hati berkeladak, agak2 sama tak maknanya tu, hehe..

Tihara said...

alhamdulillah sedapnya mango ni kak n sedap pula falsafah dari boss akak tu :)

hainom OKje said...

Tak kiralah jerebu pun kanda.... janji dapat makan sikecil sorang sorang di office....hehe ....
Amboi....makan tak ingat dindalah tu....

Sura Mohd said...

kak zakie ni dah buat sy kecur...dah macam mengidam pulak ni..huhuhu..

Knor said...

sedapnya kak..hantu pelam nor kak..pantang tgok juga

Acik Erna said...

assalam kakzakie..acik ni kan pantang nampak buah mangga ni,,terus teringin nak pi cari sekarang jugak he he

Mizz Aiza said...

sedapnya dapat makan mangga macam tu kakak.. mak aiza memang suka sangat makan buah mangga ni.. aiza kalau makan yang masak je, kalau yang muda tak suka sebab masam..

PeRdU cINta said...

sedapnya kak buah mangga tu..nampak segar je..blander,,buat ais krim kak..wah lazatnya..

KY Atie said...

alahaii...akak, sedapnya, nak kena suruh abg beli juga nanti terliur lah pulak hahaaa

Masya said...

aloooo looo.. dappnya...

iyerlah jerebu dihati sapa yg tahu kan

ummuaidan said...

oh sedapnya kakak tengok mangga tuh..letak sikit asam boi..mmg semua tuh leh abes skali hadap...sini musim mangga lambat lagi..
pandai pulak bos kakak berfalsafah yer..betul jgk tu

Siti Rohaida Yusof said...

sedapnya..

Zee Suhaini said...

boss dah boleh jadi ahli falsafah dah..hihi

sedapnya nampak mangga akak..makan sejuk2..nyumsss, semangkuk pon tak cukup..

❤Kamsiah❤ said...

sedapppp....lps kupas,simpan dlm petia is..nyummm..

Mizz ErMa said...

sedapnye nampak mangga2 tu..kalo jumpa kat gerai2 tepi jalan nnt nk singgahlah..hehe

zila norazila said...

Akk x ajk zila mkn sama..he hee mkn kt opis sorg2 erk..besar tu dulu pgasuh ank rajin bgi..sedap.mkn muda..x msm..

Puan Kutu said...

mmg nikmat dpt mkn yg masak ranum macam ni.buah peberet sy plak tu..

kemain boss akk berfalsafah..:)

Papa Mifz said...

oh kuningnya isinya...terasa lama pulak tak makan buah mangga...huhu

eelobor said...

kat umah nie, kalau dah siap potong, sekejap jer abis walau sepinggan yang di letak dalam peti ais sekejap sbb nak menyejukkan. tapi kalau takde orang nak potong, maknanya sampai sudah la tengok cam gitu jer.... hihihi

intanfirdaus247 said...

salam kak, jerebu masih teruk kan
wah sedapnya ..

Nur-nba said...

Puas makan mangga tu.. Sedapnya kak.. Jerebu makin terukkan kak.. Hari2 menyedut asap je.. Moga akak sihat2 je.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...wah sedapnya mangga tu...:)

Juhariah Johari said...

Salam.
Mcmmanalah jerebu di hati tukan?..
Mangga masak, sedap!
Moga jerebu cepat menghilang. Amin.

Cik Gee said...

sedapnyer!!! dah la tengah lapar nih!!

nurbijen said...

banyaknya isi si besar...
hihihi, pandai pula boss berfalsafah :)
Teruk betul jerebu skrang kan kakak? moga hujan cepat2 turun

gadisBunga™ said...

eceh..boss akak berfalsafah bagai....nape tu? hahaha!!!

sedap tuh kak...mangga manis!

azi said...

emmmmmm..sedapnya...saya memang suka buah mangga , adik-adik ofis pun tahu kesukaan saya tu.....tengok buah tu dalam pinggan kakak , cair liur saya...:)

semerbakmewangi said...

redha jer la dgn jerebu nih . x der apa yg boleh dibuat . segar jer manggaa tuh tapi hati belum tentu segar ... hahahaaa tiru boss zaki berfalsafah ...

Riedaffya ibrahim said...

si besar n si kecill...dua2 nampak sedap...akak,da lama x singgah blog akak..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam K.Zakie..

aduhai..menggoda sungguh..baik yg besar mahupun yg kecil..klu beli, bp rm sebiji kak??
sedapppnyee..... :)

psssttt menarik la falsafah die tu..cma nk mntk izin kopi kat fb noh..

take care akak.. kat sini pun jerebu makin tebal..huhu

Ummi Iman said...

Sedap. Jerebu dihati hanya Allah yg tahu :) alhamdulillah

Amanina Mads said...

sedapnya..mesti maniskan
semoga keadaan beransur pulih

Bin Muhammad said...

Kuning buah mangga memang mampu membuatkan saya terliur...sabar je la, gambar ajer...

Kini jerebu semakin teruk di tempat saya...Esok seluruh selangor ni, sekolah di tutup, seronok le budak2...

wanie amerie said...

Salam kak zakie..
Amboi buah mangga,kuningnya mengoda sguh..haiiihhhh..
Akak,take care yea..hrp2 pasni jerebu makin oklah..mai turun kedah,kat sini so far alhamdulillah ok lagi..
Hehe..dalam makna falsafah cik abg tu..

cikguNae said...

Assalamualaikum akak...
buah pelam tu nampak sedap(org kedah panggil)... dulu keliling rumah ayah banyak pokok pelam ni. Sekarang dah tak ada sepokok pun... :(

hehe... betul! jerebu di hati siapa yang tahu....

azieazah said...

Untung la di tempat kerja ada bilik sendiri. Makan apa pun orang tak nampak.

Tempat kerja saya terbuka satu department. Tarik laci berkiut sikit pun, ramai yang angkat kepala nak tengok. Adehhh!

Kakzakie said...

Walau dalam keadaan jerebu yg kelihatan masih tidak berubah tapi penjual di tepi-tepi jalan kakak perhati masih tetap rancak. Lebih kesian mereka tidak peka menjaga kesihatan kerana rata-rata tidak memakai face-mask. Kakak keluar kereta sebentar untuk membeli mangga yg kecil tapi manis rasanya.

Terima kasih semua yang memberikan komen atas N3 kakak ini:-

Fazleyatul Aini (hari ini pun macam tak berubah aje Lya), redza, ummiross (samalah dgn kakak ummi. Kalau mangga ni pantang nampak mesti nak beli. Prof Muhaya siapa pun suka kan), Tihara, hainom OKje (masa makan memang tak ingat siapa pun hihi...), Sura Mohd, Knor, Acik Erna, Mizz Aiza, PeRdU cINta (Tak sempat blender, PC, blender dlmperut ajelah hihi...), KY Atie, Masya, ummuaidan (ummu tanam dalm 3 tahun dah boleh buah tau), Siti Rohaida Yusof, Zee Suhaini (angin kus-kus dia tu Zee), ❤Kamsiah❤ (kakak terus makan Kam, tak sempat nak bagi sejuk pun), Mizz ErMa, zila norazila (kalau dekat sebelah pejabat boleh kakak syer zila), Puan Kutu, Papa Mifz, eelobor (biasalah org lelaki kalau tak ada yg kupas memang sanggup tak makan, macam abang juga), intanfirdaus247, Nur-nba (tak selesa nak jalan pun kan), Mas Zull, Juhariah Johari (rumah Kak Ju banyak mangga dah masak belum? Jerebu masih tak berubahlah Kak Ju), Cik Gee, nurbijen (kalau tak duduk dalam air-cond di sini ni Nur rasanya macam sesak nafas tau), gadisBunga™, azi, semerbakmewangi (lawan boss kakak berfalsafah ye), Riedaffya ibrahim (tak apa Ffya sibuk ye..), ♥ Cmª shIemª ♥ (yg besar tu dpt free Cma. Yg kecil kakak beli sekilo 8 ringgit. Nak C &P no problem Cma), Ummi Iman (yelah Rose Allah tahu apa pun kan), Amanina Mads, Bin Muhammad (Walau seronok bercuti tapi tak boleh sesuka jenjalan kan BM - tak selesa nak bernafas), wanie amerie (Untung di utara tak ada jerebu ye)dan cikguNae (Sayangnya kena tebang semua - kakak pun panggil pelam juga cikgu).

Buat semua terima kasih sekali lagi:)

zana fahmi said...

Dah lama tau nak makan mangga, kat sini takde jual bersepah. Ada kat pasar besar je, itu pun belum tau kemanisannya.

kakzakie, suka ayat boss tu, terasa pulak.

norhidana miswan said...

telan liur nengoknyer kak, yg beso tuh kalu mkn sorang2 boleh cirit... banyak sgt hehehehe

aizamia3 said...

terliur nengok buah mangga tu.. lagi sedap kalau baru keluar dari peti sejuk.. ;)

Deq's Qienz said...

sedapnyaaaa..terliur saya.

are_lin@yu said...

sdapnya lma tak makan.huhu

TiranaAduka said...

walaupun ta tak up date blog.menyempatkan juga melawat kawan2.

amirah said...

memang terliur tengok si kecil dan si besar ni...memang fav amie ni kak. kalo dapat sebesen pun masih larat lagi nak habiskan serentak..hehe

Kesuma Angsana said...

alamak jd terliurlah pulak pada KA yg mmg KA buah2 ni kak !

QasehnyaRania said...

sedapnya mangga tu.nak2 kalau yang manis kan kak.buat jus pon sodap ni

fieda said...

olo..sedapnyer..terliur saya

fieda said...

olo..sedapnyer..terliur saya

Deqla Manjew said...

deqla kureng terliur..sbb deqla kureng jugak mangga2 ni kak.. kalo preggy esok xtau la camne.. hihi..

Sayangku Zie said...

Sedap terliur pulak

PakcikLie PCL said...

gambar isi mangga yg siap dipotong tu buat kecur air liur ni kak...

elly nadyra said...

aduhaiiii sedapnya kakkkkkkk meleleh air liur tau