Monday, June 10, 2013

Selamat kembali ke sekolah

Ayam masak merah - Semalam bagaikan mahu menyambut Hari Raya sepagian mama dengan Mak Zah bermain dengan periuk-kuali di dapur. Memenuhi kehendak anak-anak untuk dibawa balik setelah dua minggu bercuti. Boleh dimakan dengan ketupat dan nasi tomato yang dikehendaki.

Sambal goreng - Orang jawa panggil ini sambal goreng. Tapi dek kerana anak-anak kurang berminat dengan tempe tidak ada tempe di dalam sambal goreng ini. Kalau mama dia biasa mesti ada tempe goreng di dalam resepi ini.

Mee goreng ringkas - Tidak ada udang, fish balls mahupun sotong. Diperencahkan dengan ayam saja. Semuanya mengikut kehendak anak-anak juga.

Ketupat Adabi - Mana mahu mencari daun kelapa untuk dianyam. Gunakan yang ada dalam stok tong beras. Satu paket ada 30 biji ketupat comel begini. Cukuplah untuk mereka makan satu dorm 10 orang.

Acar timun - Untuk dipadankan dengan nasi tomato yang mereka mahukan.

Nasi tomato - Semua gambar diambil ketika masih dalam periuk. Belum letak bawang goreng bagai.

Kari daging - Ini gambar dari pinggan papa kerana papa makan cecah dengan roti gardenia. Anak-anak makan dengan ketupat dan nasi tomato.

Selepas solat zuhor semalam kedua-dua kakak telah kami hantar balik. Bonet kereta pun sarat dengan muatan barangan mereka. Bukan buku yang lebih tapi perbelanjaan seperti alatan pembersihan diri dan pakaian mereka dan makanan untuk stok sebulan sebelum balik lagi. Setiap kali mahu meninggalkan mereka pesan mama pastinya satu "Kalau kita ingat Allah pasti Allah akan jaga diri kita, jangan lalai, kalau ada apa-apa telefoan mama/papa". Agaknya anak-anak pun sudah boleh agak butiran kata-kata ini setiap kali bersalam dan peluk cium sebelum mereka kami tinggalkan.

~~ Selamat kembali ke sekolah dan belajar semula. Bermakna malam ini bermulalah mama bercuti menonton televisyen lagi.~~


80 comments:

Juhariah Johari said...

Salam. Rajinnya emak dia...
Anak saya ke sekolah dgn bekalan dr kedai je. Semlm seharian di luar kawasan!
Moga anak2 kita rajin belajar. Amin.

Mia Kassim said...

Assalamualaikum kak...
Untung anak2 kakak dapat mama rajin masak camni...hehe semua nampak sedap..

ummuaidan said...

Menu yg paling sy suka ayam masak merah tuh..telan liur tgk..hehe

Memang nampak macam nak beraya tuh..bestnya kan diorang leh bnyk banyak makanan utk makan bersama2 kawan2 dlm dorm...teringat ms zaman dok hostel dulu2 lah plak kakak..heheh,..

Knor said...

samalah dgn anak2 suka nasi berlauk ayam masak merah..hari2 pun boleh...

dah buka sekolah hari ni..kan..

ieda immi said...

akhirnya cuti sekolah berakhir .. suasana jalan pun sebuk semacam x sama seperti hari2 sblm tenang sahaja ..

banyak betul juadah yg akak masak .. untung anak2 dpt bekalan macam nie .. rasa nak rehat sebulan lagi yee ;)

Fiza Rahman said...

Kak...terliur saya tgk lauk pauk ni kak. Blum breakfast lagi mata dah dijamukan dgn makanan ni...huhuhu...lapar jadinya ☺☺

Cik Puan Fadli said...

rajinnya akak..mcm mak saya...tetiba terhengat rendang ayam mak...adoi laaaa...kempunan!

Sharifah Nadzarah said...

EMMM...SEDAPNYE KAK..MESTI LAGI SEMANGAT ANAK2 AKAK NAK BELAJAR..HEHEHE

NEKCIK said...

Salam kakzakie...kalau dekat pasti nekcik da singgah....nak... numpang mangan.....enak enak hidangan

redza said...

sedapnya kak

Falsya said...

ayooohhhhh kakak..sedapnyeeee..nasib baik falsya dh makan breakfast..hehehe

Kakcik said...

Betul2 macam nak sambut raya tu... :)

Aine Ainun said...

spesel...
lagi semnagat anak2 nak balik asrama, mama bekalkan mcm2..=)

hainom OKje said...

Kanda ....sebenarnya lama dah dinda teringin nk masak ketupat ... tengok ni bertambah-tambah lagilah keinginan hehe...
Anak perempuan agaknyakan kanda naklah jugak bawak bekal bagai.... Anak OKje...huh.... tak mo dia bawak2 ni....malu kot!

Zee Suhaini said...

salam kak..terliur tengok kari daging ngan sambal goreng...lama dah rasanya tak makan..

Norzila Zakaria said...

nak jadi anak akk jugak la..(",)

makchaq said...

Mesti seronok balik berbekal macam2, boleh berkongsi dengan kawan2..

Sunyi la rumah kakZakie lepas ni dah 2 orang tak ada..

nor laila said...

AS SALAM SINGGAH SINI KAK.....BANYAKNYA JENIS MASAKAN....COBAAN.....PUASA NI...

azian said...

kak zakie...
tak dan nk contact akak...sbb ptg sabtu tu g kluang dgn mak...
ni dah amik mumu ni hahh...
peperangan pagi td, Ummi yg menang.....ahahahah

mak aihhhh makanan....semua nampak sedap...teringat kari ayam akak...hihi

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..sekejap je dah tamat cuti sekolah..masing-masing kembali berjuang menuntut ilmu..lillahitala..moga mendapat ilmu yang diberkati..kalau kami balik kampung..mma bba mesti tanya nak makan apa..nak balik semula ke KL..pun ada bekal..walau dah kawin..pada meraka kita masih anak kecil.. :)

intanfirdaus247 said...

Salam kak zakie..selamat pagi yang indah..Wah sedapnya..bertuah anak2 akak dapat ibu yang sangat pandai masak..sedapppp
kak zakie, maaf ya intan baru singgah,,,

nor laila said...

TADI SINGGAH TENGOK GAMBAR MASAKAN KAK TU KALI NI SINGGAH NAK BACA APA YANG KAK TAIPKAN PULA.....TERSENTUH HATI....KASIH SAYANG IBU MEMBAWA KE MANA-MANA....

Acik Erna said...

assalam kakzakie..acik pun dah hantar semalam..macam nak raya kan kakzakie

Acik Erna said...

assalam kakzakie..acik pun dah hantar semalam..macam nak raya kan kakzakie

Ismaliana Sulaiman said...

as salam kak...

dah 2-3 hari ni lia mmg t'ingin nak makan nasi tomato..dah lama rasanya x makan.. last masa bulan ramadhan tahun lps...tgk menu2 akk ni emakin m'gebu2 hati nak masak nasi tomato.. :)

sambal grg jawa mmg lia wajib letak tempe n kicap.. :) tp tu lah anak2 lia pun x suka..selalu dia org pilih kentang,tauhu kering n so'onnya je... :)

sunyilah adik di tinggal kakak2... :)

pesanan yg ringkas tp sgt bermakna dr mama utk anak2nya... :)

are_lin@yu said...

sedapnya tgk lauk2 ni..byk lk tu..mtk skt..hihi

amirah said...

dulu masa amie nak balik ke asrama, masa ni la yang terasa amatla sedih. tapi masa tu tak pasti sedih berpisah dengan mak lebih banyak ke berpisah dengan tv ke lagi banyak..haha...zaman budak2 kak..

JunAina said...

Aina pun semalam hantar anak juga naik bas balik kampung dengan mak tok. Bezanya kami lambat lagilah nak jumpa mungkin raya nanti.

NM03 said...

kak... terus rasa nak rebut ketupat mkn ngan kuah kacang. mmmm... dapnyer

lieyalatif said...

Fuh kak! Dugaan betul lieya yg puase ni hahahahaha

Mmg meriah menu akak n sedap2...untung anak2 akak...balik asrama bawak mknn sedap2...sonok jamu kawan2 kak...kawan2 pun sure bawaknmcm2 mknn gak tuh....

Kak...tgk nasi tomato akak ni bg lieya inspirasi...sabtu ni nak buat nasibtomato lah heheheh....sambal goreng jawab tuu peberet lieya kak...tp tempe kene ade kak...i peminat tempe...jawa tegar gitu hahahaha

norhidana miswan said...

perkh rasa nyesal lak nengok blog akak pagi2 bute nih, kalu tak tgk time2 nk balik kul5 tuh... takpe dugaan pose arini kkn

ohooo anak2 johor tak mkn tempe yek, rugi tau...
kalu ada serunding kelapa dh blh bungkus2 jd ns ambeng yek kak...

seronok lah anak2 akak balik hostel ngn segala bekalan tuh, seronok bile dpt mkn sma2 ngn kwn

Riedaffya ibrahim said...

banyak makanan tu kak...

azi said...

seronok kawan-kawan anak kakak dapat sama-sama merasa airtangan mama yang memang sedap tu...:)

Ujie said...

Mmg dah taraf kenduri ni kak.

Walau saya jawa, tapi saya tak suka makan sambal goreng. Tak suka sayur mcm2. Tempe saya suka goreng garing gitu je.

BUNDA a.k.a KN said...

assalamualaikum,

bila dah berkumpul anak beranak apa lagi makan lah aktiviti yang selalu kita buat...

apa lagi jarang bersama anak2, ikut jerlah kemahuan mereka nak makan apa kan...

kerana masakan air tangan ibu tu lebih berkat dan sedap..

Ummu Madihah said...

Salam Kakzakie,

Meriah betul lauk bekalan untuk anak2 ya! Memang macam nak raya. Nanti sunyilah pula ya bila mrk kembali ke sekolah. Mak Aji dok dekat dengan sekolah, maka waktu pagi, tengah hari dan petang sesaklah sedikit jalan.

Qhaifa Nur said...

selalunya macam itulah bila anak-anak yang nak balik ke asrama..dapat makan yang sedap-sedap...
shopping barang mereka jangan dikata..banyaknya..
macam nur biasa tengok adik ipar macam itulah...

Hanis Azla said...

Salam kak zakie..

meriah betul bekalan untuk anak2.. pastinya anak2 seronok dapat bekalan seperti mana yang dipinta..

LiYa HaNiF :: said...

wahhh dah macam menu2 nk raya nie... hehe sedapnya semuanya tu kak zakie..

yan's cottage said...

menu yg best2 telioq di buatnya...

Ibu Lala said...

meriahnye kak. untung anak anak akak.

aby said...

Salam kz,
Masak mcm nk pergi piknik gitu,
Apepun semoga anak2 kz brjaya dlm pelajarannya nnti

HeNRieTTa JoSe said...

dah bagaikan hari raya dengan ketupat...sronoknya blk dorm dengan bekalan...teringat rietta dahulu...sbuk bli beskut timbang...murah sket...tpi xsmpai sebulan...dah habis stoknya..

pss...btul tu akk...dah byk kli tukar cover seat tu...tutup dengan papan lah, kayu la...masih dicakar juga...di bgian tepi selalu jd mangsa...cuba jring ini pula...harapnya berkesan lah..

Cahaya said...

enak sungguh tengok hidangan tu....

aanie said...

byknya makanan bawak ke asrama...seronok anak2...kita dulu camtu la kan kalo bawak makanan yg mak masak....:)

wawa syaida said...

assalamualaikum,

akak...semuanya nampak sedap-sedap...wawa yang tengok ni pun tak sabar nak kuar lunch :)



Cikda said...

teringat pulak cikda, masa kecik2 dulu bila abang2 cikda nak balik asrama, arwah mak mesti masak semua lauk kegemaran dia org. cikda kata bestnya..semua sedap..mak cikda kata "kalau nak rasa sedap2 ikut cita rasaccikda- kena masuk asrama.." tapi tak sempat.. cikda ting 1..mak cikda pergi... :(

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

alhamdulillah...air tgn ibu jgk paling sedap & mengenyangkan..byk bwk balik asrama ye..
huhu..

lapo pewot nengoknye..
insyaAllah..setiap kata2 & pesan akak mesti diingati..

cuti menonton tv? kenapa tu?

wahida said...

kak, sambal goreng tu mmg mencengkam jiwa raga saya ni kak...huhu...mmg best kalau letak tempe kan kak...

sunyi balik lah rumah akak ye...mcm mana lah kalau anak2 saya dah besar nnt...

Deqla Manjew said...

salam isnin kak.. alahaii seksinya menu2 smua.. haha.. tergoda tau...

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

semuanyer sedap-sedap kak...
aah kak biler dah start sekolah tv pulak kena bercuti kan...

Cho Zila said...

teringat dulu balik asrama memang mak sediakan banyak benda.. tak penah mintak tapi emak memang tau citarasa kita.. ala syahdu ingat balik...

||aLeaSaRa|| said...

kak saya pun nak..sedapnya!memang gila nasi tomato he3...

sejuk baca pesanan seorang ibu kepada anak2 yang nak menuntut ilmu...semoga mereka sentiasa dipermudahkan urusan amin..

nuyui a.k.a miss YUI said...

ya ALLAH, sedapnya yui tgk..

Bin Muhammad said...

Bertuahnya anak2 kakzakie...byk sekali bekalannya. Sambal goreng tu paling sedap, tempe xde...kureng skit kot. (peminat tempe tegar ni)

Selamat kembali ke rutin biasa, sunyilah sikit ye...xpe, tv dan blog jadi peneman.

faraherda.razalan said...

Yummeh! Untung anak2 akak. Blk hostel je, dpt bekal sdp mcm ni. Sodap!!!!! Dah le tgh lapa ni.

P/S - Sy dah lame tak pekena smbl goreng jawa. Aduh mak!!!

ctzulaiha ismail. said...

sedapnya saya tengok semua makanan makanan ini ;)
nak balik malaysia dan makan sepuas hati! :'(

Rai Ourkizuna said...

periuk nasi tomato tu periuk noxxa ke kak..hehehe..

Mizz Aiza said...

sedapnya nasi tomato yang kakak masak.. aiza tak pernah cuba, selalu beli saja di kedai kalau teringin nak makan..

Daddy Ziyyad said...

Ayam masak merah, sambal goreng + kurma daging + nasi impit = Hari Raya !!!! ;)

ANIM said...

lauk raya tu..best..best..

camna orang johor tak suka makan tempe tu, durhaka, haha...

fazrulnoor said...

anak saya bukan main liat nak g sekolah harini..lama dah cuti

zila norazila said...

Sunyi blk dh rumh kak zakie..tringt time zila time duk asrama dulu..asik lapar jew..klu blk dr kg..mesti mcm2 mknan kami bawa..letih jgk bila msk mcm2kn kak..nsb ada asstnt kn..

Nini D.. said...

kak,..serius rasa mcm nak raya!!!

Daddy Ziyyad said...

Ya Allah, saya terlupa kak Zakie...

Saya jemput kak Zakie sekeluarga, andai ada masa lapang, ke majlis kahwin adik saya...15 Jun, Sabtu akad nikah di rumah...majlis nya di Dewan Taman Universiti, Skudai pada hari Ahad, 16 Jun 2013....Kalau akak datang/nak tanya apa2, call saya ya -019 3828278

mama_ka0ri said...

As salam akak..

salam kenal..saya mama-ka0ri..hehe..
klik2 blog..kuar blog akak plak..

tgk gamba masakan rasa lapar la plak..dah la puasa hari ni..haha..
rajin tul akak masak..nanti share la resepi..:)

sy follow blog akak yer..

Kesuma Angsana said...

meriah menu untuk anak2 kembali ke sekolah yer.. doakan saje mereka yer kak

Nafira usof said...

bertuah anak2 akak~ dapat bawa bekal masakan mama ke asrama.. harap2 nanti anak2 zura pon camtuh.. rindukan masakan mamanye yg x bape nak pandai masak nih.. hehehe

Rapunzeel Cikilolo said...

balik asrama semua bawak bekal eh...

teringat saya dulu-dulu...

KesumaMaruku SueQistina said...

wow! Ayam masak merah. hMmmm favourite food tu. Nampak sedap :)

Azian Elias said...

Musim sekolah rumah jd sunyi balik lah ye ksk..kalau sy ms ni lah mcm tarzan. Nsk kejut bangun pg.. aduiii...

Amanina Mads said...

rezeki anak2 kak...alhamdulillah.
nampak sedap semuanya :)

Zaitun said...

Itulah keistimewaan ibu bila anak2 kembali ke asrama...bekalan makanan supaya anak tidak merindui masakan ibu.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam kak zakie..sama la ngan anak2 atie...klu si Adikmmg wajib balik bawak nasi ngan ayam masak merah.

cikguNae said...

Assalamualaikum akak...

Wah! sedapnya makanan...
Selamat kembali ke asrama adik kakak...

Teringan suasana dan kenangan masa ayah hantar ke asrama dolu2... Ya, pesanan yg sama & berulang-ulang... Rasa syahdu... dan sangat indah!

Kakzakie said...

Kakak rasa siapa pun juga ibu pasi akan melakukan yg sama seperti yg kakak bua demi memberi sedikit kegembiraan buat anak-anak yg tinggal berjauhan.

Terima kasih buat semua teman yg sudi memberikan komen:-

Juhariah Johari, Mia Kassim, ummuaidan, Knor, ieda immi, Fiza Rahman, Cik Puan fadli, Sharifah Nadzarah, Nekcik, Redza, Falsya, Kakcik, Aini Ainun, hainom OKje (anak lelaki tak sama dinda), Zee Suhaini, Norzila Zakaria, makchaq, Nor Laila, azian, Perdu Cinta, Intanfirdaus247, Acik Erna, Ismaliana Sulaiman, Are_linayu, JunAina, amirah, NM03, Lieyalatif (lieya samalah macam kakak tapi anak-anak tak suka...), norhidana, Riedaffya ibrahim, azi, Ujie, Bunda aka KN, Ummu Madihah, Qhaifa Nur, Hanis Azla, Yans' Cottage, Liya Hanif, Ibu Lala, aby, Henrietta Jose, Cahaya (kakak dah follow juga - terima kasih singgah), aanie, wawa syaida, Cikda, ♥ Cmª shIemª ♥, wahida, Lizz@haslizalizz, Deqla Manjew, Cho Zila, aleasara, Nuyui aka Miss Yui, Bin Muhammad, Faraherda razalan, ct zulaiha ismail, Rai Ourkizuna, Mizz Aiza, Daddy Ziyyad, Anim, fazrulnoor, Zila Norazila, Nini D, Daddy Ziyyad (kalau kakak free Ahad kakak nak pergilah insya-allah), Mama_kaori (TQ sudi follow sini dan kakak dah follow juga di sana), Kesuma Angsana, Nafiraa usof, Rapunzeel Cikilolo, KMSueQistina, Azian Elias (Yan kan semuanya lelaki tak sama sikit, kena ambil masa dia matang betul), Amanina Mads, Zaitun, azatiesayang dan CikguNae.

Buat semua terima kasih sekali lagi.

@lfidah @dim said...

wah kak..banyaknya menu.feveret saya ayam masak merah tu.tiap kali nak raya memang suruh mak masakkan..sedapnya...

kembalilah rutin harian kita bila anak-anak sudah mula sekolah semula..

p/s: meilah join GA ni

http://apen-idariana.blogspot.com/2013/06/my-3-series-birthday-giveaway-by.html

aizamia3 said...

semua nampak sedap2 belaka..
rezeki dikongsi bersama rakan di dorm..
selamat kembali ke sekolah buat anak2 kita semua.. ;)

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...selamat kembali bersekolah buat anak2 yg bersekolah tu yer...

sedapnya bila tengok menu yg disediakan berselera je...:)

Sue Bee said...

hadoiyai..hidangan di raja ke ni kak..terliur dan lapar dah ni