Friday, May 16, 2014

Murahnya rezeki ada di laut dan di bumi

Daripada Abi Dhibah berkata: Usman Ibnu Affan r.a berkata, Sesungguhnya saya perintah kepada mereka supaya membaca surah Al-Waaqiah setiap malam. Sesungguhnya saya dengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesiapa membaca surah Al-Waaqiah tidak akan jadi miskin selama-lamanya.” 

Selain itu memperbanyak beristighfar, memohon keampunan kepada Allah adalah salah satu cara untuk memperolehi rahmat dan diberi rezeki dari arah yang tidak di sangka-sangka. Hadis Nabi s.a.w. bermaksud: “Barangsiapa tekun beristighfar, nescaya Allah mengadakan baginya jalan keluar dari tiap-tiap kesempitan serta diberi rezeki dari arah yang tidak di sangka-sangka.” (H.R. Abu Dawud, Nasa’i, Ibnu Majah dan Hakim).

Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud: “Seandainya kamu bertawakkal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakkal, pasti kamu diberi rezeki sebagaimana burung diberi rezeki, ia pagi hari lapar dan petang hari telah kenyang.” (H.R Umar bin al-Khattab dari Imam Ahmad, At-Tirmizi dll.) 

Bagaikan epal - Bulat-bulat dan kian ranum. Melimpah-ruah memenuhi ruang dapur rumah kami
Dua jenis - Tidak kurang yang ini turut memenuhi ruang dapur. Bila tidak tahu kemana mahu dibawa lalu diagih kepada mereka yang rajin ke surau.
Jeruk - Untuk mangga yang jenis kecil-kecil ini sudah siap aku jadikan jeruk. Masam-manis-sejuk sebab aku simpan di dalam fridge. Kupas, cuci dengan air panas, rendam air kapur, cuci lagi (dgn air biasa), rendam air garam sekejap kemudian rendam air gula dan simpan dalam fridge.
Telah dinyatakan "Siapakah yang dapat memberi rezeki kepada kamu jika Allah menahan rezekiNya" (Surah Al-Mulk, ayat 21). Oleh itu kongsikanlah apa juga rezeki yang kita perolehi kepada siapa saja yang sudi untuk menerimanya. Umpama mereka yang bertugas sebagai guru yang sentiasa memberikan ilmu bagaikan rezeki kepada yang memerlukan. Selamat Hari Guru buat semua yang menggalas tugas sebagai guru.

~~ Betapa bumi kita terlalu subur hinggakan di sana-sini melimpah-ruah rezeki diperolehi.~~


61 comments:

RDZ Z said...

Salam Jumaat KZ..Alhamdulillah..Murah rezeki KZ. Dan setiap rezeki yang dikongsi pasti akan bertambah

PetakBunga said...

kita x makan jeruk.. tp kalau jeruk buat sendiri makan jgk.

aizu's life said...

sedapnye kakak... alhamdulillah, murah rzki.. btw, setiap surah dlm al Quran mmg bagus diamalkan dlm kehidupan seharian. walaupun sepotong ayat :)

saniah ibrahim said...

wah banyaknya...rezeki kakzakie sekeluarga dan rezeki pada yang bakal disedekahkan...

Mar Mansor said...

banyak nye pelam kak..saya pon suka jeruk buatan sendiri..
alhamdulillah rezeki bersama..

Kakcik Nur said...

AllahhuAkbar...

rahmat Allah yang melimpah ruah...

Falsya said...

Alhamdulillah..

Kakak..kecur dh air liur falsya pepagi nie..;)

Mia Kassim said...

Sedapnya tengok jeruk mangga tu......nak meleleh air liur tengok pagi2 ni ... :)

ZazaMyMoon said...

Salam JUmaat baroqah Kak Zakie..
dulu masa kecik2 selalu tgk jeruk mangga seketul besaq mcm tu.. la ni susah nak nampak dah hehe..:)

Lydia Miza said...

Salam jumaat kak zakie. Terima kasih atas perkongsian dan ingatan. InsyaAllah akan tekun mengamalkannnya
Mintak dua bijik kak, cantik bulat mcm epal. Mesti sedap manis kan? Syukurlah.. Meriah buahnya dpt juga jemaah surau menikmati buah tu juga kan kak.

Rai Ourkizuna said...

kecur tgk mangga banyak2..

NM03 said...

mengigil tulang pipi saya kak... grrrrrrrrr

lia said...

Subhanallah... mangga apple... sedap nyerrrrr....

Acik Erna said...

baru baca dan tengok gambar dah terliur..acik ni kan kakzakie..seisi rumah memang 'hantu'mangga..

Zee Suhaini said...

pagi hari dah tengok mangga epal kak terus juling mata...susah tu nak dapat..

Zara Nurhaidah said...

alhamdulillah =)

Ayu azmir said...

memang murah rezeki... homemade memang best,....

Ayu azmir said...

memang murah rezeki... homemade memang best,....

Knor said...

seedappppnya kak zakie....

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..meriah pelam kak..yg atas tu pelam apple ea kak..hehe PC dengar orang panggil macam tu,, sedapnya..alhamdulillah rezeki kan kak..semakin kita bersyukur..semakin itu kita dapat menikmati rezeki yang tidak terduga..

Khairul Bariah said...

salam jumaat kak...terliur tengok mempelam epal tu :)

UmmuAidan-Arissa said...

banyaknyer mangga th kakak..memang rezki sekeluarga..telan liur plak tengok homemade jeruk yg sedap tuh..:)

idzwa kamaruddin said...

alhamdulillah murah rezeki akak..

fazianbatrisyia said...

dlm seminggu ni kalau keluar rumah mata melilau tgk pokok mangga org jek...mcm2 jenis, yg bulat, lonjong, besar mcm betik....geramnya....
semoga murah rezeki & buah lebih lebat lg

norhidana miswan said...

pokok sendiri tu ke kak? bestnyer... yg dibuat jeruk tu puas lah mkn... lagi2 buat sndiri

paridah said...

syukur rezki Allah amat luas..pabila dilimpahkan terlalulah banyaknya...

nhhas said...

salam...
yeay sedapnya mempelam...

redza said...

sedapnya kak...alhamdulillah atas kurniaan rezeki dariNya

Sura Mohd said...

salam Jumaat kakzakie...banyaknya kak..kalau dekat sura dah mintak(muka tak malu)..nasib kat tempat kerja sura pun ada jugak budak2 ni bawak..:)

Mila@Rimbun said...

Thanks kak... sharing yang amat bermakna.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Alhamdulillah .. murahnya rezeki kakzakie..

Hulurlah sebalang jeruk tu buat saya kakzakie ehe :)

Eye_nee said...

kecur air liur tgk mangga tu..saya kurang jeruk2 ni sejak dah berumur ni kakzakie...perut tak tahan..dulu remaja time..kalau beli jeruk mangga siap suruh cedokan air dia tu sekali...

Betul kak...berkongsi dgn lebihan rezeki daripd membazir jer kan..

Jari Manis said...

Kak Zakie : betul tu kalau rajin baca surah AlWaqiah memeang murah rezeki tapi JM ni tak boleh ank istiqomah...adoyaiii..

Ishh buah feveret JM tu..kalau kita berjiran..akak bg je pada JM...besen besar JM tadahkan :-)

ummiross said...

waa banyaknya buah mempelam tu Kakzakie, kakzakie tanam ye..terbaik dari ladang ni Kakzakie..

elly nadyra said...

mengences saya tau kak
banyaknya rezeki
baguslah wat agih2
saya pun dpt gak harum manis
alhamdulillah!
kenyang makan!

eMMe said...

Salam n selamat hari guru kak Zakie, andalah cikgu Blog saya yg baik...

selamat memakan jeruk mangga, slurppp..kecur liur dibuatnya kak...

t.a.t.a said...

Betul tu kak, al-waqiah tu adalah antara surah-surah terindah di sisi SAW selain fatihah, yasin, almulk, addukhon, arrahman dan surah lain lagi.

HeNRieTTa JoSe said...

Kecur liur tgk mgga jeruk tu...
Hehehe...

n O e s u h a i m i said...

salam jumaat kak zakie...murah rezeki kakzakie....itu lah hasilnya bila berbakti pada tanah...

Mummydearie said...

Yang pertama tu mempelam epal kan, kak? Tetiba teringat rumah kampung masa saya kecil dulu yang dipenuhi dengan pokok-pokok mempelam epal, mangga biasa, bacang dan pelam kecil-kecil tu di setiap pelusuk rumah. Nikmatnya masa tu tak perlu membeli barang sesen pun :)

nadia rashid said...

Alhamdulillah kak..murah rezeki akak sekeluarga...mangga Epal tu best nya...:D

shalimar yusof said...

wuuuuuuuuu..terliur nye tgk mangga Kakzakie niii.....
segar2 comel semuanyaa..Alhamdulillah...

follower #1140
www.notashalimar.blogspot.com

memmet lenggeng said...

Alhamdulillah..murah rezeki kalau rajin berbakti pada tanah kan...Sedapnya mangga

Izzati Amira said...

uyohhhhhhh.... feveret! fveret!

Kesuma Angsana said...

sedap tu... hantar sikit sini kak !

ANIM said...

Kakzakie, kalau kami di utara ni memang sure pekena dengan colek garam belacan..alahai, melilih ni

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

terliur saya tengok..kalau dekat nak gak minta sebiji dua..

rostina76 said...

alhamdulilah!!!!!melimpah ruah rezeki mangganya kak

Cik Puan said...

salam jumaat kak zakie...Algamdulillah rezki Allah kan...
sedap nya mangga apple...fevret cik tu..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...wah kak sedapnya nak sikit...buat terliur tengok mangga2 tu...

babYpose said...

Alhamdulillah kak zakie ingatkan, istighfar, inshaAllah nak amal kan, sedap jeruk tu :)

adyna said...

Alhamdulillah , hidup utk Memberi kan Kak, lagi kita bagi lagi banyak kita dpt ;) sedap la pelam tu

ieda abdullah said...

alhamdulillah...meriah rezeki.seronok tengok pokok2 di laman berbuah kan?

Ema Johari said...

Alhamdulillah kak, meriahnya dengan buah..menjadi... sedap pula jeruk mangga tu.

Ann Ishak said...

alhamdulillah dengan rezeki yang diperolehi :)

BUNDA a.k.a KN said...

Mangga tu tengok je dah kecur...belum makan lagi...colek ngn garam jer pun sedap...
Tiba2 ngilu pulak tengok buah asam..

@na said...

salam kakzakie;
kecur air liur nengok jeruk kegemaran ni....hehehe

Kira Sakura said...

YA Allah seronoknya tgk buah pelam tue. dapat yang lemak2 manis tue perghhhhh

Masya said...

sekarang ni mmg musim pelam kan...

hainom OKje said...

Ohhhh ni mangga yg kanda cakap hari tu yeh....Kalaulah dekat...boleh mintak sebijik dua...tp yg dah jadi jeruk hehe...

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..
alhamdulillah..murah rezeki..
sedapnya pauh.. :)
nyum3