Tuesday, May 6, 2014

York air-conditioner & ceramic coating pan

Asyik merengek mengatakan air-conditioner di biliknya tidak sejuk. Sudah disenggara dan masuk gas baru masih tidak memuaskan. Malam itu sebaik selesai membuat kerja sekolah seperti biasa adik pun salam-salam-peluk-peluk-sayang-sayang untuk masuk tidur. Tidak lama kemudian pintu bilik mama diketuk. Sambil menangis katanya bilik dia panas. Memang air-conditioner bilik adik sudah perlu diganti. Terpaksalah dia tidur dulu di bilik mama untuk sejukkan badan. Entah pukul berapa baru dia berpindah ke biliknya. 

Jumaat minggu lepas baru hubby membelikan satu sebagai ganti. Tapi sayangnya nasib kurang baik. Puas pekerja hubby membuat terbaik tapi tidak berjaya. Entah mengapa sebaik dibuka hanya mampu bertahan dua-tiga minit lampu hijau bertukar kuning dan air-cond berhenti bagaikan ada setting masa walau sudah dibetulkan. Terpaksalah juga diberitahu ke pihak penjual. Nasib baik penjual itu adalah pembekal untuk projek-projek dan syarikat hubby. Mudah berurusan. Seminggu juga baru diganti baru kerana stock baru terpaksa tunggu dari KL. 

Hadiah - York memberikan hadiah ini buat mama
Belum guna - Entah sudah berapa banyak kuali macam ini ada di rumah.
Kalau tidur malam dikampung walau tidak ada air-conditioner tapi tidur masih memerlukan selimut yang tebal. Sejuk udara di kampung terasa sangat bersih dan nyaman. Mahu meninggalkan tempat tidur untuk solat subuh pun bagaikan sayang. Itu yang kalau mahu mengejut adik bangun di kampung kena pastikan betul-betul bimbang masuk bilik air tidak gosok gigi sebab air paip di kampung pun sejuknya bagaikan berada di New Zealand.

 ~~Bagaimana canggih teknologi ciptaan manusia tidak akan dapat mengalahkan ciptaan Allah.~~ 

74 comments:

Falsya said...

aah la kakak..kalau balik kg, nyaman je sejuk je..xyah bukak kipas or ekon pun dh boleh buat gigil2 bdn..cer kalau umah sendri..menangis2 sbb panas..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Rindu dengan entri kakzakie setelah 5 hari menyepi diri.. tentu kesibukan ye kakzakie..

Cantik pan tu kakzakie.. itu hari en suami minta beg travel sebagai hadiah dari Ecson penghawa dingin tu sebab pan ni dah banyak kat rumah eheh :)

Tiada apa jua yg dapat mengatasi kuasa Allah kan kakzakie..

Knor said...

ye kak setuju..mengigil klu mandi kt kampung..bersahut sahutan bersin..

Nor Azimah said...

betul, mana sama teknologi buatan manusia dan teknologi Allah yang maha canggih, percuma plak tu,haa..econ tu, sebiji je dah berapa, pastu bil letrik lak berapa? Terimakasih ya Allah, nikmatMu tiada terhingga.

Rozita said...

memang betul kata akak tu... kami tidur di kampung aman je.. walau takde kipas.. di rumah macam nak lari tidur di luar rumah je bila malam.. panasnya..tak terkata..

Sayangku Zie said...

betul kak sejuk ori jugak yg best..

Zee Suhaini said...

yang asli punya jugak terbaik kak..kampung kalo tengahari panas berdenting tapi bila malam sejuk kemain..
zee kat umah pakai kipas jer kak..hehe..

Mila@Rimbun said...

kat kg jugak yg best kan..

anak saya pun jenis yg tido dlm a-cond... tapi kalau kat kg ok jer tak ber acond

RDZ Z said...

memang panas kan sekarang KZ..kita balik kampung pun terasa panas sangat walau banyak pokok rendang..

Petak Bunga said...

balik kelantan br ni sejuk sgt2.. berselimut je..

tp sekarang kg pun panas.
:(

Kisah Si Dairy said...

Cuaca memang bahang..kat rumah 24jam dengan kipas.airxond je xboleh 24jam heheh..saya guna panasonic air cod . Alhamdulillah. Xde masalah lagi

Bin Muhammad said...

Salam kak,
Sekarang ni, walaupun hujan setiap hari, tapi bahang panas masih terasa tak seperti dululah...
Kat rumah ni walaupun ada aircond tapi saya tak suka guna sebab sejuk aircond terasa kering. Suka guna kipas jer...

idzwa kamaruddin said...

oh adik...bilik aunty pun aircond rosak..hehee...

ZazaMyMoon said...

betul kak.. mcm mana canggih pn ciptaan manusia mmg tak boleh lawan kecanggihan ciptaan Allah..

ain diyana said...

sejuk aircond ngan sejuk alam semulajadi mmg beza... sejuk di kampung rasa sgt nyaman .. ditambah ngan selimut yg tebal... hmmmmm mmg tidur x bangun2 la jawabnyer

Fazleyatul Aini said...

betul tu kak kampung the best sejukkk je
tapi walaupun saya duduk kampung, siang tetap bukak aircond. panas bahang siang ni

Fiza Rahman said...

Rindu dengan cuaca sejuk dikampung. Tak yah pasang kipas ngan aie-cond pon tak per.

Sura Mohd said...

kat bandar memang panas kak...
masa balik kg aritu..mak siap masak air panas untuk kitarang anak beranak mandi..hihi:)

t.a.t.a said...

Kat rumah waktu malam kalau lepak bilik mak memang terasa sejuk nya. Tapi kalau keluar dari bilik emak, laaaaa gi la sejuk.

Acik Erna said...

bilik anak acik dah lama juga rosak kakzakie..acik tak repair lagi.masing..lari tidur diruang tamu pasang kipas laju2

HeNRieTTa JoSe said...

Ada jga yae yg rosak...rietta blom psg ac, bru bercadang nk psg...sbb cuaca skrg pnsnye terik...

aTieYusof Family said...

Salam kak..klu kt kampung mmg nyaman sangat udara nya.. sedap tidur..hehe..kesian adik, nasib baik cepat gak kena ganti ye yg rosak tu..Pa'e pun sama, mmg tak boleh tido klu takde kipas...hehe

Mar Mansor said...

kami berkipas je..
kat kg memang best..nyaman & sejuk..pencemaran udara pon kurang

paridah said...

dinginnya malam di kampung...tidur mesti berselimut tebal...pasang kipas slow jer kalau ber air cond lagi tentu menggigil...

Kesuma Angsana said...

hehehe win2 situation ni kak, adik dapat, mama pun tumpang rezeki sekali yer !

♥ Mrs. Secretary ♥ (FARAH) said...

Betul tue akak..udara kat kg mmg best.. nyaman jer.. =D

kakyon said...

nikmatnya suasana tidur di kampung.nak2 kalau musim hujan. tidur berselubong dalam selimut tebal..

Time Traveller said...

Cerita soal air conditioner.. dapat pualk hadiah ek :D

Time Traveller said...

Cerita soal air conditioner.. dapat pualk hadiah ek :D

amirah said...

betul kak...kalau di kampung sejuk sampai ke tulang bila waktu subuh..

rindu pd kampung dan rindu pada arwah mak dan abah...alfatihah..

Tihara said...

betul kak,
di kampung memang udaranya sejuk sangat,
nyaman je rasa
berbeza dengan udara sejuk air conda kan kak

MystoryPic said...

kat kg saya ni sekarang musim kemarau kering... siang hari sangat panas, awal pg baru terasa sejuk

Rai Ourkizuna said...

kalau balik kampung memang rasa nak celup2 jari ala bujang lapok je.. haha.. sejuk sangat..

tapi kat sini anak2 saya mmg tido tak ber air cond.. kipas pun kami tengok cuaca.. kalau sejuk, turunkan sikit kelajuannya..

Daddy Ziyyad said...

tinggal di bandar kak zakie...sama lah macam anak anak saya..takde ekon, tak boleh tidur..

ummiross said...

betul Kak zakie,cuaca makin panas sekarang, bil letrik pun mencanak naik sebab aircond asyik on je.
Tentu seronok adik dapat aircond baru, lena tidurnya tu nanti. Cantiklah kak zakie, hadiah tuu.

babYpose said...

betul di umah emak dulu, kipas hala ke dinding, ambik angin skit sambil kurang dengar bunyi2 kat luar tu :) nak biar pokok tinggi kat umah ni kena pikir jiran gak kan. tapi bestla adik tido ngan mama :)

Irfa said...

LAWA PAN :)

aby said...

Kilangwon kak.
Tertarik dgn wuduk guna air yg sejuk.
Di Genting klu solat di surau masa wktu hujan, bekumur ketika wuduk mcm berkumur dgn air ais kosong.
Anyes bnget

UmmuAidan-Arissa said...

betul tuh kakak..kalau kena gayA mmg udara pagi dikg sgt nyaman..sbb itulah kita ms kecik2 susah nak mandi pegi sekolah kalau takder air panas....
kami kipas jer...tuh pun perasan anak2 cepat terkena sakit..kalau aircon rsnya lglah mudah....

memmet lenggeng said...

Memang seronok tidur dalam air cond..tapi rumah saya takde aircond..hihi

Mummydearie said...

Betul tu, kak. Kalau balik rumah mak di BP memang kena tarik diri turun katil kalau nak mandi pagi. Airnya sejuk. Kalau malam memang bestnya tarik selimut tinggi-tinggi. Terasa macam berada di obersi aje.

Sarah Talib said...

Skrg ni walaupun hujan tetap panas...

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

Salam akak....dah lama lizz tak singgah...
Betultu kak kalo kat umah saya kalo takdwr aircond mmg tak leh nak tdo...panas...kalo duk kampung mmg sejuk mungkin sebab udara kampung nyaman.sejuk jek pepagi...

Nastyna said...

Betul betul betul...sejuknya kat kampung sampai ke tulang sampai kencing2 malam la hehehehe.

Nafira usof said...

Salam Kakak~
setuju sangat dengan citer kakak nih. duduk kat kampung memang suhunye sejuk. malam2 tido mesti kena ade selimut. cuba kalo kat shah alam nih.. selimut sebagai hiasan jer.

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..betul..rasa puas kalau balik kampung..sejuk yang asli..panasnya lebih lebih lagi..berbunyi gigi bertemu atas bawah gigil menahan sejuk..

n O e s u h a i m i said...

dolu2 kat kg..x perlu kipas...sejuk semulajadi...pijak papan pun sejuk...

nohas said...

ada air-cond, rasa nyaman je..

Nizam.Ariff said...

salam kak.
malam tadi aku mimpi... terserempak dgn 'kakzakie' dengan kawan2 tengah shopping handbag.... hahaha

Mia Kassim said...

Betul tu kak.....sejuk di kampung tak mampu dikalahkan oleh sejuk air-con tu.....segar lagi udaranya :D

BungaTulip said...

Itu yang bestnya bila duduk di kampung kak. bila malam rasa sejuk je mungkin faktor rumah papan kot. air pun dingin walaupun dah tengah hari.

ros_reeza said...

kalau kat kg, sejuk dia lain kan. nak nak kalau sekitar jam 2-3 pagi sampai ke subuh.. nyaman je rasa..

Ct NoArizah Aris said...

Ank sy dah biasa berkipas lik kg pun nk berkipas gak sedangkan kita sejuk katung di buatnya mlm2 kt kg...kg akak kt mana.?

Ct NoArizah Aris said...

Ank sy dah biasa berkipas lik kg pun nk berkipas gak sedangkan kita sejuk katung di buatnya mlm2 kt kg...kg akak kt mana.?

BUNDA a.k.a KN said...

Budak2 KZ..biasalah, mereka membesar mengikut zaman mereka.. serba serbi ada...mana nak samakan zaman kita dulu...

nadia rashid said...

Kt umah ni pun sama akak...ank2 dah terbiasa..lg pulak musim sekarang panas nya berbahang...xde angin langsung...

hainom OKje said...

Tapi musim musim sekarang ni pun kat kg dah kurang sejuknya kanda....tak mcm dulu lagi...
Berapa tahun dah aircond tu kanda....baru ni pun aircond dinda buat hal....tapi lepas service dan tukar benda apa tah lupa nama...dah ok dah. Kuranglah sikit terbang harimaunya kanda hehe

hainom OKje said...

Baru perasan ...lama tak berentri? Bizi ke?

@na said...

salam kakzakie,
betui la kak, kalau kat kg siap kena guna heater lg...

saniah ibrahim said...

kat kg pun ramai dah guna air cond ...kalau rumah papan memang sejuk ...boleh gigil kalau tido tak pakai gebo.

Sobri Yaacob said...

tu yg best duk kmpung sejuk je..
udara nyaman.. rasa segar

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Best bila balik semua semua..

ANIM said...

berbicara tentang airconditioned ini, sering sy utarakan kata2 arwah nenda saya..
dia heran nape orang guna airconditioned kalau sejuk sampai kena pakai selimut..hee.

Qaseh Vee said...

kg saya kat batu pahat pun sama masuk kul 10 jer dah cari sweater ... sejuk gila .

QasehnyaRania said...

kan di kg udaranya lagi segar dan nyaman.
sian adik..

harap dh dibaik pulih bru dpt tido lena

Kakzakie said...

Kakak percaya duduk di rumah batu kalau tidak ada aircond pasti tidur malam kurang lena. Angin kipas pun panas terasa. Tidak seperti di kampung angin kipas nyaman terasa dan tiupan angin pun banyak di keliling rumah.

Terima kasih kakak ucapkan kepada semua yg sudi memberikan komen:-

Blogger Falsya, Blogger CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), Blogger Knor, Blogger Nor Azimah, Blogger Rozita, Blogger Sayangku Zie,Blogger Zee Suhaini, Blogger Mila@Rimbun, Blogger RDZ Z, Blogger Petak Bunga, Blogger Kisah Si Dairy, Blogger Bin Muhammad,
Blogger idzwa kamaruddin, Blogger ZazaMyMoon, Blogger ain diyana, Blogger Fazleyatul Aini, Blogger Fiza Rahman, Blogger Sura Mohd,
Blogger t.a.t.a, Blogger Acik Erna, Blogger HeNRieTTa JoSe, Blogger aTieYusof Family, Blogger Mar Mansor, Blogger paridah, Blogger Kesuma Angsana, Blogger ♥ Mrs. Secretary ♥ (FARAH), Blogger kakyon, Blogger Time Traveller, Blogger amirah, Blogger Tihara, Blogger MystoryPic, Blogger Rai Ourkizuna, Blogger Daddy Ziyyad,
Blogger ummiross, Blogger babYpose, Blogger Irfa, Blogger aby, Blogger UmmuAidan-Arissa, Blogger memmet lenggeng, Blogger Mummydearie, Blogger Sarah Talib,Blogger(Lizz)http://haslizalizz.com/, Blogger Nastyna, Blogger Nafira usof, Blogger PeRdU cINta, Blogger n O e s u h a i m i, Blogger nohas, Blogger Nizam.Ariff (la... boleh mimpi kakak pulak ye hihi...), Blogger Mia Kassim, Blogger BungaTulip, Blogger ros_reeza, Blogger Ct NoArizah Aris (kg kakak Pontian & abang pulak Batu Pahat), Blogger BUNDA a.k.a KN, Blogger nadia rashid, Blogger hainom OKje (kanda bercuti dan baru naik semalam tapi banyaklah kerja pulak), Blogger @na, Blogger saniah ibrahim, Blogger Sobri, Blogger Pokok Manggis Depan Rumah, Blogger ANIM, Blogger Qaseh Vee, Blogger QasehnyaRania.

Buat semua terima kasih sekali lagi.

aizamia3 said...

Suasana kampung memang jauh berbeza dari dok kat bandar.. jauh jugak dari hiruk-pikuk kota..

Ema Johari said...

betul tu kak zakie, di kampung tak perlu pasang aircond pun..memang sejuk sampai ke tulang....

NEKCIK said...

zaman dah berubah kak..dunia dah moden...kat kl ni lagi lah panas..berbagai bahang kepanasan

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

huhu..kampung cma dah tak sesejuk mcm dulu..
bangun pagi time subuh pun ttp rasa bahang..
tp kedamaian tu ttp berbeza.. :)

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...betul tu kalau kat kg mmg x payah guna aircond pun dah sejukkan...kalau ada aircond rasanya mengigillah badan jawabnya...;)

Eye_nee said...

ITu sbb say masih mahu terus duduk dikg kakzakie...saya mmg budak kampung...saya masih rindukan ayam2..tupai2 yg melompat..la ni belakang rumah ada biawak pulak yg singgah..dihalaupun tak mahu lari..hah duduk lah kamu disitu..esok2 jgn pandai minta nasi sudah...

rosman mohamed said...

dulu rumah kg terasa sejuk...sekarang ni bila dah dewasa terasa panas pula...mungkin dulu atap bata siam..sekarang abestos...terpaksa la pasangkan aircon 1.5 hp setiap bilik...12x12 kaki.

zaman dah berubah...

rosman mohamed said...

dulu rumah kg terasa sejuk...sekarang ni bila dah dewasa terasa panas pula...mungkin dulu atap bata siam..sekarang abestos...terpaksa la pasangkan aircon 1.5 hp setiap bilik...12x12 kaki.

zaman dah berubah...