Monday, May 19, 2014

Menjahit baju kurung teluk belanga

Buat anak-anak semua di sini makcik cuba memberi serba-sedikit cara menjahit baju kurung teluk belanga. Hari Raya sudah kian hampir (pastikan hutang-hutang puasa gantikan segera). Jangan membazir duit membayar upah. Duit upah boleh digunakan untuk membeli kain pasang sehelai lagi. 

1. Badan - ukur saja berapa lebar dari bahu kiri ke kanan. Kemudian ukur panjang/labuh dikehendaki dari bahu ke bawah lutut. Terpulang berapa panjang dan lebar yang anak-anak mahu. Rasanya tidak perlulah makcik tunjuk sayang sebab terlalu mudah.

2. Tangan - ini juga terpulang kepada anak-anak berapa panjang tangan dan lebar yang dikehendaki. Mudah sebab ianya lurus saja. Apa yang penting kanan dan kiri kenalah gunting sekali. Bermakna sewaktu menggunting lapiskan dua. Ukur dari bahu hingga ke hujung pergelangan tangan.

3. Kekek - tahukah anak-anak apa itu kekek? Bukan ikan ye sayang. Kekek ini terletak di bawah ketiak. Bentuk segi empat sama. Lihat bagaimana makcik mengukur dan mengguntingnya.
Kekek 4.5" x 4.5" - Ini ukuran untuk baju anak makcik. Biasa untuk size ini sesuai untuk remaja hingga dewasa. Semua ukuran yang makcik gunakan di sini juga sudah termasuk basi untuk menjahit. Basi itu maknanya bila dijahit ianya menjadi bahagian dalam baju. Bukan basi macam nasi yang lama tersimpan itu hihi...
Penjurukan - Tujuannya agar mendapat size sama untuk keempat-empat side. Lapiskan kain supaya bila mengunting terus mendapat sepasang kekek
Sepasang kekek - Siap untuk kiri dan kanan
4. Membuat pesak - Untuk memudahkan bentang kain yang digunting untuk badan dan tangan tadi. Susun kedudukannya, kemudian ukur panjang/labuh dari bawah ketiak hingga ke bawah badan. Lihat gambar di bawah.

Pesak - Ukur dulu jarak ketiak ke bawah/labuh baju untuk membuat pesak pula. Contohnya 33" kena ingat bermakna panjang pesak 33".
Ukur lebar pesak - Kemudiah lihat pula berapa lebar pesak atas dan bawah. Contoh di sini makcik ambil 8"lebar keseluruhan. Jadi 5" untuk lebar di bawah baju dan 3" untuk lebar di ketiak yang akan dicantum pada kekek dan lengan.  Bermakna kain akan digunting 33"(panjang) x 8" (lebar)
Bahagian atas 3" - Lihat 3" ini untuk bahagian ketiak. Untuk yang masih baru belajar. Bila sudah mendapat size di atas (33"- panjang x 8" -lebar) anak-anak tanda setiap hujung ukuran bersilang. Ukuran bersilang bermakna satu bahagian 3" di kiri dan 5" di kanan dan satu lagi sebaliknya.  Lihat gambar di bawah.

Pesak yang siap di potong - Lihat sebelah kiri dan kanan. Ini yang makcik maksudkan ukuran bersilang. Bahagian yang tegak akan dicantumkan ke badan dan yang menyerong untuk tepi. Bahagian yang kecil 3" itu akan berada di kedudukan bawah ketiak (untuk dicantumkan dengan kekek dan lengan).
Sedia untuk dijahit - Sekarang lihat semua sudah siap dipotong tinggal saja untuk mencantumkannya dengan mesin jahit. Anak-anak ada dua pilihan samada menjahit dulu baru tebuk lubang leher atau buat terus lubang leher sebelum menjahit.
Bulan leher - Gunakan kertas untuk mendapat bulatan yang sempurna. Bulatan ini makcik sebut bulan. Jangan dibuang sisa bulatan ini sebab boleh dijadikan alas kaki/alas duduk dalam kereta dan sebagainya bila sudah banyak boleh dicantum-cantumkan.
Tanda - Lipat dua secara semetri bahagian badan untuk mencari titik tengah. Boleh gunting sedikit seperti makcik tunjuk dengan pen seperti gambar di atas sebgai tanda titik tengah.
Begini - Kemudian, lipat dua bulan kertas tersebut. Letakkan ke bahagian tengah yang telah ditanda tadi. Lihat makcik letak bulan itu lebihkan sedikit ke atas dari tanda sebab leher kita bulat. Kenalah lebih sedikit dari titik tengah (lihat gambar makcik tunjuk dengan pen) ini untuk bahagian belakang leher. Kalau tepat dari tanda kecil itu baju akan terjongket bila dipakai. Bila sudah begini guntinglah mengikut tepi bulan kertas tersebut.
Caruk - Ukur pula berapa panjang dikehendaki. Jangan panjang sangat bimbang nampak pula alur dada kurang manis dipandang mata. Memang tertutup tudung tetapi jimat sikit kalau mahu menyembat bila tidak panjang sangat. Apa yang penting pastikan kepala boleh masuk.
Siap - Sekarang semua sudah siap tinggal saja kerja menjahit untuk mencantum semuanya. Mudah bukan:)
Leher yang siap - Makcik buat hendak cepat jadi makcik jugakan jarum kait dan benang bola. Kalau tulang belut/sembat lebih cantik dan halus tetapi agak mengambil masa. Sebenarnya tulang belut/sembat adalah cara baju kurung teluk belanga yang betul.


Jadi makcik harap sedikit-sebanyak bolehlah membantu anak-anak mencuba untuk menjahit sendiri. Sebagai permulaan belilah kain cotton yang tidak licin agar mudah digunting dan menjahitnya. Mana tahu hari Raya tahun ini anak-anak memakai baju kurung hasil jahitan tangan sendiri.

~Selamat mencuba anak-anak sayang.~~ 

66 comments:

Bin Muhammad said...

Panduan berguna ni akak...boleh jimat belanja kalau buat sendiri, lagipun tempahan utk baju raya kebanyakannya dah tak terima, buat sendiri lagi bagus.
Tapi bab potong-memotong ni paling penting, kalau silap...tiada maaf bagi mu!

idzwa kamaruddin said...

ohhhh bagus nya!!terima kasih kerana kongsikan utk saya :)

Nurulhuda Abdul Latip said...

Nengok cara macam senang tapi tak pernah menjahit lagi, kalau nak buat mungkin saya boleh belajar buat baju kurung anak dulu kan kak..tq atas info berguna ni

Mia Kassim said...

Yg ada bakat semulajadi menjahit tentulah mudah kan.... klu tangan takde seni mcm Mia ni kak, payah sikit ...hehe

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

assalam...teringin juga nak menjahit..tapi mesin jahit pulak tak ada..

Mar Mansor said...

baju kurung biasa mudah untuk membuatnya..yang penting rajin ke tak..saya dah lama tak menjahit (mesin jahit takde)..tggu mak sedekah mesin jahit..huhu
terima kasih kak kongsi panduan yang berguna nu..

Fazleyatul Aini said...

teringat masa sekolah menengah belajar jahit kurung kedah

Sura Mohd said...

bagusnya perkongsian ni..sura ada minat2 sikit..tapi tak pernah menjahit...teringat kat mak kat kg..dulu2 dia slalu jahit baju untuk sura...

Mila@Rimbun said...

thanks kak... dah lama tak jahit baju kurung

aizu's life said...

ala bestnyeee.. kalo kakak dekat, kite dh g blajo kat umah. kompem cpt dpt ilmunye.. heheh..

Eye_nee said...

Masa form 3 dulu ambil subject SRT..menjahit masak bagai...tp dua2 tu tak dipratikkan..terasa rugi..nampak kakzakie buat mcm senang jer...pernah gak cuba buat.. belajar dgn mak..tp asik kena marah jer..mak pun ckp..ko ni mmg tak der keinginan betul nak menjahit...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Bagus perkongsian kakzakie.. boleh berjimat cermat semasa ekonomi sekarang tengah semakin naik.. takrif elektrik pun dah semakin tinggi.. jadi jika ada yg boleh save kos , kita gunakan sebaiknya ...

Saya tebuk leher dulu kakzakie baru jahit, tak reti tebuk leher kemudian.. sekarang saya tersangat rajin.. hanya guna piping list ajer sebagai ganti untuk sembat di leher tu kakzakie :)

lia said...

kalau akak dekat, teringin jugak nak berguru... rasa berbaloi jika pandai menjahit, dulu x nak belajar hu3

saniah ibrahim said...

baguslah kakzakie tunjuk kn langkah2 buat baju kurung ni ....boleh suruh ank sya tengok n3 kakzakie ni ,susah sngt nk suruh bljar buat baju sndiri.

kakyon said...

inilah cara mak akak ajar pada akak. tapi leher tu akak jahit tulang belut. susah nak dapatkan orang ambil upah jahit tulang belut. nak menjahit sendiri mata pulak dak kabur..huhu

Dr Singa said...

lama tak tempah Baju Kurung Teluk Belanga leher bersembat Tulang Belut

NM03 said...

teringat kelas kemahiran zaman sekolah.

memmet lenggeng said...

pandainya akak jahit, saya suka baju kurung Pahang, tapi tak pandai jahit..

Hilmirda Daud said...

Panduan yang sangat senang.. tapi kalau penyakit M dah sampai tahun depan pun tak siap.

Ema Johari said...

napelah saya ni tak nak belajar menjahit dengan mak mertua yer...tak minat... saya tak reti nak tengok corak kain pun iye juga...takut terbalik..hehehe

lieyalatif said...

untugn sgt2 org yg pandai menjahit ni kan kak...dpt mahir jahit baju kurung pun jadi laaaa...lepas dah nak buat baju sendiri dan baju anak2....

mak lieya pun pandai menjahit...siap amik upah lagi dulu..skrang dah tak dah...just jahit baju anak cucu jek....

amirah said...

waaaa bagusnya akak buat tutorial mcm ni...step by step...tapi la amie kan rasanya senget2 jugak baju tu jadiknya...haha...nanti tiba2 tangan jadi pendek sebelah je..

Falsya said...

Yeayyyyy!!!!...sayang kakak..mcm tau je falsya nak belajar wat baju kurung qisya..hehehe

Yaya Azura said...

kak.. mak yaya dah jenuh mengajar cara potong kain..tp kan susah sungguh nak tersemat dlm otak nie..hahha.. kena study betul2 entri ni..tq kak..

lovely said...

tq info yg sangat berguna.
kebetulan memang ida tengah belajar menjahit la ni..

Cho Zila said...

dulu boleh gak menjahitni tapi dah lama tak jahit baju sendiri... teringin tapi tuler konon takder masa gituler jadinyer... mungkin kena asah skil tu balik...

Nafira usof said...

Salam Kakak~
untung sangat orang yang pandai menjahit dan punya masa. zura nih menjahit pandai.. tapi masa x bape nak ade.. heheehhe.. ke alasan jer tu kakak?? hehehehe.. tapi betol lah kakak.. x de masa dah nak jahit baju.. mesin jahit pon dh lama x guna jahit baju.. jahit2 baju koyak jer.. :)

Tihara said...

pandainya kakak
kemas je jahitannya.

Afasz said...

sy ingat memang nak belajar jahit sendiri. nnti leh wat tuk umaira solehah. tq kak. cam detail je akak bg ni

Knor said...

jimat...dah lama meninggalkan alam mnjahit..lupa jgn kata la...anyway tqvm..kak

UmmuAidan-Arissa said...

rajin & pandainya kakak nie jahit baju kurung sendiri..cantik pulak tuh...hmmm uaa teringin jgk dulu nak blajo..skrang ngan anak2 kecik berkuburlah semangat tuh...nampak gaya kena tempah ngan kakak jerlah nanti tuk arissa...hehehe

Sylarius Yusof said...

Tutorial yang bagus. Cenggini rupanya nak buat kolar teluk belanga. Kalau baju melayu, orang-orang Johor memang suka sangat baju teluk belanga ni. Kebanggaan warga Johor. Hehe

@na said...

salam kak zakie;
awat la saya tak minat menjahit, ni kak...rugi rasanye....upah jahit baju kurung makin mahal sekarang ni...

Sweetmama said...

untung siapa yg pandai menjahit ni kan kak, jimatt buat baju kurung sendiri,

eija minat menjahit tp dekat rumah xde mesin jahit, dulu pernah belajar jahitan dekat giatmara isi masa lapang sblm dapat kerja, kemahiran ni bila tinggal terus lupa nak buat..tq kak for sharing

ummiross said...

Kakzakie..bestnya pandai menjahit, ummi ada juga belajar dulu, tapi tak menjadi, takde bakat agaknya ummi ni. Yang tang potong leher tu lagilah ummi lemah..kalau potong leher tak jadi, memang tak selesa pakai baju kurung tu kan.

RDZ Z said...

Untung KZ pandai jahit..kalau kita sah-sah fail. he..he

Rai Ourkizuna said...

pandainya akak~~! saya gunting kertas pun senget benget T_T

sud@is said...

mencari cari tukang jahit, kalau dekat boleh sub kat sini...

paridah said...

wah ngajar jahit pula ya...cantik n kemas jahitan tulang belutnya.

PeRdU cINta said...

Akak jahit mata lalat ye pada leher..terror akak..kemas..yang ada orang panggil jahit kelubi kalau tak silap..betul la kak..jimatkan..upah tu boleh beli sehelai lagi baju..ilmu yang dikongsi akan memberi ganjaran pada pemilik dan penerimanya..insyaAllah..

aTieYusof Family said...

Salam Kak..
best nya kalau pandai menjahit sndiri ni.. sy ni tak reti lgi..hehe

Kesuma Angsana said...

pernah mencuba tapi mmg xde bakat ke sana lah kak.. hehehe

mama_ka0ri said...

Waaahhh...bagusnya kak zakie ..ada tutorial nk jahit baju kurung...sy mmg teringin nk buat sendiri...tp mesin jahit xde...haha..

zila norazila said...

amboi kak..klas jhitn ne..zila dulu amik kos fesyen dsigner..tp mls nk mnjhit dh

♥ Mrs. Secretary ♥ (FARAH) said...

Tak susah pun nk buat sebenarnya kan..thanks 4 sharing akak.. =D

Masya said...

saya ni sampai skrg x reti menjahit

elly nadyra said...

saya pernah belajar jahit baju
heheheheh
sebab mak paksa belajar
pastu tak jahit2 sampai sekarang
hehehehhehehe
pastu nyesal sebab upah jahit skang mahal kebabom

ummi aqilah (LM) said...

Terima kasih kak zakie. Nnt sy nk blajar buat baju qila

Nastyna said...

thanks akak buat tutorial, mana ler tau kang datang angin rajin saya boleh ler potong kain langsir buat baju raya jelita ngan adik dia nnt ni hihihihi. eh saya dulu pandai jahit baju kurung ni tau, lepas spm belajar ngan nenek, selesa kan baju kurung pesak2 ni, tapi dah berkurun tak buat dah lupa semuanya.

Haryati Faizal said...

Seronok klu bley jait baju sendiri...takyah kuar duit nk byr upah wat bj

nurbijen said...

Adik dah berkali kali tanya nak hantar baju kurung ke tak utk raya tahun ni, dia nak tolong jahitkan. Tapi dari pengalaman dua tiga tahun lepas, macam tak berbaloi nak berbaju raya utk beberapa jam jer.. So dah decide nak pakai yg mana aje jer tahun ni... jimat pun jimat :)

nohas said...

syukran di atas perkongsian ilmu menjahit..untung kalau pandai menjahit, upah skrg dah tinggi melambung..nak belajar skrg, nak masuk benang ke jarum pun dah tak brp nampak..huhu..

ANIM said...

jangan kata anak2..mak anak pun keras tangan nak menggunting ni.
nantilah saya berguru 4 mata dengan kak zakie je.

p/s takat saya sorang, suami saya kata tak yah jahit sendiri. beli ajalah..hihi

BUNDA a.k.a KN said...

Alhamdulillah...lepas juga duit tempah baju kat luar KZ...KN tak pandai...tahun ni beli yang dah siap lagi nampaknya...
Nak tempah pun tak sempat lsgi....

hainom OKje said...

Terima kasih kanda.....boleh le buat guideline balik......lama dah tak buat baju sendiri....dah berkarat rasanya ni hehe...Tp bab menjahit tulang belut tu mmg dinda failed ....tak halus org tua tua kata....

Puan Kutu said...

serius teruja tngok tutorial kak zakie..nti boleh refer klu dah beli mesin jait baru.hehe

norhidana miswan said...

cantiknyer jahitan mata lalat akak tuh... dana nih mmg tak reti nk menjht2 baju nih... ngn mesin jht yg takde nyer

Ujie said...

Makcik ni mmg terer la! Org terer je boleh buat baju sendirik.

Kak zakie..saya pnh tau masuk kelas bljr jahit. Tp saya mmg tak minat, stop sekerat jln,

t.a.t.a said...

Baju kurung saya pun semua nya tulang belut. kadang rasa kelakar aje, leher tu letak kat dalam pun, tapi masih nak berbelut jugak.

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..
aduhai..tgk gaya mcm senang dan tak remeh..
rasa bersemangat pula nk menjahit baju sendiri..
azam :)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

terima kasih share :)

aizamia3 said...

betul tengok gaya nampak senang tapi nak buat penyakit M tu datang dulu.. hehehe..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Bagus akak bagi panduan ini. Boleh nak cuba jahit sendiri jika nak buat baju macam ni.

Jari Manis said...

alhamdulillah..JM memang dh lama terigin nak menjahit baju kurung ni..katanya senang je..mesin jahit dh ada..ilmu Kak Zakie dh kongsi ..apo laie...heee...

Aziela said...

Kak, bab menjahit nie, saya memang sedar diri. Menyerah saya kak. Tangan saya ni kalau bab melukis, menggunting, semuanya jadi bengkang bengkok. Jahit kaki kain ke, kaki seluar ke...semuanya tinggi rendah. Pakai mesin jahit pun habisss bengkang bengkok kak....

Mummydearie said...

Untungnya kak kalau pandai menjahit ni. Boleh jimat kos. Teruja tengok tutorial yang akak sediakan ni. Nampak macam senang aje. Tapi saya percayalah kalau kali pertama nak mencuba, memang tergeliat gak tangan rasanya. Dah pengalaman pun zero.