Wednesday, May 7, 2014

Puas menguleknya di hari minggu


~~ Bukan untuk Hari Raya. Sendirian di rumah & menjahit untuk meluangkan masa.~~

64 comments:

aTieYusof Family said...

Salam Kak...
wah banyak pasang juga tu.. ingatkan utk raya dah...hihi...

adyna said...

Wah , sempat tempah lagi ke kak?;)

aizamia3 said...

saya belum beli lagi untuk tempah baju raya..
tempah kat akak boleh..? untuk dak Kakak dengan dak Nuha.. ;)
Kalau boleh saya pos dengan kadar segera.. hehehe..

Mizz ErMa said...

wah, kiranta akak nie terror la menjahit ye..sy baru start belajar nk menjahit..semalam dah beli yg mini sewing machine tu tapi xreti pulak nk matikan jahitan.. ='(

Mila@Rimbun said...

Alahai.. teringat plak baju raya, kalau boleh siapkan awal, berfore puasa, senang hati gitu

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Rajin betul kakzakie menjahit ye.. Terima untuk tempahan tak ehe :)
Begitu banyak baju pasang akak ye ... ingatkan utk raya :D

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..sebahagian besar tailor dah tak nak terima tempahan la..seawal bulan april lagi..huhu..

LydSunshine said...

kak zakie suka menjahit ke. ok, kena selongkar entry2 lama kak zakie utk cari tutorial ataupun hasil jahitan akak. saya ni suka sgt menjahit tapi ilmu masih byk yg perlu dituntut.

HeNRieTTa JoSe said...

Byknye....untungkan bila pandai menjahit...rietta xreti jhit...semua dihantar pada tailor...klu sekadar jahitan tangan tu, tahu la sikit...

PS...masa kejadian tu, rietta tgh alpa toton tv3 kes mh370 hr kedua...dorg ada program khas stu hr...bila terjadi tu, rietta tergamam...

t.a.t.a said...

Last fortnight went to nagoya. Cari kain untuk buat sarung kusyen.

Sura Mohd said...

rajinnya kakzakie..sura takde seni dalam jahitan ni..huhu..semua hantar tukang jahit..

Farah Waheda Wahid said...

ingatkan untuk raya tadi kak...he he he...

Nurulhuda Abdul Latip said...

Saya hantar tempahan untuk akak boleh tak? Hehehe

adrianna syaz said...

Rajin akk zakie..sya pgang mesin jhit pun x reti.huhu

Bin Muhammad said...

Inilah kelebihan jika pandai jahit baju...kalau hantar kedai, banyak juga belanjanye tu! Dah masuk blog ni, mesti ramai nanti yg nak tempah...hehe, ada peluang bisnes sampingan ni.
Adik ipar saya pun tukang jahit, kini dah sibuk menjahit tempahan utk baju raya.

Muja.. said...

dulu mak saya sebuk srh belajar menjahit.. adala belajar tapi x pandai2.


Skrg mcm menyesal gak sbb x tahu menjahit..kalo x, leh jhtbaju sendiri.. jimat kan

Falsya said...

Wahhhhh kakak..byknye kain..bestnye kakak pandai menjahit..falsya xreti..heheh

lieyalatif said...

hai kak zakie...


wah kak byk nye kain.... byk hasil soping akak kat nagoya ... cantik2 palk tu....ni untung org pandai jahit nieh... tak yah sibuk2 cari tailorkan kak...lieya dah anta kat tailor baju raye dari bulan 3 ari tu....bulan depan leh amik dah.... heheheeheh

redza said...

rajinnya kakak

Aku Yang Berbicara said...
This comment has been removed by the author.
Aku Yang Berbicara said...

Assalam Kak Zakie...

Nak tanya.. emel add ari tu masih valid lagi?

-Penjejak Mimpi-

Sylarius Yusof said...

Seronok kerja menjahit ni. Goyang kaki pun boleh jadi produktif. Hehehe

Wafa Cw said...

pandai menjahit? seronoknya... mak saya pandai menjahit... masa sekolah dulu baju dan seluar tak pernah beli...

Sayangku Zie said...

wah kak meriah banyak tu... emm me di belek2 semula almari baju dah berkurang... maklumlah makin membesar ekekek..
huhu baju buat setahun sekali macam tu lah...

Knor said...

baju raya tu pun boleh kak..
dkt2 nak juga menempah..dgn kak zakie..

Nafira usof said...

salam kakak~
baru nak tanya.. kain baju raya kah?
hehehehe.. banyak pasang jugak tuh. selamat menjahit kakak~

aby said...

salam kz ..
mempunyai seni tangan yg keratif juga yer ..
bagus bila benda2 mcm tu di gawey deway ..
orak payah asyik tuku ..

saniah ibrahim said...

seronok kalau boleh jahit sendiri...harga upah menjahit pun sekarang lebih mahal dari harga kain.

Zee Suhaini said...

banyaknya kak..untungnya pandai menjahit..ada masa boleh jugak godek2 baju sendiri..
zee ni jahit jelujur boleh la tapi senget benget jugak..kahkah..takde seni langsung..

Ema Johari said...

berpasang-pasang tu..pastinya setiap seorang dapat habuannya kan.

Acik Erna said...

banyaknya baru baru kakzakie..untung kakzakie pandai mejahit

Uncle said...

Kelas..............lajaklah sekali ke musim raya nanti...

amirah said...

byknya kain kak,...untuk siapa semua ni?

sud@is said...

banyaknya menerima tempahan ka nii?..

kakyon said...

Untung Zakie pandsi jahit sendiri.klo tempah banyak juga upahnya.kadang2 duit upah lebih mahal dr harga kain..huhu

Daddy Ziyyad said...

akak dah ke Jakel tak? hahaha

paridah said...

wah pandai menjahit yer bagus ni..

NEKCIK said...

salam Kakzakie..banyaknya kain untuk dijahit ...

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

huhu..pandai akak menjahit..puas hati dpt pakai hasil jahitan sendiri.. :)

Tihara said...

cantik-cantik color nya kak,
untung pandai jahit sendiri
nyong orak iso njait baju kie kak,

norhidana miswan said...

best betul ada mesin jht n pandai jht sendiri, kalu dana lah kak... mmg tiap minggu baju baru saja

makchaq said...

Makchaq kalau menjahit ni ada kala jadi projek terbengkalai...kalau baju anak2 bila siap baju dah kecik tak boleh pakai..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie....banyak pasang tu kak...ingatkan utk raya nanti...senang jahit sendiri jer...:)

ummiross said...

banyaknya kain, semuanya cantik2 kakzakie, bestnya kalau pandai jahit sendiri kan, ummi ni Kakzakie, jahit lurus pun jadi bengkang bengkok.

Mummydearie said...

Untungnya pandai menjahit ni, kak. Bolehlah orang kata 'ukur baju di badan sendiri' :) Saya ni kain pasang sikit punya banyak tapi tailor dah tak mahu ambil lagi takut tak siap. Kalau jahit sendiri mahu baju kurung jadi baju blouse nanti. Itu kalau jadilah...

Kak, tak cukup lagi kain ela tu. Raya dua bulan lagi, boleh tambah koleksi kain ela lagi ni, kak!

babYpose said...

serba bolehnya kakzakie, aktiviti memanfaat pada keluarga, ingat lagi emak tak sempat siapkan baju raya masa kecil dulu :)

memmet lenggeng said...

Rajin jugak akak menjahit ye....Saya, jahit towel selai pun terkedek-kedek..ekekekek

Aimaniman Ezaiza said...

Untung org yg pandai menjahit... tu yg cakap kat budak2 kat klas, lpas spm p amik kemahiran kekadang lebih kaya drpd org mkn gaji nih...drpd dia org berlumba2 nak masuk ipts sedangkan bm pun merangkak2, kekadang mentaliti ibu bapa mlyu nak anak2 amik spm juga, ada yg dah masuk kolej teknik tp kluar coz ibu bapa nak anak amik spm! Klu org cina, depa tau anak mrk, kecik2 dah dibagi main spanar.,,
Sory kluar tajuk, sbb jelez kat org yg boleh jahit bj sendiri nih...

~LiZa IsMaiL~ said...

Best betul pandai jahit baju sendiri. Banyak jimat tu, lagi2 time raya, kan?

P/S: Kan best kalau boleh dapat income sambil-sambil ber-bloging.

Puan Kutu said...

untung kak zakie pandai menjahit.tak payah upah tailor..sy ni baru berangan nk beli mesin jahit mini..jait kain perca boleh la kot.hehe

BUNDA a.k.a KN said...

Untung kalau pandai menjahit sendiri...tak payah antar tempah...
Ongkos bayar tempahan dah boleh beli keperluan lain...
Apa lagi dah dekat raya ni...

Qaseh Vee said...

jahit sendiri lbh menjimatkan . tempah pun dah tutup kan ... saya selalu beli readymade .

Nastyna said...

akak nak jahit sendiri semua ni? weahh mantap la, banyak pasang tu.

Qaseh Vee said...

sendiri lbh jimat ... tapi saya x rajin ... heee

gadisBunga™ said...

boleh ke saya tempah untuk raya? hehehehe~

Nor Azimah said...

rajinnya kzakie menjahit, tapi memang lebih puas kan dapat buat baju sendiri, macam saya tak pandai dan tak suka menjahit ni, beli atau tempah jela jawabnya

RDZ Z said...

Meriah KZ...untung boleh jahit sendirikan..Boleh save banyak tu...

Yana Shaiful said...

Salam KakZakie..untungnya org pndai menjahit nii..byk boleh save.. yana slalu beli readymade je..xjmpa tailor yg best lg kat sini..asyik rosak je bj klu bg dia jahit :-(

Kakzakie said...

Kakak rasa hikmah hidup dlm kelompok miskin zaman kanak-kanak membuat kakak jadi bolehlah menjahit sendiri. Dulu masa belajar kakak tak cukup duit selain menulis ke majalah kakak juga ambil upah menjahit baju kawan-kawan. Masa anak dara pun sama juga ambil upah utk membayar installment kereta. Tapi bila dah tua ni tak adalah ambil upah. Sekadar jahit baju anak-anak dan sendiri saja. Sudah malas utk menjahit baju orang lain.

Terima kasih buat semua yg memberikan komen N3 kakak ini:-

Blogger aTieYusof Family, Blogger adyna, Blogger aizamia3 (kalau tahu ukuran kakak nak jahit baju Nuha tu hihi...), Blogger Mizz ErMa (masa beli tak minta tunjuk atau demo ke Erma), Blogger Mila@Rimbun, Blogger CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), Blogger PeRdU cINta, Blogger LydSunshine, Blogger HeNRieTTa JoSe, Blogger t.a.t.a (murah kan kain kat Nagoya), Blogger Sura Mohd, Blogger Farah Waheda Wahid, Blogger Nurulhuda Abdul Latip (kakak dah tak jahit baju org sekarang ni Huda), Blogger adrianna syaz, Blogger Bin Muhammad (kakak tak ambil tempahanlah BM), Blogger Muja.., Blogger Falsya, Blogger lieyalatif, Blogger redza, Blogger Aku Yang Berbicara (kakak dah tukarlah sayang), Blogger Sylarius Yusof, Blogger Wafa Cw (org dulu-dulu rata-rata jahit sendiri), Blogger Sayangku Zie,
Blogger Knor (raya biasa kakak buat sedondon Nor), Blogger Nafira usof, Blogger aby (kadang tuku jugak aby), Blogger saniah ibrahim, Blogger Zee Suhaini, Blogger Ema Johari (dah tentu anak kakak semua anak dara biasalah Ema), Blogger Acik Erna, Blogger Uncle, Blogger amirah (anak-anak dara kakaklah Amie), Blogger sud@is (bukanlah ini anak-anak kakak punya), Blogger kakyon (ini pun kakak beli yg murah-murah aje KakYon, buat basahan kat asrama dia), Blogger Daddy Ziyyad (ada juga doc. tapi ini kakak beli di Nagoya), Blogger paridah, Blogger NEKCIK (kat rumah kalau hari minggu sendiri inilah kerja kakak Nekcik), Blogger ♥ Cmª shIemª ♥, Blogger Tihara (belajarlah Tab baju kurung orak susah njahit te), Blogger norhidana miswan, Blogger makchaq, Blogger Mas Zull (sesaja Maz buat anak-anak buat basahan kat asrama), Blogger ummiross (Ummiross banyak duit beli aje yg readymade), Blogger Mummydearie (so..macam tu kena belajar nampak gayanya ye), Blogger babYpose, Blogger memmet lenggeng, Blogger Aimaniman Ezaiza (anak dara kakak pun tak pandai lagi menjahit), Blogger ~LiZa IsMaiL~, Blogger Puan Kutu (kalau boleh jahit perca bolehlah jahit baju juga), Blogger BUNDA a.k.a KN, Blogger Qaseh Vee,Blogger Nastyna, Blogger gadisBunga™ (mehlah dtg rumah bawa kainnya kakak jahitkan), Blogger Nor Azimah, Blogger RDZ Z, Blogger Yana Shaiful.

Tak tahu sampai bila kakak nak menjahit pada setiap hari minggu. Mungkin selagi cuti hujung minggu tak sama dgn abang dan anak-anak.

Terima kasih sekali lagi semuanya:)

n O e s u h a i m i said...

rajinnya kakzakie...untung la boleh jahit baju sendiri...noe ni kena cari tukang jahit

hainom OKje said...

Rajinnyalah kanda menjahit....jahit tepi kat mana kanda? Kanda pun ada mesin dia yeh...

QasehnyaRania said...

wah bestnya dpt isi msa lapang dgn mnjahit..
buat bju kurung ke kakak?

Nur-nba said...

Boleh lah jahitkan baju Nur sehelai? hehe.. Rajinnya akak ni...

Kira Sakura said...

Bestnya akak blh jahit sndiri. Bli kain mahal pun x terasa sbb blh jhit sndiri. Kalau kira nie dh la bli kain mahal upah jahit pun mahal. Nangessssss