Monday, May 26, 2014

Menikmati air kelapa laut

Kelapa laut - Kali pertama buat keluarga kami melihat dari dekat. Dulu pernah melihat di satu exibition tetapi sekadar membeli airnya saja. Kelapa ini pemberian salah satu staff hubby. Kali ini kami membuat sendiri air kelapa laut.
Hancur! - Kali pertama mengapak habis hancur buah kelapa hubby buat hahaha...
Berjelly - Isinya kecil saja.
Putih - Bau seperti buah kelapa biasa.
Isi kelapa laut - Banyak ini yang kami dapat. Cuci dan bersihkan lapisan kuning yang menyelaputinya.
Mendidih - Kelapa yang dibersihkan, potong kecil, blend dan rebus bersama air biasa + gula melaka dan dua helai daun pandan.
Air kelapa laut - Siap di rebus dan ditapis akan jadi begini.
Segelas - Sedia untuk diminum
~~Kami sekeluarga menikmati bukan kerana untuk mengubati batuk, tetapi untuk melegakan dahaga.~~

64 comments:

Ayu azmir said...

comel je kelapanya

lieyalatif said...

lieya pun pes time tgk kak...selalu minum yg jual dah siap2 jek dlm bekas....rupenye mcm tu rupenye.... kecik2 jek kan....

org kata air kelapa laut ni bagus minum kalo panas dalam...dpt segarkan badan .... lieya kalo jumpe org jual kat pasar malam mmg tak lepas peluang beli kak...cume tu laa kalo buat sendiri puas sikit sbb takde la rase air gula jek lebih tapi air kelapa nye sikit....

Zee Suhaini said...

tak pernah lagi kak buat sendiri..
minum pon rasanya cam tak pernah..hhehehe..
selalu nampak orang jual kat pasar malam..

Jari Manis said...

Isinya sekali pandang cam laici ye..bleh tak di makan begitu sahaja :-)

Chot said...

Ahh..bole ke mkn cmtu je?

ZazaMyMoon said...

selalu tengok org jual kat tepi jalan time2 tenghari rasa kering sgt tekak..
bila pagi2 ni tgk gambar2 dari blog Kak Zakie pon sama jg hehehe..

redza said...

sedap juga ni buat hilang dahaga

hainom OKje said...

La sikit je isinya yeh kanda....Dinda selalunya memang beli jer...
Wah sure keluat muscle abang tu kanda hehe....Kalau ditilik dari cara nak mendapatkan air kelapa laut ni, dengan kapak bagai...Mmg beli sepanjang zamanlah kami kanda hehe.... bukan keminatan Papa Zir ni hehe..

ZalinZalina said...

Sedap tu kak zakie..first time tengok buah dan isinya..mcm tu rupanya :)

Nurulhuda Abdul Latip said...

Sedapnya la kak...Teringin laa pulak sebab tak pernah rasa..

Fazleyatul Aini said...

bulan puasa suka beli air kelapa laut ni kat bazar ramadhan

Acik Erna said...

macam tu rupanya ye kakzakie..acik biasa beli siap untuk diminum je..

lovely said...


suka juga minum air kelapa laut ni..
tapi tak pernah buat sendiri.
info yang sangat berguna.

Zara Nurhaidah said...

kelapa laut ?? Zara xpena minom ! huhuhuhu

zila norazila said...

camtu rupanya..tau minum jew kak.beli kt p.mlm...

Sylarius Yusof said...

First time tengok isi dalam kelapa laut. Ingatkan sama je macam kelapa biasa. hehe

lia said...

eyhhhh isi nyer begitu rupanyer... sungguh saya x tahu & selama ni saya sangka dlm buah tu sendiri ada air nyer, mcm air kelapa biasa he3

tq kak sbb saya dapat ilmu baru hari ni...

ros_reeza said...

Ros tak pernah minum kak air buah ni. buah tu pernahnampak, tapi ingatkan air dia terus ada macam kelapa biasa. Rupanya tidak ye..

Normala Saad said...

Biasa minum tapi bagi saya tak boleh nak lawan air kelapa biasa..lebih sedap.

Mar Mansor said...

pertama kali dapat tengok buah kepala laut..biasanya tengok dah siap kupas..& selalu beli kat pasar je air dah siap

Bin Muhammad said...

Kalau rumah akak dkat, mau singgah sekejap minta segelas air kelapa laut ni... Terasa kering tekak melihat gambar yg last tu.
Bila ianya dihasilkan sendiri terasa lebih nikmat dan fresh!

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Assalam K.Zakie - My favourite!!.
Selalu beli yg dlm tin je dulu2.

eMMe said...

adu duhhh kak... ape kak zakie buat ni... terasa tringin segelas juga kak hehehe....

Fiza Rahman said...

Macam tu rupa isinya yer kak. 1st time tgk. Tapi tak merasa lagi airnya.

norhidana miswan said...

dana penah nmpak buah kelapa laut nih tp tak penah lak nmpak isi dlm nyer gitu... rasa dia cmane kak bile dh msk? mana pekerja hubby akka dpt nih? ada tnm kt mana? haaaa bkn main banyak soalan

Kira Sakura said...

sedap!! kira suka kelapa laut nie. tapi orang baru lepas bersalin boleh minum ke kak?

ada yg kata elakkn minum air kelapa sebab takut cepat lekat anak kedua. tatau la

Nor Azimah said...

cam tu rupanya kelapa laut yea, Subhanallah, ciptaan Allah untuk kita manfaatkan

elly nadyra said...

banyaknya isi dia
kalau beli sket aje dpt isi dia
puas la makan kak
sedap ni minum2 time cuaca panas

Aziela said...

Oooo...kena blend rupanya yer kak. Saya ingatkan ada airnya....

Sura Mohd said...

bestnya kak..dpt yg fresh..kitarang beli yg dalam tin jer..huhu..fav suami sura dan suami..:)

aTieYusof Family said...

Salam Kak..
1st time sy tgk buah kelapa laut ni.. sllu dok dengar di TV jer.. mcm sedap air nya tu...hehe

Eye_nee said...

kecik2 comel jer rupanya...isi dah mcm buah salak pun ia jugak...buat sendiri mesti puas minum yer kak..

Mila@Rimbun said...

camtuh ker isi dalamnya? pernah tengok kelapa laut tuh tp tak tau camna isinya dan camna nak jadikan minuman... nampak sedap sgt tuh kak

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedap isi kelapa ini. Lain dari kelapa biasa :-)

RDZ Z said...

kita pernah minum KZ. tapi tak ingat kat mana..agak sedap kan...

JunAina said...

Tengok buah pernah tapi proses buah tu tak pernah pulak kak.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Selalu beli dipasar Tami dan tengok buahnya.. tapi tak pernah buat sendiri.. Sedapnya kakzakie ;)

saniah ibrahim said...

baru tau camtu rupa isinya...cenonet je rupanya.pasaraya kat kg sentiasa ada jual nata kelapa laut ni...dulu setiap balik kg mesti beli.

UmmuAidan-Arissa said...

sedapnya kakak kelapa laut buat sendiri lagi kordialnya..lama dl jer pernah beli kat pasar malam..
kalau dekat2 nak jugak mintak buat ubat batuk siaidan yg tak reda2 nie..:)

acik idah said...

First time idah tengok kelapa laut tu kak... kecik jer isinya tu... warna putih berkilat... kalau makan gitu jer sedap tak kak?

@na said...

salam kak zakie;
penah mkn buah ni..tak tau plk ni kelapa laut...hehehe

Julia Johari said...

Kecik je isi air kelapa laut tu kan sis...sedap sgt minum...julia selalu beli kt pasar malam je sis...1.50 satu cawan heheh...pandai lah sis buat air kelapa laut....nakkk...hehhe

Nafira usof said...

Salam Kakak~
Kakak buat sendirik mesti lagi sedap kan! rasanye baru sekali try minum air kelapa laut nih. tu pon tumpang minum orang lain punye. x tau lah kenapa x de perasaan nak beli air nih.. mungkin next time boleh cuba beli air nih..:)

Mummydearie said...

Memang tak pernah bertentang matalah kak dengan kelapa laut ni. Maklumlah bab-bab ni saya lambat sikit belajar. Saya sendiri tak pernah minum pun air kelapa laut. Simpati pulak rasanya kat diri sendiri!

adrianna syaz said...

Kegemran sya ni kak zakie..klu pg mana2 ternmpk,mesti beli..sgt best... ^_^

kakyon said...

Kecik aje isinya ye. Jenuh juga nak dapatkan isinya. Rasa kesian pulak pada penjual air kelapa laut demi mencari rezeki yg halal. Entri zakie membuatkan akk rasa insaf. Tambahan kat sini hujan..macamana lah peniaga air kat pasar malam..

kakyon said...

Kecik aje isinya ye. Jenuh juga nak dapatkan isinya. Rasa kesian pulak pada penjual air kelapa laut demi mencari rezeki yg halal. Entri zakie membuatkan akk rasa insaf. Tambahan kat sini hujan..macamana lah peniaga air kat pasar malam..

babYpose said...

segarnya kak zakie, buat sendiri puas hati kan, cuma mengupas tu ambil masa, isi kecil je cukup ke tu :)

ummi aqilah (LM) said...

Salam

Pertama kali tgk cara nya. Ingatkan dlm dia isi mcm kelapa biasa tu. kecik saja rupanya

m.u.l.a.n said...

ohhhh camtu rupa sebenar kelapa laut..

aizamia3 said...

ingatkan sama macam kelapa biasa.. macam tu rupanya ye kak..

aby said...

salam kz ..
dengan saiz tu ..
berapa kali teguk dah habis kan ..

paridah said...

gitu caranya buat air kelapalaut ya...baru tau tq. sedap tu xpernah rasa lagi.

PeRdU cINta said...

Masyaallah..nikmatnya kak..PC belum pernah sentuh pun kelapa laut ni..cuma nampak je..

nadia rashid said...

Bila tgk entri akak ni tiba2 teringin...last2 dapat jumpa jelly kelapa saja hihihi

Sobri Yaacob said...

ish2 sikit je air dia..ingatkan bayak..ni kira first time saya tgok proses nak dpatkan pati klapa laut.. rasa dia memang best tambah blan puasa minum..

Falsya said...

Kakak..sedapnye air kelapa laut.....

Tihara said...

kak, nyong orak pernah ngicip kok air kelapa laut kie :)

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

macam tue rupenya isi kepala laut...tak pernah tengok sebelum nie. tapi selalu beli air kepala laut kat pasar malam.

Rafael Andre said...

Ingatkan nak dapat air kelapa laut sama macam dapatkan air kelapa biasa...

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

dulu cma tak suka kelapa laut ni.. padahal tak pernah rasa pun, dah kata tak suka,,
tp bila sekali rasa.. hmm..sedap jgk.. sejuk tekak.. :)

Ema Johari said...

buah kelapanya kecil jer.

ummiross said...

waa bestnya, buat sendiri,
ummi pernah rasa yang jual je..

HeNRieTTa JoSe said...

Xtahu plak rietta warna airnye mmg akan jd mcm tu....mak rietta suka makan isinye..dlu ada djual ditep jalan...tapi sekrang ssah hndak jmpa...

Ps...video aktiviti minggu orientadi utk tyangan semasa majlis penutup...