Wednesday, May 28, 2014

Tat Bengkulu

Cuti sekolah pergi ke Sabah 
Gunung Kinabalu mahu di daki 
Acik Erna mengirim hadiah 
kuih bengkulu idaman hati 

Terkejut - Balik kerja tidak masuk rumah sebaliknya terus angkut anak keluar menuju ke Aeon Kulaijaya kerana mengejar waktu mahu menukar simcard telefonnya yang rosak.
Bungkusan yang sempurna - Membeli saja makan malam di Secret Receipe terus bawa balik sebab waktu sudah hampir maghrib. Tiba di rumah terus mandi dan solat maghrib. Sedang menadah tangan berdoa anak-anak mengaji sudah tiba. Tapi anak dara kecil aku biasalah sudah tidak sabar menghulur bungkusan ini. Sudah biasa anak-anak tidak akan membuka apa jua yg bukan miliknya. Bila nampak nama Acik Erna detik hati sudah tahu pasti kuih idaman hatiku TAT BENGKULU! Terpaksa tangguh dulu membuka sebab anak-anak mengaji sudah ada di depan mata.
Tat Bengkulu  - Allah hu robbi!  begitu Acik Erna ini pemurah betul. Sungguh tidak disangka bagaimana Acik Erna boleh mengirim ini buat aku. Dari mana beliau mendapat alamat tidak aku pasti
Isi di dalam - Ibarat kalau mengidam sewaktu mengandung sebaik dapat menikmatinya terasa enaknya Allah saja yang tahu. Doa kami sekeluarga moga kemurahan hati Acik Erna mendapat balasan Allah jua.

Cuti sekolah pergi ke Mekah
beribadah sujud di Baitullah
moga rezeki Acik Erna terus murah
dari keluarga kami jazakallah

Bahan-bahan ( 75biji )

  • 1kg tepung
  • *1/2 kg gula-kisar halus,ayak
  • *3 biji telur
  • *1/2 kg santan pati
  • 2 sudu teh baking powder
  • kuning telur+minyak
  • inti= 1 1/2 biji kelapa parut
  • gula merah& garam ikut rasa

Cara-cara

  1. INTI= masukan 1 cawan air dalam kuali dan campurkan gula merah dan garam.didihkan.masukkan kelapa parut kacau hingga kering.
  2. untuk kulit tat= tepung disanga dalam 5 minit dengan api perlahan.(sejukkan)
  3. bila tepung dah sejuk ayak tepung tadi dgn baking powder.
  4. pukul telur dengan gula dan masukkan santan.
  5. masukkan tepung yang dah diayak.gaul sehingga sebati
  6. biarkan setengah jam
  7. bulat-bulatkan inti sebesar guli.balutkan inti dengan kulitnya.bentukkan seperti daun.
  8. kepit-kepitkan kulitnya supaya berjalur seperti urat daun.
  9. sapukan kuning telur yang sudah dicampur dengan minyak .
  10. bakar setengah jam dengan 160 C.bakar hingga masak kalau belum masak 
Note: Resepi di atas ini aku dapat dari my resepi.

~~ Belum sempat mencuba tapi sudah merasa. Terima kasih Acik Erna.~~


55 comments:

Dr Singa said...

hah!!

sila beli pantun itu Acik Erna!!

aTieYusof Family said...

Salam Kak..
wahh! mcm sedap Kak..
kami tak pernah makan lg Tat ni..terima kasih pada yg memberi..:)

babYpose said...

bungkusan rapi dan delivery pun berhati-hati sebab elok ja tak pecah'pecah atau terpenyet. Alhamdulillah dapatla nikmati kan hajat tercapai dari rakan blogger yang baik hati..:)

Acik Erna said...

Alhamdulillah..dah sampai kakzakie..dah terima kasih dengan suka menerimanya..
dah dengar suara lemak merdu kakzakie..dah tau dah memang peramah dan baikhati orangnya kan

Sura Mohd said...

biasa dengar tat nenas...tat bengkulu 1st time dengar...
nampak sedap dan menarik!!
alhamdulillah rezeki kakzakie..:)

Yana Shaiful said...

Salam Kak..
mcm sedap je kuih tat nii..pnh jgk terbaca psl tat ni kat majalah saji rsnya..dh igt2 lupa..xpe lah, copy resepi dulu..ada kerajinan boleh cuba..

Knor said...

Wah bestnya, ada resrpi lgi...mcm nk mkn tart plk...

idzwa kamaruddin said...

wahhh wahhh....mcm sedappp jek tapi saya tak reti mkn tart..

Sylarius Yusof said...

Tat bengkulu ni kuih tradisi negeri mana yer? First time tengok. Hehe

JunAina said...

Murah rezeki akak dan moga Allah s.w.t juga memurahkan rezeki kepada Acik Erna.

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

salam kak zakie...waa bestnyet kiriman dari acik erna..murah rezeki akak...saya ta pernah makan lagi kuih tat ni....special sungguh ni kak...

UmmuAidan-Arissa said...

alhamdulillah murah rezki lg kakak nie..tat pernah makan rsnya tat bengkulu nie..tp tgk yg acik kirim tuh nampak menyelerakan...:)

aizu's life said...

alhamdulillah.. rezki yg x dsangka2.. smoga murah rezki acik erna :)

Aziela said...

Subhanallah. Saya baru terbaca komen kakak di blog Acik mengenai tat ini. Tak sampai beberapa hari, dah sampai ke tangan yer. Murah rezeki kakak dan Acik Erna.

Rai Ourkizuna said...

first time tengok rupa tat ni.. perasan aritu ada gambar kat FB kak erna..

paridah said...

sedapnya tat bengkulu...rezeki terbang melayang jauh dari sabah utk kakzakie...syukur alhamdulillah tq acik erna.

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..
tat bengkulu? pertama kali dgr jg ni..
nmpk sedap.. ngehehe..
terima asih share resepi..

alhamdulillah..rezeki :)

@na said...

MasyaAllah...tak putus-putus rezeki kiriman buat kakzakie sekeluarga...
Alhamdulillah...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

pertama kali tahu tentang tart bengkulu ni.. siap resepi ye kak, terbaekkklahh!!

Fazleyatul Aini said...

murah rezeki kak zakie selalu dapat macam2 hadiah

HeNRieTTa JoSe said...

yummy...baru pertama kali rietta tgk....kelihatannya sedap...

n O e s u h a i m i said...

murah rezeki kakzakie...baik sungguh acik erna tu...noe x pernah rasa kuih ni lagi...mesti sedap ni...

Mummydearie said...

Saya pun baru mendapatnya dari Acik Erna. Inilah kali pertama saya menrasanya, kak. Memang sedap! Semoga murah rezeki Acik Erna.

Mar Mansor said...

pertama kali saya dengar nama kuih ni..nampak campak bahulu pulak..

are_lin@yu said...

sdapnya first time ayu dgr nma kuih ni..inti kelapa eh..mst isdap mnis..

ummiross said...

Alhamdulillah ummi pun dapat Kakzakie, sedap kan, susah nak dapat kuih tradisional ni. Moga murah lagi rezeki acik.
ps:hari tu acik minta alamat kakzakie dari ummi, rupanya nak hantar tat ni lah ye, hihi..

Eye_nee said...

sedapppnya...saya suka sgt..apa2 yg berintikan kelapa begini..

Ujie said...

wahhh..syoknya! saya pun blm pnh rasa lagi.

Tihara said...

ndelok waie gambar ki
kayak teringin arek ngicipi kuih ney
hehe..
nang semenanjung ono opo orak yo kak?
sedep banget ki :)

Bin Muhammad said...

Tak pernah tau pasal kuih bengkulu ni...nampak macam enak jer. Kuih tradisi dari mana?

Nafira usof said...

Salam kakak~
nampak sedap sgt kuih tuh.
boleh lah buat untuk raya nanti.. hehehe.

murah rezeki kakak~ sentiasa menerima ole2 dari kawan2.. Alhamdulillah~

Khairul Bariah said...

first time tengok tat bengkulu tu. ada inti ye. bertuah kak zakie. moga2 murah rezeki acik erna :)

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Murah rezeki kakzakie dan Tq share resepi tu.. nanti boleh Cuba ;)

Ibnu Ramli said...

Wahhh.. nampak sangat menyelerakan..

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah...rezeki. Nampak mcm sedap jewr nih.

adarnadzmie said...

fist time dengar biskut tart Bengkulu
ni...nampak mcm sedap...:)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Nampak macam sedap. Saya puntak pernah rasa lagi tat bengkulu macam ini. Murah rezeki kakak. :-)

Ratu Hatiku said...

As salam kakak.. wah nmpk sedap jerk tat tu...bentuk pun cantik jerk..
Semoga bertambah murah rezeki Acik.. Aminnn...

p/s: saya pun dah lama x jenguk ke rumah kakak nie...

saniah ibrahim said...

ALHAMDULILAH....kalau mengidam ni ,anak tak ngences sbb dah dpt apa yg diidam...
rasanya kat Johor ni ramai yg tak tau lagi tart bengkulu ni kan kakzakie..

BUNDA a.k.a KN said...

Rasa mcm pernah tengok...tapi tak pasti dah pernah makan belum...

Ema Johari said...

Alhamdulillah, murah rezeki kak zakie..

Daddy Ziyyad said...

alhamdullilah..rezeki....
Acik Erna, sila jawab pantun kak zakie...hihihih

hainom OKje said...

Dapat rezeki merasa yeh kanda.....
Syukur....rezeki Allah sampai kepada kanda dengan pelbagai cara....

hainom OKje said...

Bila nak menerainya buat bengkulu ni kanda ...

kakyon said...

ada terbaca satu n3 di blog siapa..tak ingat dah.n3 pasal kueh tart bengkulu inilah. tempat membuatnya di melaka kalau tak silap.teringin juga nak merasa macamana rasanya :)

Falsya said...

Mcm sedap je kakak..;)))

Penjejak Mimpi said...

Assalam Kak Zakie..

Sedap tak kuih tu? Dulu tat bengkulu ni hanya dibuat di kg mak saya; Kg Sg. Choh, Rawang sebab kebanyakan penduduk di situ berasal dari Bangkahulu, Sumatera Barat. Bangkahulu atau dipanggil Bengkulu. Sebab tu dinamakan kuih tu sebagai Tat Bengkulu.

Time budak2 dulu kalau nenek atau sedara mara belah mak datang beraya ke rumah.. mesti bawak kuih tu.. hehe...

Dulu saiz dia besar-besar. Kalau makan sebiji mesti tak habis tapi sekarang sejak dikomersialkan.. dikecikkan saiznya.. :)

ros_reeza said...

tak pernah dengar lagi kuih tart bengkulu ni kak.. teringin pula nak rasa.. nanti nak try tanya mak Ros. pernah makan ke tak..

sud@is said...

sedap nmpak, belum pernah makan kuih ni ...rezeki murah, semoga trusan murah

MaMa Rey said...

Alhamdulillah..rezeki akak..tahniah ya kak..^^

Chot said...

err...sy kali pertama kali dengar tat jenis ini..enak rasanya ya?

Mimi Azirah said...

Sedapnya kak.....siap berpantun lg

Afasz said...

sedap nye kak. nak satu.

Myra Jay said...

Sedapnya nampak... :)

Alhamdulillah rezeki akak :D

Ibu Lala said...

Nmpk cam sedap je kak.