Thursday, May 29, 2014

Pilihlah sayang mana satu pilihan hati

Persediaan biasa buat anak-anak yang bertandang ke rumah saban hari. Kasihan bila letih mulut membaca tidak ada apa sekurang-kurangnya dengan air ini pun jadilah. Balang biskut dan kekacang sudah biasa ada terletak di atas meja dan tahu itu semua untuk mereka makan bersama-sama.

Sejuk - Empat warna empat citarasa. Ada sarsi, air sejuk biasa, sirap ros dan oren. Oren dan sarsi bancuh dari kordial tapi sirap biasa aku buat sendiri, apa lagi pandan pun banyak. Masak gula dengan perisa ros dan pandan, letak warna merah - jadi sirap ros. Bila hendak buat bancuh saja.
Tidak sejuk - Semuanya air masak. Siapa yang batuk atau selsema biasa tidak dibenarkan untuk minum air di dalam peti ais. Tetapi sebenarnya kalau mereka curi-curi aku pun tidak tahu sebab mereka ke dapur mengambil sendiri.
Walau banyak disediakan kalau nama anak-anak tetap riuh di dapur bila masing-masing mahu mengambil botol yang sama. Kalaulah mereka semua itu anak aku memang meriah:)

~~ Sembah takzim atas kemangkatan almarhum Sultan Azlan Shah, moga roh baginda dicucuri rahmat Allah. Al-fatihah.~~


62 comments:

Masya said...

samalah kat rumah mak, tp sejak bdk² tak sihat semua air x blh masuk peti sejuk tkt bdk² curi minumkan... kikikiki

Dr Singa said...

rezeki mereka..

banyak pahala tu kak.. InsyaAllah..

Zee Suhaini said...

bebudak ni seronok berebut kak..letak la banyak mana pon still jugak nak yang sama..

kalo kat umah zee memang tak letak air manis dalam peti..huhu..memang kejap jer lesap..kalo minum dendiam takpe jugak ni mesti nak bising..biasa la 3 hero kan..pening jap ibunya..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Kak Zakie..Meriah dgn mcm2 warna air yer.Kt rmh atie klu anak2 blk br ada air brwarna kat umah...klu atie & HB jer.Mmg air masak hari2...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Budak2 memang kegemaran mereka air manis dan berperisa tu kan Kakzakie.. sama jer riuh dengan anak2 saya walaupun tiga orang tapi riuhnya macam sepuluh orang :D

::NureeN:: said...

dlu slalu gak buat sejenis jer la air mcm ni tp skrg dh x buat... sbb bkn anak2 yg minum mak bapak yg dok minum.. so kena kurangkan minum manis kan bila usia dh meningkat ni hihiiii

Mia Kassim said...

Murah rezeki kak zakie....untung anak2 yg datang mengaji dgn kak zakie ni :)

Mia ni kak baru anak 3 tp riuh rendah nya di rumah mcm tadika jak ... hehe

redza said...

alhamdulillah..sambil mengaji boleh basahkan tekak

Mar Mansor said...

air putih jarang masuk peti ais dah..
air manis je..tu pon stok en.suami..

MaMa Rey said...

bestnya akak..kalaulah dekat...

Sama mcm kat rumah..tak ada letak air sejuk..air biasa semuanya..^^

Ummi Iman said...

Banyaknya pilihan :)

HeNRieTTa JoSe said...

keriuhan anak anak itu pengubat sepi kan...rietta pown suka melayan anak anak senior rietta...kadang kadang dibuli dek dorg....

aTieYusof Family said...

Salam Kak..
rezeki anak2 kan.. pasti riuh dgn kehadiran mereka saban malam.. :)

idzwa kamaruddin said...

confirm suasana meriah kat umah akak sentiasa membawa keceriaan dlm hidup akak..

Sura Mohd said...

seronok pulak rasanya bila membayangkan riuh rendah kat rumah kakzakie dengan kehadiran anak2 mengaji..banyak pahala akak..:)

Acik Erna said...

makin murah rezeki kakzakie menggembirakan budak2

lia said...

owhhh pilihan saya air kosong x sejuk he3... bukan jer anak2 kecil seronok nak belajar ngaji dgn akak, saya pon rasa turut nak belajar dgn keindahan hati akak ni tau...

UmmuAidan-Arissa said...

Baik nyer lah kakak nie..anak2 mengaji dapat makan minum malah blh self servis lagi...hmmm susah nak carik guru ngaji cenggini..
sirap ros tuh cam teringin jgk nak buat..ikut cara kakak cam senang jer..:)

@na said...

salam kakzakie....
MasyaAllah....patutlak kakzakie murah rezeki....
Kita akan dapat apa yang kita beri kan?

Chot said...

Macam anak2 sendiri jugakkan budak2 ni. Seronok layan mereka. Murah rezeki kak.. :)

MOKCIK AZWA said...

Rajinnya akak..murah rezeki akak..

ANIM said...

haha..bestnya ..boleh pilih mana yang berkenan..
tu belum tambah warna hijau, warna hitam (sarsi)..kakzakie..
mau riuh lagi suasana kat dapur, hihi..

hainom OKje said...

Rasa macam dinda nak mengaji rumah kanda jer....hehe...
Dapat pulak cikgu yg pemurah macam kanda, mcm 7 eleven jadinya...sarsi ada, sirap ada, kacang biskut ada semua ada hehe...
Cam ni rugi kalau ponteng sehari

Tihara said...

nyong pun arek ngaji nang ngumah akak jugak lah hehe..
arek ngombe wedang sedep2..
bener opo orak words wedang kuwi kak?
moga murah rezeki akak yo..
insha Allah :)

lieyalatif said...

ya Allah kak...baik murni hati akak.... mmg akak ni baik laaa...nampak sgt keikhlasan akak...moga besar pahala Allah kurniakan pada akak...ajar anak2 mengaji...siap sediakan air....bagus akak....moga berkat hidup akak dunia akhirat...

ckp pasal batuk kak, lieya baru kene batuk2 nie....gatal semacam jek tekak ni kak...aduh!

PetakBunga said...

tgo kaler..org tua pun suka.

suka kan kalau jamu budk2 ni kan kak zakie.

RDZ Z said...

Alhamdulillah.. Semoga rezeki KZ bertambah...

babYpose said...

seronok jamu budak-budak lepas tu di bagi pilihan lagi puas mereka. pandai kakzakie layan budak-budak, memang terasa kak zakie ni penyayang orangnya

Mimi Azirah said...

Banyaknya kak...boleh pilih mana satu yg naa dirasa

Afasz said...

kak sy try amalkan tk minum air sejuk . tp tkleh la. :(

ingat nak amal kan minum air masak je. tp hari2 rasa nak wat teh ais la itu la. oren juice la.

mama_ka0ri said...

Waahhh...bgsnya...byk pilihan...kalau ayun duk umah akk mesti air oren yg habis dulu...feberet dia...haha...

saniah ibrahim said...

ialah kakzakie ni memang baik dan pemurah dgn bdk2 mngaji....kalau lah dekat mmng sya hantar Iman mngaji dgn kakzakie....sya sndiri pun kalau boleh nk mngaji dan mendlmi ilmu2 agama dgn kakzakie...
satu ketika dulu sya rajin juga buat sirap pandan tu...tapi skg ni dh malas....anak2 dh besar suka air masak je.

Eye_nee said...

Untung mereka mengaji kat rumah mamazakie...kudapan mmg dah tentu selalu ada..air lagi disediakan...rezeki buat mereka dan bertambah2 pula rezeki buat kak...

Aziela said...

Allah hai...berbagai2 kemudahan untuk mengaji. Barakallah...kak....

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah...seronok mereka dapat minum air yg kalerful nih. Pilih jer yer kak. Smoga bertambah murah rezeki akk & family ☺

Al-fatihah utk sultan Perak.

Rafael Andre said...

Saya air masak pun ok kak...

reply komen akak dari blog saya

"Susah sangat ke kak nak pilih. Ada 2 pilihan je ni. Ke akak nak pilih dua-dua?"

Nastyna said...

how thoughtful of u, moga bertambah murah rezeki akak dan anak2 tu. memang tka sunyi la kan umah.

fazianbatrisyia said...

Samalah....rumah sentiasa riuh..bak kata hb..."mana u nak..rumah yg sunyi sepi ke yg riuh selalu"...pasrah je...makin besar pandailah dia

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

alhamdulillah.. berkongsi rezeki dgn anak2 akan menambahkan lg rezeki kita..

PearlVelvet SueQys said...

bestnyer..Saya dtg singgah bila cuti2 sekolah !

ummi aqilah (LM) said...

Gembiralah budak2 tu tgk air warna warni mama zakie dia dah bancuh ye kak.. Sejuk pulak tu

aizamia3 said...

saya membayangkan keriuhan mereka semua tu.. seronoknya.. rasa macam nak join sekali.. hehehe..

aizamia3 said...

saya membayangkan keriuhan mereka semua tu.. seronoknya.. rasa macam nak join sekali.. hehehe..

Ujie said...

menarik pulak tengok air warna warni..kalah bdk..hahahaa

Normala Saad said...

Baiknya hati Zakie. Budak2 dulu air sejuk ja...

uncle gedek said...

semua botol takde branding...?

koyak kan ke?

Myra Jay said...

Bestnyer diorang..
Baru akan lebih bersemangat kan..

Rezeki akak pun akan bertambah murah bila berkongsi rezeki begini :D

LYAfrina said...

kak ajar budak2 mgaji ye??
alhamdulillah, mudahan btambah-tambah rezeki akak sekeluarga

nadia rashid said...

Pilihan sy air oren...mesti ada dalam fridge

Tuan Juhaida said...

Wah...murah rezeki gini...bagusnya!

acik idah said...

Dah siap2kan awal2 senang la Kak Zakie yer... budak2 tu tinggal layan diri jer... :D

Nor Azimah said...

pemurah terhadap anak-anak juga amalan Baginda, kira kzakie dapat dua pahala, pahala sedekah dan pahala ikut sunnah.

Ct NoArizah Aris said...

Salam kak...tengok sirap akak nampak sedap sgt
terus rasa Nk minum sirap tp kt umah x do stock sirap kena buat lah esok nampak gayanyaaaa.

Jari Manis said...

Murah lah rezeki kak zakie klay mcm ni semoga kak zakie sentiasa sihat selalu aminnn

paridah said...

UNTUNG ANAK2 N MURAH REZEKI USTAZAH KAKZAKIE.

BUNDA a.k.a KN said...

Samalah macam anak KN yg bungsu dulu....masa dia darjah 6....KN anta klas tuisyen kat rumah seorg pensyarah UKM ni...

Dah lah dia tak letak harga mata pelajaran yg diajar...sika hati nak bagi...lepas belajar ada pulak sessi makan2...
erm semoga murah rezki beliau selalu..

aby said...

salam kz ..
angger aku ngombay ..
selalunay sirap campur oren ..
tp bojo selalu mbising ..
ngombey banyu mati waeh ..
osah ngobey legi2 meneh ..
enggo keno kencing manis ..
omongan nay la ..

Mummydearie said...

Padanlah murah rezeki Kakzakie. Rumah akak ni dah macam rumah budak-budak yang datang mengaji. Nak makan minum, tidur semua pun sukahatilah. Budak-budak memanglah suka bila tak banyak pantang larang, yes, no nyakan, kak.

Ema Johari said...

beruntung kanak-kanak mengaji kat rumah akak zakie..moga murahkan rezeki akak sekeluarga.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...seronoknya kalau ada anak2 ramai mcm tu kan rumah akan jadi riuh...alhamdullilah moga bertambahlah rezeki akak...;)

Ibu Lala said...

Klw ank ank sy kak pagi pagi dah buka peti ais. Geram betul.

n O e s u h a i m i said...

wah meriah nampak air2 tu...mesti diaorg seronok tengok..hehehe...umah noe jarang ada air dalam peti ais...minum air masak je..tak pun...campur ketul ais..