Friday, May 23, 2014

Wasiat Imam Al-Ghazali R.A

Sementara menanti burger yang ditempah siap, aku masuk ke dalam kedai buku kepunyaannya. Isteri menjaga kedai buku dan stationery manakala si suami berniaga burger, pau dan jagung kukus. Satu strategi bijak. Walau isterinya berniqap tetapi dari apa yang aku lihat mereka bijak mengatur kerjaya. Ramai pengunjung tidak berhenti. Siap disediakan buku untuk dibaca sementara menanti burger yang ditempah siap.

Wasiat Imam Al-Ghazali - Aku membeli buku ini. Beli  juga jus kurma, jus delima dan kismis.


Petikan - Betapa banyak kitab dikarang hanya sekitar 50 saja di pasaran. Aku pula dari 50 itu satu darinya pun tidak ada. Memalukan..
Sekadar menitip sedikit wasiat dari Imam Al-Ghazali r.a melalui kitab Ihya Al-Ulum. Pesannya orang yang hendak berjalan kepada jalan Allah wajiblah kepadanya empat perkara:-

1. Iktikad yang sahih dan tidak bercampur dengan bidaah
2. Taubat nasuha yang tidak akan mengulang kesalahan
3. Memohon maaf dengan manusia sehingga tiada apa-apa tuntutan orang lain
4. Menuntut ilmu agama mengikut kadar yang diperlukan dalam melaksanakan perintah Allah.
~~ Mampukah kita? Bersama kita renungkan wasiat ini.~~

40 comments:

Knor said...

nak cari juga buku ni kak...ada dua tiga buku juga yang akan di cari...

Mia Kassim said...

Salam jumaat kak....terima kasih atas perkongsian :)

aTieYusof Family said...

Bagus cara mrk mengatur strategi berniaga tu Kak..
erm! macam pernah baca kisah wasiat ni.. tapi klu dpt memiliki buku nya lg OK kan..:)

lia said...

berniqab tidak membataskan pekerjaan kan kan...

kakyon said...

nak cari buku ni jga lah..wasiat apa ada dlm buku tu..

idzwa kamaruddin said...

perkongsian ilmu yg bagus ni kak..

lieyalatif said...

bagus buku ni kak...bacaan utk menambahkan ilmu sebagai bekalan di akhirat kelak....

moga kite menjadi sebaik2 umat Muhammad....

Aziela said...

Saya pun malu kak...huhuhu. Insya Allah, lepas ni saya cari.

t.a.t.a said...

Strategi yang baik. Free reading. Free ilmu. Saham yang berpanjangan.

Nafira usof said...

Salam Kakak~
Zura suka cara kakak yang suka membeli dan membaca buku.. sebab selalu tgk kakak membaca buku2 ilmiah cam nih lah, zura sudah mula berjinak2 membeli buku2 ilmiah macam nih. tapi hazab jugak nak habesnye kakak.. huhuhuhu.. tapi zura masih mencuba utk terus membaca..

Terima kasih kakak~

Tihara said...

kak, kitab ihya al-ulum kie
podo orak karo kitab ihya ulumuddin?

UmmuAidan-Arissa said...

ade gak 1 set Ihyadulu beli..tp tak kehabisan jugak membacanya..:)

Sura Mohd said...

sura suka sangat dengan cara kakzakie..bila tengok kakzakie rajin membaca buku2 camni buat sura pun semangat..:)

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...perkongsian yg baik ni...:)

Falsya said...

Tq kakak sbb berkongsi..bile la dpt membaca gini..bile ade mek tembun tuh nak wat ape pun xleh..manja sungguh..;)))

babYpose said...

assalamualaikum kak zakie, thanks kongsi, banyak juga saya perolehi info dari blog kak zakie ni..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..

alhamdulillah..terima kasih atas perkongsian.. insyaallah..

Mar Mansor said...

saya pon..takde 1 pon karya beliau

Mummydearie said...

Malu jugalah ni kak sebab memang satu buku pun takda juga.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Perkongsian yg bermanfaat kakzakie.. Terima kasih kongsi.. terasa malu juga diri yg tidak mempunyai satu pun buku beliau..

Eye_nee said...

Saya pun tidak memiliki satu pun karya beliau..Ya-Allah...Tkasih lah kakzakie..selalu sgt kongsikan sesuatu yg sgt berguna bermanfaat...

n O e s u h a i m i said...

terima kasih atas perkongsian kakzakie

Sarah Talib said...

Kena cari jgk buku ni...en suami pun dh berjinak2 dgn buku mcm ni...terima kasih kakzakie.

saniah ibrahim said...

sya ni anak dara rajin beli buku2 ilmiah camni ...saya ni tumpang membaca je.harap dia dapat buku yang kakzakie gitau ni.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam..buku yg penuh dgn ilmu pengetahuan...wajib milikinya

aizamia3 said...

saya pun takde lagi buku hasil karya beliau.

nadia rashid said...

Perkongsian yang baik kak...untuk sy yang tak tahu menahu ni...sekurangnya akak membuka mata tentang kehadiran buku ni...:D

@na said...

salam kak zakie, terima kasih atas perkongsian peringatan ini...

PeRdU cINta said...

Perkongsian berilmu ni kak..PC pun segan dengan Allah dan diri sendiri..

NEKCIK said...

dulu masa kerja..ada penjual kitab bawak segal kitab ke pejabat...suka hati nak ambik berapa bijik pun dia bagi instalmen...da jadi habit suka bli..tapi bca sikit letak tepi..bayangkn 20 tahun lbih nekvik adalah pelanggan tetap...dia slalu cakap klau nekcik mati...hutang nekcik tu dia halalka...rupanya dia yg pergi dulu...nasib baik nekcik takde hutang dah

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Perkongsianyang berguna ini Kakak. Terima kasih yea.

MaMa Rey said...

salam hujung minggu kak zakie..tq berkongsi ksk..mampu kah diri ini..?

ummiross said...

Menarik sangat perkongsian Kak zakie ni, memang bermanafaat

paridah said...

membaca selalu menambah ilmu luang masa n kesempatan yg ada jgn abaikan...moga bisnis pasangan smi/istri tersebut terus sukses.

Sobri Yaacob said...

memng bgus wasiat yg dikongsiakn oleh iman al-gazali.. startegi pakcik ni jual berge pun ok..pling penting x kdekut bg yg nak baca bhan bacaan smentara burge siap

hainom OKje said...

Rezeki tu ada aje dimanakan kanda yg penting kita kena kreatif untuk berusaha..... Wasiat dah berpikul pikul rasanya....moga ada sepikul yg kita ambik untuk kita amalkan...

Kira Sakura said...

satu pun takde lagi rasanya :'( teruknya rasa

elly nadyra said...

tq for sharing
no. 3 pun dh nampak payah kak
mampukah?

Julia Johari said...

Membaca jambatan ilmu kan sis...menarik betul tajuknya...

ain diyana said...

mampukah kita? soalan yg bagus... muhasabah diri semula..
dengan kudrat yg Allah berikan ini.. gunalah sebaik2nya untuk menjadi manfaat kepada masyarakat.. semoga Allah permudahkan setiap langkah...