Monday, June 22, 2015

Cabaran dan harapan

Nasib Kak Reen kena menjalani praktikal di bulan ramadhan. Hari Ahad semalam merupakan hari pertama dan dapatlah mama menghantar sebab cuti hujung minggu mama adalah Sabtu/Ahad. Sebaik parkir di JAIJ kami melangkah kaki menuju bangunan mahkamah tinggi itu. Sebenarnya itulah kali pertama mama menjejakkan kaki di situ. Mengah juga mama dibuatnya. Elok benar kalau untuk exercise sebelum masuk pejabat.

Mahkamah Tinggi Johor - Di sinilah semalam mama menghantar Kak Reen
Pintu masuk - Melihat langkah Kak Reen mama pula rasa terharu. Terasa semakin besar anak mama dan rasa mama semakin dekat menghampiri untuk bertemu Allah.
Etika berpakaian - Paparan di pintu masuk bangunan. Mama pula menghantar memakai seluar labuh. Walaupun seluar mama kalau dilihat bagaikan kain ia tetap juga seluar dan pastinya tidak dibenarkan untuk masuk. Tetapi pakcik guard itu terlalu baik memberi kebenaran hanya mama sendiri rasa tidak sedap hati. Jadi hantar Kak Reen di lobi bangunan saja. Entah mengapa pakcik guard itu boleh ingat mama tua ini kakak pada Kak Reen. Mungkin mata orang sudah tua tidak jelas. Kak Reen remaja lagi berbanding mama yang sudah tua benar ini.
Kak Reen - Langkah pertama belajar untuk bekerja. Walau pun ini sekadar praktikal tetapi sekurang-kurangnya dapat memberi pendedahan bagaimana situasi alam pekerjaan. Kak Reen tidak pernah bekerja hatta bekerja sementara selama hidup sebagai anak mama. Semalam merupakan hari pertamanya. Beg samsung itu adalah telekung dan peralatan yang pihak U berikan untuk digunakan sewaktu praktikal.
Syukur kerana Kak Reen dilingkungi dengan pekerja-pekerja yang sangat berhemah. Ramai yang lebih kurang usia mama menurut Kak Reen. Jadi ada juga yang membahasakan diri mak hanya Kak Reen saja memanggilnya kakak sebab rata-rata mereka memanggilnya kakak. Etika kerja juga di beritahu dengan baik. Contohnya setiap apa juga kes yang ada tidak bolehlah didedahkan dalam facebook, blog, tweeter dan sebagainya. Walaupun Kak Reen tahu sebab dalam pembelajaran juga sering ditekankan hal ini tetapi ianya sebagai peringatan juga. Doakan anak dara mama ini mampu memberi yang terbaik untuk pembelajaran seterusnya.

~~ Perjalanan masih panjang, moga mama masih ada peluang melihat kejayaan anak-anak mama.~~


41 comments:

norhidana miswan said...

alhamdulillah kak... kejap je masa berlalu dh praktikal kak reen yek... moga sukses dlm menjalani praktikal tuh... moga dpt lah menambah ilmu ngn mak2 yg ada kt situ... yelah msti seronok dpt jumpa staff baru baya anak2....

Zee Suhaini said...

cepatnya kak reen dah praktikal..gud luck kak reen..
best jugak tu dok mahkamah..

Zefa NorAsmara said...

Selamat berpraktikal kak reen. Semoga suksess!

Aisy Nasiha said...

Semoga reen berjaya dan timba banyak2 pengalaman kat JAIJ ni ya.. insyaAllah ok je nanti tu.. nampak persekitaran pun sihat tu..
Dah makin besar anak2 dara akak ni..tak lama lagi kena sedia utk kenduri kahwinla pulak..hihi

Malinda said...

Alhamdulillah...bagosnye kak reen dapat buat praktikal di tempat2 begini satu pendedahan yg baik utk dia...semoga sukses ye kak reen ....

Nurulhuda Abdul Latip said...

Dia dah sem berapa kak? Kejapnya dah praktikal kan..Satu pengalaman baru praktikal kat mahkamah, mesti dapat banyak pengalaman dan boleh dijadikan panduan dalam hidup.

nur anis said...

alhamdulillah.. semoga dipermudahkan urusan kak reen..

Diana Din said...

selamat menjalalani praktikal kak reen

Inani Hazwani said...

selamat berpratikal untuk anak akak

Kayu Manis said...

Selamat maju jaya reen..
udah praktikal
cptnya....

bdk2 law ni mesti petah berkata2....reen mcm mna...byk ckp tk?

eMMe said...

Assalam Kak Zakie n keluarga sihat?puasa camner? harap2 semua nya berjalan lancar... InshaAllah Kak Zakie, jika diizinkan Allah dapat tgk anak2 naik pelamin... dan bercucu... Doa kan Kak Zakie sehat sejahtera.. Amiin....

pst: Awet muda Kak Zakie ni...hehehee...

UmmuAidan-Arissa said...

Salam ramadhan kak,
wah cepatnyer kak reen dah praktikal ker...selamat maju jaya reen..
bukan kakak yg semakin 'tua' tapi kak reen tuh yg cepat besar..hehehe

paridah said...

WAH KAK REEN DH PRAKTIKAL YA...XLAMA LAGI TAMATLAH PENGAJIANNYA DAN MELANGKAH KE ALAM HIDUP SEBENAR PULA...TAHNIAH....INSYAALLAH PASTI KAKZAKIE DPT MELIHAT KEJAYAAN ANAK2 DLM KEHIDUPAN SEORANG DEMI SEORANG...INSYA ALLAH.

Sura Mohd said...

cepatnya masa berlalu..kejap jer dah praktikal..moga dipermudahkan segalanya buat Kak Reen..mamanya awet muda tu..sbb tu nampak cam adik kakak jer..:)

anyss said...

assalamualaikum,
selamat melangkah ke alam pekerjaan kak reen

amirah said...

selamat berpraktikal k.reen...

Falsya said...

Dah praktikal dh anak kakak..selamat menempuh ala pre-work kak reen..

Daddy Ziyyad said...

Kak Zakie awet muda tu..kikikiki

Kak Reen ambik bidang undang2 ya kak?
Moga terus sujses buat kak Reen.

idzwa kamaruddin said...

alhamdulillah..sebak pulak izwa baca kak..

iryanty ahamad said...

berasa terharu baca entri kali nie..itulah harapan setiap ibu bapa :-))

semoga dengan mnimba pengalaman baru ..reen lebih matang dan maju..amin

Dhiera nadhirah said...

semoga kak reen dapat menimba pengalaman yang bermakna bekerja di JAIJ ni.

btw, selamat berpuasa mama

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Langkah pertama kak reen kealam pekerjaan tu..
Semoga kak reen mendapat ilmu yg manfaat disitu..
Dah dewasa lah anak kak zakie ni kan..
Tak lama kak zakie dah boleh terima menantu ni :)

Angah said...

good luck kak Reen..

makchaq said...

Sepanjang cuti semesta ni kak Reen tak cuti la...
Tapi tak pe.. pengalaman tu..
Macam kejap je kan dah praktikal.. sem berap dah kak Reen?
Ramai jugak kat ofis makchaq ni grad dari kusza.. tapi sivil bukan syariah..

Semut Senyum said...

belajar tu kan pengalaman....
belajar mcm mana nk mengdepan dengan stress,
nak menyelesaikan msalah.
nak komunikasi dngn rakan2 sekerja...

Moga kak reen berjaya dlm hidup nya... =D
Mama Kak reen contoh terbaik utk kak reen.. =D

Puan Kutu said...

kakak zakie kena terima kenyataan yg kakak nmpk muda.hehe..

semoga kak reen dipermudahkan praktikalnya..lega dengar staff semua baik2

eelobor said...

kita yang dah di beri kebenaran pun tetap segan bilamana terbaca peraturan di sesuatu tempat. bagaimana pula ada yang mereka yang pelik2 di luar sana....

Normala Saad said...

Selamat Berjaya!

PeRdU cINta said...

Alhamdulillah syukur..sekamat menjalani praktikal ye kak reen..jaga diri..jaga solat..kerana setiap langkah tergalas tanggungjawab yang saaaaaangat besar dan berat,,

suka suka said...

All the best Kak Reen. .

nurbijen said...

Semoga kak reen cepat2 sesuaikan diri dgn suasana baru...
Itu lah kan kak.. bila tgk anak2 makin besar, terasa diri sendir dah makin lanjut usia....

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulillah. Selamat maju jaya kak reen untuk praktikel kali ni. Belajar mencari pengalaman bekerja.

Qaseh Vee said...

permulaan baru bagi kak reen . insha Allah dipermudahkan . sekurg2nya dia dah tahu berdikari . belajar bagaimana susahnya bekerja hanya untuk dptn rm demi meneruskan kahidupan ...

NEKCIK said...

Selamat mnjalani praktikal buat kak reen..semuga dapat mnimba segala ilmu di situ..mama pun pasti gembira dapat berbuka. .bersahur bersama....alhamdulilah...mama nnti tolong emailkn alamat mama ye

Mummydearie said...

Makin jauh anak-anak melangkah dalam hidup, makin terasa tua diri kita sebagai emakkan, kak! Semoga akak diberikan kesihatan yang baik dan umur yang panjang untuk bersama-sama menyusuri pengalaman pertama anak-anak dara akak.

Mamanya bukan tua tapi mungkin benar nampak macam awet muda. Siapa tau kan...

SalbiahM said...

good luck kak Reen..seluar kakzakie tu mungkin longgar dan mentutup aurat, rasanya takde masalah.ada aje pegawai mahkamah syariah wanita yang berseluar kan?

Zaitun said...

Sekejap aje dah praktikal sem berapa kakzakie. Reen ambik syariah. Anak kak zai mimi ambik sivil sekarang buat chambering.

Nampaknya kena sentiasa pakai baju hitam putih.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...alhamdullilah semoga berjaya selalu yer kak ngah..:)

mardiana abu darin said...

Good luck Kak reen! Semoga terus sucsess hendaknya. amin!

Haslinda Hassan Ali said...

TAHNIAH

nhhas said...

kak,

reen dah habis ke?
waaa saya rasa macam baru je baca entri reen di IPT.

adei... terasa tua dah diri ini... (sambil lari nyorok bawah meja)
huuhuhuhu...