Thursday, June 18, 2015

Ramadhan 1436H sudah menjelma

Alhamdulillah masih berpeluang untuk menikmati ramadhan tahun ini.
Alif, Laaaam, Miiiim - Malam tadi rata-rata semua sudah memulakan tadarus. Walau sebelum 1 ramadhan sudah hampir ke juz Amma kena mulakan balik dari juzuk pertama. Masing-masing berebut mencari ganjaran terbaik di bulan yang mulia ini.  Hari ini Johor cuti umum boleh diambil peluang untuk membaca lebih 4-5 juzuk. 
Walaupun berpuasa bagaimana pun environment keliling lebih kurang sama. Banyak tempat mencari rezeki di sana-sini. Bazar pula kian rancak di merata tempat. Pasaraya-pasaraya semakin riang mengalunkan lagu-lagu raya. Siang-malam-pagi-petang sana-sini ada tawaran harga murah. Masjid pula kian meriah di waktu terawih bermula. Walau di mana kita berada kelompok manusia tidak dapat dihindari. Bila ramai manusia, mata pun banyak yang melihat dan akan dapat dilihat. Begitu juga dengan mulut yang sama banyaknya dengan jumlah manusia yang ada. Tidak kurang telinga yang rata-rata mempunyai sepasang telinga untuk mendengar. Menjaga anggota pancaindera ini juga amanah kita semua. Dosa kecil akan terampun dengan solat dan ibadah yang dilakukan. Dosa besar kena segera bertaubat.

Terlajak tanpa sengaja segera berundur. Mohon keampunan dan berniat untuk tidak mengulangi lagi. Istighfar dan berzikir sebanyak mana yang termampu. Peluang yang ada hari ini tidak akan pernah berulang lagi. Ujian masih banyak merata-rata walau syaiton sudah digari dek kerana rutin kebiasaan. Nasihat buat yang menulis dan juga keluarga sama.

~~ Bersama kita didik mata, mulut, telinga dan anggota yang lain untuk turut berpuasa sama seperti mana perut kita. Selamat berpuasa. ~~

* Mohon tidak perlulah melihat gambar entri di bawah. Itu entri semalam sebelum kita berpuasa. 

34 comments:

Mar Mansor said...

salam ramadhan..selamat menjalani ibadah puasa ye...

Kuazue Mohd said...

Salam ramadhan kak.
Terima kasih atas ingatan.
moga2 ramadhan kali ini lebih mendekatkan kita dgn Ilahi hendaknya.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Salam ramadan kakzakie..
Terima kasih atas ingatan ini..
Puasa utk semua anggota badan kan kak..

Sura Mohd said...

selamat berpuasa kakzakie..
Semoga puasa tahun ni menjadi puasa terbaik buat kita semua..In Sha Allah akan menjaga mata,mulut dan telinga..terima kasih untuk ingatan ini kak..:)

Zee Suhaini said...

salam satu ramadhan kak..sama2 kita jaga ibadah kita yer..

Nieyl said...

Terima kasih selalu menjadi tempat nasihat..
InsyaÁllah kita sama² menjaga :)

eMMe said...

boleh la ngaji tadarus... peluang untuk kite tambahkan pahala puasa kita...

aizamia3 said...

Salam Ramadhan buat akak dan keluarga..
Tak sabar nak balik petang ni nak tengok reaksi dak Kakak dengan dak Adik berpuasa hari pertama.. ;)

dorsett pink said...

selamat berpuasa kak

dorsett pink said...

selamat berpuasa kak

aizu's life said...

salam ramadhan kakak!
seronok JOHOR cuti arini.. hihi.. jom kite manfaatkan masa sebaek2nya di bln mulia ni

Kuazue Mohd said...

Kak zakie, cari saya kat blog yang ni kak
http://kuazue.blogspot.com

Nor Azimah said...

Ramadhan kareem kzakie..semoga mendapat puasa roh

redza said...

slmt menjalani ibadah puasa buat kakak sekeluarga..

Falsya said...

salam ramadhan kakak..insyaAllah...hehe..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Selamat menjalani ibadah puasa buat kakak sekeluarga.

norhidana miswan said...

selamat berpuasa kak... mari lah sama2 kita memperbanyakkan mengaji ek

Yaya Azura said...

selamat berpuasa kak..

paridah said...

salam ramadan selamat berpuasa kakzakie..moga ibadah kiya diterima Allah...

Fazleyatul Aini said...

selamat berpuasa buat akak sekeluarga

Fiza Rahman said...

Salam ramadhan dan selamat berpuasa kak. Kurangkan juadah dan tingkatkan ibadah ☺

nohas said...

Salam Ramadhan Al-Mubarak..

selamat berpuasa, bertarawih, bertadarus, dan ibadah2 yg lain..

iryanty ahamad said...

selamat berpuasa kak :-))

Jie Susanos said...

slmt berpose kak zakie..tu la mriahnya di bln ramadan..

ummi aqilah (LM) said...

Selamat berpuasa kakzakie. Ramai yg puasa perut je tp mulut mata tak puasa sama. Malah hati tetap berburuk sangka:(

nurbijen said...

Alamak, terscroll ke bawah pula bila baca nota akhir tu.. hehhee, itu lah manusia ni kan... lagi dilarang, lagi nak buat... uhuk uhuk...

TukangKebun said...

Salam Ramadhan KakZakie.

Moga banyak amalan yang dapat disempurnakan Ramadhan kali ini.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...salam ramadhan yer kak...:)

Mummydearie said...

Salam 2 Ramadhan, kak! Banyak nak kena jaga walaupun katanya syaitan dah tak berkeliaran di sekeliling.

Setakat menu-menu tu, saya okey lagi. Cuma kalau nampak sedap sangat, mulalah hati teringin, Maklumlah nafsu orang berpuasa memang begitu. Masa itulah kita boleh menguji diri, tahan ke tidak dengan nafsu tersebut. Setakat ni teringin saya takdalah sampai kena mencari dan membeli.

YUS said...

Alhamdulillah.. Ramadhan Kareem kak! Semoga ibadat kita semua diterima..

elly nadyra said...

salam ramadhan dari kami sekeluarga kak!

ANIM said...

mudah2an kita dapat jaga dua perkara, satu; jaga jangan batal puasa dan kedua; jaga jangan batal pahala puasa...

QasehnyaRania said...

mudah mudahan

Remy hazza said...

alhamdulillah.....
salam ramadhan kak...