Monday, June 29, 2015

"Saya tak puasa pakcik"

Komunikasi melalui telefon sudah dijelaskan masalah yang melanda. Tarikh temujanji untuk memperbaikinya juga sudah dipersetujui. Memandangkan tarikh mereka akan datang waktu anak-cucu tidak ada di kampung bermacam nasihat sudah diberikan buat bapak. Kebimbangan tetap ada untuk senario masakini apalagi sudah terjadi sekali bapak dipukau ketika di kedai sedikit masa dulu.

Mendapat panggilan telefon pada hari yang dipersetujui dengan ceria bapak menjelaskan siaran Astro yang bermasalah sudah diperbaiki dan pulih seperti sediakala. Mendapat berita itu sudah pasti anak mana yang tidak gembira bila bapak sudah ceria kembali. Apalah teman bapak ketika anak-cucu tidak balik selain siaran televisyen.

Bapak: Kesian dua budak tu panas-panas memanjat bumbung rumah (pada bapak lelaki berusia lingkungan 30an itu budak).
Anak: Dia menjalankan tugas dia pak. Memang itu kerja dia.
Bapak: Lagi kesian bila bapak nak bagi upah dia tak nak.
Anak: Memang nanti bayarannya akan masuk dalam bill pak. (bapak tidak pernah membayar bill semua bill anak-anak yang membayarnya).
Bapak: Yelah tapi bapak tak sampai hati sebab itu bila dia kata "Saya tak puasa pakcik", terus bapak kata pergilah masuk dapur cari apa yang ada.
Anak: Eh... bapak ni dah subahat pulak.
Bapak: Tengok muka mereka bapak pun kesian merah-padam memang panas sangat. Bapak nampak mereka buka petiais minum air oren sejuk. Biarlah mungkin daruratlah tu.
Anak: Bapak...bapak... 
Bapak: Selepas minum bapak kasi juga upah, alah sedekah buat isi minyak kereta dia.

Begitulah orang tua. Apa yang aku musykil yang muda pula bagaikan tidak malu dengan yang tua. Bapak siap nasihat supaya jangan lupa membayar kalau ada berhutang puasa.

~~ Kalaulah terik matahari di dunia kita sudah tidak tahan, bayangkan panas api neraka yang jika sehalus lubang jarum pun jatuh ke bumi mampu untuk memusnahkan seluruh bumi ini. Renungkan.~~


36 comments:

::NureeN:: said...

dh mangli ngan situasi ni kak
sbb nureen ni kena bhgian maintenance
so bila tgk contractor2 semua x puasa
bila g check site pon ada yg mkn blkg lori, blkg umah org
mmg keja luar tu panas, naik tangga panjat tiang nk betulkan bahagian yg rosak
tp saya pon x pasti, tu adakah darurat?? kerja buruh kasar??
yg smpi x payah puasa... hhhmmmmm

nohas said...

hati seorang bapa, rasa kesian tetap ada..tapi yg muda pulak takde perasaan segan-silu, sanggup minum kat rumah orang..

idzwa kamaruddin said...

iye kak..sangat pelik bila dgn bangga tak puasa sb kerja sebegitu sedangkan mereka lupa keadaan nabi kita dulu lagi panas dan berada dipadang pasir...

sedih tapi itulah realiti zaman skrg nie..

iryanty ahamad said...

:-)) selamat pagi kak....selamat berpuasa...

paridah said...

perasaan orang tua gitulah mudah jatuh kasihan pada sesiap yg patut dikasehani tapi yg muda2 ni kebanyakannya pentingkan diri sendiri ja...tapi xlah semua msh ramai yg baik2 n berakhlak mulia.

Zaitun said...

Perasaan tu memang datang bila tengok orang buat kerja luar. Tapi bukan alasan buat orang muda untuk tidak menjalankan tanggung jawab.

lieyalatif said...

dah tu kak...bile mase nak mengganti kan.... ermmm tak reti nak ckp lebih2...moga2 Allah beri hidayah ajek lah....nak ckp lebih2 kang kite plak kene nanti...skrang ni takleh seberangan nak tegur org heheheheeh....

selamat berpuase kak...

Qaseh Abadi said...

kat sini kan sis, bersepah pemuda melayu yg mengaku Islam xpuasa pastu dgn senang hatinya makan n minum dengan rakan2 cina.. dah la tu depan public.. I lalu n ternmpak, siap ajak lagi tanpa segan silu.. malu plak ngan rakan2 cina

Puan Kutu said...

tanpa segan silu mengaku tak puasa ye kak..baru kerja pasang astro..klu keja buruh banting tulang tu lainlah..bagus bapak kakak berprasangka baik.org tua ni hatinya lembut, Mudah tersentuh

shaliza said...

Mmg kesian dengan orang macam tu.

Nieyl said...

Ish²..apa nak jadi la....

CikNaa said...

singgah sini.. selamat berpuasa kak :)

Ann Ishak said...

dugaan...

Malinda said...

sama cam saya kak cepat jatuh kasian...cam baru2 ni kesian sangat dengan bebudak yg cik boss upah kemaskan halaman rumah, siap beikan air 100plus lagi...nasib diorng tu tak pose sebab bukan islam....hehehe...mesti bapak akak tu pemurah orngnye kan dan baik hati jugak....

nhhas said...

allammakkkk...

teng ... teng ... teng ...

Falsya said...

hurmmm, kalau budak 5 tahun yg ckp "saya xpuasa" tuh dekat bapak lain la cite kut..nie dh 30thn boleh ckp mcm xde rase malu or serba salah..hurmmm..malu sungguh..

mcm tuh la org tua kakak..cepat rase kasihan..baik n pemurah bapak..

anyss said...

Assalamualaikum,
memang kesian...tapi kesian kat dia sebab dia tak puasa. sangat kesian

azieazah said...

Depa sedar itu memang tugas depa. Tiada alasan pun untuk tidak berpuasa. Sayang sekali....

Selamat menjalani ibadah puasa Kakak Zakie. Lama sungguh saya tidak bersiaran di blog....

norhidana miswan said...

lahai... tak segan agaknyer kt org tua bile ckp gitu ye kak... bapak akak pun berpuasa lg

sbb tu org tua senang nk di tipu sbb hatinyer cpt kesian ye kak... moga bapak akak kt kampung sentiasa dlm lindunganNya ye...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Tapi babak kakzakie pesan suruh ganti balik puasa ,
bagus bapak akak, wlpn suruh minum sebab panas..
harap mereka ganti lah puasa...
jangan sepanjang masa darurat sudahlah , ye kak :)

aizamia3 said...

Mungkin mereka benar2 keletihan.. takpelah darurat.. ganti tetap kena ganti.. ;)

Rapunzel Cikilolo said...

duduk dunia pembinaan atau seumpama dengannya mas dah biasa dah tengok lelaki tak berpuasa.

jadi mas selalu timbang-timbangkan. jika kerja mereka terlampau berat itu adalah alasan kukuh mereka tak puasa.

jika mereka duduk di bawah terik matahari selama 8 jam. kukuh mereka tak puasa.

tp yang paling penting sekali, bila tak puasa tu jaga adabnya.

janganlah makan depan klien or sapa-sapa.

beli sendiri / makan sorok-sorok.

sekurangnya ada sifat malu dengan orang.

tu je.

Normala Saad said...

Sudah biasa sangat dengan keadaan begini..

AMIIZAA said...

sifat kebapaan akak sgt tinggi,
seolah2 staff yg berkerja tu mcm anak2 kecik :):)

saniah ibrahim said...

assalam kak zakie..alhamdulilah bertemua kita kembali.
ramai lagi yang berkerja mengunakan tulang 4 kerat boleh berpuasa tapi terpulang pada diri sendiri kan..
apa pun sepatutnya mereka ada rasa malu dengan bapak kakzakie walau tak puasa pun.

Dkna Abza said...

semalam dkna berbuka kat rumah kakak, ada pondok guard kat depan tu... dkna keluar p bazar depan kondo, lalu depan pondok dkna nampak bekas air dalam plastik, siap ada straw.. nampaknya depa tak puasa...ermmm.. 2x dkna usha dalam pondok tu nak pastikan betul2 apa yang nampak...

Yana Yani said...

mungkin sebab pekerjaan tu buat mereka tak mampu berpuasa
cuma kalau bukan islam boleh hormati bulan yang mulia ni
kenapa tak kita yang beragama islam kan?
kalau ye pun tak posa, soroklah

Mrs Little Voice said...

Perasaan seorang napa...mungkin tgk kesian muka pekerja tu kot ....

Diana Rashid said...

kenapa ye orang lelaki malas nak puasa..memang bukan semua tapi ramai..kan??suami saya kata orang puasa belum tentu dia solat.tapi orang yang solat dah tentu2 dia puasa..hahha..saya pulak dok pikir kalau puasa pun tidak,adakah solat pun dia lepas tangan??heheh

NEKCIK said...

Tulah budak budak sekarang ni....depan mak bapak buat muka letih berpuasa.....aduhai anak anak sekarang....xde rasa malu..xde rasa takut bila iman dah menipis

kakyon said...

perangai budak sekarang langsung takde rasa segan silu diri tu tak beriman..tak hormatkan orang tua yg berpuasa.boleh pulak cakap yg dia tak puasa!

LadyBird said...

Mesti dahaga sangat tu.. Sian.. Tp klu xpuasa biarlah sembunyi sembunyi minumnya..

QasehnyaRania said...

kan tak segan benor lettew..
kenapa terang terangan diberitahu x puasa

Amanda Suria said...

Macam2 situasi boleh jumpa kan bila dalam bulan puasa ni..ayah akak baik hati la...tp jgn selalu kak takut ke lain perginya diorg tu..nak2 ayah akak tinggal sorang2...skrg kes pecah rumah mmg dah selalu berlaku...

Mummydearie said...

Kadang-kadang bila tengok pekerja Bangla terlentang tidur kepenatan di tepi jalan, berhampiran construction site tengahari buta, dok terfikir jugalah betapa 'siksanya' berpuasa bila kerja macam kuli begitu. Tapi salute kalau mereka masih lagi terus berpuasa...

Saya sendiri pernah nampak seorang kawan pejabat ni (lelaki) yang tak puasa kerana alasannya mudah aje - tak larat sangat! Apa yang tak larat pun tak pastilah!

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Kasihannya. kenapalah dikerja sangat hasil dunia yang fana ini.