Saturday, June 13, 2015

Riang-ria bersama keluarga - 1

Apalah yang lebih diharapkan oleh mereka yang baru pulang dari menunaikan ibadah umrah selain mengharap moga ibadah diterima Allah. Mendapat peluang untuk ke sana lagi, lagi dan lagi. Malam kami tiba di rumah sebaik pulang dari bercuti, esoknya pergi menjemput keluarga yang baru pulang dari umrah.

Abah Din & Papa - Selepas bersalam dan berpeluk tanda kesyukuran dipertemukan semula, papa dan abah Din bersembang sambil menanti beg yang perlu di punggah.
Mak Uda & Mak Zah - Alhamdulillah ini kali pertama buat Mak Uda pergi bersama keluarga. Mak Zah sudah berkali-kali. Dengan kami tempohari pun dia ikut sama.
Ole-ole 1 - Habbatus-saudah untuk dijadikan campuran dalam makanan atau minuman

Ole-ole 2 - Ajwa kurma kegemaran baginda rasulullah sallallahu alaihi wasallam

Ole-ole 3 - Pistachio, gajus dan kacang.

Ole-ole 4 - Kurma madu + kadang.

Ole-ole 5 - Coklat beraneka warna. Menjadi kesukaan anak-anak yang mengaji. Habis mengaji saja "Mama nak coklat macam semalam ada lagi tak?" Alhamdulillah rezeki anak-anak.

Ole-ole 6 - Kismis Iran dan madu juga ada dibeli sama. Rendam kismis dengan madu dengan air zam-zam yang dibawa semalaman kemudian minum esok pagi bangun tidur dan makan sekali kismis yang kembang - cuba rasa nikmatnya.

Ole-ole 7 - Shawl, jubah, habaya, songkok, minyak wangi dan tasbih tidak pernah lupa di beli buat mereka yang baru balik dari tanah suci.
Ole-ole 8 - Untuk adik buah hati Mak Zah tidak pernah dilupa. Inai yang kami beli dulu pun masih ada lagi tetapi Mak Zah masih lagi membeli untuk di agih kepada anak-anak yang suka. Key-chain dan fridge magnet juga tidak dilupa.
Harga pakej ibadah umrah di bulan ramadhan berganda-ganda. Aku ada keinginan untuk menjalankan ibadah umrah di bulan ramadhan tapi belum kesampaian memandangkan adik masih memerlukan pemantuan kami lagi. Moga dipanjangkan usia kami ada peluang tersebut.

~~ Ramadhan kian menghampiri, moga kita semua sudah bersedia tidak kira yang duduk di rumah banglo mahupun yang berlindung di dalam khemah-khemah. ~~


14 comments:

PeRdU cINta said...

2 in 1..beribadah..sambil bersedekah..ibadah jugakan..alhamdulillah bila rezeki yang ada walau sedikit tapi tetap dikongsi..nikmatnya lebih berganda ganda..

Malinda said...

banyaknye ole2 dari sana ye kak sedap2 pulak tu...nak try buat air zam zam campor dgn kismis dan madu cam sedap pulak bila di bayang2kan...

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...alhamdullilah selamat sampai ke tanah air...dapat ole2 dr Mekah tu yg bestnya...:)

makchaq said...

Semoga dapat umrah yg mabrur..
Seronok dapat oleh2 dari tanah suci... kurma,kismis dan air zamzam tu memang makchaq suka sangat..
Terutama kurma ajwa.. kalau kat sini seratus lebih sekilo..

Puan Kutu said...

seronok sambut mak zah dan lain2 yg baru pulang umrah..tengok segala ole2 ni sukanya..kecik2 dulu klu org balik mekah, benda ni la yg paling sy tunggu..pastu gelang mekah..sekarang tgok dh jarang nmpk gelang mekah tu kak zakie ye

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulillah. Banyak dapat hadiah dari Tanah Suci Kakak.

eMMe said...

bestnye..dapat souvenier...makanan ada..pakaian.. yg paling berkenan, coklat n kurma, hahaha...rezeki kak zakie skeluarga ...

Mummydearie said...

Alhamdulillah, dah selamat kembali Mak Zah dan Mak Uda ke tanah air selepas menunaikan umrah. Banyak ole-ole yang dibawa pulang. Rezeki akak sekeluarga dan juga anak-anak yang datang mengaji.

Yalah kak, teringin juga rasanya menikmati pengalaman berpuasa di sana tapi belum upaya lagi nak pergi meninggalkan anak-anak mahupun nak dibawa kedua-duanya sekali.

Falsya said...

alhamdulillah..byk ole2 mak zah bawak balik..

aizamia3 said...

Alhamdulillah.. selamat kembali ke tanahair.. ;)

nohas said...

Alhamdulillah..kurma ajwa yg best tu..

Kayu Manis said...

Alhamdulillah
byknya mknan ..nk sikit..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Alhamdulillah , dah selamat kembali mak zah..
Seronok anak2 mengaji dapat menikmati coklat dari mekah ye kak..
Cantik jubah tu..
Saya pun ada niat nak menunaikan umrah di bulan ramadan..
Semoga niat kita berkesampaian ye kak zakie..

Jari Manis said...

alhamdulillah..byk nye dapat..